Iltalehden juttu "Moni on tietämättään FAS." Mistä erottaa ADHD:N ja FASIN?
Jos molemmissa oireina oppimisvaikeudet ja tarkkaavuudenpulmat.
Kommentit (7)
ADHD:n ja FASin tarkkaavuuspulmat ovat piirteiltään vähän erilaiset. FAS ihmisillä on myös yleensä fyysisiä piirteitä, joista oireyhtymän voi tunnistaa.
T. Erityisope
Oikea termi on FASD, joka kattaa ison kirjon alkoholin aiheuttamia ongelmia.
FAS tarkoittaa alkoholin aiheuttamaa kehitysvammaisuutta. Sitä ei voi mitenkään sekoittaa ADHD-oireisiin. FASD on kattokösite, joka pitää sisällään muitakin, lievempiä vaurioita.
Joskushan vauvalle tulee ongelmia mm siksi kun tulee hapenpuutetta synnytyksessä. Ihmettelen että mistä helvetistä kukaan voi varmaksi tietää, mitkä ongelmat on FAS, mitkä valmiiksi aivoissa, ja mitkä johtuu synnytysvaurioista.
Varauksella suhtautuisin tähän.
Greta nyt näyttäisi melko ilmeiseltä verrattuna äitinsä ulkonäköön?
Minä välillä mietin, onko lapsella pelkkä ADHD vai aiheutinko jotain kun oli kuuma kesä ja tuli istuttua tiuhaan pussikaljalla ja terdellä, epäsäännölliset menkat niin en ihmettelyt kun ei siinä kuussa tullut. Olin nuori, 26vuotias ja nautin elämästä ja kesälomasta. Vasta kun tajusin ettei tissit mahdu enää kunnolla liiveihin ja aloin olla oudon väsynyt ilman krapulaakin, tein testin. Mies sanoi että koko talo varmaan kuuli kun huusin järkyttyneenä "VOI V""U!" Postiivinen yllärihän se oli, mutta olin huolissani kaikesta nauttimastani alkoholista :(
Lapsi on nyt ekaluokalla. Kun oli päiväkodissa epäiltiin lievää kehitysvammaa, eskari-iässä tämä kumottiin ja diagnoosiksi tuli ADHD.
On tosi tavallista. Sen näki opettajana ammattikoulussa ja sen näkee oman tuttavapiirin aikuisissa. Älykkyys voi olla ihan normaali, mutta ongelmia on toiminnanohjauksessa, keskittymisessä ja työn valmiiksi saattamisessa.
Yhden FASD.tutun äiti on nyt raitistunut ja hän on tosi iloinen, että oma lapsi sai raittiin isoäidin, vaikka alkoholi ehtikin tuhota paljon terveyttä ennen kuin lopetti.
Fas-lapset ovat yleensä pienikokoisia.