Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
4421/10671 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

"Minusta on tärkeää, että narsismista keskustellaan laaja-alaisesti ja monessa paikassa, koska kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika."

Paitsi että kyseessä ei ole hyvin yleinen asia - sehän tässä se ongelma onkin. Jokainen looginen ymmärtäisi että kun joka toinen nainen kuvailee entistä puolisoaan narsistiksi, niin se ei tilastollisesti voi olla totta.

Tämä keskustelu ei ole sinulle vaan sinusta. Voisitko siirtyä tuonne muun aihe vapaan puolelle, kiitos.

Vierailija
4422/10671 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta sitten teol. tri. Raimo Mäkelä julkaisi kirjan Naamiona terve mieli. Siihen mennessä Suomessa ei kukaan puhunut narsismista. Mäkelän kirja toi aiheen ensimmäistä kertaa esille ja oli myyntimenestys. Yhtäkkiä kaikki lehdet täyttyivät narsismiartikkeleista, ja tilanne on edelleen 25 v. myöhemmin sama: joka päivä jossain suuressa lehdessä on juttua narsismista, eniten iltapäivälehdissä. Neljännesvuosisadan jatkunut jauhaminen samasta asiasta on äärimmäisen puuduttavaa ja rasittavaa, mutta koskapa ihmissuhdeasiat ovat maailman tärkeimpiä asioita tietylle ihmisryhmälle, tälle ei loppua näy.

Minusta on tärkeää, että narsismista keskustellaan laaja-alaisesti ja monessa paikassa, koska kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika. Ja moni ajautuu ulkokullattujen ja väkivaltaisten narsistien uhreiksi.[/

Kaikki narsistit eivät pahoinpitele fyysisesti. .

Jokainen narsisti pahoinpitelee kuitenkin psyykkisesti ja suuri osa myös fyysisesti. Narsismiin liittyy aina väkivaltainen käytös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4423/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi halveksii heikkoutta eikä kestä sitä itsessään eikä muissa.

Samalla hän voi sujuvasti kuitenkin olla addikti. Heikkoudeksi hän katsoo kaiken inhimillisen haavoittuvuuden, ikääntymisen ja tarvitsevuuden.

Eli rakkautta n halveksii koska ei tullut rakastetuksi lapsena aitona itsenään. Valeminuus onkin sitten kuin teräsbetonia. Tasa-arvoiset ihmissuhteet ovat hänelle mahdottomia.

Tarvitsevuus on hänessä itsessään ominaisuus mitä halveksii. Hänhän on tyhjä eikä pysty tulemaan toimeen itsensä kanssa. N tarvitsee muita ja pyrkii voimakkaasti sitomaan muut itseensä, alistamaan, kontrolloimaan ja tekemään itsestään riippuvaiseksi. Pelkää hylkäämistä ja yksinäisyyttä yli kaiken, mutta samalla halveksii tarvetta ja tätä "heikkoutta" itsessään. Ja heijastaa itsevihansa muita ja muiden "heikkoutta" kohtaan.

Narsistin mielestä ystävällisyys, rauhallisuus, tasapaino, yhteistyö, huomioiminen, empatia ja joustavuus ovat "heikkouksia". "Vahvuuksia" hänen mielestään on voimankäyttö, sotaisuus, valta, alistaminen, pelottelu, ylimielisyys ja röyhkeä, itsekäs ja ilkeä käytös.

Oikeasti n on itse todella heikko taidoissaan sosiaalisissa suhteissa, parisuhteissa, lasten kasvattamisessa jne. Hän on surkea ihmisten kanssa vaikka kuvittelee päinvastaista. Hän saa ihmiset voimaan huonosti ympärillään. Usein on myös elämänhallinnan ongelmia impulsiivisuuden ja riippuvuuksien vuoksi. Että sellainen "vahva" ihminen kyseessä.

Vierailija
4424/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi halveksii heikkoutta eikä kestä sitä itsessään eikä muissa.

Samalla hän voi sujuvasti kuitenkin olla addikti. Heikkoudeksi hän katsoo kaiken inhimillisen haavoittuvuuden, ikääntymisen ja tarvitsevuuden.

Eli rakkautta n halveksii koska ei tullut rakastetuksi lapsena aitona itsenään. Valeminuus onkin sitten kuin teräsbetonia. Tasa-arvoiset ihmissuhteet ovat hänelle mahdottomia.

Tarvitsevuus on hänessä itsessään ominaisuus mitä halveksii. Hänhän on tyhjä eikä pysty tulemaan toimeen itsensä kanssa. N tarvitsee muita ja pyrkii voimakkaasti sitomaan muut itseensä, alistamaan, kontrolloimaan ja tekemään itsestään riippuvaiseksi. Pelkää hylkäämistä ja yksinäisyyttä yli kaiken, mutta samalla halveksii tarvetta ja tätä "heikkoutta" itsessään. Ja heijastaa itsevihansa muita ja muiden "heikkoutta" kohtaan.

Narsistin mielestä ystävällisyys, rauhallisuus, tasapaino, yhteistyö, huomioiminen, empatia ja joustavuus ovat "heikkouksia". "Vahvuuksia" hänen mielestään on voimankäyttö, sotaisuus, valta, alistaminen, pelottelu, ylimielisyys ja röyhkeä, itsekäs ja ilkeä käytös.

Oikeasti n on itse todella heikko taidoissaan sosiaalisissa suhteissa, parisuhteissa, lasten kasvattamisessa jne. Hän on surkea ihmisten kanssa vaikka kuvittelee päinvastaista. Hän saa ihmiset voimaan huonosti ympärillään. Usein on myös elämänhallinnan ongelmia impulsiivisuuden ja riippuvuuksien vuoksi. Että sellainen "vahva" ihminen kyseessä.

Tämä on hyvä tiivistys. Lisäisin, että tämä henkilö voi olla ihan tavallinen naapurin perheen äiti, joka ei edes itse tiedosta tekevänsä väärin. Vaan hänet on itse kasvatettu kieroon ja kohdeltu kaltoin. Hän voi olla kodin ulkopuolella pidetty ja arvostettu ja ulkopuoliset ihmettelevät miksi muut perheenjäsenet oireilevat.

Tämä on se tavallisin tapaus ja olen huolissani siitä, että edes tässä keskustelussa ei tunnisteta tätä ihmistyyppiä.

Termit lovebombing ja gaslighting ovat hienoja, mutta jollakin sairaalla tavalla romantisoivat narsismin. Aina ei ole kyse täysin mädästä ja pahasta tietoisesti tuhoavasta, manipulatiivisesta ihmisestä, jota on helppo jälkikäteen vihata. Suunnitelmallinen tuhoavuus viittaa siihen, että narsistilta löytyy takataskussa muitakin diagnooseja.

Kaikki ihmiset eivät ole narsisteja, eikä kaikki joilla on piirteitä, ole tietenkään narskuja. Mutta täysnarskuja löytyy heistäkin, jotka eivät ole sitä niin selvästi. Tiedän, koska elin perheessä, jossa toinen vanhempi oli narsisti. Ei hän kyennyt kaasuvalottamaan tietoisesti eikä ollut tietoisesti paha. Pelkkä ajatuskin naurattaa. Mutta hän tuhosi yhtä lailla, kaasuvalotti yhtä lailla ja teki minusta ramman.

Parantuminen minulla lähti juurisyiden ymmärtämisestä. Sekä sen ymmärtämisestä, että narsisti on itsekin uhri. Jos tähän ei kykene on vielä parantumisen alussa tai ei kykene kovinkaan laajaan asioiden ja ilmiöiden analyyttisen tarkasteluun.

Vierailija
4425/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyvyn pitäisi myös erottaa meidät uhrit narsisteista. Empatia tai ilmiön ymmärtäminen ei tarkoita sitä, että hyväksyisi kohtelunsa millään tasolla.

Empatia ei ole myöskään sellaista pehmeää hyssyttelyä ja uhrin paijaamista, vaan tunne, että ymmärtää ilmiön ja sen syntymekanismin ja tuntee sääliä narsistia kohtaan. Kun tunnistan hänetkin kasvattajansa uhrina, pienenä lapsena, pystyn aloittamaan paranemisprosessin.

Niin kauan kun sitoo itseensä vihaan pysyy narskun tasolla, narskun vertaisena.

Vierailija
4426/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen on pakko tappaa itsestään tuota empatiaa, koska se altistaa sille, että jää narsistin uhriksi.

Pääsin omasta vanhemmastani henkisesti irti vasta viisikymppisenä. Siihen asti olin ymmärtänyt ja empatisoinut häntä. Hän kuitenkin on ihan itse valinnut toimintansa. Hän ihan itse on valinnut olla hakematta apua. Hän ihan itse on tehnyt kaikki tekonsa ja jättänyt tekemättä kaikki laiminlyöntinsä. Hän on paskiainen.

Ok, hän on uhri, mutta myös minä olen uhri. Hänen uhrinsa. Minun täytyy pitää itsestäni parempi huoli kuin mitä hän on pitänyt itsestään. Narsistin ymmärtäminen on loputon suo. Siihen voi haaskata loppuelämänsä, kun yhtä hyvin voi vaan antaa narsistin elää omaa elämäänsä ja elää itse omaansa.

Vierailija
4427/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on mahdoton vihata omaa narsistiani. Silti en halua olla hänen kansssaan missään tekemisissä.

Tajusin juuri jotain. Minun on oman sisäisen rakenteeni vuoksi mahdotonta tuntea vihaa. Ihan yhtä lailla narsistin on oman sisäisen rakenteensa vuoksi mahdotonta rakastaa minua aidosti - tai ketään muutakaan. Raaka totuus. Ja surullinen. Etenkin narsistille itselleen.

Vierailija
4428/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näkee narsistin pienenä, säälittävänä oliona, pienenä kiusattuna lapsena ja uhrina, lakkaa pelkäämästä häntä liikaa. Terve pelko tai varautuminen on tietenkin tarpeellinen.

Silloin vasta kykenee toimimaan, kun huomaa uhrin säälittävyyden ja naurettavuuden. Nauraminen auttaa, koska narskun teot ovat usealta osin niin pimeitä, että muuttuvat mustaksi huumoriksi. Narsisti on pieni, pieni reppana ihminen.

Tämä on minun neuvoni. Näin itse pääsin eteenpäin narsistin kutomasta verkosta ja aloin nähdä selkeämmin toimiakseni.

Vierailija
4429/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi jonka kanssa olen joutunut yhdessä hoitamaan pari asiaa. Hänen kanssa hetken asioituani koen ihmisarvoani poljetun vaikka en ole mikään loukkaantujaluonne. Hän saattaa hetken käyttäytyä normaalisti mutta vain kerätäkseen aseet joilla sitten hyökkää toista vastaan. On paljastunut että hän toimii niin kaikkien tai ainakin monien kanssa. Tuntuu että koko hänen toimintansa tähtää toisen nujertamiseen.

Hän varmaan saa siitä suurta tyydytystä ja olisi iloinen siitä tiedosta että koen itseni nujerretuksi. Ei kuitenkaan kannattaisi nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ymmärrän että omat tuntemukseni ovat luonnollisia, mutta pääsen niistä pian yli koska en samaistu niihin. Samalla minulle kasvaa ymmärrys hänen motiiveistaan. Hän tulee paljastaneeksi itsestään enemmän kuin ikinä arvaisi.

On helppo huomata ettei siten käyttäytyvä ole mikään järjen jättiläinen ja että häntä on ehkä kiusattu tai hänet jätetty yksin aiemmin elämässä. Käytöksellään hän vain tulee paljastaneeksi itsensä.

Noudattamalla hyviä tapoja ja olemalla edes päällisin puolin kohtelias hänen päänsisäiset vammansa eivät lävähtäisi kaiken maailman tietoon.

Vierailija
4430/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näkee narsistin pienenä, säälittävänä oliona, pienenä kiusattuna lapsena ja uhrina, lakkaa pelkäämästä häntä liikaa. Terve pelko tai varautuminen on tietenkin tarpeellinen.

Silloin vasta kykenee toimimaan, kun huomaa uhrin säälittävyyden ja naurettavuuden. Nauraminen auttaa, koska narskun teot ovat usealta osin niin pimeitä, että muuttuvat mustaksi huumoriksi. Narsisti on pieni, pieni reppana ihminen.

Tämä on minun neuvoni. Näin itse pääsin eteenpäin narsistin kutomasta verkosta ja aloin nähdä selkeämmin toimiakseni.

Hyvä näkökulma. Itsekään en ajautunut narsistin uhriksi työpaikalla ja päösin eroon, vaikka yritti nitistää ja lannistaa minut.

Narsistin voi nähdä kuin kaltoinkohdeltuna pienenä koirana, joka räksyttää pelkonsa ja traumojensa takia kaikkia ja kaikkea. Käyttäytyy hyökkäävästi koska hyökkäys on paras puolustus eikä muutakaan osaa.

Vierailija
4431/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tosin koirat ovat paremmin kuntoutettavissa kuin narsistit.

Vierailija
4432/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyvyn pitäisi myös erottaa meidät uhrit narsisteista. Empatia tai ilmiön ymmärtäminen ei tarkoita sitä, että hyväksyisi kohtelunsa millään tasolla.

Empatia ei ole myöskään sellaista pehmeää hyssyttelyä ja uhrin paijaamista, vaan tunne, että ymmärtää ilmiön ja sen syntymekanismin ja tuntee sääliä narsistia kohtaan. Kun tunnistan hänetkin kasvattajansa uhrina, pienenä lapsena, pystyn aloittamaan paranemisprosessin.

Niin kauan kun sitoo itseensä vihaan pysyy narskun tasolla, narskun vertaisena.

Tärkeää on tosiaan välttää vihaan ja katkeruuteen jumiutuminen. Eikä missään nimessä lähteä tappeluun ja loputtomaan sanasotaan mukaan.

Viha on irtautumisvaiheessa hyvä ja hyödyllinen tunne, mutta siitä on päästävä yli. Ei silti tosiaan niin, että paapoisi tai puolustelisi narskun tekoja.

Silloin häviää itse, ellei nouse tilanteen yläpuolelle ja ota omaa elämää ja muita, hyviä ihmissuhteita haltuunsa.

On ihanan kevyt, vapaa, toiveikas ja positiivinen olo kun ei ole enää narskun vaikutuspiirissä. Ympärillä on mukavia ja kannustavia ihmisiä.

Vierailija
4433/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme vaikeasti narskua, joilla viitteitä muihinkin persoonallisuushäiröihin. Kahta on lapsena lyöty, heidät alistettu huutamalla, ovat äitinsä hyljeksimiä ja nuorena pilkkaamia. Toinen heistä on luultavasti hyväksikäytetty.

Kolmannen kotona oli tarkat rutiinit, ja tunnekylmä ympäristö, myös emotionaalisesti hylätty lapsi. Tämä pieni lapsi turvautui maaniseen masturbointiin sietääkseen hylätyksi tulemisen tunteen. Sitä samaa rataa sitten jatkanut aikuisena.

Näistä narskujen taustoista olisi tärkeä puhua, jotta kasvatusympäristöön kiinnitettäisiin huomiota.

Tästä ei moni pidä, mutta sanon silti. Lapselle huutaminen kaikissa olosuhteissa on askel kohti pahuutta ja lapsen altistumista narsisteile. Lapsesta, jolle on huudettu, kasvaa alistettu ja muiden ihmisten pahuudelle altis ihminen. Tai narsku itse.

Vierailija
4434/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

"Minusta on tärkeää, että narsismista keskustellaan laaja-alaisesti ja monessa paikassa, koska kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika."

Paitsi että kyseessä ei ole hyvin yleinen asia - sehän tässä se ongelma onkin. Jokainen looginen ymmärtäisi että kun joka toinen nainen kuvailee entistä puolisoaan narsistiksi, niin se ei tilastollisesti voi olla totta.

Tämä keskustelu ei ole sinulle vaan sinusta. Voisitko siirtyä tuonne muun aihe vapaan puolelle, kiitos.

Ai olen narsisti eli psyykkisesti sairas koska viittasin tähän "Yleisyys: Tutkimusten mukaan noin 0,5 – 3% väestöstä." - eli kyse ei ole yleisestä ongelmasta.

Minusta sinun kommenttisi taas on viittaa enemmän narsismiin ja mielenterveyshäiriöihin - teet toisesta hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden lauseen perusteella ja katsot asiaksesi esittää tämän julkisesti. Aika suuret luulot ja taidat pitää itseäsi parempana ja hyvin tietävänä?

Vierailija
4435/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Ai olen narsisti eli psyykkisesti sairas koska viittasin tähän "Yleisyys: Tutkimusten mukaan noin 0,5 – 3% väestöstä." - eli kyse ei ole yleisestä ongelmasta.

Minusta sinun kommenttisi taas on viittaa enemmän narsismiin ja mielenterveyshäiriöihin - teet toisesta hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden lauseen perusteella ja katsot asiaksesi esittää tämän julkisesti. Aika suuret luulot ja taidat pitää itseäsi parempana ja hyvin tietävänä?

Saisinko lähteen tähän tilastotietoosi "joka toinen nainen kuvailee puolisoaan narsistiksi"? Tai jos olet itse Tutkija, mikä on otantasi?

Vierailija
4436/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Jos narsisti vaikuttaa merkittävän haitallisesti 10-20 ihmiseen elämänsä aikana, tuo 3 prosenttia saa aikaan sen, että vähintään 25-50 % ihmisistä on kärsinyt narsistin edesottamuksista.

Vierailija
4437/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsismi koskettaisi vain promillea väestöstä, se promille on nyt löytänyt tänne. Voisiko keskustelu siis jatkua ilman HSEn Adoniksen sivuraiteita. Onhan MS-tautia sairastavillekin vertaisryhmät, vaikka tauti koskettaa harvaa.

Vierailija
4438/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Jos narsisti vaikuttaa merkittävän haitallisesti 10-20 ihmiseen elämänsä aikana, tuo 3 prosenttia saa aikaan sen, että vähintään 25-50 % ihmisistä on kärsinyt narsistin edesottamuksista.

Samoin usein suvussa on yksi narsisti ja muut voimakkaasti narsistisia piirteitä omaavia. Sairaudentunnottomia ihmisiä. Esim. minulla täti dg. narsisti ja sisaruksensa voimakkaasti narsistisia piirteitä omaavia , samoin veljeni. Ja olen saanut lääkärin mielipiteen asiasta ja poliisilta kehoituksen olla niin vähän kuin mahd. tekemisissä ja dg. narsistin kanssa ei ollenkaan (antoi minulle tappouhkauksen). Tämä on hyvä ketju ja narsismia on olemassa , turha sitä on kiistää. Joku onnekas ei koskaan tapaa narsistia tai ei tunnista ihmistä sairaaksi.

Vierailija
4439/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta sitten teol. tri. Raimo Mäkelä julkaisi kirjan Naamiona terve mieli. Siihen mennessä Suomessa ei kukaan puhunut narsismista. Mäkelän kirja toi aiheen ensimmäistä kertaa esille ja oli myyntimenestys. Yhtäkkiä kaikki lehdet täyttyivät narsismiartikkeleista, ja tilanne on edelleen 25 v. myöhemmin sama: joka päivä jossain suuressa lehdessä on juttua narsismista, eniten iltapäivälehdissä. Neljännesvuosisadan jatkunut jauhaminen samasta asiasta on äärimmäisen puuduttavaa ja rasittavaa, mutta koskapa ihmissuhdeasiat ovat maailman tärkeimpiä asioita tietylle ihmisryhmälle, tälle ei loppua näy.

Minusta on tärkeää, että narsismista keskustellaan laaja-alaisesti ja monessa paikassa, koska kyseessä on hyvin yleinen pään vakava vika. Ja moni ajautuu ulkokullattujen ja väkivaltaisten narsistien uhreiksi.[/

Kaikki narsistit eivät pahoinpitele fyysisesti. Samoin vihamielisyys voi kohdistua johonkin ulkopuolisiin. Mutta se tunneköyhyys ja epäkypsyys on aina.

Siksi narsismin alla kulkevista ilmiöistä riittää puhuttavaa kun se on niin monisyinen ja -kasvoinen ilmiö. Voi puhua myös kulttuurisesta narsismista ja siitä, miten narsistinen voittamisen pakko natsaa elämässä ulkoisen menestymisen kanssa, johon taas markkinatalous ja vertailun kulttuuri nojaavat.

Sekin, että häiriöisiä on kaikissa sosiaaliluokissa. Koulutustaso ei siis suojaa narsismilta itsessään. Kaipa tämä on jo kaikille selvää..

Narsismista ei voi keskustella tarpeeksi. Olisin välttynyt monelta pahalta jos olisin tunnistanut mitä narsismi on ja ymmärtänyt, että narsisti todellakin on persoonallisuushäiriöinen ja parantumaton eikä omaa vain poikkeuksellisen vahvaa persoonaa. Se mitä minä koin oli väkivaltaa eikä vain väärinymmärrys minun puoleltani tai että olisin aikuisena ihmisenä ollut jotenkin kasvatusta vailla. Vieläpä kiittämätön kun narsisti tarjoaa apuaan tuhoamalla mielenterveyteni ja talouteni.  Ja miten minun vielä kaiken sen seksuaalisen, fyysisen ja henkisen väkivallan, taloudellisen riistämisen ja sosiaalisen eristämisen ja nöyryyttämisen jälkeen olisi pitänyt olla kiitollinen narsistille, kun hän otti minut, epätäydellisen ihmisen muokattavakseen. Ja paras versio mitä minusta tuli, oli traumatisoitunut, työkyvytön ihmisraunio mitä hän sai aikaiseksi. Hän otti täysin työkykyisen, vahvaluonteisen ja iloisen ihmisen ja musersi minut hiljaiseksi ja nöyräksi varjoksi joka pelkäsi paeta. Nististi minut täysin jopa itselleni tunnistamattomaksi, ei pelkästään läheisilleni vieraaksi. Varokaa oikeasti näitä ihmisiä ja opiskelkaa mitä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Kukaan ei ole suojassa narsistilta, ne musertavat jopa vahvimman yksilön jos et tunnista mitä sinulle yritetään tehdä.

Vierailija
4440/10671 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien yleisyyden estimaatit vaihtelee maittain ja kriteerien mukaan. Alle 10% joka tapauksessa akateemisissa arvioissa. Osa arvioista selvästi allekin tuon. Yleensä sanotaan toiseksi yleisimmäksi häiriöksi. Tarkoittaa siis että melkein joka koululuokasta tulee yksi. Tämä yleisyys keskustelu kannattaa erottaa omaan ketjuunsa. Itse en vastaa tästä aiheesta tässä ketjussa.

Minulle yksi psykologi kuvasi narsistia henkisesti kolmivuotiaaksi lapseksi, joka saa itkupotkuraivareita, kun ei kykene hallitsemaan pettymyksen tunteitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi