Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Lisäisin vielä kaksi aihepiiriä/käsitettä, joista ei ole vielä juurikaan keskusteltu.
1. Termi Disney Parent. Eli narsisti eron jälkeen omaksuu vanhempana sellaisen roolin, jossa on se kiva vanhempi; käyttää lapsiin näkyvästi paljon rahaa (vaikka saattaa jättää elatusmaksut kokonaan maksamatta), vie lapsia matkoille, ostelee tavaroita, lupailee perinnöllä jne. Tässä asetelmassa lapset ihailevat narsistivanhempaansa, saattavat hieman halveksua tylsää köyhempää vanhempaansa. Kuvioon kuuluu, että Disney parentin luona on oltava aina positiivista ja kivaa, ja lapset patoavat negatiiviset tunteet ja näyttävät ne vasta sen turvallisen, tasaisen tylsän vanhemman kanssa. Ulospäin asia näyttäytyy niin, että narsisti on upea kasvattaja, ja sen toisen kanssa lapset vain temppuilee.
2. Hieman edellistä sivuten. Narsisti aiheuttaa tilanteen, jossa olet altavastaajana, mutta suurieleisesti sitten esiintyy "pelastajanasi". Eli jättää ne elarit maksamatta, mutta on se niin hyvä mies, kun vie Villen Dubaihin. Hallitsee puolison rahavirtoja, mutta antaa toiselle "käyttörahaa". On laittanut kaiken omaisuuden omiin nimiinsä, mutta antaa sinun asua asunnossa pientä vuokraa vastaan. On eristänyt sinut ystävistäsi, mutta järjestää sinulle yllätyssynttärijuhlat "kun ei sillä ole kavereita". Antaa sinulle autokyydin, mutta ei anna sinun ajaa yhteistä autoa jne. Näissä tilanteissa jäät kummalliseen kiitollisuusvelkaan ja ympärillä muut näkevät ehkä ne hyvät teot, mutta totuus on se, että asetelma alun alkaenkin on ollut sinua alistava.
Täällä on oikeasti niin kauheita kuvauksia "parisuhteista", että puistattaa. Herää kysymys, että miten kauheissa ihmissuhteissa ihmiset oikein on. Varmasti kaikki kuvauksen kohteet eivät ole narsisteja, mutta kunnon kusipäitä kuitenkin. Nämä kuvaukset, joita on lähes kolmesataa sivua, eivät ole yhden tai muutaman kirjoittajan kynästä. Ikävää, että maailmassa on näköjään todella paljon pahoja ihmisiä. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on oikeasti niin kauheita kuvauksia "parisuhteista", että puistattaa. Herää kysymys, että miten kauheissa ihmissuhteissa ihmiset oikein on. Varmasti kaikki kuvauksen kohteet eivät ole narsisteja, mutta kunnon kusipäitä kuitenkin. Nämä kuvaukset, joita on lähes kolmesataa sivua, eivät ole yhden tai muutaman kirjoittajan kynästä. Ikävää, että maailmassa on näköjään todella paljon pahoja ihmisiä. Surullista.
Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa. Ja täysin parantumaton pään vika. Todella moni törmää aiheeseen henkilökohtaisesti omassa elämässään.
Onneksi ihmiset puhuvat nykyään enemmän narsisteja vastaan. Narsistit todella tuhoavat ihmisen elämän. Pahoinpitely on vakavaa ja suljettujen ovien takana. Koska narsistit ovat niin hyviä valehtelijoita, he pääsevät eroon toisia kohtaan tekemästään julmuudesta.
Narsisteja on myös erilaisia, mutta ne kaikki ovat erittäin haitallisia. He nauttivat muiden satuttamista.
Naispuoliset narsistit ovat erittäin vaarallisia, koska he eivät pysähdy mihinkään saavuttaakseen haluamaansa, vaikka se tarkoittaisi perheiden tuhoamista niin, että mies jättää perheen ja maksaa niistä sen sijaan.
Naispuolisille narsisteille on yleisempää ottaa toisten miehiä. Miespuoliset taas ottaa ketä tahansa naisia.
Naisnarsistille voi olla tyypillisempää pyrkiä näyttämään uhri moraalittomana ja pilaamaan uhrin maine. Narsisti nauttii jos saa uhrin eristetyksi ystäväpiiristä. Narsisti muuntaa, värittää, ja vääristelee asioita, valehtelee.
Uhrin kyllä kannattaakin juosta "ystävä"piiristä mahdollisimman kauas eikä koskaan enää pitää yhteyttä, koska narsisti on manipuloinut muut uhria vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on myös sellainen kuollut tyhjä katse ihan tilanteessa kuin tilanteessa. Yhtä puistattavaa.
Minulla on tällainen, kiitos masennuksen ja dissosiaatiohäiriön. Jouduin vakavaan onnettomuuteen nuorena aikuisena. Saan aina töitä jostain, mutta en pysty pitämään työpaikkaani juuri sen takia, että vaikutan pelottavalta. Selän takana supatetaan, että minulla on samanlainen katse kuin Marinilla.
Narsistinen valehtele, salailee, pitää lähipiirinsä esim. lapsensa mm. rahan voimalla ”tyytyväisenä”, mutta ei kykene olemaan ja kuuntelemaan lapsen surua, itkua, pelkoja, eikä olemaan henkisesti läsnä tunnetasolla. Puheyhteys rakentuu diipa daapa tasolle ja ” kaikki on kivaa, mitä sä nyt murehdit, ei mikään ole hullusti” jne.
Valehtelussa ja salailussa mestari, omasta mielestään, sillä narsistinen paljastuu ennenpitkää valehtelijaksi. Kun kysyt miksi valehtelet, narsistinen toteaa aivan pokkana/puunaamana: en valehtele, en ole pettänyt, en salaile jne.
vaikka olisi juuri jäänyt kiinni valehtelusta.
Eräänlainen psyykkinen kierre ja aivojen lobotomia siis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistimiehillä on usein narsismin aiheuttajana narsistiäiti eikä miehen napanuora ole katkennut. Ihan vaan tuli mieleen tuosta ylläolevasta. Oma isäni meni jopa takaisin äitinsä luokse majailemaan eron jälkeen.
Oman ex-kumppanin isä oli narsistinen, äitinsä mitä ilmeisimmin hyvin alistettu. Exäni halveksi kovasti äitiään, ja myös siskoaan - puhui näistä aina hyvin ikävään sävyyn. Kun erottiin, mies meni lopulta itkemään asiaa äidilleen ja pyysi, että hänen äitinsä voisi soittaa minulle ja kertoa, kuinka tämä ero on virhe. Huoh. Tässäkin asiassa hän taantui lapsenomaiseksi. Kuten raivokohtauksissaankin. Ja sitähän narsismi monin tavoin on, lapsenomaisuutta. Kasvu on jäänyt kesken.
Toisaalta narsistiset ihmiset eivät ole leikkisiä, kilttejä, hellämielisiä tai uteliaita tiedonhaluisella tavalla. Uteliaita kyllä pahantahtoisesti.
Aina häiritsee lapsellinen sanana. Jotkut sanovat että narsismi on olemukseltaan epäinhimillistä, tuhoavaa, sokeaa. Toki jos uskoo lapsen olevan olemukseltaan paha tai tuhoava, niin silloin lapsellisuus (halveksivasti sanottuna) tulee ymmärrettäväksi.
Epäkypsä toimii paremmin, koska lapsi voi toimia ikäisekseen kypsästi ja olla hyvinkin viisas. Traumatisoituminen valitettavasti jäädyttää inhimillistä kasvua ja särkee mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistimiehillä on usein narsismin aiheuttajana narsistiäiti eikä miehen napanuora ole katkennut. Ihan vaan tuli mieleen tuosta ylläolevasta. Oma isäni meni jopa takaisin äitinsä luokse majailemaan eron jälkeen.
Oman ex-kumppanin isä oli narsistinen, äitinsä mitä ilmeisimmin hyvin alistettu. Exäni halveksi kovasti äitiään, ja myös siskoaan - puhui näistä aina hyvin ikävään sävyyn. Kun erottiin, mies meni lopulta itkemään asiaa äidilleen ja pyysi, että hänen äitinsä voisi soittaa minulle ja kertoa, kuinka tämä ero on virhe. Huoh. Tässäkin asiassa hän taantui lapsenomaiseksi. Kuten raivokohtauksissaankin. Ja sitähän narsismi monin tavoin on, lapsenomaisuutta. Kasvu on jäänyt kesken.
Toisaalta narsistiset ihmiset eivät ole leikkisiä, kilttejä, hellämielisiä tai uteliaita tiedonhaluisella tavalla. Uteliaita kyllä pahantahtoisesti.
Aina häiritsee lapsellinen sanana. Jotkut sanovat että narsismi on olemukseltaan epäinhimillistä, tuhoavaa, sokeaa. Toki jos uskoo lapsen olevan olemukseltaan paha tai tuhoava, niin silloin lapsellisuus (halveksivasti sanottuna) tulee ymmärrettäväksi.
Epäkypsä toimii paremmin, koska lapsi voi toimia ikäisekseen kypsästi ja olla hyvinkin viisas. Traumatisoituminen valitettavasti jäädyttää inhimillistä kasvua ja särkee mieltä.
Minun tuntemani narsisti kyllä näytteli hienosti leikkisää, kilttiä, hellämielistä yms. Mutta se oli vaan manipulaatiota, julmaa peliä.
Narsisti eristää uhrinsa tuhoamalla tämän itsetunnon jolloin uhri kokee ettei voi olla kenenkään mielestä kiinnostava ja ystävyyden arvoinen. Tämän uskomuksen sisäistettyään uhri eristää itsensä muista ihmisistä. Itselleni kävi näin, narsisti ei suoraan kieltänyt minua tapaamasta ihmisiä mutta nujersi minut henkisesti niin että en pitänyt itseäni enää minkään arvoisena. Enkä uskonut että kukaan muukaan voi nähdä minua arvokkaana.
Voidaan varmaan yhdessä todeta, että Putin täyttää narsistin määritelmän varsin hyvin! Oikea äärimmäinen esimerkki narsismista ja psykopatiasta!
Vierailija kirjoitti:
Voidaan varmaan yhdessä todeta, että Putin täyttää narsistin määritelmän varsin hyvin! Oikea äärimmäinen esimerkki narsismista ja psykopatiasta!
Kyllä, ja moni muu johtaja, näitä liikaa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti eristää uhrinsa tuhoamalla tämän itsetunnon jolloin uhri kokee ettei voi olla kenenkään mielestä kiinnostava ja ystävyyden arvoinen. Tämän uskomuksen sisäistettyään uhri eristää itsensä muista ihmisistä. Itselleni kävi näin, narsisti ei suoraan kieltänyt minua tapaamasta ihmisiä mutta nujersi minut henkisesti niin että en pitänyt itseäni enää minkään arvoisena. Enkä uskonut että kukaan muukaan voi nähdä minua arvokkaana.
Juuri eilen taas mietin, että mikä minussa oli vikana, kun hän ei voinut mua arvostaa ja osoitaa arvostusta. Kaikkien hänen kavereiden ja tuttujensa vaimot olivat meillä aina esimerkkinä näistä hyvistä ja fiksuista ihmisistä. Hän sanoi aina, etä katso nyt tuota Tiinaa ja Maijaa ja Kaisaa (nimet keksitty), kun osaavat ja ovat niin hyviä. Mä yritin. Koti oli kunnossa, miehellä puhdasta päälle aina, lapset hoidettu, yritystoimintaa sen verran, että sain perhettä vähän tuettua. Leivoin ja seksiäkin oli ja en ihan seinästä revityltä näyttänyt. Tyydyin vähään. Mutta koskaan en riittänyt, mikään ei ollut tarpeeksi hyvää.
Mua suretti etenkin se, kun näin kuinka Tiinan ja Maijan ja Kaisan miehet arvostivat vaimojaan. Antoivat jopa lahjoja. Ja mun piti jotenkin taapertaa siinä mieheni rinnalla. En osaa oikein selittää. Ihan kamala olo vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen taas mietin, että mikä minussa oli vikana, kun hän ei voinut mua arvostaa ja osoitaa arvostusta. Kaikkien hänen kavereiden ja tuttujensa vaimot olivat meillä aina esimerkkinä näistä hyvistä ja fiksuista ihmisistä. Hän sanoi aina, etä katso nyt tuota Tiinaa ja Maijaa ja Kaisaa (nimet keksitty), kun osaavat ja ovat niin hyviä. Mä yritin. Koti oli kunnossa, miehellä puhdasta päälle aina, lapset hoidettu, yritystoimintaa sen verran, että sain perhettä vähän tuettua. Leivoin ja seksiäkin oli ja en ihan seinästä revityltä näyttänyt. Tyydyin vähään. Mutta koskaan en riittänyt, mikään ei ollut tarpeeksi hyvää.
Mua suretti etenkin se, kun näin kuinka Tiinan ja Maijan ja Kaisan miehet arvostivat vaimojaan. Antoivat jopa lahjoja. Ja mun piti jotenkin taapertaa siinä mieheni rinnalla. En osaa oikein selittää. Ihan kamala olo vaan.
Vikahan oli hänessä eikä sinussa.
https://psychcentral.com/quizzes/narcissistic-personality-quiz#20
Oletteko tehneet tuon testin? jos ette niin tehkää huviksenne. Kysymykset löytyy, kun skrollaa sivua alaspäin.
Oma tulos hieman huolettaa, koska sain 32 pistettä. Tiedän, etten ole empaattisin ihminen, mutta tuo tulos hieman pysäytti ja järkytti.
Vierailija kirjoitti:
https://psychcentral.com/quizzes/narcissistic-personality-quiz#20
Oletteko tehneet tuon testin? jos ette niin tehkää huviksenne. Kysymykset löytyy, kun skrollaa sivua alaspäin.
Oma tulos hieman huolettaa, koska sain 32 pistettä. Tiedän, etten ole empaattisin ihminen, mutta tuo tulos hieman pysäytti ja järkytti.
Mä sain vain 11 pistettä, en ole lähelläkään siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.
No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.Vaihtoehtoisesti narsisti voi myös hakea huomiota ja draamaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, myös ”keksityillä” vakavilla sairauksilla jne. Saattaa myös olla vahvasti mukana, jos joku läheinen/tuttu sairastuu vakavasti, jonka seurauksena saa taas itsekin huomiota.
Kun mainitsin että olen väsynyt, narsisti äkisti totesi että häntä väsyttää vielä enemmän.
Kun olin sairas ja sanoin siitä, pirteänä riekkunut narsisti otti salamana koirailmeen, että hän se vasta sairas onkin.
Ihailevaan sävyyn hän kertoi kaveristaan joka on päihteiden takia katkolla. Kuulostelin vähän ja hän hönkäisi, että olisihan se kiva olla hoidettavana.
Hoivakin on huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Naispuolisille narsisteille on yleisempää ottaa toisten miehiä. Miespuoliset taas ottaa ketä tahansa naisia.
Tai sitten naisnarsisti levittää sellaista juttua toisesta, koska sillä saa ylennettyä itseään uhriutumalla
- exänä: narsisti itse jättää, mutta jos ex-mies uskaltaa tapailla jotain muuta, narsistin tarinassa uusi nainen vei häneltä miehen. Uskottelee muille että tulee viemään teidänkin miehet jos ette varo
- toisena naisena: narsistin tarinassa vaimo on hullu ja kontrolloiva eikä mies pääse lähtemään. Usuttaa muut ihmiset välttelemään vaimoa ja vaimo eristäytyy piireistä
Oleellista on, kuka ajaa mustamaalauskampanjaa toisesta ihmisestä ja mitä kulissien takana on tapahtunut
Olipas ilkeä kommentti sinulta! Toivottavasti olet itsestäsi nyt ylpeä.
Grey rock tälle...