Ajattelin siistiä näytön jouluisaksi ja vaihaa taustakuvan, kun edellisestä on jo vuosia.
Osottautui vaikeaksi kuvan löytäminen. Kuvissa on aina maestron nimi tai kuva on noin muuten pilattu jollain tekijänoikeuksilla, ikään kuin kuva olisi maailman historian suurin taideteos.
Onko ahneudella mitään rajaa?
Ajattelin pistää talvisen taustakuvan näytölle ihan viikoksi tai pariksi.
Olikin sitten helpompi ottaa valokuva puhelimella kuin skannata tulostimella lintukirjasta.
Onneksi olin säästänyt vanhoja kirjoja kellariin, mutta en olisi uskonut että maailma menee näin sairaaksi, että valokuvatkin pilataan kuvan ottajan nimillä tai vielä pahemmilla merkeillä.
Eipä ollut näin hankalaa laittaa taustakuvaa koneelle 90-luvulla.
Maailma missä kuvia otetaan päivittäin per henkilö yli sata, niin pitääkö niitä reviirimerkkailla kuin koirat konsanaan? Kuvitteletteko että luonnosta varastettu momenttinne on tulevaisuudessa taidehistorian merkkiteos?
Meni jumalauta joulutunnelma, kun havaitsin millaiseksi maailma on mennyt kuvienkin kanssa.
Kommentit (4)
Kiitos linkistä. Olen usein paininut saman ongelman kanssa kuin ap.
Niin, onhan se kamalaa että toisten elinkeinoa ei saa ilmaiseksi hyödyntää!
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se kamalaa että toisten elinkeinoa ei saa ilmaiseksi hyödyntää!
Kyse on taustakuvasta tietokoneessa. Jotain rajaa.
Suurin osa ei edes ole elinkeinon vuoksi pilannut hyviä kuviaan tageillaan, vaan silkasta itsekkyydestä.
Kyseessä on vain kuva luonnosta. Ei kuvat ole minkään arvoisia.
Ei varsinkaan sellaiset missä on keskellä kuvaa jonkun tuntemattoman noobien nimi.
Kuka sellaista haluaisi käyttää taustakuvana?
Jokaisella on kamera ja jokaisella on nykyään kirjoituskone.
Uskotko todella että valokuvaaminen on enää kannattavaa liiketoimintaa?
Saati kirjoittaminen?
Olisin käyttänyt kivaa kuvaa netistä pari päivää koneellani (kuin keräämiäni kukkia maljakossa pöydällä), mutta ensikertaa huomasin millaiseksi maailma on mennyt kuvienkin suhteen. Kaikesta pitäisi maksaa, mutta kuka maksaa mulle sellaista ostovoimaa, että olisi joutavista kuvista varaa maksaa amatööreille?
En tosiaankaan tietokoneen taustakuvan takia osta valokuvaajalta palveluita, johan yhden kuvan ostamiseen käytetty aika ja varallisuus jäisi tappiolle itse kuvaajalle.
Jos ostan seinälle oikean kuvan, niin otan ammattilaiseen yhteyttä. Mutta tietkone tai känny...
Jotain rajaa. Vähän itsetuntoa alemmas kuvaajat.
Se on vain yksi hiekanjyvä tässä maailman kuvaroskatulvassa.
Kirjailijoiden, ja valokuvaajien itseasiassa pitäisi maksaa mulle siitä hyvästä, että käytän aikaani kuvien valikointiin tai tekeleiden lueskeluun. Kuvamateriaa on niin paljon jaossa, että arvo on laskenut. Nämä realiteetit pitäisi jo ymmärtää jumalauta.
Elokuviakaan en ole katsellut, jos siitä menetetystä ajasta ei makseta mulle riittävää summaa.
Lataa ilmainen taustakuva vaikka tästä https://www.pexels.com/search/free%20wallpaper/
Näitähän on useita, google: wallpaper free download
Ole hyvä, mukavaa Joulua! :)