Olen kasvanut lähiöissä, muutin hetkeksi Töölöön ja...
Enpä vaan viihtynyt. Jatkuvasti oli outo olo, sellainen kuin olisin jollakin kylässä. Pakko oli muuttaa pois, ensin Kannelmäkeen ja kohta edessä muutto vanhaan kunnon Kontulaan, jossa asuin viitisen vuotta sitten.
Onko täällä muita, jotka eivät tavoittele mitään ''paremmalle'' alueelle muuttamista? Vallalla tuntuu olevan käsitys, että kaikki lähiöiden asukkaat lähtökohtaisesti haluavat sieltä pois, mutta näin ei minusta kyllä oel.
Kommentit (16)
Töölö on kyllä aika ankea paikka, etenkin syksyllä ja talvella.
00180 kirjoitti:
Pysy Kontulassa, kiitos.
”Eikö sinulla onnettomalla ole muuta ajateltavaa?!”
Sinut on niin helppo tunnistaa…
Itsekin olen lähiöissä asunut ja nyt töölön liepeillä, ja en kyllä kaipaa sinne juoppojen ja narkkien örvellystä kattelemaan.
No itse haluan ja olen olettanut monen muunkin haluavan, turvallisempaan asuinympäristöön, esim. lapsia varten. Se voi hyvinkin olla joku toinen lähiö. Sen lisäksi moni haluaisi omaan taloon.
En koskaan ole ajatellut tai kuullut kenenkään ajattelevan "kaikkien haluavan keskustaan". Vaan nimenomaan, jos omaa lähiötä ei saa turvallisemmaksi, niin muuttaa turvallisempaan elinympäristöön tai haluavan asua talossa, mutta töiden takia pitää asua kaupungissa ja siellä talot kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen lähiöissä asunut ja nyt töölön liepeillä, ja en kyllä kaipaa sinne juoppojen ja narkkien örvellystä kattelemaan.
Ihan on Töölössäkin omat narkkinsa ja juopponsa ja muut kaupungin lieveilmiöt.
Lähin kerrostalo on suunnilleen kilometrin päässä. Asumme Vantaalla. Minun mielestäni sellainen Nurmijärvi tai Tuusula on oikein viihtyisää seutua.
Muutimme Vantaalta kerrostalosta ensin Helsinkiin rivitaloon ja sitten kerrostaloon Helsingin keskustaan. Edelleen, 17 vuoden jälkeen kaipaan takaisin nuoruuteni maisemiin Vantaalle. Vaan kun vaimo ei suostu muuttamaan.
Asuin nuorena Töölössä ja se oli siinä elämänvaiheessa hyvä paikka. Nyt asun Paloheinässä ja se on tässä vaiheessa todella hyvä paikka asua. Ehkä lasten kasvettua ja muutettua omilleen, muuta n takaisin keskustaan.
Töölö on ihana paikka. Ei vaan ole varaa ostaa sieltä ihanaa arvoasuntoa. Töölössä on sivistynyt tunnelma ja kulttuuria ja historiaa. Olisi ihana asua siellä, käydä merenrannalla kävelyillä.
Me ei asuta pääkaupunkiseudulla, mutta isossa kaupungissa kuitenkin ja me haluttiin valita alue, joka ei ole profiloitunut mitenkään tietynlaiseksi, hyvässä tai pahassa. Ahdistaisi ympäristö, jossa kaikki olisi jotenkin samaa massaa. Parasta on se, että ympärillä on monenlaista porukkaa. Toki turvallisuus oli hyvin keskeinen tekijä asuinpaikan valinnassa.
Keskusta ei ole minua varten. Kaipaan väljyyttä ja rennompia ihmisiä. Parhaiten viihtyisin vähän pienemmässä kaupungissa. Pk-seudulla olen juuttunut lähiöihin.
Ei tuo ihme olekaan. Itsekin kaipaan mahdollisimman tavallista ympäristöä ja muutin Krunikasta Myllypuroon. Olen viihtynyt täällä paremmin kuin hyvin, ainoastaan tuo Raide Jokerin työmaa on tympinyt, mutta kohta sekin on valmis.
Munkkivuori -> Myyrmäki -> Martinlaakso -> Pähkinärinne. 60 vuotta lähiöelämää enkä ole koskaan kaivannut asumaan keskustaan.