Miten voi olla mahdollista?
Olen 19v, vailla koulutusta oleva nuori ja olen saanut vuoden aikana kahdesti töitä, ilman suhteita, kokemusta tai mitään muutakaan apua. Eilen siis tuli toinen kutsu työhaastatteluun joka on ensi viikon keskiviikkona. Aloin vaan ihmettelemään kun tuli se silminnäkijä ja se tyyppi siinä väitti hakeneensa 1000 paikkaan ja hänellä vissiin oli vielä jokin koulutus, mutta silti ei ole tärpännyt. Tuntuu aika oudolta. Onko siis töiden saaminen tällä hetkellä vaikeaa ja minulla on käynyt vain hyvä tuuri? Olen kyllä itse sitä mieltä, että kyllä töitä löytyy jos vain on aktiivinen ja tosissaan yrittää.
Kommentit (19)
Niin ja siis kyllä aion koulutuksen hakkia, mutta en nyt ainakaan vielä, koska haluan tehdä töitä ja säästää, että voin lähteä reppureissaamaan. Enkä vielä edes ole täysin varma siitä, mikä ala minua kiinnostaa. (Eli en halua hätiköidä) -Ap
Tosiasia kuitenkin on, että kaikille halukkaille ei työpaikkoja löydy. Oma nuoreni oli myös niiden onnekkaiden joukossa, joka sai heti lukion jälkeen työpaikan ja se on vielä niin joustava, että voi sovitella työvuorojaan jatko-opiskeluiden mukaan. Mutta tämä ei tullut hopeatarjottimella, apuna oli kyllä sukulaisnainen, joka suositteli ahkeraa ja fiksua poikaa. Lopun vaikutelman hän toki antoi itse työhaastattelussa.
Toinen poikani haki kesätöitä, mutta ei saanut. Hän kuitenkin keksi suunnitelma B:n ja meni ruokapalkalla ystävänsä maatilalle kesärengiksi. Mitään siitä ei taskuun jäänyt, mutta oli uusi ja kiva kokemus.
Onneksi olkoon, hienoa että sait töitä, mutta älä muutu nokkavaksi ja ylimieliseksi niitä kohtaan, joilla ei tärppää.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:23"]Ei teitä voi verrata keskenään, sillä haette ihan eri tason töitä. Hän on alansa asiantuntija ja korekeasti koulutettu ja sinä et. Ainahan tarvitaan tekijöitä myös suorittavaan työhön eli siivoamaan, kassalle, tarjoilemaan jne. mutta asiantuntijapaikkoja on nykyään vähän, insinöörejä on paljon työttömänä eli kilpailua on. Ja olet oikeassa siinä, että iso osa on myös tuurista kiinni.
[/quote] Okei, en siis katsonut sitä niin en tiennyt, että oli korkeasti koulutettu. Luulisi silti että 1000 työhakemuksen jälkeen, kelpaisi ns. huonompi duuni. Ymmärrän silti senkin, että ei kiinnosta, koska olisi varmaan aika turhauttavaa olla siwan kassalla sen jälkeen, kun on kunnon koulutuksen hommannut. Olen silti sitä mieltä, että parempi edes olla joku jobi, kun sitten jäädä tyhjänpäälle. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:23"]Ei teitä voi verrata keskenään, sillä haette ihan eri tason töitä. Hän on alansa asiantuntija ja korekeasti koulutettu ja sinä et. Ainahan tarvitaan tekijöitä myös suorittavaan työhön eli siivoamaan, kassalle, tarjoilemaan jne. mutta asiantuntijapaikkoja on nykyään vähän, insinöörejä on paljon työttömänä eli kilpailua on. Ja olet oikeassa siinä, että iso osa on myös tuurista kiinni. [/quote] Okei, en siis katsonut sitä niin en tiennyt, että oli korkeasti koulutettu. Luulisi silti että 1000 työhakemuksen jälkeen, kelpaisi ns. huonompi duuni. Ymmärrän silti senkin, että ei kiinnosta, koska olisi varmaan aika turhauttavaa olla siwan kassalla sen jälkeen, kun on kunnon koulutuksen hommannut. Olen silti sitä mieltä, että parempi edes olla joku jobi, kun sitten jäädä tyhjänpäälle. -Ap
[/quote]
Ei siwan kassalle oteta liian päteviä.
Vaikutat melko leuhkalta. Olet nuori ja ymmärrät ehkä joskus myöhemmin kuinka naiivilta nyt vaikutat.
Ap on kyllä naivi ja leuhka, epäilen, että eipä tule kouluttautumaan... Ei pääse mihinkään. Nyt jo 19v eikä mitään koulutusta, oi doi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:23"]Ei teitä voi verrata keskenään, sillä haette ihan eri tason töitä. Hän on alansa asiantuntija ja korekeasti koulutettu ja sinä et. Ainahan tarvitaan tekijöitä myös suorittavaan työhön eli siivoamaan, kassalle, tarjoilemaan jne. mutta asiantuntijapaikkoja on nykyään vähän, insinöörejä on paljon työttömänä eli kilpailua on. Ja olet oikeassa siinä, että iso osa on myös tuurista kiinni. [/quote] Okei, en siis katsonut sitä niin en tiennyt, että oli korkeasti koulutettu. Luulisi silti että 1000 työhakemuksen jälkeen, kelpaisi ns. huonompi duuni. Ymmärrän silti senkin, että ei kiinnosta, koska olisi varmaan aika turhauttavaa olla siwan kassalla sen jälkeen, kun on kunnon koulutuksen hommannut. Olen silti sitä mieltä, että parempi edes olla joku jobi, kun sitten jäädä tyhjänpäälle. -Ap
[/quote]
Miksi työnantaja palkkaisi Siwan kassalle insinöörin, kun tietää (tai olettaa) että tämä etsii kuitenkin koko ajan parempaa työtä? Kyllä se työnantaja palkkaa kassalle mieluummin jonkun, jolla on sopiva koulutus/motivaatio kassatyöhön. Näitäkin kun on tarjolla jonoksi asti.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"]
[/quote]
Miksi työnantaja palkkaisi Siwan kassalle insinöörin, kun tietää (tai olettaa) että tämä etsii kuitenkin koko ajan parempaa työtä? Kyllä se työnantaja palkkaa kassalle mieluummin jonkun, jolla on sopiva koulutus/motivaatio kassatyöhön. Näitäkin kun on tarjolla jonoksi asti.
[/quote] Se oli vain esimerkki ns. huonommasta duunista.
Mitä leuhkaa ja naivia tässä nyt on?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:24"]Niin ja siis kyllä aion koulutuksen hakkia, mutta en nyt ainakaan vielä, koska haluan tehdä töitä ja säästää, että voin lähteä reppureissaamaan. Enkä vielä edes ole täysin varma siitä, mikä ala minua kiinnostaa. (Eli en halua hätiköidä) -Ap
[/quote]
Ajattelit sitten että nykyaikana voi valita sen mieleisen alan vaan? Onnea matkaan :) Me muut joudutaan valitsemaan se ala jolla on edes vähän toivoa työllistyä.
Ja kyllä, sulla on käynyt tuuri. Mutta haette varmaan myös aika erilaista työtä. Mun alallakaan ei tarvitse edes hakea ilman koulutusta ja asiantuntemusta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"]
[/quote]
Vaikutat melko leuhkalta. Olet nuori ja ymmärrät ehkä joskus myöhemmin kuinka naiivilta nyt vaikutat.
[/quote]
Fiksu ylipätevä hakija ymmärtää räätälöidä hakemuksen paikkaan sopivaksi - voi jättää insinöörikoulutuksen mainitsematta. Moraalitonta ja kyseenalaista kenties, mutta luulisi 1000 hakemuksen jälkeen käyttävän kaikki keinot.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Fiksu ylipätevä hakija ymmärtää räätälöidä hakemuksen paikkaan sopivaksi - voi jättää insinöörikoulutuksen mainitsematta. Moraalitonta ja kyseenalaista kenties, mutta luulisi 1000 hakemuksen jälkeen käyttävän kaikki keinot.
[/quote] Samaa mieltä.
Jos on lähettänyt 1000 hakemusta eikä saa kutsua haastatteluun niin hakemuksissa on jotakin vikaa, esim. hakemus on liian pitkä, liian ylimalkainen, yhteystiedot ovat väärin tms. Uutta matoa koukkuun! Jos voi niin kannattaa mennä työkkärin viikon mittaisella työhakukurssille.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:24"]Niin ja siis kyllä aion koulutuksen hakkia, mutta en nyt ainakaan vielä, koska haluan tehdä töitä ja säästää, että voin lähteä reppureissaamaan. Enkä vielä edes ole täysin varma siitä, mikä ala minua kiinnostaa. (Eli en halua hätiköidä) -Ap
[/quote]
Ajattelit sitten että nykyaikana voi valita sen mieleisen alan vaan? Onnea matkaan :) Me muut joudutaan valitsemaan se ala jolla on edes vähän toivoa työllistyä.
Ja kyllä, sulla on käynyt tuuri. Mutta haette varmaan myös aika erilaista työtä. Mun alallakaan ei tarvitse edes hakea ilman koulutusta ja asiantuntemusta.
[/quote] En ajatellut, mutta en myöskään ajatellut hakea koulutukseen mikä minua ei vittuakaan kiinnosta. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"]Jos on lähettänyt 1000 hakemusta eikä saa kutsua haastatteluun niin hakemuksissa on jotakin vikaa, esim. hakemus on liian pitkä, liian ylimalkainen, yhteystiedot ovat väärin tms. Uutta matoa koukkuun! Jos voi niin kannattaa mennä työkkärin viikon mittaisella työhakukurssille.
[/quote] Niimpä js luulisi kyllä että 1000 hakemuksen jälkeen kelpaisi vähän huonompikin duuni. Se minun pointtini oli. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:44"]
Fiksu ylipätevä hakija ymmärtää räätälöidä hakemuksen paikkaan sopivaksi - voi jättää insinöörikoulutuksen mainitsematta. Moraalitonta ja kyseenalaista kenties, mutta luulisi 1000 hakemuksen jälkeen käyttävän kaikki keinot.[/quote]
Kerropa sinä, fiksu, miten poistan cv:stani 5 vuotta yliopisto-opintoja? Luuletko tosissasi, että 5 vuoden aukko työhistoriassa on yhtään en suurempi ansio kuin maisterintutkinto? Itse asiassa minulla on niitä aukkoja aivan riittävästi ilman insinöörikoulutuksen mainitsemista, kun on työttömyyttä ja lastenhoitoa.
Tosiasia on, että ei maisteria tai tohtoria siivoushommiin tai mäkkäriin oteta. Ei varsinkaan sellaista, jolla ei ole kokemusta.
Syy on yksinkertainen: työnantaja arvostaa pitempiaikaisia työntekijöitä, jotta ei tarvitse yhtenään perehdyttää ja kouluttaa uusia. Siksi sinä, ammattitaidoton nuori olet ihanteellinen työntekijä. Et sinä hakeudu mahdollisimman pian koulutustasi vastaavaan parempipalkkaiseen vakityöhön niin kuin maisteri tekisi.
Toiseksi aikuinen ihminen ei pysty elättämään itseään ja perhettään sellaisella osa-aikatyöllä kuin hänen kotona asuva teininsä. Kysäisepä isältäsi ja äidiltäsi, kuinka helposti he uskovat saavansa uuden työpaikan, jos (kun) menettäisivät nykyisen työnsä.
Kolmanneksi: miksi kukaan palkkaisi siwan kassalle työtöntä maisteria, kun aivan ammattitaitoisia ja sille alalle kouluttautuneita kassatyöntekijöitäkin olisi tulossa pilvin pimein? On vain yksi syy: työ on osa-aikaista ja niin pienipalkkaista, että siihen suostuu vain joku äitiysvapaalainen, opiskelija, osa-aikaeläkeläinen tai muu sellainen, jonka toimeentulo eri riipu palkasta ja joka ei jostakin syystä halua tehdä kokoaikatyötä.
Surullista, että moni kirjoittaa noita viestejä ihan tosissaan. Totuus voi olla karu, kun joutuu itse työttömäksi ja joutuu huomaamaan, että nuo "insinöörikoulutuksen poistamiset" ja muut temput eivät aikuisten oikeasti toimikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"]
Jos on lähettänyt 1000 hakemusta eikä saa kutsua haastatteluun niin hakemuksissa on jotakin vikaa, esim. hakemus on liian pitkä, liian ylimalkainen, yhteystiedot ovat väärin tms. Uutta matoa koukkuun! Jos voi niin kannattaa mennä työkkärin viikon mittaisella työhakukurssille.
[/quote]
Hyvin todennäköistä, että hakemuksessa on jotain vikaa jos ei pääse edes haastatteluun. Mutta ei se haastatteluunkaan pääseminen vielä tarkoita että välttämättä saisi töitä.
Jos on nelikymppinen ja aikanaan opiskellut insinööriksi ja sen jälkeen päässyt suoraan kohtalaisen haastaviin hommiin, pitäisi poistaa CV:stä koko työ- ja opiskeluhistoriansa, jotta ei vaikuttaisi ylipätevältä. Jos 40-vuotiaalla ei ole selittää mitään mitä on tehnyt koko aikuisikänsä eli viimeiset 20 vuotta, arvaa vaikuttaako se epäilyttävältä?
Ja kuten moni sanoikin: Niihin "huonompiin" hommiin on tulossa monta niihin sopivampaa. Juuri siitä työstä kokemusta ja ehkä koulutuskin ja työnantaja olettaa motivaation olevan kohdallaan, jos ihminen on vastaavia töitä tehnyt ennenkin. Ei työnantaja palkkaa korkeimmin kouluttautunutta vaan sopivimmaksi kokemansa, ja korkea koulutus ja haastava työkokemus koetaan moniin töihin sopivuutta vähentäväksi. Vaikka tämä ei pitäisi paikkaansa, sitä on todella vaikea todistaa työnantajalle, varsinkaan, jos ei pääse edes haastatteluun. Kokemusta on, niin työnantajana kuin työnhakijana.
[/quote]
Kyllä sille työnhakijalle kelpaisi huonompikin duuni, mutta asiassa on kaksi osapuolta ja sille työnantajalle ei välttämättä kelpaa liian koulutettu. Ei niihin töihin niin vain mennä kuten tunnut luulevan.
Ei teitä voi verrata keskenään, sillä haette ihan eri tason töitä. Hän on alansa asiantuntija ja korekeasti koulutettu ja sinä et. Ainahan tarvitaan tekijöitä myös suorittavaan työhön eli siivoamaan, kassalle, tarjoilemaan jne. mutta asiantuntijapaikkoja on nykyään vähän, insinöörejä on paljon työttömänä eli kilpailua on. Ja olet oikeassa siinä, että iso osa on myös tuurista kiinni.