Kokemuksia lainaamisesta ja takaisin saamisesta
Katsotaan jos tämä ketju lähtee ennen kuin pääsee edes alkamaankaan, mutta millaisia kokemuksia ihmisillä on lainaamisesta ja takaisin saamisesta? Tuli mieleen tuosta lainaisitko puhelinta romanille- ketjusta, ja mulle tuli siitä mieleen yhtä sun toista lainaamiseen liittyvää. Kopioin suoraan sieltä:
Vähemmän hauskoja tarinoita muistan myös itsekin kouluajoilta yhdistelmästä romanit ja puhelimen lainaaminen. Yksi romani lainasi kavereilta puhelinta, ja palautti sen käyttönsä jälkeen. Seuraavan kuun laskusta meinasi kaverin äiti repiä perseensä, koska se oli hulppeat 500 euroa ja rapiat päälle. Kun asiaa tutkittiin, niin selvisi että se puhelinta lainannut romanitar oli laittanut jotkut soitonsiirrot päälle soittelunsa lisäksi ja mikä parasta, niin sama puhelinlaskun avaamisen jälkeen kuulunut tuskanparahdus kaikui kaikkialla muuallakin naapurustossa eli kaverini ei ollut ainoa soitonsiirretty. Asia ratkesi sillä, että romanittaren isäpappa maksoi kaikki laskut ja asia oli sillä selvä, tosin itse olisin ollut ankarampi tyttöä kohtaan koska toi oli täysin tahallista. En edes muista miten tyttö itse hyötyi tuosta tempustaan, mutta lysti maksoi useamman tonnin.
Toinen kerta oli, kun naapurissa asuvat mannet yllättivät hyvällä logiikallaan. Naapurissa asui siis romaniperhe, johon kuului alakouluikäiset mannelapset. Kerran nämä alakouluikäiset toivat kaverin kylään. Jossain vaiheessa mulla soi ovikello ja kun menin avaamaan niin naapurin romanityttö tuli aivan pokkana lainatakseen puhelinta vaikka heillä oli toimiva kännykkä itselläänkin! Eli he eivät piheyttään lainanneet omaansa kaverilleen vaan laittoivat naapurin laskuun, kun kaverille piti soittaa kyyti kotiin. Olin itsekin sen verran nuori, ja jotenkin häkeltynyt tilanteesta, että annoin vielä lainaksi. Ärsyynnyin hieman siinä kohtaa, kun se soittajakaveri lähti vielä vaeltamaan sen puhelimen kanssa pitkin käytäviä. Olisi pitänyt tiukasti sanoa, etten ole makselemassa heidän kavereitten puheluita, saati kaikki puhelut tehdään siinä eikä lähdetä sen luurin kanssa marssimaan minnekään.
Muutenkin romanien käsitykset lainaamisesta ovat erikoiset. Sama puhelinlaskunvääntäjätyttö oli hukannut omasta liitupaketistaan ruskean värin, ja huomattuaan asian pyysi lainaksi kaverilta vastaavaa väriä. Kaveri lainasi, mutta hän ei ottanut lainaan liitua suinkaan siksi, että tarvitsi sitä hetkeksi vaan siksi että saisi puuttuvan värin tilalle uuden.
Ja joo. Ennen kuin kukaan alkaa inistä rasismista, niin olen osittain romani myös itsekin.
Tässä ei ole tarkoitus korostaa etnisyyttä vaan ihmisten röyhkeyttä kansallisuuteen ja ihonväriin katsomatta.