Ilman ehkäisyä yli viisikymppisenä
Hei yli viisikymppiset naiset, joilla ei enää menkkoja ole tullut pitkiin aikoihin, niin uskallatteko olla ilman ehkäisyvälineitä yhdynnässä? Entäpä jos sattuisikin käymään niin, että raskautuisittekin ja olisitte luottaneet siihen, että ette raskautuisi jo ikänne puolesta ( yli viisikymppisenä). Menisittekö aborttitoimenpiteeseen vai vieläkö tekisitte vauvan, etenkin jos otetuissa näytteissäkään ei olisi mitään epänormaaliin sikiöön viittaavaa?
Kommentit (19)
Sukulaisnainen luuli vaihdevuosien alkaneeen, harrastivat seksiä suojaamatta - tuli raskaaksi hiukka alle 50 - vuotiaana.
Eli ei tosiaan kannata luottaa menkattomuuteen.
Olen ollut ilman ehkäisyä n. nelikymppisestä. T. N50
En olisi todellakaan ilman ehkäisyä. Aika karua olisi tulla äidiksi viiskymppisenä. Esikoinen jo 30-vuotias ja vanhin lapsenlapsikin eskarilainen. Mutta kyllä se abortti kova paikka mulle olisi.
Ikää 48 v. ja säännölliset kuukautiset, ei tulisi mileenkään olla ilman ehkäisyä.
Uskallan olla ilman ehkäisyä. Gynekologi ultrasi munasarjani, ja totesi, ettei lapsia enää tule. Suosittelen gynellä käyntiä muillekin, niin ei tarvitse sitten enää turhaan varoa ja käyttää ehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:11"]
Sukulaisnainen luuli vaihdevuosien alkaneeen, harrastivat seksiä suojaamatta - tuli raskaaksi hiukka alle 50 - vuotiaana. Eli ei tosiaan kannata luottaa menkattomuuteen.
[/quote] Olen itse jo pitkälti yli viisikymppinen ja otatin parisen vuotta sitten hormonikierukan pois, joka oli minulla todellakin kauan ja menkkoja ei tullut koko tuon kierukan aikana lainkaan, ja eikä ole ilmaantunut senkään jälkeen, kun se otettiin pois, joten mitä järkeä on käyttää minkäänlaista ehkäisymenetelmää?
Minä tulin yllätyksekseni raskaaksi 45-vuotiaana, en aivan viiskymppisenä, mutta iäkkäänä kuitenkin.
Oletin etten voi enää saada lapsia koska kuukautiset olivat olleet poissa jo kauan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:11"]
Sukulaisnainen luuli vaihdevuosien alkaneeen, harrastivat seksiä suojaamatta - tuli raskaaksi hiukka alle 50 - vuotiaana. Eli ei tosiaan kannata luottaa menkattomuuteen.
[/quote] Olen itse jo pitkälti yli viisikymppinen ja otatin parisen vuotta sitten hormonikierukan pois, joka oli minulla todellakin kauan ja menkkoja ei tullut koko tuon kierukan aikana lainkaan, ja eikä ole ilmaantunut senkään jälkeen, kun se otettiin pois, joten mitä järkeä on käyttää minkäänlaista ehkäisymenetelmää?
[/quote]
Häh? Nuo eivät nyt aivan liittyneet toisiinsa. Kunhan vaan sanoin ettei menkattomuuteen kannata sokeasti luottaa. Kannattaa varmistaaa asia kuten viestissä 7 sanottiin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:12"]
En olisi todellakaan ilman ehkäisyä. Aika karua olisi tulla äidiksi viiskymppisenä. Esikoinen jo 30-vuotias ja vanhin lapsenlapsikin eskarilainen. Mutta kyllä se abortti kova paikka mulle olisi.
[/quote] Ei mulle olisi kova paikka abortti 55 vuotiaana, lapset mullakin olleet jo aikuisia pitkän aikaa. En todellakaan lasta alkaisi enää tässä iässä tekemään, aivan saletti. Aborttihan on automaattisesti selvä juttu tässä iässä, jos raskautuisin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:11"]
[/quote] Sukulaisnaisesi olikin vielä alle 50 vuotias, on aivan eri asia, jos hän olisi ollutkin miltei kuusikymppinen ja tullut raskaaksi. En minäkään uskaltanut otattaa hormonikierukkaa ennen 52 ikävuottani pois.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:12"]
[/quote] Ei mulle olisi kova paikka abortti 55 vuotiaana, lapset mullakin olleet jo aikuisia pitkän aikaa. En todellakaan lasta alkaisi enää tässä iässä tekemään, aivan saletti. Aborttihan on automaattisesti selvä juttu tässä iässä, jos raskautuisin.
[/quote]
Selvä juttu se olisi minullekin. Mutta ei sen selvyys tarkoita sitä ettei se silti voisi olla kova paikka?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:14"]
Uskallan olla ilman ehkäisyä. Gynekologi ultrasi munasarjani, ja totesi, ettei lapsia enää tule. Suosittelen gynellä käyntiä muillekin, niin ei tarvitse sitten enää turhaan varoa ja käyttää ehkäisyä.
[/quote] Olen käynyt gynellä yli viisikymppisenä, jolloin otatin pois pitkäaikaisen hormonikierukan, ja gyneni sanoi, että jos menkkoja ei tule puolen vuoden aikanakaan kierukan poistamisen jälkeen, niin ei sen jälkeen tarvitse käyttää ehkäisyvälineitä eikä keinoja. Näin olen toiminut, ja en ole raskautunut, ja olisihan se ihme tällä iällä (noin 55 v).
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:12"] En olisi todellakaan ilman ehkäisyä. Aika karua olisi tulla äidiksi viiskymppisenä. Esikoinen jo 30-vuotias ja vanhin lapsenlapsikin eskarilainen. Mutta kyllä se abortti kova paikka mulle olisi. [/quote] Ei mulle olisi kova paikka abortti 55 vuotiaana, lapset mullakin olleet jo aikuisia pitkän aikaa. En todellakaan lasta alkaisi enää tässä iässä tekemään, aivan saletti. Aborttihan on automaattisesti selvä juttu tässä iässä, jos raskautuisin. [/quote] Selvä juttu se olisi minullekin. Mutta ei sen selvyys tarkoita sitä ettei se silti voisi olla kova paikka?
[/quote] Ei mulle olisi kova paikka abortti tässä iässä, eikä se ollut aiemminkaan, olen nimittäin teetättänyt abortin. Lapsilukuni oli täysi, ja tavallinen kuparikierukka luisti tehtävästään. Toisaalta terveyteni ei olisi kestänyt enää raskautta.
Mä kyllä ajattelen niin, että jos ns.vanhana vielä raskautuisin, niin kyllä se lapsi olisi tarkoitettu tulla. Ihan oikeesti, vaikka kuinka yrittäis, niin kyllä AIKA HARVA yli neljävitosena raskautuu. Olen itse 41v. ja viimeiset 7 v. käytetty varmoja päiviä ja hyvin toimii. Enkä enää usko kovin helposti raskautuvani. Kaksi lastani nimittäin tulleet yhestä kerrasta ilman ehkäisyä. Ja jos raskautuisin, niin sitten tulisi kolmas. Mutta tuskin, osaan jo tulkita omat valkovuotoni niin hyvin. En kyllä haluaisi enää käyttää mitään ehkäisyä, koska raskautuminen niin epätodennäköistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:07"]
En olisi ilman ehkäisyä, enkä sen pettäessä pitäisi lasta.
[/quote] Miten voisit tulla raskaaksi, jos ja kun menkkoja ei sulle enää olisi tullut pitkään aikaan, ja tuskin enää hedelmöityminen tuon ikäisenä olisi muutoinkaan kovin herkässä? Joten mitä järkeä on enää ehkäisykeinoja käyttää yli 55 vuotiaana, jos ei kerta kaikkiaan ole menkkojakaan ollut pitkään aikaan?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:34"]
Mä kyllä ajattelen niin, että jos ns.vanhana vielä raskautuisin, niin kyllä se lapsi olisi tarkoitettu tulla. Ihan oikeesti, vaikka kuinka yrittäis, niin kyllä AIKA HARVA yli neljävitosena raskautuu. Olen itse 41v. ja viimeiset 7 v. käytetty varmoja päiviä ja hyvin toimii. Enkä enää usko kovin helposti raskautuvani. Kaksi lastani nimittäin tulleet yhestä kerrasta ilman ehkäisyä. Ja jos raskautuisin, niin sitten tulisi kolmas. Mutta tuskin, osaan jo tulkita omat valkovuotoni niin hyvin. En kyllä haluaisi enää käyttää mitään ehkäisyä, koska raskautuminen niin epätodennäköistä.
[/quote]
Kuka olisi tarkoittanut?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:34"]
[/quote] Hei haloo ootkin vasta 41 vuotias, kyllähän minäkin käytin hormonikierukkaa ton ikäisenä, ja vielä reilut kymmenen vuotta tuon iän jälkeenkin, ja menkkoja ei tullut koko aikana, sillä joiltakin ne menkat loppuvat kokonaan hormonikierukan käytön aikaan,ja minä satuin olemaan sellainen.
Lapset minäkin sain helposti silloin kun halusinkin, ei tarvinnut yritellä vuositolkulla, kuten joidenkin pariskuntien. Olin todellakin hedelmällinen nainen.
En olisi ilman ehkäisyä, enkä sen pettäessä pitäisi lasta.