Koska maha palautuu raskauden jälkeen?
Kertokaapa te muut, kuinka kauan teillä on kestänyt että maha palautuu raskauden jälkeen? Minulla synnytyksestä nyt aika tasan 3 kk ja aika lailla vielä pullottaa, ja nahka tuntuu vielä venyneeltä, vaikka onkin palautunut jo huomattavasti siitä millainen oli heti synnytyksen jälkeen. Jonkin verran olen tehnyt vatsalihasliikkeitä ja jumppaa, mutta palautuuko vatsa vielä jonkun verran ' itsestäänkin' ? Entiseen tuskin on paluuta mutta siis kauankohan palautuminen kestää?
Kommentit (10)
ja heti jälkitarkastuksen jälkeen alotin aerobickin ja koko ajan tein kävelylenkkejä. Silti vieläkin vatsanahka on löysä ja mahassa on ns pussi joka pitäis saada kiinteytettyä. Tyttäreni on nyt 8,5kk joten mulla entisiin mittoihin pääseminen vie ainakin aikaa.
En uskaltanut jäädä odottelemaan synnytyksen jälkeen et vatsa palautuis itsestään ja ylimääräset kilot, joita tuli 25, ltippuis imetyksen voimalla pois vaan aloin heti treenin ja kun lopetin 3kk iässä imetyksen aloitin myös laihiksen ja 6kk iässä kaikki raskausaikana tulleet kilot oli poissa mut siis tuo vatsa on löysä edelleen.
Ei mulla ennen raskautta mitään sixpäkkiä ollut mut oli vatsa silti kiinteä ja vieläkään en siis ole samassa tilanteessa.
Olen alkanut pikkuhiljaa hyväksymään sen tosiasian et mikäli en jaksa ihan hulluna salilla pinkoa niin yhtä kiinteeksi en palaudu, mut tämä mielestäni ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni.
Niin, ja maha alkaa pömpöttää heti jos syön reilummin, näyttää ihan raskaana olevalta, kuukausia ehkä 6, hui!
Tulipas pitkästi vastattua, mut siis kysymykseesi:kuinka kauan kestää?
Vastaisin et ainakin vuoden, mut tää siis mun kohdalla, ehkä jollain muulla käy nopeammin ja helpommin(voi kun kuuluisin niihin onnellisiin!)
Jade ja tyty 8,5kk
Oli kilot (10) poissa viikko synnytyksestä. Samalla viikolla mahtui jo vanhat housut jalkaan. Ei mullakaan ole ollut sikspäkkiä mutta aiemmin pystyi pitämään lantiohousuja normaalin tpaidan tykö, nyt pidän pitempiä malleja koska maha muuten lörpöttää vähän ilkeästi :P Kyllähän sitä jotkut ei-synnyttäneetkin esittelee makkaroitaan mutta mä en sitä aio henkkoht harrastaa. Ei tuo maha nytkään roikkumalla roiku, mutta on pehmeämpi ja jos tuosta nappaa sormien väliin masua, enemmän sitä jää kuin ennen raskautta :P
Treeniä en aio aloittaa liian kiireellä (eilenkin kipeytyi alavatsa kun nostelin tavaroita) vaan annan vatsalihasten levätä ja palautua, parin kuukauden päästä voin katsoa ja harkita salille palaamista. Siihen asti riittää päivittäiset rivakat lenkit! :)
E ja tyttö 1kk
mm urheilullinen tausta ja ruumiinrakennekin. Eli jos ennen lasta on vatsalihakset olleet tosi hyvät ja on ollut ns timmissä kunnossa niin kyllä se melko pian voi palautua. Mulla esikoisen jälkeen palautui vajaassa puolessa vuodessa. Ja sitten aloin käymään jumpassa sen puolen vuoden jälkeen niin vuodessa olin jo hoikempi kuin ennen raskautta. Koskaan en ole omannut hyviä vatsalihaksia..
Toisen lapsen jälkeen en harrastanut pitkään aikaan kävelylenkkejä kummempaa liikuntaa ja vuodessa palausuin siitäkin raskaudesta. Nyt kolmannen jälkeen (poika 6,5kk) tuntuu että varsinkin alavatsa lörpöttää rumasti eikä tunnu millään lähtevän toi löysyys vaikka olen touko-elokuun välissä pudottanut 6 kg. Nyt painan taas hieman vähemmän kuin ennen raskautta. Toukokuusta kävin jumpassa ja nyt viimeset 2 kk käynyt salilla. Eli varmaan mitä useampi lapsi ja mitä enemmä on raskausaikana herkutellu niin kostautuu kyllä ja vaikeampi päästä venyneestä nahkasta eroon.
Juntosaliohjaajani sanoi että mitä enmmän iho on venynyt ( Raskausarpia yms) sitä kaemmin kestää palautua.
Lantioni on myös levinnyt raskauksien myötä.
Myös siis se vaikuttaa kuinka taipuvainen on laihuuteen/lihavuuteen ja aineenvaihdunta yms. Eli niinkuin edellä joku sanoi niin oli 10 kg saanut pois parissa viikossa. Mulla se on kestäny melkein puol vuotta eikä oo 10 kiloa lähteny vaikka kuinka koitan liikkua ja syödä terveellisesti.
Tiedän toki niitäkin kolmen tai useamman lapsen äitejä jotka ovat tosi solakoita jo pian synnytyksen jälkeen. Mulla siis osasyynä tähän pyöreyteen on raskausaikana harrastamani turhan päiväinen mässäily.
ei välttämättä kannata tehdä kovin pian synnytyksen jälkeen. Vatsarutistusten tekeminen laittaa lantionpohjanlihakset koville ja oleellista onkin, että aluksi reenaa lantionpohjanlihakset kuntoon. Vatsan kiinteytymiseen avain löytyy poikittaisen vatsalihaksen reenaamisesta. Lihas löytyy, kun haet hyvän ryhdin ja vedät vatsaa sisään kuin laittaisit liian pieniä housuja kiinni. Hoksaatko liikkeen?
Kiinteytymiseen vaikuttaa myös ihotyyppi ja kunto ennen raskautta. Ja vaikkapa raskauksien määrä ja massun kasvu. Mutta lienee vanha totuus, että liikunta ja ruokavalio saavat ihmeitä aikaan. Älä anna periksi :) !
Itse olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta vielä 3,5kk synnytyksen jälkeen massu lörpötti housun vyötärön päällä (raskauskilot olivat silloin jo karisseet). Sitten vauvan tehoimujaksojen aikana paino putosi viikon parin aikana muutaman kilon ja jossain välissä huomasin, että vatsan mallikin palautui jonkin verran. Painan nyt vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vyötärön ympärys on 3-4 senttiä aiempaa enemmän.
Ihan litteenä ei vieläkään ole...:)....mutta vatsa lihakset kuultaa kyllä, eli hiljaa hyvä tulee. Synnytyksestä on ihan kohta puoli vuotta. En ole tehnyt lainkaan vatsarutistuksia ja syön mitä mieli tekee. Aerobista liikuntaa sen sijaan harrastan 3-7 tuntia viikossa (reipas kävely, lenkkeily, vaudikkaat jumpat, pyöräily) ja poikittaista vatsaa harjoitan kotioloissa.
se pahin turvotus mahassa laskeutui parissa viikossa. Eli parin viikon jälkeen maha oli ihan siedettävän näköinen ja sellaiset jotka ei ollut mua aikaisemmin nähneet niin eivät masuani katsomalla arvanneet että olen yleinsäkkään joskus synnyttänyt. Eli kaippa se oli semmonen normi hyvä maha jo niin pian. Mutta koska mahani on ollut aina paras puoleni, eli hyvin litteä ja vyötärö ohut, niin se tilanne ei ollut minulle vielä tarpeeksi hyvä. Vatsalihaksien treenaamisen aloitin vasta 3kk kohdalla, mutta siinä samoilla paikkeilla vatsa olikin jo vanhoissa mitoissaan, nahka kieränä. Eli 3kk meni mulla siihen että vatsa näytti samalta kuin ennen raskautta. Ja tuota ennen en ollut siis tehnyt edes vielä vatsalle treeniä :) nyt (vauva 8kk) näkyy jos lihaksetkin.
En enää edes tänne vauvapuolelle kuulu, koska poikani on jo 1 v 2 kk, mutta vastaanpa kuitenkin. Noin kuukausi synnytyksen jälkeen oli pömpötys hävinnyt. Noin 4 kk päästä paino sama kuin ennen raskautta. Löysä vatsanahka alkaa olla kasassa vasta nyt, tosin pieni kengurupussi on edelleen. Minulla kyse ei ainakaan ole vatsalihasten kunnosta sillä olen käynyt jumpilla 1 kk synnytyksestä eteenpäin ja vetänytkin itse jumppia jo siitä asti kun poika oli 6 kk. Ennen raskautta vedin jumppia 5-10 tuntia viikossa ja vatsalihaksetkin olivat siis hyvässä kunnossa. Nykyään vaikka kuinka vetää vatsalihakset tiukalle niin löysä nahkapussi jää päälle silti. Varmaan riippuu iästä (itse olen 29 v) ja omasta " kudostyypistä" tms. Myös äidilläni joka on aina ollut hoikka ja liikkunut paljon, on jäänyt raskauksien jäljiltä löysää nahkaa alavatsalle.
tietty se pahin turvotus ja pullotus mahasta on kadonnut mutta maha on iso ja roikkuva,nimenomaan alavatsa,sektion jälkeen aloitin vasta keväällä vatsalihasliikkeet ja laihdutuskuurin huhtikuussa mutta maha ei katoa,se riippuu kovasti ihmisestä ja vartalotyypistä,mulla kaikki muutenkin kertyy aina mahaan ja vaikka kiloja 17 pudonnut,vanhat housut eivät mahdu jalkaan.
Oi,niitä onnellisia joiden maha katoaa nopeasti tai helposti,mä yritän ja toivon että se joskus katoaa etten aina näytä siltä kuin odottaisin vielä...
kiloja ylimääräistä tuli 20kg.
Pitäis vaan olla ite kärsivällinen...
t.sektion kokenut äityliini ja poika kohta 10kk
että ei sais alkaa tehdä vatsalihaksilla mitään rankkaa, mm. astangajoogaa, vatsalihasliikkeitä tms. ennen kuin puoli vuotta synnytyksestä, koska vatsalihakset (en muista tarkkaan oliko se mitkä vatsalihakset) on odotuksessa " joutuneet erilleen" ja tämän verran suunnilleen kestää ennen kuin ne taas " löytävät toisensa" ja sit niitä voi taas alkaa vahvistaa. Muuten kuulemma voi käydä just niin että vatsa ei koskaan palaudukaan entiselleen. Opettajalla oli joku tieteellisempi selitys asiasta, mutta en muista sitä tarkkaan niin en lähde siteeraamaan tässä ettei mene metsään.Esikoisen jälkeen tein just noin, itse asiassa tyttö oli jotain 8 kk ennen kuin tein mitään muuta kun kävelylenkkejä ja nipistelin lantionpohjan lihaksia. Kun tyttö oli 2 vuotta, vatsani näytti musta ihan siltä kuin ennen odotustakin. Nyt on kyllä ikää jo enemmän tämän nuorimmaisen kanssa, mutta aloitin just liikunnan taas, toivottavasti tämä etureppu tästä housunvyötärön päältä palautuu - painon suhteen olen kyllä jo entisessä...
Rosa ja tytöt, koululainen ja 8 kk
Olen aloitellut pikku hiljaa salia+ jumppaa. Mutta siis painoa vielä +10 liikaa ja maha pömpöttää. Vanhat housut EI mene jalkaan:(
vatsalihaksia (suoria) ei tosiaan kannata tehdä kuin vasta sitten, kun sormi ei enää uppoa keskilinjaan makuulla ollessa. Silloin vatsalihakset ovat palautuneet paikoilleen. Jos treenin aloittaa liian aikaisin, vatsa jää pömpölle lopun ikää.
sitruska ja neiti 2,5kk piakkoin:)
lohduttelen itseäni seuraavasti:
Ainakin leikkauksen jälkeen sanotaan palautumisen kestävän puoli vuotta. Samaa sanottiin neuvolassa joskus kun kysyin rintojen muokkautumisesta imetyksen jälkeen, eli että puoli vuotta kestää kudosten palautuminen normaaliksi.
Jamssa + tyttö 4vk