Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaava esimerkki narsistin toiminnasta: kun lapsella on ilmeinen koronatartunta ja edessä on tapaaminen etävanhemman kanssa, narsisti vie lapsen normaalisti päiväkotiin, antaa aamulla vähän lääkettä pahimpiin oireisiin, eikä tietenkään kerro mitään oireista sen paremmin päiväkotiin kuin toiselle huoltajalle.
Lapsi itse kertoi päiväkodin työntekijän kuullen, miten oli mitattu kuume aamulla ja oli sattunut kurkkuun niellessä, ja seuraavana päivänä tehty kotitesti varmisti koronatartunnan. Mikään yllätys se ei ollut, sillä päiväkodissa lähes kaikki lapset ovat sairastaneet koronan parin viikon aikana, eikä se ollut yllätys varmasti myöskään narsistille, joka vei oireilevan lapsen päiväkotiin.
Jo edellisen tapaamisen yhteydessä lapsi osoitti epänormaalia halua pussailla etävanhempaa ja tämän perheenjäsentä, joka kuuluu riskiryhmään - ja korona siis riehui päiväkodissa jo tuolloin.
Jos puhut auttajille epäilyistäsi, että lapsen lähivanhempi yritti tahallaan tartuttaa lapsen avulla koronan etävanhempaan ja tämän perheenjäseneen, se vain vahvistaa sitä kuvaa, jonka lähivanhempi on jo maalannut viranomaisille: että etävanhempi on harhainen ja haluaa mustamaalata hyväntahtoista, pelkästään lapsen etua ajattelevaa lähivanhempaa.
Tämä teillä narsisteilla meneekin pieleen että kuvittelette asioiden tapahtuvan niin kuin kuvittelette. Että ihan siksi lapsi vietiin päiväkotiin sairaana että tartuttaisi etävanhemman ja tämän lapsen vai miten se meni?
Eipä siinä. Kyllähän näitä tapahtuu että sairas lapsi viedään tietoisesti päiväkotiin ja koitetaan peitellä sairautta eikä se ole tietenkään oikein.
Lasta kohtaan ei ole myöskään oikein se että hänestä tehdään joku riitakapula jolla heitellää toista.
Narsisti sitä ja tätä ei muuta asiaa miksikään.Se lapsen etu meni omassakin tekstissäsi avan ohi ja ihmettelet ettei sinua uskota.
No ei kai koska "narsisti" meni lapsen edelle.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten narsistit maalaavat mustan valkoiseksi - narsistin uhrista tehdään narsisti, kun hän kertoo narsistin toiminnasta.
Sehän on narsisteille ihan "peruskauraa", että narsisti alkaa heti syyttämään narsistiksi sitä, joka narsistin narsismin paljastaa.
Vanhempi heitti lapsensa järveen ja "se oli lapselle ihan oikein kun ärsytti" minä olin syyllinen myös. Kummaltakaan hän ei pyytänyt anteeksi. Muut paikallaolijat eivät nähneet tuossa mitään väärää.
Syyttivät minua kun en pitänyt toisen vanhemman puolia ja torunut lasta joka ei edes tehnyt mitään väärää.
Lähdin lapsen kanssa kotiin.
Minä olen narsisti koska tuo toinen vanhempi sanoi niin. Kerrotko vielä että kuinka käy jos kerron mitä tapahtui?
Yksi narsistien peruspiirre nettikeskusteluissa on se, että narsisti jättää vastaamatta itselleen kiusallisiin kysymyksiin, mutta kysyy itse paljon ja odottaa vastauksia.
Olen narsisti-exäni kanssa samassa firmassa töissä. Työkaverini kertoi juuri, ettei narsisti ole tulossa firman juhiin parin päivän päästä, koska on lomalla. Ensimmäinen reaktioni oli tietenkin ahdistus ja ajatus, että narsisti on lomailee jonkun ihanan uuden kumppaninsa kanssa yhdessä (ei voi olla päivääkään sinkku).
Ajattelin tämän jälkeen pitää pienen taon töistä. Laitoin ruokaa ja aloin surfaamaan netissä. Hetken päästä havahduin olevani täällä lukemassa ketjua. Taisin tulla muistuttamaan itselleni, mistä pääsin eroon. :') Tällä ketjulla on kyllä ollut suuri vaikutus toipumiseeni, vaikka tietenkin olen käynyt myös terapiassa yms.
Mun narskuni kertoo olevansa koulutukselta rakennusarkkitehti, merkonomi, sairaanhoitaja ja psykoterapeutti.
Valviran mukaan on lähihoitaja.
Esiintyy mm. vähissä pitsivaatteissa kehuja kerjäten tiktokissa, ikää +50v.
Vierailija kirjoitti:
Kokevatko narsistit olevansa kauniimpia/komeampia, kuin mitä todellisuudessa ovatkaan? Tunnen joitain narsistisia piirteitä omaavia naisia, joista yksikään ei juurikaan erotu asfaltista tai tapetista mutta hirveä lyttäämisen tarve itseään kauniimpia kohtaan ja lähes samaan hengenvetoon nostetaan itseä jalustalle, kuinka häntä aina niin kehutaan ja luullaan milloin ikäistään yli 10 vuotta nuoremmaksi ja milloin mitäkin. Ja muutenkin tulee tunne, että pitävät itseään jonain jumalasta seuraavina. Toki jokainen meistä on omalla tavallaan kaunis ja upea mutta nämä narsistit ovat monesti niin keskinkertaisia verrattuna siihen, miten paljon jaksavat itseään kehua.
Olisi siis kiva tietää kumpi on kyseessä, harhaluulo omasta täydellisyydestä vai onko kyse vain pohjattomasta epävarmuudesta?
Yhdellä oli tapana pitää päätään vähän takakenossa, jotta voi katsella muita nenän vartta pitkin. "Enks mä oo komee, enkö olekin". Tuota hoki.
Yleisesti ottaen, kun se itsekritiikki puuttuu, se puuttuu.
Narsistinen ja itsevarma esiintyminen ovat täysin eri asia, ja ne pitää kyetä erottamaan toisistaan. Sekä esiintyjän, että kuulijan.
Vierailija kirjoitti:
Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.
Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.
Kuvailit juuri autistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaava esimerkki narsistin toiminnasta: kun lapsella on ilmeinen koronatartunta ja edessä on tapaaminen etävanhemman kanssa, narsisti vie lapsen normaalisti päiväkotiin, antaa aamulla vähän lääkettä pahimpiin oireisiin, eikä tietenkään kerro mitään oireista sen paremmin päiväkotiin kuin toiselle huoltajalle.
Lapsi itse kertoi päiväkodin työntekijän kuullen, miten oli mitattu kuume aamulla ja oli sattunut kurkkuun niellessä, ja seuraavana päivänä tehty kotitesti varmisti koronatartunnan. Mikään yllätys se ei ollut, sillä päiväkodissa lähes kaikki lapset ovat sairastaneet koronan parin viikon aikana, eikä se ollut yllätys varmasti myöskään narsistille, joka vei oireilevan lapsen päiväkotiin.
Jo edellisen tapaamisen yhteydessä lapsi osoitti epänormaalia halua pussailla etävanhempaa ja tämän perheenjäsentä, joka kuuluu riskiryhmään - ja korona siis riehui päiväkodissa jo tuolloin.
Jos puhut auttajille epäilyistäsi, että lapsen lähivanhempi yritti tahallaan tartuttaa lapsen avulla koronan etävanhempaan ja tämän perheenjäseneen, se vain vahvistaa sitä kuvaa, jonka lähivanhempi on jo maalannut viranomaisille: että etävanhempi on harhainen ja haluaa mustamaalata hyväntahtoista, pelkästään lapsen etua ajattelevaa lähivanhempaa.
Tämä teillä narsisteilla meneekin pieleen että kuvittelette asioiden tapahtuvan niin kuin kuvittelette. Että ihan siksi lapsi vietiin päiväkotiin sairaana että tartuttaisi etävanhemman ja tämän lapsen vai miten se meni?
Eipä siinä. Kyllähän näitä tapahtuu että sairas lapsi viedään tietoisesti päiväkotiin ja koitetaan peitellä sairautta eikä se ole tietenkään oikein.
Lasta kohtaan ei ole myöskään oikein se että hänestä tehdään joku riitakapula jolla heitellää toista.
Narsisti sitä ja tätä ei muuta asiaa miksikään.Se lapsen etu meni omassakin tekstissäsi avan ohi ja ihmettelet ettei sinua uskota.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten narsistit maalaavat mustan valkoiseksi - narsistin uhrista tehdään narsisti, kun hän kertoo narsistin toiminnasta.
Sehän on narsisteille ihan "peruskauraa", että narsisti alkaa heti syyttämään narsistiksi sitä, joka narsistin narsismin paljastaa.
Mustamaalaamisen keinoja on loputtomasti. Hulluksi/tasapainottomaksi leimaaminen todella tyypillistä. Epäluotettavaksi (valehtelijaksi) myös. Erikseen vielä sitten huorittelu ja muu vastaava.
Voi vaan miettiä mitä noista narsisti tekee itse. Mutta muihin hän ne tietysti työntää, hänessä kun ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että jotain em. kommunikaatiotyyleistä käyttää ei nyt kyllä ole mitenkään suoraan yhteydessä juuri narsismiin. Narsismi on ihan eri asia kuin se että joku on k*sipää tai muuten vaan itsekeskeinen.
Mitenniin ei ole suoraan yhteydessä... Kyllä silent treatment, tunteiden teeskentely, valehtelu, ja tällainen "minua ei saa unohtaa" tyyppinen ja kiusaamiseen menevä käyttäytyminen on ihan suoraan yhteydessä narsismiin. Jos ei ole omaa kokemusta narsismista niin silloin tietysti ei ehkä yhtä helposti pysty yhdistämään pisteitä, mutta kyllä minä ainakin narsistin uhrina tunnistan nämä. On tärkeää jakaa näitä yksittäisiä merkkejä mitä näkee suhteesta jälkeenpäin, jotta ihmiset voisivat tunnistaa narsistit - jos merkkejä on monta ja empatia puuttuu katseesta, silloin kyseessä voi olla narsisti. Tottakai merkkejä kerrotaan yksi kerrallaan jotta voidaan vaihtaa ajatuksia, mutta se ei tarkoita etteikö henkilössä olisi ollut muutkin narsismin piirteet, joista keskeisimmät ovat empatian puute, hyväksikäyttö, manipulaatio ja huomion pakonomainen tarve, kaikki muut arjessa esiintyvät piirteet on johdettavissa näistä. Narsistillä ei ole persoonaa näiden ulkopuolella vaan hän on näiden tarpeidensa vanki. Mutta niistä arjen piirteistä pitää puhua että saadaan konkretiaa ja voidaan tunnistaa.... Hankalissa tai itsekeskeisissä ihmisissä ja narsisteissa on se ero että jos itsekeskeiselle ihmiselle sanoo älä tee noin tuo sattuu niin tämä voi mahdollisesti ymmärtää lopettaa ihan jo oman etunsa vuoksi, narsisti taas alkaa kiusaamaan kahta kauheammin, ei ymmärrä edes omaa etuaan pitkässä juoksussa, niin kova psykologinen ja tiedostamaton tarve muiden alistamiselle ja nöyryyttämiselle narsistilla on, jotta egonsa pysyisi kasassa eikä narsisti vaan näkisi itseään realistisesta peilistä.
"Minua ei saa unohtaa". Kun soitin ja tarvitsin poikaystävää, hän esitti aina vaikeasti tavoiteltavaa ja tunsin oloni aina tosi yksinäiseksi.
Mutta jos itse ilmoitin että nyt on kova kiire töissä tai joku reissu, hän oli satavarmasti ovella vaikka aamuyöstä hankaloittamassa lähtöjäni niin kuin vain pystyi.
Mitä enemmän tajuan kuviota, sitä enemmän suututtaa. Miksi ihmeessä kerroin sille mitään? Hän myös muka jäi kämppääni nukkumaan kun aamulla lähdin, jälkeenpäin tajusin että oli tutkinut kaappejani, papereitani, kaikkea.
Kaikenlainen viivyttely ja hankaloittaminen oli sen suurin huvi. Viipyilevä, hidas puhetapa, raivostuttavaa kun odottaa että toinen sanoo jotain, hän nautti kun katson häntä odottavasti että mikä se asia on? Kunpa silloin olisi tajunnut sanasalaatin ja sen
kuinka huono voi kukaan olla. Onneksi on tää ketju ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen narsisti-exäni kanssa samassa firmassa töissä. Työkaverini kertoi juuri, ettei narsisti ole tulossa firman juhiin parin päivän päästä, koska on lomalla. Ensimmäinen reaktioni oli tietenkin ahdistus ja ajatus, että narsisti on lomailee jonkun ihanan uuden kumppaninsa kanssa yhdessä (ei voi olla päivääkään sinkku).
Ajattelin tämän jälkeen pitää pienen taon töistä. Laitoin ruokaa ja aloin surfaamaan netissä. Hetken päästä havahduin olevani täällä lukemassa ketjua. Taisin tulla muistuttamaan itselleni, mistä pääsin eroon. :') Tällä ketjulla on kyllä ollut suuri vaikutus toipumiseeni, vaikka tietenkin olen käynyt myös terapiassa yms.
No, meidänkään erosta ei ole kauaa ja siellä juoksee muijaa liukuhihnalta. Itse en vielä voisi kuvitellakaan ketään uutta, kun haluan nuolla haavani rauhassa ja saavuttaa tasapainoni uudelleen. Täytyy oikeasti järjellä muistuttaa, miksi edes haluaisin, että häiriintynyt, patologisesti valehteleva hyväksikäyttäjä olisi liimaantunut minuun. Siksi varmaan, että osasi esittää niin ihanaa, mutta pitää tajuta, että se on vain harhaa ja kestää todella rajallisen ajan. Terapiaa on tarvittu täälläkin. Tsemppiä <3
P.S. Se on hyvä asia, ettei "kelpaa" sairaalle ihmiselle. Jokainen päivä ilman narsistia on hyvä päivä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi narsistien peruspiirre nettikeskusteluissa on se, että narsisti jättää vastaamatta itselleen kiusallisiin kysymyksiin, mutta kysyy itse paljon ja odottaa vastauksia.
Salailu ja vaitonaisuus on tyypillistä. Toki osa voi hämätä lörpöttelemällä loputtomasti. Jotkut ovat lähes puhumattomia.
Sitten on vielä ihan suoranainen valehtelu.
Ikävää näiden ihmisten kanssa on se että he elävät itsepetoksessa ja väärässä uhriudessa (vastuuttomuuden tilassa, kyvyttöminä näkemään omaa osaansa) ja pakottavat kumppanin astumaan tähän valhemaailmaan kanssaan.
Läheisriippuvuus altistaa yhä uudelleen hyväksikäyttäjien manipulaatiolle. He etsivät heikoimman kohtasi ja iskevät siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi heitti lapsensa järveen ja "se oli lapselle ihan oikein kun ärsytti" minä olin syyllinen myös. Kummaltakaan hän ei pyytänyt anteeksi. Muut paikallaolijat eivät nähneet tuossa mitään väärää.
Syyttivät minua kun en pitänyt toisen vanhemman puolia ja torunut lasta joka ei edes tehnyt mitään väärää.
Lähdin lapsen kanssa kotiin.Minä olen narsisti koska tuo toinen vanhempi sanoi niin. Kerrotko vielä että kuinka käy jos kerron mitä tapahtui?
Mua on lyöty, kun vahingossa ärsytin. Mun on annettu pudota, että oppii varomaan.
t. Narsistin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salailu ja vaitonaisuus on tyypillistä. Toki osa voi hämätä lörpöttelemällä loputtomasti. Jotkut ovat lähes puhumattomia.
Sitten on vielä ihan suoranainen valehtelu.Ikävää näiden ihmisten kanssa on se että he elävät itsepetoksessa ja väärässä uhriudessa (vastuuttomuuden tilassa, kyvyttöminä näkemään omaa osaansa) ja pakottavat kumppanin astumaan tähän valhemaailmaan kanssaan.
Läheisriippuvuus altistaa yhä uudelleen hyväksikäyttäjien manipulaatiolle. He etsivät heikoimman kohtasi ja iskevät siihen.
Narsistieksä (salaileva seksiaddikti) ei kauheasti menemisistään kertonut, mutta kun kertoi kundi olikin muija, kaveri olikin eksä, kaikki olivat yks tyyppi tai yks kaveri, jokainen vastaantuleva nainen oli todellisuudessa joko hänen eksänsä tai vähintään iskuyritystensä kohde.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuolla tarinalla ei ole mitään tekemistä narsismin kans.
Jatka vaan diagnoosien tekoa kakkua syödessäs.
Narsismi on vakavimpia pään vikoja mitä maailmassa on, eikä narsistien hulluudella ole olemassa mitään rajoja. Jos niin luulee, niin väärässä on. Narsisti voi valehdella mitä mieleen vaan tulee, ja jokainen on myös väkivaltainen.
Narsisti saa sitä enemmän iloa itselleen mitä enemmän kykenee jostain vihaamastaan ihmisestä valehtelemaan, ja mitä enemmän pystyy toista mustamaalaamaan vaikkapa netissä. Eikä kykene lopettamaan sairasta käytöstään, koska narsismi on parantumaton pään vakava vika.
Kuinka yleistä teidän tuntemilla narsisteilla on ollut seksuaalinen rajattomuus niin, että mennään joko suoraan laittomuuksiin tai muuten harmaalle alueelle hyväksikäyttöön tms. Nyt kun mietin niin perhepiirin neljästä narsistista jokaisella on joko vähintään se, että on itse ollut lapsena uhri ja tai myös tekijä seksuaalisissa väärinkäytöksissä.
Kyselee ummet ja lammet ja on tietojen kerääjä. Esittää olevansa kiinnostunut uhrin elämästä ja sitten sopivassa tilanteessa kääntää kaiken ympäri ja käyttää hankkimiaan tietoja toista vastaan.
Itse narsisti ei kuitenkaan kerro itsestään juuri mitään.
Se on raivostuttavaa, kun narsisti ei voi koskaan missään tilanteessa nähdä itsessään minkäänlaista virhettä. Eikä myöskään osaa koskaan nauraa itselleen.