Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOIRANI - kaikkien kaverista hyökkääväksi häiriköksi :(

Vierailija
09.04.2015 |

2,5-vuotias kultainennoutajaurokseni on peruskoulutettu ja pennusta saakka sosiaalistettu toisten koirien kanssa. Viime kuukausien aikana kiltti ja kaikkien koirien kanssa toimeentuleva uros on muuttunut koirapuistossa epäluuloiseksi, rähiseväksi ja hyökkäileväksi toisia uroksia kohtaan. Narttukoirien ja leikattujen urosten kanssa leikki sujuu mainiosti ja koira selvästi nauttii sosiaalisista tilanteista, mutta varsinkin itseään nuorempien urosten tullessa paikalle koirassani herää epäluuloisuus ja aggressiivisuus. Hyökkäystilanteita on ollut nyt jo useita - olen tulkinnut, että ne ovat liittyneet koirani omistusviettiin: keppejä ei saisi kantaa suussaan kukaan muu, minua (omistajaa) ei saisi lähestyä muut urokset jne. Välillä koirani tuntuu haluavan omistaa kaikki puistossa olevat ihmiset. Mitä ihmettä koirassani on tapahtunut? Onko jotain vialla vai meneekö käytös "aikuistumisen" ja laumassa paikkansa hakemisen piikkiin? Olen ymmälläni, surullinen ja häpeissänikin - en voi enää luottaa koirani käyttäytymiseen toisten seurassa. Pelkään sekä oman että toisten koirien puolesta. Tulisiko koirapuistossa käynti lopettaa kokonaan, ja näin ollen ikäänkuin antaa periksi vai yrittää sinnikkäästi löytää niitä hyviä kokemuksia? Olisiko kastraatio ratkaisu käytösongelmaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin selkeästi reagoi muihin leikkaamattomiin uroksiin niin ei minun ainakaan tarvitsisi edes miettiä vaan pallit pois samantien.

Muutenkaan en kyllä koiraani koirapuistoon veisi.

Vierailija
2/5 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallit pois ja tottista sille  lisää. Koira aikuistuu noin kaksivuotiaana ja tämä uroksesi on dominoiva luonne. Sitä pitää kouluttaa, koska se yrittää nyt ottaa johtajan paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti älyllisempää tekemistä ja koulutusta, kuin se koirapuistoissa pyöriminen. En tajua muutenkaan miksi aikuisia koiria viedään sinne rähisemään. En ole kuullut kuin pelkästään huonoja kokemuksia koirista joita sinne säännöllisesti viedeään. Lähes jokainen tuttuni on jossain vaiheessa joutunut lopettamaan "puistoilun" koiran käytösongelmien takia, olipa rotu mikä tahansa. Juuri uroksia useimmat olleet ja tuota samaa ikäluokkaa kuin ap:llä. Byebye koirapuistot!!

Vierailija
4/5 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tota samaa joskus alle 2-vuotiaana. Pienestä asti leikkiny kaikkien kans tosi hyvin ja sit alko machoileen vähän liikaa koirapuistossa. Pari kk katottiin tota sen touhua mutta sit yks kerta käviki toisen uroksen kimppuun... Tai no ei voi sanoa kimppuun, molemmat ärähti toisilleen samaanaikaan ja kävi toistensa kimppuun. Pallit pois ja muutama vk taukoo puistoilusta niin nyt on taas ihan samanlainen leikkisä koira kun pentunakin. :)

Vierailija
5/5 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan ratkeaisi sillä että ihmiset pitäisivät johtaja-asemansa, jolloin koirien ei tarvitsisi siitä kisata. Eli ihmisten pitäisi johdonmukaisesti puuttua / estää kukkoilutilanteet koirien välillä, osoittaen että sellaista käytöstä ei hyväksytä.

Tietenkin koirapuistossa on ongelmana se, että valtaosa ihmisistä ei osaa reagoida aina oikein joka tilanteessa koiran käytökseen, ja vaikka itse osaisitkin, voi olla mahdoton kontrolloida muiden koiria samalla. Tietenkin nuorilla uroksilla jotka hakevat paikkaansa ongelma korostuu, mutta juuri silloin pitäisi koiran omistajan pystyä näyttämään että: Ei. Sinä et ole johtaja, eikä tuo toinen koira; vaan minä, enkä hyväksy tätä käytöstä.

Pallit pois on tietenkin useimmiten hyvä ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän