Te, jotka olette laihtuneet pysyvästi (tehneet elämäntapamuutoksen)!
Mitä söitte ennen ja mitä muutitte ruokavaliossanne? Vähensittekö vain kaloreita vai teittekö jotain radikaaleja ratkaisuja?
Kommentit (19)
Pienensin vain annoskokojani. - 15kg tällä hetkellä, toiveissa vielä 3-5kg.
Ekassa erässä pudotin 13kg, testasin puolen vuoden ajan, että pystynkö pitämään painoni, ja se onnistui, niin ajattelin sitten vielä jatkaa :) 172/70 tällä hetkellä.
Söin ennen todella epäterveellisesti paljon karkkeja, suklaata, leivoksia yms. Pari vuotta sitten päätin etten kuitenkaan haluu elää 95 kiloa painavana 18 vuotiaana naisena ja tein elämäntapamuutoksen. Nykyään syön 5-6 ateriaa päivässä, jotka sisältää paljon kasviksia, mutta myös oikeaa ruokaa( paljon lihaa yms.). Olen itse sitä mieltä ettei kaloreita kannatta laskea jos syö suhteellisen terveellisesti. Liikuntaa harrastan säännöllisesti 6 kertaa viikossa, tunnin päivittäin ja välillä vieläkin enemmän. Ja tottakai pitää muistaa myös välillä herkutella ja palkita itseään, siksi syön kerran viikossa ihan mitä tekee mieli :) Paras tapa laihtua pysyvästi on syödä terveellisesti, mutta riittävästi, sekä liikkua paljon.
Ennen söin about näin:
-aamupalaksi 2ruisleipää, paljon oivariinia ja juustoa, kahvi, tuoremehua
-lounas duunissa(päiväkoti) tai koulussa iiiiso annos ja pari kolme vaaleeta leipää. Salaattia oli tosin aina puolet lautasesta.
-iltapäiväkahvin kanssa keksiä tai suklaata, mitä nyt kahvihuoneesta löytyikään
-päivällinen mitä nyt milloinkin, aika perus kotiruokaa, usein pastaa, eli ei mitään kovin kevyttä.
-ilta meni napostellessa. Liian usein karkkia ym telkkua katsellessa.
Nykyään:
-aamupalaksi 4-viljan puuroa marjoilla ja raejuustolla, keitetty muna.
-lounas kevyttä kotiruokaa, paljon kasviksia ujutettu ruokaa, pasta ja riisi aina tummaa, salaattia, raejuustoa.
-välipalaksi rahka+hedelmä tai skyr
-päivällinen samaa kuin lounas, ehkä myös ruisleipä kinkulla ja kasviksilla jos kova nälkä
-iltapalaksi rahka+hedelmä ja ruisleipä kinkulla ja kasviksilla, jos kova nälkä.
Treeniä 4-5x/vko nykyään. 7 kuukaudessa housukoko 40=>36.
(Toivottavasti kappalejaot tuli, yritin kaikkein! Rivinvaihdon jälkeen välilyönnit)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 15:57"]
Söin ennen todella epäterveellisesti paljon karkkeja, suklaata, leivoksia yms. Pari vuotta sitten päätin etten kuitenkaan haluu elää 95 kiloa painavana 18 vuotiaana naisena ja tein elämäntapamuutoksen. Nykyään syön 5-6 ateriaa päivässä, jotka sisältää paljon kasviksia, mutta myös oikeaa ruokaa( paljon lihaa yms.). Olen itse sitä mieltä ettei kaloreita kannatta laskea jos syö suhteellisen terveellisesti. Liikuntaa harrastan säännöllisesti 6 kertaa viikossa, tunnin päivittäin ja välillä vieläkin enemmän. Ja tottakai pitää muistaa myös välillä herkutella ja palkita itseään, siksi syön kerran viikossa ihan mitä tekee mieli :) Paras tapa laihtua pysyvästi on syödä terveellisesti, mutta riittävästi, sekä liikkua paljon.
[/quote]
Ei, älä koskaan palkitse itseäsi ruoalla! Et ole koira!
Muuten kuulostaa kyllä suht järkevältä tavalta laihduttaa. Herkut kuuluu elämään niinkuin muukin ruoka, mutta vain välillä ja kohtuudella. Niitä ei kannata pelätä, eikä ne saisi olla myöskään jumala.
Muutin ruokavalioni kokonaan. Olin ennen syömishäiriöinen (BED), eli käytännössä ruokavalioni oli holtitonta ahmimista ja sen jälkeistä paastoamista. En ikinä syönyt ns. normaalisti, tuskin yhtäkään päivää kuukaudessa.
Tähän mennessä olen laihtunut normaalilla ruokavaliolla 10 kuukaudessa 25 kiloa.
Syön normaalia ruokaa normaaliannoksin, en kieltäydy herkuista, alkoholista, rasvasta tai hiilihydraateista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:03"]
[/quote]
Muuten kuulostaa kyllä suht järkevältä tavalta laihduttaa. Herkut kuuluu elämään niinkuin muukin ruoka, mutta vain välillä ja kohtuudella. Niitä ei kannata pelätä, eikä ne saisi olla myöskään jumala.
[/quote]
Tällä tavalla on hyvin elämä eteenpäin mennyt ja kilojakin jo 45 pois lähtenyt :) Tottakai herkut kuuluu elämään, mutta niinkuin jokainen itse haluaa ja siksi niistä en olekkaan luopunut. Kyllä ne vaan paremmalta maistuu kun ei joka päivä posket pullollaan niitä mätä menemään :)
Ensin säännöllistin ruokavalion. Aikaisemmin söin, "kun oli nälkä", mikä tarkoitti käytännössä sitä, että saatoin olla päivän syömättä (kahvia kului!) ja ilta meni syödessä. Ruokailurytmin korjaamisella oli suurin merkitys. Kun oli syönyt suht järkevät aamupalan, lounaan ja päivällisen, ei tullut niitä mielihaluja, eikä kaupan sipsit ja suklaat huutanut mun nimeä. Olen aina syönyt paljon hedelmiä, mutta nyt olen korvannut hedelmiä marjoilla ja kasviksilla. Omasta mielestäni kannattaa tehdä yksi muutos kerrallaan, esim. korjaa ruokailurytmin tai alkaa syömään kasviksia sen puoli kiloa päivässä. Sit kun se yksi muutos on omaksuttu, kokeilee seuraavaa muutosta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote]
Tällä tavalla on hyvin elämä eteenpäin mennyt ja kilojakin jo 45 pois lähtenyt :) Tottakai herkut kuuluu elämään, mutta niinkuin jokainen itse haluaa ja siksi niistä en olekkaan luopunut. Kyllä ne vaan paremmalta maistuu kun ei joka päivä posket pullollaan niitä mätä menemään :)
[/quote]
Hyvä että on toiminut tuo tapa sulla, ja en mä mihinkään muuhun puuttunutkaan kuin tuohon palkitsemiseen. Se ei vaan ole mielestäni hyvä suhtautumistapa herkkuihin.
Mulla on oikeastaan aivan päinvastoin. Kun niitä herkkuja ei kovin usein mätä, ja kun joskus harvoin ottaa niin yleensä ne maistuu jopa liian makeilta eikä niin hyvältä kuin kuvittelisi.
Tsemppiä sulle jatkoon, jokaisella on se oma tapansa tehdä juttuja ja on hienoa että olet löytänyt sen joka sopii sulle! :)
Ennen meni juustonaksuja, sipsejä ym. aina vaan kun sattui haluttamaan, ja karkkiaddikti olen ollut aina, sekä pahinta lajia lohtusyöppö :(
Mä löysin veden. Joka välissä litkutan ison lasillisen kun pyörähdän keittiössä, veskissä tm. Ateriakoot puolittuivat ja lautasmalli sai puolet lisää raasteita, salaattia, kasviksia yleensäkin, ja vähentyi turhista hiilareista. Leivän tolkuton syöminen on jäänyt pois. Tilalle otin puuron, jota sitten kerran päivässä hedelmien tai sokton marjakeiton kanssa syön. Rasvaa käytän, mutta kevytmargariinin vaihdoin voihin ja oivariiniin.
Joka päivä pakotan itseni reippaalle lenkille puoleksi tunniksi vähintään. Kuminauhajumppa ja kahvakuula toimivat sadesäällä.
Kohta 30 kg on poissa. Olen pysynyt jo vuoden tässä painossa, vaikka melkein joka päivä otan kahvin kanssa jonkun makean, kunhan en koko täytekakkua syö. Pullasiivu korvaa rasvaiset viinerit. Karkkia oon rajoittanut, nytkin koko pääsiäinen ilman napostelua. Alkon käyttö myös puolittunut, enemmänkin, ja se on aika merkittävä juttu.
Einekset ovat myös minimissä, eli harvinaista safkaa, kun on väsy tai kiire. Jauheliha on nautaa. Kalaa kuluu paljon. Kastikkeita en tarvitse, paitsi salaatissa käytän. Kaikesta on yleensä kaksi vaihtoehtoa, joista valita. Täytyy vaan käyttää harkintaa, kumman ottaa. Eli otatko tänään kutsuilla kakkupalan ja huomenna syöt vähemmän, vai jätätkö ottamatta ja olet hyvällä omallatunnolla.
Mitään rahkapoppakonsteja ei ole ollut, ja terve järki on ollut käytössä. Tekosyytkin ovat historiaa. Huumorilla pääsee myös pitkälle, jos repsuu, voi aina aloittaa alusta, maltilla ja pitkäjänteisesti, koska mikään ei tule nyt ja heti.
Pudotin painon 80 kilosta 55 kiloon. Olen ollut 15 vuotta n. 55 kg.
Tarkkailen kalorimäärää ja annoskokoja. Valitsen vähätasvaisen version, välttelen sokeria. Leipää kuitenkin syön 5 viipaletta päivässä, ja perunaakin.
Aterioilla syön aika vähän itse ruokaa, keitettyjä kasviksia runsaasti.
Minulla on tarkat ruoka- ajat. En syö suruun enkä iloon.
Kerran viikossa herkkupäivä, jolloin syöm, mitä haluttaa, suklaata, pizzaa, sipsejä. En kuitenkaan pysty silloinkaan syömään kerralla paljon, kun mahalaukku on aika pieni.
Olen huomannut saman, että mahalaukku pienentynyt ja ähkyolo tuntuu erittäin pahalta. Herkuissa riittää minimaalinen määrä entiseen verrattuna. Herkkuja kannattaa syödä hyvällä omalla tunnolla, itseään syyllistämättä, niin se "kielletyn hedelmän"-efekti pysyy poissa.
Ennen söin tavallista kotiruokaa, ihan normaaleja annoksia, mutta silti oli ylipainoa. Nyt olen pikkuhiljaa totutellut ajatukseen, ettei voi syödä kuin kerran päivässä hyvin pienen annoksen varsinaista ruokaa. Muulloin vettä/yksi hapankorppu ilman voita, jne. kevyttä.
Näin laihdutin joskus 5 vuotta sitten, mutta sorruin takaisin normaaliin ruokailuun ja lihoin. Nyt uus yritys ja jos tällä kertaa onnistuisi pysymään loppuelämän tuolla keskitysleirilinjalla. Rehuissa on liikaa vaivaa ja liian vähän makua, joten ei kannata tuputtaa.
Aiemmin herkuttelin karkeilla ja pullalla, ruokakin valkoista vehnäleipää ja erilaisia pastoja, nykyään herkuttelen juustoilla ja äyriäisillä, olen korvannut riisit, pastat, perunat enimmäkseen salaatilla ja leipänä menee pelkästään ruisleipää.
-normaalipainon ylärajalta alarajalle
Siirryin noudattamaan virallisterveellistä ruokavaliota. Aikaisemmin mätin kaikkea epäterveellistä kaksin käsin.
Olin jojolaihduttaja 12-vuotiaasta asti. Kokeilin kaikkia mahdollisia ruokavalioita, mm. Atkinsia, sokeritonta ja vehnätöntä, kaalisoppadieettiä, Nutrilettia (VLCD), useita vuosia kaloreiden laskentaa, päivittäistä liikuntaa jne. Aina tuli kilot takaisin korkojen kera, jos paino edes tippui.
Sitten aloin eettisistä syistä kasvissyöjäksi ja olen saanut ensimmäistä kertaa elämässäni pidettyä painon normaalina jo vuosia. Minulla on säännöllinen ruokailurytmi, syön paljon kasviksia ja kuituja, soijaa ja luomukananmunia. Olen laskenut, että saan tarpeeksi proteiinia (ravitsemussuositusten mukaan vähintään 0,5 g/ painokilo) ja kasviöljyjä. Syön herkkuja vain iltaisin, koska niistä tulee mukavan raukea olo. Päivisin, jos syö herkkuja, alkaa väsyttää. Itse asiassa olen huomannut, etten enää tarvitse herkkuja niin usein, vaikka aiemmin harrastin lohtusyömistä ja minulla oli syvä rakkaussuhde herkkuihin :)
Syön aamupuuron, jossa on sokeroimatonta omenasosetta ja saksanpähkinöitä (joista saa mm. terveellisiä rasvoja ja paljon proteiinia). Lounaaksi ison salaatin ja ruisleipää. Välipalaksi maustamatonta luomujogurttia mustikoiden kera. Illalliseksi lämmin kasvisruoka (esim. soijalasagne tai sieni-tofupizza jossa vain vähän parmesaania päällä, jauhoista puolet täysjyvää tai leseitä). Jaan ruoan heti annoksiin ja pakastan loput, niin saa nopeaa ja terveellistä pikaruokaa. Iltapalaksi jää "käyttöön" vielä vajaa 500 kcal, jotka voi käyttää, miten huvittaa. Evääksi ja treenijuomaksi otan soijakaakaon, koska se on helppo pitää mukana ja siinä on riittävästi proteiineja. Japanilaiset ovat pitkäikäisiä eikä heillä ei esiinny rintasyöpää. Japanilaiset käyttävätkin paljon soijaa, minkä ansiosta he ovat terveempiä.
Lisäksi säännöllinen liikunta, myös arkiliikunta. En omista autoa, joten tulee huomaamattaan käveltyä enemmän kuin autoilijoiden. Punnitsen itseni kerran viikossa, jotta voin tehdä korjausliikkeen, jos paino lähtee nousuun. Kirjaan painot motivaatiopäiväkirjaani, jossa olen myös luetellut syitä, joiden vuoksi haluan laihtua, sekä esteet ja vaikeat tilanteet, joihin olen pohtinut ratkaisumalleja.
Tärkeintä on tehdä pieniä muutoksia kerrallaan, jotta niihin tottuu eikä palaa entisiin tapoihin. Ole armollinen itsellesi. Kaikille tulee retkahduksia, mutta tärkeintä on, ettei luovuta vaan heti seuraavana päivänä jatkaa terveellistä elämää.
T. Ravitsemustiedettä opiskellut
115kg -> 80kg
Vieläkin on vähän liikaa, mutta viimeksi olen painanut näin vähän ala-asteella
Ennen söin huonosti. Sipsipussi meni kerrallaan monta kertaa viikossa. Söin epäsäännöllisesti, lähinnä sillon kun teki mieli. Söin mielialojen mukaan, kun oli stressiä, en syönyt lainkaan, kun olin surullinen ahmin mitä käsiini sain. Ruokaa söin ison annoksen, salaattina hädin tuskin pari siivua kurkkua. Herkkuja etenkin illalla niin paljon kun käsiin sain. Leipää aina neljä siivua juustolla ilman vihanneksia. Roskaruokaa pari kertaa viikossa.
Nykyään syön säännöllisesti neljän tunnin välein. Kasviksia aterioilla aina puolet. Illalla popsin porkkanoita, jos tekee mieli syödä vaan syömisen ilosta. Sipsit olen suurimmaksi osaksi korvannut dippivihanneksilla. Herkkuja silloin tällöin. Alussa kirjasin tarkasti kaikki syömiset ylös, nyt ei enää tarvitse. Ja limuja ja mehuja juon yhä lähes päivittäin, koska niistä en halunnut luopua, eikä kaiken tarvitse olla niin täydellistä
Toki olen nuori ja olin todella ylipainoinen, joten en mitään varsinaista dieettiä tarvinnut laihtumiseen. Opettelin vaan vihdoin normaalit ruokailutottumukset, kun niitä ei minulle lapsuudessa opetettu
Söin ennen paljon punaista lihaa, kovaa rasvaa sisältäviä elintarvikkeita, ruuan laitossa kului myös sitä kovaa rasvaa enkä säännöstellyt suolan käyttöä ja paljon tuli syötyä myös sokeripitoisia tuotteita kuten leivonnaisia. Söin vain muutamia kertoja päivässä ja isoja kerta-annoksia. Elämäntapamuutoksessa muuttui ruokailurytmi ja kerta-annokset pienenivät, syön nyt 3 pääateriaa suurin piirtein lautasmallin mukaan ja niiden välissä välipalat. Punaista lihaa syön enää harvoin, kovia rasvoja sisältävät tuotteet vaihtuivat kevyempiin, ruuanlaitossa käytän oliivi- ja rypsiöljyä, leipä on nykyään täysjyvää. Kasviksia hedelmiä ja marjoja syön enemmänkin kuin suositellut puoli kiloa päivässä. Lisättyä suolaa en enää käytä ruuan laitossa (korvaan suolan mausteilla ja joskus myös sitruunalla) ja pyrin ostamaan vähemmän vähäsuolaisia tuotteita. Sokeripitoisia tuotteita syön enää lähinnä vain sallittuina herkuttelupäivinä. Säännöllinen liikunta kuuluu nyt elämään. Painoa pudotettaessa söin vähemmän, mutta samoja ruokia kuin nytkin tavoitepaimoon päästyäni.
Rupesin liikumaan enemmän ja mm. juomaan vihreää teetä, hyvä diureetti ja muutenkin terveellistä.