Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako näin tehdä? Työsopimusasiaa.

Vierailija
09.04.2015 |

Hain isoon firmaan töihin ja pääsin haastatteluun. Muutama päivä haastattelun jälkeen rekrytoija soitti minulle ja onnitteli, että minut on valittu työntekijäksi. Olin ratketa onnesta ja tuntui niin hyvältä kuulla nuo sanat pitkän työttömyyden jälkeen. Rekry sanoi, että esimies soittaa minulle sopiaksemme työn aloituksen. 

No esimies soittikin seuraavana päivänä ja kävin häntä pikaisesti tapaamassa. Esimies kertoi että hänellä on kova kiire ja työsopimus allekirjoitettaisiin seuraavana päivänä. Minulta otettiin koot työvaatteita varten ja sain kulkukortin millä pääsen portista. Käteltiin ja tunnelma oli kaikin puolin hyvä esimiehen hienoista kiirettä lukuunottamatta.

Pääsin kotiin, niin tämä samainen esimies soitti ja pahoitteli että olikin tullut sekaannus, enkä tämän vuoksi saisikaan työtä. Hän pyysi minua palauttamaan kulkukortin pääportin vartijakoppiin mahdollisimman pian ja lopetti puhelun. Olin tyrmistynyt.

Tästä on nyt jokunen kuukausi ja olen vieläkin aika ihmeissäni. Ilmeisesti kaikki on sallittua ennen kuin nimet on paperissa. Tehdäänkö tällaista paljonkin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Suullinen sopimus on yhtä pätevä mutra hankala kun ei kirjallisesti ollu sovittu. Tuntuu aika uskomattomalta tuollanen.... jos kulkukortit ym annettu..hmm..

Vierailija
2/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä pälkähtänyt päähäsi silloin "jokunen kuukausi" sitten kysyä tällaista asiaa vaikka työsuojeluviranomaiselta. Itse asiassa sinulla olisi ollut oikeus ainakin irtisanomisajan palkkaan, kun todistettavasti sopimus oli syntynyt, kun työvaatteet ja kulkukorttikin oli annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin tarkentaa tuota kulkukortta, siis ei sillä lukittuja ovia auki saanut vaan sitä näyttämällä esim vartijalle sain kulkuluvan tehdasalueelle.

ap

Vierailija
4/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koeaika sul varmaan ollu ni kaikki on ookoo.

Vierailija
5/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:35"]

No eipä pälkähtänyt päähäsi silloin "jokunen kuukausi" sitten kysyä tällaista asiaa vaikka työsuojeluviranomaiselta. Itse asiassa sinulla olisi ollut oikeus ainakin irtisanomisajan palkkaan, kun todistettavasti sopimus oli syntynyt, kun työvaatteet ja kulkukorttikin oli annettu.

[/quote]No ikävä kyllä ei tullut mieleen. Olin muutenkin aika "toiminta kyvytön" pari päivää tapauksesta ja jotenkin sitä ajatteli, että kun nimiä ei ollut papereissa niin kaikki on sallittua. No se on kuitenkin jäänyt sen verran vaivaamaan, että päätin nyt kysellä täältä olisko jollain jotain oikeaa tietoa tällaisesta menetelmästä. 

Ap

Vierailija
6/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo koeajalla saa lopettaa työsuhteen aika vapaasti muutenkin. Ilman paperia hankala aloittaa. Ilmeisesti tuo oikeasti olivat sählänneet jotakin.

Vierailija
7/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekivätkö he turvallisyysselvityksen tai siis tilasivatko sellaisen poliisilta? Oisko siellä ilmennyt jotain jonka takia et ole soveltuva kyseiseen työhön? Ehditkö käydä työterveyslääkärillä  tulotarkastuksessa ja saada sieltä vihreää valoa?

Vierailija
8/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:44"]

Joo koeajalla saa lopettaa työsuhteen aika vapaasti muutenkin. Ilman paperia hankala aloittaa. Ilmeisesti tuo oikeasti olivat sählänneet jotakin.

[/quote]

Koeajallakaan ei saa purkaa työsuhdetta ilman hyväksyttävää syytä.

Vierailija
9/9 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 16:44"]

Tekivätkö he turvallisyysselvityksen tai siis tilasivatko sellaisen poliisilta? Oisko siellä ilmennyt jotain jonka takia et ole soveltuva kyseiseen työhön? Ehditkö käydä työterveyslääkärillä  tulotarkastuksessa ja saada sieltä vihreää valoa?

[/quote]En tiedä tekivätkö mitään tarkastuksia, tai siis terveystarkastukseen en ainakaan ehtinyt. Rikostaustaa mulla ei ole, en ole edes saanut sakkoja koskaan. Terveydentilani on hyvä ja aikaisempia sairauspoissaoloja on vähän. 

Ap