Miten selviätte teinin valheista? Päihteidenkäyttö, nuuska, ym
Miten jos suuremmin maailma murenee, onkon jo vakava päihdeongelma, kuinka jaksatte? Mikä auttaa jaksamaan?
Kommentit (9)
Meillä silloin juuri 18 täyttänyt poika jäi kiinni kovista huumeista. Selvisi koko karu todellisuus kerralla, oli mm poltellut jo 15-vuotiaasta. Tilanteen vihdoin paljastuttua, oli kovien aineiden käyttö kestänyt vasta pari kuukautta, mutta oli niin runsasta, että poika oli jo kunnon koukussa.
Tämä kaikki paljastui useampi vuosi sitten juuri jouluna, ja oli hirveä isku. Alkujärkytyksen jälkeen yritimme tarjota keskustelua, ymmärrystä, vieroitusta jne. Sossut eivät voineet enää puuttua kun kyseessä oli "täysi-ikäinen". Poika oli riippuvuuden uhmassaan aivan väliinpitämätön kpää,eikä halunnut apua eikä lopettaa käyttöä.
Teimme kovan ratkaisun, ja laitoimme välit poikki. Sanoimme, että on aina tervetullut takaisin perheeseen kun haluaa lopettaa vetämisen, ja saa silloin kaiken avun ja tuen lopettamiseensa. Meni pari vuotta, kun poika oli yhteydessä, ja halusi lopettaa. Lopettamispäätökseen vaikutti parin ystävän huumeisiin kuoleminen, ja myös oma väsyminen tilanteeseensa.
Tämä on nyt jo taakse jäänyttä elämää, onneksi. Poika kuntoutui hyvin, omaksui täysin uudet arvot elämäänsä, ja on sen jälkeen elänyt normaalia kunnollista elämää.
Oma vinkki on suhtautua heti vakavuudella, kunnon rajat asettaen. Jos vanhemmat lipsuvat rajoista, se ei muutakun mahdollista ongelma käytöksen pitkittymistä. Nykyiset aineet ovat niin addiktoiva, että niiden kanssa toimimiseen ei ns ymmärrys auta. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos riippuvuus on jo olemassa, ei ole muita vaihtoehtoja, kuin jättää addikti löytämään oma pohjansa, ja toivoa että se pohja ja sitä mukaa uusi suunta löytyy ennen kuin henki lähtee. Sitten vasta kun addiktilla on oma motivaatio muutokseen, häntä voi mitenkään auttaa.
Tämä on toki vain rajun huumeiden käyttäjän läheisen kokemus, toivottavasti Sinä et joudu kokemaan samaa.
Tsemppiä nuoren haasteisiin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä silloin juuri 18 täyttänyt poika jäi kiinni kovista huumeista. Selvisi koko karu todellisuus kerralla, oli mm poltellut jo 15-vuotiaasta. Tilanteen vihdoin paljastuttua, oli kovien aineiden käyttö kestänyt vasta pari kuukautta, mutta oli niin runsasta, että poika oli jo kunnon koukussa.
Tämä kaikki paljastui useampi vuosi sitten juuri jouluna, ja oli hirveä isku. Alkujärkytyksen jälkeen yritimme tarjota keskustelua, ymmärrystä, vieroitusta jne. Sossut eivät voineet enää puuttua kun kyseessä oli "täysi-ikäinen". Poika oli riippuvuuden uhmassaan aivan väliinpitämätön kpää,eikä halunnut apua eikä lopettaa käyttöä.
Teimme kovan ratkaisun, ja laitoimme välit poikki. Sanoimme, että on aina tervetullut takaisin perheeseen kun haluaa lopettaa vetämisen, ja saa silloin kaiken avun ja tuen lopettamiseensa. Meni pari vuotta, kun poika oli yhteydessä, ja halusi lopettaa. Lopettamispäätökseen vaikutti parin ystävän huumeisiin kuoleminen, ja myös oma väsyminen tilanteeseensa.
Tämä on nyt jo taakse jäänyttä elämää, onneksi. Poika kuntoutui hyvin, omaksui täysin uudet arvot elämäänsä, ja on sen jälkeen elänyt normaalia kunnollista elämää.
Oma vinkki on suhtautua heti vakavuudella, kunnon rajat asettaen. Jos vanhemmat lipsuvat rajoista, se ei muutakun mahdollista ongelma käytöksen pitkittymistä. Nykyiset aineet ovat niin addiktoiva, että niiden kanssa toimimiseen ei ns ymmärrys auta. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos riippuvuus on jo olemassa, ei ole muita vaihtoehtoja, kuin jättää addikti löytämään oma pohjansa, ja toivoa että se pohja ja sitä mukaa uusi suunta löytyy ennen kuin henki lähtee. Sitten vasta kun addiktilla on oma motivaatio muutokseen, häntä voi mitenkään auttaa.
Tämä on toki vain rajun huumeiden käyttäjän läheisen kokemus, toivottavasti Sinä et joudu kokemaan samaa.
Tsemppiä nuoren haasteisiin!
Ja lisään vielä, että omaan ja muun perheen jaksamisen turvaamiseksi on ehdottoman tärkeä sulkea addikti pois perheen normaalista arjesta, muuten loppuu oma jaksaminen, koko perheen elämä on yhtä helvettiä, ja addiktin käyttö mahdollistuu läheisten toimesta.
Usko Jeesukseen auttaa ja pelastaa! Siunausta vaikeisiin hetkiin! 💗
Mulla on tuo ikä vasta 10 vuoden päästä tulossa, mutta mitä tulee joskus mietittyä niin ehkä täytyy muistaa miten tyhmä itse on ollut ja kokeillut kaikenlaista.. kamala ajatella omaa lasta tekemässä samoja asioita mitä itse on tehnyt, mutta kasvoinhan noista vuosista lopulta. Silti, onnea on jos teini-iästä selviää hengissä ja ilman rikosrekisteriä .
Vierailija kirjoitti:
Sillee, etä ne oli kokeiluja.. Nuuska, alko, poliisi, sossu, tupakka.
Kunnes tuli ikää.. Hölmöily kesti noin 1,5v. Ja loppu ku seinään.
Ei ees polta enää.
Mitä alapekutat?
Nuori on nyt 16 ja ei harrasta mitään paheita. Pahin vaihe alko 8-luokalla.
Ja loppu 9 - luokan syksyllä.
Mielestäni selvittiin vähällä. Ite oli baarissa jo 15v.
Hengissä silti ja ihan työssä käyvä suht normaali.
Onko nuo ongelmat olleet jo aiemmin näkyvissä? Kyselen, koska meillä on 9v, jonka kanssa on jatkuvaa vääntämistä kotiintulosta (lähtee kavereille ilman lupaa ja laittaa puhelimen kiinni, ettei voida soittaa perään), on varastellut kaupasta ym. Kannustamalla ja sanktioilla on yritetty ohjata oikeaan suuntaan myös yhteistyössä koulun oppilashuollon kanssa, mutta lapsi on niin kovapäinen että keksii aina jotain uutta. En usko että johtuu kasvatuksesta, muutaman vuoden vanhempi isosisko ei ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa ja saa aina pelkkä kehuja hyvästä käytöksestä.
Pelkään jatkuvasti, millaisia ongelmia nuoremmalla on muutaman vuoden päästä teininä, kun nyt on jo näin vaikeaa 😢 Hänellä ei ollut juuri minkäänlaista uhmaikää, joten ongelmat tulivat ihan yllätyksenä. Perheessäkään ei ole tapahtunut mitään vanhempien eroa tai vastaavaa, mikä voisi selittää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Usko Jeesukseen auttaa ja pelastaa! Siunausta vaikeisiin hetkiin! 💗
ja viiitut...aahhaaahahha
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Sillee, etä ne oli kokeiluja.. Nuuska, alko, poliisi, sossu, tupakka.
Kunnes tuli ikää.. Hölmöily kesti noin 1,5v. Ja loppu ku seinään.
Ei ees polta enää.