Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Pelkuri narsisti, sanoin älä poista mun kommentteja sulle.
Sen lisäksi, että sä valehtelet niin sä oot myös kova määräilemään. :)
Aina kun poistat mun vastauksen sulle, poistat myös oman kommenttisi. Jatka vaan. Ei se mua haittaa. Mitäs muuta haluat kertoa?
Ei se toimi niin. Mun vastaukset poistuu vain koska sä poistat ne.
Sä et edelleenkään pysty olemaan mulle vastaamatta vaikka niin uhosit
Kuinka monta kertaa poistat kommenttini? Vai pitäiskö sun kertoa sun kätyreille etteivät poista niitä?
Kuinka monta kertaa aiot vielä vastata mulle? Eikö se ollutkaan adios?
Sä oot todellakin vainoharhainen imbesilli.
Minulla ei ole mitään kätyreitä.Moni muukin ymmärtää ihan itse ettei toisten nimittely narsisteiksi ole ok.
Ja monet muutkin ovat myös huomanneet, että tätä ketjua pitää pystyssä pääasiassa vain yksi pakkomielteinen jankkaaja
Lasketaan sun loukkaukset mulle: dementia potilas, imbesilli, narsistihullu. Mitäs muuta sä olet sanonut? Ainoastaan ihminen joka puolustaa itseään loukkaamalla muita on läpinäkyvä siinä että sulla ei ole asiat kohdallaan.
Itse diagnosoit jatkuvasti muita narsisteiksi.
Nytkö se tuntuu kurjalta kun joku näpäyttää sulle takaisin. VOI VOI. Koita kestää
Ihan FYI jos sun aivot ymmärtää, en ole diagnosoinut ketään täällä narsistiksi. Aviomieheni on narsisti ja psykiatri sen diagnosoi. Mutta sä joka rynnit tälle palstalle joka päivä ja poistat ketjuun liittyviä kommentteja, mikä sun ongelma on? Ellet ole jotenkin harmistunut tästä keskustelusta ja miksi olisit harmistunut ellei asiat täällä liippaisi sua läheltä? Kukaan ei väitä vastaan yhtä paljon kuin sä aiheesta josta sun mukaan sulla ei oikeesti ole mitään tietoa kun et kuulemma ole narsisti. Että mitä edelleenkin roikut täällä?? Tai sitten sulla on jotain muita ongelmia ja terapiaa takuulla löytyy.
Sulla mitään miestä ole. Mutta kamelionttina voit tarvittaessa esittää muuta.
Poistit taas mun vastauksen. Tässä uudestaan:
Ihan FYI jos sun aivot ymmärtää, en ole diagnosoinut ketään täällä narsistiksi. Aviomieheni on narsisti ja psykiatri sen diagnosoi. Mutta sä joka rynnit tälle palstalle joka päivä ja poistat ketjuun liittyviä kommentteja, mikä sun ongelma on? Ellet ole jotenkin harmistunut tästä keskustelusta ja miksi olisit harmistunut ellei asiat täällä liippaisi sua läheltä? Kukaan ei väitä vastaan yhtä paljon kuin sä aiheesta josta sun mukaan sulla ei oikeesti ole mitään tietoa kun et kuulemma ole narsisti. Että mitä edelleenkin roikut täällä?? Tai sitten sulla on jotain muita ongelmia ja terapiaa takuulla löytyy.Sulla mitään miestä ole.
Mutta kamelionttina voit tarvittaessa esittää muuta.Sun kätyrit taas töissä peukkuja heittelemässä. Hyvä hyvä.
Kyllä tuo varmastikin ihan itse peukuttaa monta kertaa, onnistuu kyllä aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Pelkuri narsisti, sanoin älä poista mun kommentteja sulle.
Sen lisäksi, että sä valehtelet niin sä oot myös kova määräilemään. :)
Aina kun poistat mun vastauksen sulle, poistat myös oman kommenttisi. Jatka vaan. Ei se mua haittaa. Mitäs muuta haluat kertoa?
Ei se toimi niin. Mun vastaukset poistuu vain koska sä poistat ne.
Sä et edelleenkään pysty olemaan mulle vastaamatta vaikka niin uhosit
Kuinka monta kertaa poistat kommenttini? Vai pitäiskö sun kertoa sun kätyreille etteivät poista niitä?
Kuinka monta kertaa aiot vielä vastata mulle? Eikö se ollutkaan adios?
Sä oot todellakin vainoharhainen imbesilli.
Minulla ei ole mitään kätyreitä.Moni muukin ymmärtää ihan itse ettei toisten nimittely narsisteiksi ole ok.
Ja monet muutkin ovat myös huomanneet, että tätä ketjua pitää pystyssä pääasiassa vain yksi pakkomielteinen jankkaaja
Lasketaan sun loukkaukset mulle: dementia potilas, imbesilli, narsistihullu. Mitäs muuta sä olet sanonut? Ainoastaan ihminen joka puolustaa itseään loukkaamalla muita on läpinäkyvä siinä että sulla ei ole asiat kohdallaan.
Itse diagnosoit jatkuvasti muita narsisteiksi.
Nytkö se tuntuu kurjalta kun joku näpäyttää sulle takaisin. VOI VOI. Koita kestää
Ihan FYI jos sun aivot ymmärtää, en ole diagnosoinut ketään täällä narsistiksi. Aviomieheni on narsisti ja psykiatri sen diagnosoi. Mutta sä joka rynnit tälle palstalle joka päivä ja poistat ketjuun liittyviä kommentteja, mikä sun ongelma on? Ellet ole jotenkin harmistunut tästä keskustelusta ja miksi olisit harmistunut ellei asiat täällä liippaisi sua läheltä? Kukaan ei väitä vastaan yhtä paljon kuin sä aiheesta josta sun mukaan sulla ei oikeesti ole mitään tietoa kun et kuulemma ole narsisti. Että mitä edelleenkin roikut täällä?? Tai sitten sulla on jotain muita ongelmia ja terapiaa takuulla löytyy.
Sulla mitään miestä ole. Mutta kamelionttina voit tarvittaessa esittää muuta.
Poistit taas mun vastauksen. Tässä uudestaan:
Ihan FYI jos sun aivot ymmärtää, en ole diagnosoinut ketään täällä narsistiksi. Aviomieheni on narsisti ja psykiatri sen diagnosoi. Mutta sä joka rynnit tälle palstalle joka päivä ja poistat ketjuun liittyviä kommentteja, mikä sun ongelma on? Ellet ole jotenkin harmistunut tästä keskustelusta ja miksi olisit harmistunut ellei asiat täällä liippaisi sua läheltä? Kukaan ei väitä vastaan yhtä paljon kuin sä aiheesta josta sun mukaan sulla ei oikeesti ole mitään tietoa kun et kuulemma ole narsisti. Että mitä edelleenkin roikut täällä?? Tai sitten sulla on jotain muita ongelmia ja terapiaa takuulla löytyy.Sulla mitään miestä ole.
Mutta kamelionttina voit tarvittaessa esittää muuta.Sun kätyrit taas töissä peukkuja heittelemässä. Hyvä hyvä.
Kyllä tuo varmastikin ihan itse peukuttaa monta kertaa, onnistuu kyllä aika helposti.
Ai, sitä en tiennytkään. No ilmankos sitten. Olen ihmetellyt, kun kaikki lauseet ja teksti on ihan samanlaista, että yhdeltä ihmiseltä tulisi eikä muilta, mutta sitten aina yhtäkkiä 10 yläpeukkua hänen trolli kommenteille ja 10 alapeukkua asiallisille kommenteille, niin tuumin että sillä on semmoinen ryhmä joille se laittaa whats app viestiä joka päivä määrättyyn aikaan, että nyt töihin! :D
Narsistin tuntomerkit:
Väheksyy sinua, ominaisuuksiasi, saavutuksiasi, mielenkiinnonkohteitasi, läheisiäsi ym.
Manipulointi, liioittelu, asioiden vääristäminen, valehtelu.
Hän rajaa sinun elämänpiiriä. Hän haluaa sinun omistautuvan hänelle ja unohtavan ystäväsi, perheesi ym.
Keskinäisten kahnaustenne kääntäminen sinun syyksi. Hänessä ei ole vikaa. Ongelmat ovat sinun aiheuttamia tai kuvittelemia. Ongelmia ei ole, jos hän ei niitä näe.
Mustasukkaisuus ja sinun elämän, toiminnan, kehon tai ajatusten kontrollointi. Tunnet olevasi kuin häkissä.
Hän nostaa itsensä jalustalle suhteessa sinuun tai muihin ihmisiin.
Draama iskee päälle pienistäkin epäkohdista. Stressitoleranssi surkea. "Miten minua voidaan kohdella näin?!? Ettekö te tiedä kuka mä oon?!"
Marttyyri tai tyranni - joskus jopa samanaikaisesti.
Väkivalta. Kaikissa muodoissaan. Älä vähättele kokemaasi kaltoinkohtelua, vaikka totuuden myöntäminen sattuisi. Jos et voi hyvin, et voi hyvin.
Alistaminen, alentaminen ja halveksunta - niistä narsistinen persoonallisuus on yleensä tunnistettavissa.
Syyttää sinua hänen hyväksikäyttämisestä tai kaltoinkohtelusta, vaikka et ymmärrä miten käyttäydyit väärin tai olit kohtuuton.
Uhriutuminen: "Ettekö te kaikki näe, miten paljon MINÄ teen teidän eteen?"
Toistuvat pettämiset, salasuhteet, kaksoiselämä.
Hän ottaa krediitit sinun ja esim. lastenne puolesta. Kaikki hyvä on hänen ansiotaan. Te ette olisi mitään ilman häntä.
Lyhytkestoisia tai pinnallisia ihmissuhteita. Ihmissuhteet eivät syvene eivätkä kestä. Ehkä välit katkenneet "idiootteihin vanhempiin", "typeriin koulukavereihin", "surkeisiin opiskelu- tai työkavereihin"... Kukapa haluaisi jäädä roikkumaan narsistin kelkkaan?
Myötätunnon, empatian puute tai sen häilyväisyys ja pinnallisuus.
Hän ei ole aidosti kiinnostunut sinusta - ainakaan positiivisella tavalla. Mutta sinun tulee ottaa huomioon hänet kaikissa asioissa.
Hän ei kysele sinun kuulumisia, mutta suuttuu, jos et kysy hänen kuulumisiaan. Fokuksen on oltava hänessä, muistathan?
Keskusteluyhteytenne on huono. Saat kuulla nalkutusta, kitinää, nälvintää ja valitusta. Mutta jos otat asian esille mahdollisimman rakentavasti, "sinä valitat ihan turhasta, eikö sinulle mikään riitä...?"
Rakkauden osoittamisen puutteet tai parisuhteenne vähättely. Narsistinen persoonallisuus näkyy helposti juuri parisuhdetilanteiden ongelmallisuutena - ei yleensä heti ensitreffeillä vaan sitten "sopivan" ajan päästä, kun olette jo ainakin sinun mielestä "kimpassa", mutta hänen sitoutuminen sinuun tuntuu ailahtelevan yhä vaan.
Vaikuttaako hän olevan "liian hyvä ollakseen totta"?
Selailin sivuja taaksepäin ja on siellä vielä onneksi paljon hyviä kommentteja ja tietoa jäljellä. Peräti minunkin kommentit, jotkut, ovat vielä siellä. Laittelen pikkuhiljaa lisää ja katson mikä pysyy ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani että otin osaa tuohon sanojen heittelyyn (olen siis se toinen osapuoli), mutta välillä pinna menee, kun täällä ei voi keskustella mitään asiallista ja aiheesta, kun joka ikinen päivä öykkäri tulee tänne, soittaa suutaan ja poistaa kommentit. Mitä varten yksi (tai ehkä pari, en tiedä montako niitä on mutta me tiedetään kenestä puhun) ihminen saa määrätä mitä täällä puhutaan?? Erityisesti kun hänellä ei ole mitään muuta sanottavaa kuin herjaa ja haukkumista aiheeseen. Monet mun laittamat hyvät tiedot ovat poistuneet ihan heti ja niin on muidenkin. Jos jokua ärsytti miten vastasin takaisin ja jatkoin kiusaajan kanssa vääntöä, olen pahoillani. Mutta kun narsisti, jonka tunnen, pomputti mun elämää kuin pallo vuosia, en takuulla anna jonkun tuntemattoman huutelijan täällä tehdä samaa. Mutta kiitos hänelle, että kutsuu mua keski-ikäiseksi. Se on kohteliaisuus :D. Vai olenko taas patologinen valehtelija, kuten hän tykkää kutsua mua joka päivä?
Ei se minua ärsyttänyt, en vain halua, että narsisteja palkitaan huonosta käytöksestä, ja heille kaikki huomio on sitä, mitä he hakevat. He ärsyttävät ihmisiä tahallaan ja nauttivat siitä, että saavat reaktioita aikaan. Siksi viisain tapa suhtautua narsistiin on jättää hänet täysin huomiotta. Kun sen oppii, siitä saa itse asiassa suurta tyydytystä, kun voi lohduttautua sillä, ettei mene enää narsistin ansaan ja voi nousta sen kaiken yläpuolelle.
Minä yritin pistää narsistille kampoihin kolmekymmentä vuotta, mutta kun ymmärsin eron jälkeen eksän olevan narsisti ja aloin perehtyä narsismiin, olen oppinut suhtautumaan samalla grey rock -linjalla muihinkin ihmisiin, jotka käyttäytyvät hyvin narsistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani että otin osaa tuohon sanojen heittelyyn (olen siis se toinen osapuoli), mutta välillä pinna menee, kun täällä ei voi keskustella mitään asiallista ja aiheesta, kun joka ikinen päivä öykkäri tulee tänne, soittaa suutaan ja poistaa kommentit. Mitä varten yksi (tai ehkä pari, en tiedä montako niitä on mutta me tiedetään kenestä puhun) ihminen saa määrätä mitä täällä puhutaan?? Erityisesti kun hänellä ei ole mitään muuta sanottavaa kuin herjaa ja haukkumista aiheeseen. Monet mun laittamat hyvät tiedot ovat poistuneet ihan heti ja niin on muidenkin. Jos jokua ärsytti miten vastasin takaisin ja jatkoin kiusaajan kanssa vääntöä, olen pahoillani. Mutta kun narsisti, jonka tunnen, pomputti mun elämää kuin pallo vuosia, en takuulla anna jonkun tuntemattoman huutelijan täällä tehdä samaa. Mutta kiitos hänelle, että kutsuu mua keski-ikäiseksi. Se on kohteliaisuus :D. Vai olenko taas patologinen valehtelija, kuten hän tykkää kutsua mua joka päivä?
Ei se minua ärsyttänyt, en vain halua, että narsisteja palkitaan huonosta käytöksestä, ja heille kaikki huomio on sitä, mitä he hakevat. He ärsyttävät ihmisiä tahallaan ja nauttivat siitä, että saavat reaktioita aikaan. Siksi viisain tapa suhtautua narsistiin on jättää hänet täysin huomiotta. Kun sen oppii, siitä saa itse asiassa suurta tyydytystä, kun voi lohduttautua sillä, ettei mene enää narsistin ansaan ja voi nousta sen kaiken yläpuolelle.
Minä yritin pistää narsistille kampoihin kolmekymmentä vuotta, mutta kun ymmärsin eron jälkeen eksän olevan narsisti ja aloin perehtyä narsismiin, olen oppinut suhtautumaan samalla grey rock -linjalla muihinkin ihmisiin, jotka käyttäytyvät hyvin narsistisesti.
Olet aivan oikeassa ja munkin olisi pitänyt samoin, kun kuitenkin olen ollut narsistin kanssa ja tiedän miten he toimii. Tänään lähti lapasesta, mutta tästä lähtien en kiinnitä huomiota mitä mulle täällä sanotaan, erityisesti kun tietysti tiedän se ei ole edes totta. Nyt oon ihan utelias miltä nämä jotkut 1970 luvun aiheen kirjoitukset näyttää joita olen kuulemma kirjoittanut jollekin toiselle sivulle, haha. Mutta joo, en enää anna sille tyypille valtaa täällä mun yli. Kiitos sanoistasi ja olen pahoillani sinäkin olet joutunut kokemaan narsistin elämässäsi.
Miksi terveytesi alkaa rapistua narsistin kanssa?
1| Joudut elämään draaman ja kaaoksen keskellä
Narsisti nauttii draaman järjestämisestä. Monet ihmiset pitävät draamaa ja kaaosta stressaavana, mutta narsisti ei pidä. Narsisti pitää riitojen ja kaaoksen luomisesta.
Riita, ja sitä seuraava kaaos, narsistin kanssa kehkeytyy aina jostakin (mitättömästä) asiasta ja se pistääkin sinut narsistin uhrina kävelemään jatkuvasti munankuorilla, koska haluat välttää riitaa. On henkisesti hyvin ahdistavaa, kun pitää jatkuvasti tarkkailla omia sanojaan tai tekojaan ja käyttäytyä hillitysti, ettei narsisti vain suuttuisi.
2| Joudut katsomaan narsistin perään
Huomio suhteessa on aina narsistissa ja sinun tehtäväsi onkin olla narsistin hoitaja tai alamainen. Narsisti esittää joko uhria tai liioittelee vaivojaan saadakseen huomiota sinulta ja sinut hoivaamaan tai palvelemaan häntä.
Vuosia yksipuolisessa ihmissuhteessa oleminen verottaa voimia. Pidät narsistista huolta samoin kuin pikkulapsesta ja yrität samalla suoriutua myös muista velvollisuuksistasi. Vuosien kuluessa stressitilasi kasvaa ja alkaa vaikuttamaan terveyteesi.
3| Todellisuuttasi hämärrytetään
Kun tuot epäkohtia suhteessa esille, narsisti soimaa sinua liian herkäksi, huonomuistiseksi tai sanoo että vain kuvittelet asioita. Narsisti väittää syyn suhteen ongelmiin olevan aina lopulta sinussa ja alat olla hämmentynyt siitä, miten sinun tulisi tuntea.
Toisaalta uskot narsistin hyvyyteen ja toisaalta taas ajattelet, että narsisti ei ole hyväksi sinulle ja että hän manipuloi sinua. Tämä peli pitää sinut jumissa narsistiin, etkä tiedä mitä odottaa seuraavaksi ja se tekee olosi hyvin epävarmaksi.
4| Narsisti laittaa sinut kantamaan suhteen vastuut
Ajankuluessa narsisti pistää sinut kantamaan vastuun suhteen velvollisuuksista. Sinä siis huolehdit laskuista, sinä siivoat ja laitat ruokaa. Kaikki vastuut tuntuvat rasittavilta, koska olet vastuussa kahdesta aikuisesta (+ lapsista).
Lisäksi narsisti saattaa vielä pahentaa tilannetta käyttämällä liikaa rahaa, sekoittamalla kotia tai juomalla liikaa jättäen sinut turhautuneeksi, kun yrität korjata tilannetta yksin.
5| Sinulla on vain vähän aikaa itsellesi
Kun pidät narsistista ja muista velvollisuuksista huolta, sinulla on vain vähän aikaa itsellesi. Kuntosalilla käynti, terveellinen ruokavalio tai mukava harrastus ovat vain kaukainen haave.
Narsistin kanssa päivästä selviytyminen on jo niin vaivalloista, ettet halua lisätä painetta ottamalla mukaan jotain sinulle tärkeää tekemistä. Se ei kannata, sillä narsisti todennäköisesti syyttää sinua rahan käyttämisestä väärään tarkoitukseen tai haukkuu sinua itsekkääksi, kun haluat laittaa aikaa itseesi. Oman ajan puute altistaakin sinua masennukselle ja uupumukselle.
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa ja munkin olisi pitänyt samoin, kun kuitenkin olen ollut narsistin kanssa ja tiedän miten he toimii. Tänään lähti lapasesta, mutta tästä lähtien en kiinnitä huomiota mitä mulle täällä sanotaan, erityisesti kun tietysti tiedän se ei ole edes totta. Nyt oon ihan utelias miltä nämä jotkut 1970 luvun aiheen kirjoitukset näyttää joita olen kuulemma kirjoittanut jollekin toiselle sivulle, haha. Mutta joo, en enää anna sille tyypille valtaa täällä mun yli. Kiitos sanoistasi ja olen pahoillani sinäkin olet joutunut kokemaan narsistin elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sun kommenttisi jos et muista mitä tarkoitan. Että hopi hopi, alappas laittamaan linkkiä tai jotain tänne, että me kaikki voidaan mennä lukemaan mitä olen mukamas kirjoittanut sinne. Oletan jotain todella fiksua ja ihanaa. Sen verran pitää kysyä, että mikä ylilaudanpoika on? En ole ikinä kuullut tuollaista sanaa:
Kyllä se keski-iässä voi alkaa jo ikä painaa. Sulla näyttää olevan noita muistiongelmia.
Voithan sä kopioida juttusi muualle, mutta ei se sun 70-luvun ketjukaan lähtenyt nousuun siellä toisaalla.
Mitä mä jo sanoin, ei niitä ylilaudanpoikia sun narsismit kiinnosta.
Sama ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sun kommenttisi jos et muista mitä tarkoitan. Että hopi hopi, alappas laittamaan linkkiä tai jotain tänne, että me kaikki voidaan mennä lukemaan mitä olen mukamas kirjoittanut sinne. Oletan jotain todella fiksua ja ihanaa. Sen verran pitää kysyä, että mikä ylilaudanpoika on? En ole ikinä kuullut tuollaista sanaa:
Kyllä se keski-iässä voi alkaa jo ikä painaa. Sulla näyttää olevan noita muistiongelmia.
Voithan sä kopioida juttusi muualle, mutta ei se sun 70-luvun ketjukaan lähtenyt nousuun siellä toisaalla.
Mitä mä jo sanoin, ei niitä ylilaudanpoikia sun narsismit kiinnosta.
Sama ihminen.
Ja?
Narsistinen ihminen on usein taitava kääntämään asiat päälaelleen – Näin hän saattaa peitellä jälkiään välttääkseen vastuun: hidastaelamaa.fi/2022/05/narsisti-kertoo-tarinoita-joihin-ei-itse-kuulu/
Narsisti peittelee aina omia tekemisiään. Hän pyrkii kääntämään huomion pois jostain, missä on hänen toimestaan tapahtunut todellista vääryyttä. Katsojan huomio kiinnittyy luonnollisesti sinne, mihin suuntaan osoitetaan eikä siihen, joka asioita osoittaa. Tämä toiminta on narsistisille ihmisille hyvin tyypillistä ja aiheuttaa ihmisissä paljon hämmennystä, outoa oloa ja kysymystä siitä, mikä on totta ja mikä ei. Tästä niin kutsutussa sumuttamisessa on kyse.
Täällä on annettu kritiikkiä siitä, että narsistileimoja annetaisiin useinkin liian heppoisin perustein. Omasta mielestäni suurin osa tämän pitkän ketjun esimerkeistä kuvaa tunnusomaisia narsistisia käytösmalleja mm. siinä kommunikoinnissa. Toki asiaa ei voi kääntää niinpäin, että jos joku kerran käyttäytyy jonkin esimerkin mukaisella tavalla, niin olisi välttämättä narsisti. Narsistisuuteen tarvitaan se, että käytösmallit ovat ihmisen persoonassa irrottamattomana osana syvällä, ja siksi ne myös vääjäämättä toistuvat.
Minulla herää nyt kyllä ajatus siitä, ettei tällaisen kritiikin esittäjä tunne narsismin käytömalleja kovinkaan hyvin. Ehkä ei ole ollut narsistisen ihmisen läheisessä vaikutuspiirissä, tai jos on, niin ei niin pitkään, että olisi alkanut huomaamaan ne toistuvat kaavamaiset käytösmallit, ja myös narsistusuudelle tietyt ominaiset tavat kommunikoida. Tietyt perusperiaatteet ajatusmaailmassa ja käytösmalleissa (ja kommunikoinnissa) kuitenkin kuuluu olennaisena osana narsistisuuteen. Ilman useampia narsistisia ajatus- ja käytömalleja ihminen ei ole narsistinen.
Kommunikoinnissa näitä narsistisia yleisiä kaavoja on mm: Omien ongelmien projisoiminen toiseen, kaasuvalotus ja toisen todellisuuden valheellinen hämärryttäminen, manipulointi, väittäminen esim. ettei ole tehnyt jotain mitä varmasti on tehnyt tai sanonut. Syyttää toista siitä mitä itse on sanonut tai tehnyt. Valehtelee omaksi edukseen pönkittääkseen itse luomaansa iluusiota todellisuudesta ja itsestään ja uskoo usein myös itse enemmän tai vähemmän omiin valheisiinsa, koska ei kykene kohtaamaan todellisuutta ja todellista itseään. Toisen mitätöiminen ja alentaminen itsensä kohottamiseksi, jatkuva vertaaminen, ei kestä jos läheinen on eri mieltä ja reagoi tähän negatiivisesti, yleistä on saada myös esim kohtuuton raivokohtaus tällaisessa tilanteessa tai muuten syytellä ja alnetaa toista. Myötätunnon ja empatiakyvyn puutos tai selkeä vajavaisuus, mikä ilmenee ymmärrettävästi laajasti niin puheissa kuin teoissakin, ja tulee ilmi hyvin erilaisissa kriisitilanteissa mm. hylkäämisenä ja kylmyytenä kun läheisellä on vaikeaa on esim. sairas ja kaipaisi tukea.
Narsistin käytös vaikuttaa ensin esim. uudelle seurustelukumppanille kovin irratiaonaaliselta ja ja sitä on vaikea ymmärtää, että miten se nyt noin tuolla tavalla yhtäkkiä. Kun narsistisen käytöksen pohjasyyt ja mekanismit oppii tuntemaan ja huomaamaan, miten usein käy kun pidemmän aikaa on lähisuhteessa narsistisen ihmisen kanssa, niin narsistinen käytös on usein jopa ennalta arvattavaa. Narsistin käytöksessä toistuu samoissa narsistin kipupisteissä, joita narsistinen itse ei kykene kohtaamaan, uudestaan ja uudestaan nämä haitalliset narsistiset ajatus- ja toimintamallit. Näitä triggeripisteitä tulee vastaan niin tavallisessa arjessa, kuin erityisesti jossain hankaluudessa tai kriisitilanteessa ja läheinen oppii niitä tietämään ja ennakoimaankin. Tästä aiheutuu se narsistin läheisen ns. munankuorilla kävely. Koittaa välttää noita vääjäämöttämiä triggereitä, mitä elämässä tulee koko ajan eteen.
jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on annettu kritiikkiä siitä, että narsistileimoja annetaisiin useinkin liian heppoisin perustein. Omasta mielestäni suurin osa tämän pitkän ketjun esimerkeistä kuvaa tunnusomaisia narsistisia käytösmalleja mm. siinä kommunikoinnissa. Toki asiaa ei voi kääntää niinpäin, että jos joku kerran käyttäytyy jonkin esimerkin mukaisella tavalla, niin olisi välttämättä narsisti. Narsistisuuteen tarvitaan se, että käytösmallit ovat ihmisen persoonassa irrottamattomana osana syvällä, ja siksi ne myös vääjäämättä toistuvat.
Minulla herää nyt kyllä ajatus siitä, ettei tällaisen kritiikin esittäjä tunne narsismin käytömalleja kovinkaan hyvin. Ehkä ei ole ollut narsistisen ihmisen läheisessä vaikutuspiirissä, tai jos on, niin ei niin pitkään, että olisi alkanut huomaamaan ne toistuvat kaavamaiset käytösmallit, ja myös narsistusuudelle tietyt ominaiset tavat kommunikoida. Tietyt perusperiaatteet ajatusmaailmassa ja käytösmalleissa (ja kommunikoinnissa) kuitenkin kuuluu olennaisena osana narsistisuuteen. Ilman useampia narsistisia ajatus- ja käytömalleja ihminen ei ole narsistinen.
Kommunikoinnissa näitä narsistisia yleisiä kaavoja on mm: Omien ongelmien projisoiminen toiseen, kaasuvalotus ja toisen todellisuuden valheellinen hämärryttäminen, manipulointi, väittäminen esim. ettei ole tehnyt jotain mitä varmasti on tehnyt tai sanonut. Syyttää toista siitä mitä itse on sanonut tai tehnyt. Valehtelee omaksi edukseen pönkittääkseen itse luomaansa iluusiota todellisuudesta ja itsestään ja uskoo usein myös itse enemmän tai vähemmän omiin valheisiinsa, koska ei kykene kohtaamaan todellisuutta ja todellista itseään. Toisen mitätöiminen ja alentaminen itsensä kohottamiseksi, jatkuva vertaaminen, ei kestä jos läheinen on eri mieltä ja reagoi tähän negatiivisesti, yleistä on saada myös esim kohtuuton raivokohtaus tällaisessa tilanteessa tai muuten syytellä ja alnetaa toista. Myötätunnon ja empatiakyvyn puutos tai selkeä vajavaisuus, mikä ilmenee ymmärrettävästi laajasti niin puheissa kuin teoissakin, ja tulee ilmi hyvin erilaisissa kriisitilanteissa mm. hylkäämisenä ja kylmyytenä kun läheisellä on vaikeaa on esim. sairas ja kaipaisi tukea.
Narsistin käytös vaikuttaa ensin esim. uudelle seurustelukumppanille kovin irratiaonaaliselta ja ja sitä on vaikea ymmärtää, että miten se nyt noin tuolla tavalla yhtäkkiä. Kun narsistisen käytöksen pohjasyyt ja mekanismit oppii tuntemaan ja huomaamaan, miten usein käy kun pidemmän aikaa on lähisuhteessa narsistisen ihmisen kanssa, niin narsistinen käytös on usein jopa ennalta arvattavaa. Narsistin käytöksessä toistuu samoissa narsistin kipupisteissä, joita narsistinen itse ei kykene kohtaamaan, uudestaan ja uudestaan nämä haitalliset narsistiset ajatus- ja toimintamallit. Näitä triggeripisteitä tulee vastaan niin tavallisessa arjessa, kuin erityisesti jossain hankaluudessa tai kriisitilanteessa ja läheinen oppii niitä tietämään ja ennakoimaankin. Tästä aiheutuu se narsistin läheisen ns. munankuorilla kävely. Koittaa välttää noita vääjäämöttämiä triggereitä, mitä elämässä tulee koko ajan eteen.
jatkuu...
...jatkuu
Yksi tärkeä lähtökohta narsistusuudessa on se, että narsisti ei kykene kohtaamaan todellisuutta ja todellista itseään, sillä hänen minuutensa muodostuminen ja kehittyminen on lapsuudessa häiriintynyt, eikä itsetunto ja oma minuus ole päässyt normaalisti kehittymään ja narsistin pitää luoda elämästään illuusio ontolle pohjalle. Toinen tunnusomainen pirre, joka näkyy narsistin usein jopa maneerisissa käytös- ja kommunikoitimalleissa, on tuo empatiakyvyn puute tai vajavaisuus.
Jos siis sanoo, että narsitinen kommunikointi voi olla ihan mitä vain (kuten mitä mieltä täällä eräskin kritiikin esittäjä oli), niin ei ehkä ole oppinut vielä näkemään näitä tunnusomaisia narsistisia käyöskaavoja ja malleja. Toki narsistiseen kommunikointiin kuuluu myös valheellinen esittäminen, ja siinä mielessä kommunikointi voi olla eri tilanteissa "ihan mitä vain". Kuitenkin nuo narsistiset ajatus-, käytös- ja kommunikointimallit narsistilla on, ja ne voi erityisesti lähisuhteessa nähdä, jos on perehtynyt narsistiseen käytökseen, tästä asiasta tietää ja siitä on enemmän kokemusta. Narsisti ei pysty kuitenkaan loputtomiin esittämään ja näyttelemään. Ulkopuolisille taitava narsisti pystyy esittämään usein erittäin hyvinkin ja pitkään jotain, mitä hän ei todellisuudessa ole.
Kaikki mitä narsisti sanoo tai kertoo on valetta. Hänen yksinkertaisena tarkoituksena on ohjata sinua ja sinun ajatuksiaan hänen haluamaansa suuntaan. Jos hän joskus sanoo tai kertoo jotain mikä on totta, senkin tarkoitus on ohjata sinua ja ajatuksiasi hänen haluamaansa suuntaan.
Narsistin tärkein ase on hänen suussaan. Kun he avaavat sen, älä kuuntele vaan lähde pois. Sieltä ei tule ulos kuin valheita, itsekehuja ja sanoja joilla hän manipuloi sinua ja käyttää sinua hyväkseen.
Psykoterapeutti Heikki Honkamäki on sanonut osuvasti ja kuvaavasti: "Narsistilla on omantunnon kohdalla reikä". Narsismi kulminoituu juuri omatunnottomuuteen ja empatian puuttumiseen: kun mikään ei pidättele, on jälki sen mukaista.
Uhmaikäisen tunne- ja ajatusmaailmalla varustettu narsisti ei kykene asettautumaan toisen saappaisiin; empatia ei kuulu hänen komponentteihinsa - eikä hänellä ole aitoon empatiaan ja omatunnolliseen toimintaan edes motivaatiota, koska omatunnottomana hän saa, mitä haluaa: hän pystyy aiheuttamaan kärsimystä, voi kontrolloida tilanteita ja ihmisiä, saa valtaa ja voi ohjailla ympäristöä mielensä mukaan. Tai näin hän sen ajattelee, ja valitettavasti usein onnistuukin.
Narsisti pelaa niin sanotulla kaksoisstandardilla: hän tietää, mitä ovat yleiset säännöt, arvot ja moraalikäsitykset, mutta ne eivät hänen mielestään kosketa häntä. Hän siis laittaa muut ihmiset toteuttamaan yleisiä sääntöjä, mutta itse toimii aivan omilla periaatteillaan. Tämäkin on yksi gaslighting-manipulaation muoto.
Olen lukenut monessa artikkelissa, että narsistit ovat kuin lapsia eli lapsen ajatustasolla siinä mielessä, että jos eivät saa jotain mitä he haluavat ja heti, siitä nousee hirveä huuto ja riita. Luin pari päivää sitten vanhoja tekstiviestejä ja menetin laskun, kuinka monta kertaa hänen viesteissään on huuto VASTAA!!! jollen ole vastannut ainakin 15 minuutin sisällä.
Ilkeily on vallankäyttöä. Se liittyy narsismiin, kun haluat painaa toista alas ja nostaa itseäsi ylös, sanoo sosiaalipsykologi Janne Viljamaa.
Ilkeily ja kiusaaminen liittyvät vahvasti narsismiin. Narsisti haluaa kontrolloida toisia ihmisiä.
Kuulostaa tutulta, myös tällä sivulla.
Ilkeily on vallankäyttöä. Se liittyy narsismiin, kun haluat painaa toista alas ja nostaa itseäsi ylös, sanoo sosiaalipsykologi Janne Viljamaa.
Ilkeily ja kiusaaminen liittyvät vahvasti narsismiin. Narsisti haluaa kontrolloida toisia ihmisiä.
Kuulostaa tutulta, myös tällä sivulla.
Uusi ilkeilyn muoto on keksitty tällä sivulla: toisten kommenttien toistaminen. Narsisti ei lopeta mihinkään.
Erikoista keskustelua täällä taas kerran. Mutta toisaalta ei täällä keskustelun aiheestakaan enää voi puhua, kun eräät poistaa kaikki kommentit ennen klo 23.00.