Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en nyt vaan tiedä miten ja mitä puhuisin lapselle uskonnosta!

Vierailija
02.04.2015 |

Lähemmäs 4 v lapsi. Nyt pääsiäisen aikaan ja välillä muutenkin tämä on mielessä. Mennään varmaan pääsiäisenä sellaiseen pääsiäistapahtumaan, missä on hieman juttuja Jeesuksen pääsiäistapahtumista jne. Ja tietty olis hyvä tuota pohjustaa sillä, että mikä tää Jeesushomma on. 

Tiedän, oon tosi epävarma. Mutta kun itse en ole ratkaissut suhdettani uskontoon, Jumalaan tai Jeesukseen... miten te puhutte näistä?

"Äiti kuka on Jeesus?"

"Mikä se Jumala on?"
jne. Mitä vastaatte?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon selittänyt neljävuotiaalle, että jotkut ihmiset uskovat että kauan kauan sitten on elänyt mies nimeltä jeesus joka on tehnyt suuria tekoja ja jeesuksesta kerrotaan raamattu-nimisessä kirjassa. Olen korostanut sitä että näihin jeesus-hommeleihin saa uskoa tai olla uskomatta, eikä äitikään tiedä onko ne totta vai ei. Pääsiäisestä olen sanonut vain että nyt jotkut ihmiset haluaa juhlia jeesusta ja siksi on näitä oheisjuttuja. Eiköhän tuo riitä alle kouluikäiselle..

Vierailija
2/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selittänyt "faktatiedot" kuinka niitä on meille ev-lut. opetuksessa kerrottu. Lapsen iän mukaan olen antanut uskoa enkeleihin ja ihan mihin haluavat, olen myötäillyt kauniisti. Isommille lapsille on esitellyt laajemminkin uskontoja ja keskustellut siitä, että jokaisella on oikeus pitää juuri sitä omaa uskoaan oikeana ja on erittäin moukkamaista ja loukkaavaa pilkata ihmisiä heille tärkeiden asioiden vuoksi. Uskonkysymykset on yksi nöistä asioista.

Olen tykännyt todella keskustella lasten kanssa moraalisista ja eettisistä kysymyksistä, se ontistuu hyvinkin pienten koululaisten ja natiaisten kanssa.

Jossakin vaiheessa heistä jokainen on kokeut jonkinlaista uskonnollista vakaumusta, mutta myöhemmin se on karsiutumut pois. Olemme kaikki elämänkatsomukseltamme lähinnä sekulaarihumanisteja.

Tärkeätä on muistaa, että myös lapsella on uskonnonvapaus. Hän saa uskoa Jeesukseen, Jumalaan tai vaikka Buddhaan ilman, että sille naureskellaan. Mutta myös jos hän on epäileväinen näiden suhteen, siihenkin on oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:45"]

Mä oon selittänyt neljävuotiaalle, että jotkut ihmiset uskovat että kauan kauan sitten on elänyt mies nimeltä jeesus joka on tehnyt suuria tekoja ja jeesuksesta kerrotaan raamattu-nimisessä kirjassa. Olen korostanut sitä että näihin jeesus-hommeleihin saa uskoa tai olla uskomatta, eikä äitikään tiedä onko ne totta vai ei. Pääsiäisestä olen sanonut vain että nyt jotkut ihmiset haluaa juhlia jeesusta ja siksi on näitä oheisjuttuja. Eiköhän tuo riitä alle kouluikäiselle..

[/quote]

MInä kyllä kertoisin mihin tarinaan pääsiäinen liittyy. Miksi palmunlehvät jne.

Vierailija
4/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että ne ovat satuja (niin kuin ne teknisesti ottaen ovatkin). Lapsi ymmärtää kyllä sadut.

Vierailija
5/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:59"]

Kerro, että ne ovat satuja (niin kuin ne teknisesti ottaen ovatkin). Lapsi ymmärtää kyllä sadut.

[/quote]

Ei sitä ihan noin kannata opettaa, koska suuri osa maailmaa ei suhtaudu niihin satuina. Ne on uskontoon liittyviä tarinoita, jotka on raamatun mukaan tapahtuneet kauan sitten.

Vierailija
6/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:05"]

[/quote]

Ei sitä ihan noin kannata opettaa, koska suuri osa maailmaa ei suhtaudu niihin satuina. Ne on uskontoon liittyviä tarinoita, jotka on raamatun mukaan tapahtuneet kauan sitten.

[/quote]

Niin, tarinoita. Jokainen opettaa kuten tahtoo. 

Meillä 5 v kysyi onko Jumala olemassa, vastasin että äiti ja isi ei usko niin, mutta osa ihmisistä uskoo ja heille se sallittakoon. Omaa uskontoaan ei tule kuitenkaan kenellekään totuutena toitottaa, oli se mikä tahansa. 

Vierailija
7/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä Jumala on?" - > Jumala on luonut maan ja taivaan, kaikki eläimet ja kasvit ja meidät ihmiset. Hän on Luoja.

"Kuka Jeesus on?" -> Jeesus on Jumalan ainoa Poika, joka eli maan päällä kauan sitten. Hän opetti ihmisiä rakastamaan toisiaan ja Jumalaa.

4-vuotiaalle en vielä puhuisi mitään rististä tms vaan nostaisin noita muita puolia esiin, että Jumala ja enkelit varjelee ja suojelee meitä.

Osta ap Lasten Raamattu ja lue sitä lapselle niin ei tarvitse itse miettiä kaikkea.

Hyvää Pääsiäistä!

t entinen pyhäkoulun opettaja

Vierailija
8/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:11"]

"Mikä Jumala on?" - > Jumala on luonut maan ja taivaan, kaikki eläimet ja kasvit ja meidät ihmiset. Hän on Luoja.

"Kuka Jeesus on?" -> Jeesus on Jumalan ainoa Poika, joka eli maan päällä kauan sitten. Hän opetti ihmisiä rakastamaan toisiaan ja Jumalaa.

4-vuotiaalle en vielä puhuisi mitään rististä tms vaan nostaisin noita muita puolia esiin, että Jumala ja enkelit varjelee ja suojelee meitä.

Osta ap Lasten Raamattu ja lue sitä lapselle niin ei tarvitse itse miettiä kaikkea.

Hyvää Pääsiäistä!

t entinen pyhäkoulun opettaja

[/quote]

Miksi lapsia jo tulee aivopestä...

Vierailija
9/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Meillä 5 v kysyi onko Jumala olemassa, vastasin että äiti ja isi ei usko niin, mutta osa ihmisistä uskoo ja heille se sallittakoon. Omaa uskontoaan ei tule kuitenkaan kenellekään totuutena toitottaa, oli se mikä tahansa. 

[/quote]

Tätä minä juuri tarkoitin, olen ihan samaa mieltä. Silti, jos kertoo lapselle raamatun olevan satua, se on yhtälailla oman uskonnottomuuden tuputtamista ja vastoin sitä miten uskontoon ja raamattuun maailmalla suhtaudutaan. Se hämmentää lasta, jos ensin oppii niiden olevan satuja ja myöhemmin kuulee että niihin uskotaan laajasti ja kirkko rakentuu sen ympärille. Siksi asia kannattaa opettaa neutraalisti, tuputtamatta omaa näkemystään, oli se kumpaan suuntaan tahansa.

Vierailija
10/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa suurin osa maailmasta suhtautuu kristinuskon tarinoihin satuina. :) -5

Vierailija
11/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta sekä osasta vastauksia heijastuu hyvin se, miten maalliseksi elämä on viime vuosina muuttunut. Olen jo mummoikäinen ja minun lapsuudessani uskonto oli vielä elimellinen osa arkia ja pyhää. Ei meillä ollut mitään erityistä uskontokasvatusta, vaan asiat selkisivät vähitellen osallistumalla erilaisiin tilaisuuksiin. Isovanhemmat olivat minulla tässä kuten monessa muussakin asiassa keskeisessä roolissa. Heiltä perin kristillisen pohjavireen elämääni ja se on kantanut läpi vuosien ja vuosikymmenten. En ole kiihkouskovainen, mutta kyllä minusta tuntuu aina todella pahalta, kun Raamattua verrataan satukirjaan ja rumempiakin sanoja käytetään.

Vierailija
12/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan perheestä kuulu kirkkoon, lapsi tulee siis samaan myöhemmin uskonnonopetuksen sijasta yhteiskuntaoppia. Puhumme neutraalisti aiheesta, juurikin että me emme usko, mutta osa ihmisistä uskoo ja osa taas muihin asioihin. Kaikki saavat tehdä asian suhteen kuten haluavat.

Vierailija
13/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tätä minä juuri tarkoitin, olen ihan samaa mieltä. Silti, jos kertoo lapselle raamatun olevan satua, se on yhtälailla oman uskonnottomuuden tuputtamista ja vastoin sitä miten uskontoon ja raamattuun maailmalla suhtaudutaan. Se hämmentää lasta, jos ensin oppii niiden olevan satuja ja myöhemmin kuulee että niihin uskotaan laajasti ja kirkko rakentuu sen ympärille. Siksi asia kannattaa opettaa neutraalisti, tuputtamatta omaa näkemystään, oli se kumpaan suuntaan tahansa.

[/quote]

Lasta kuuluukin hämmentää, että suuri osa ihmisistä uskoo asioihin, joiden tueksi ei ole mitään perusteita. Sen soisi hämmentävän aikuistakin. Itse asiassa lapsihan tajuaa Raamatun tarinat höpjutuiksi paljon helpommin kuin moni aikuinen, koska hän ei ole oppinut niitä moninaisia mentaalisen akrobatian temppuja, joilla aikuiset ylläpitävät omaa uskonnollisuuttaan. -5

Vierailija
14/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontokuntiin kuulumattomille opetetaan koulussa elämänkatsomustietoa, jossa muuten on paljon samojakin elementtejä kuin uskonnonopetuksessa, mm. etiikka ja vieraat uskonnot. Yhreiskuntaoppi on aivan erillinen oppiaine, jossa opetetaan, miten tämä yhteiskunta toimii, mm. vaalit, verotus jne.

Vierailija
15/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot on vähän kuin mulkku, ei sitä kenenkään kurkusta alas pidä tunkea, varsinkaan lasten.

Vierailija
16/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:24"]

Aloituksesta sekä osasta vastauksia heijastuu hyvin se, miten maalliseksi elämä on viime vuosina muuttunut. Olen jo mummoikäinen ja minun lapsuudessani uskonto oli vielä elimellinen osa arkia ja pyhää. Ei meillä ollut mitään erityistä uskontokasvatusta, vaan asiat selkisivät vähitellen osallistumalla erilaisiin tilaisuuksiin. Isovanhemmat olivat minulla tässä kuten monessa muussakin asiassa keskeisessä roolissa. Heiltä perin kristillisen pohjavireen elämääni ja se on kantanut läpi vuosien ja vuosikymmenten. En ole kiihkouskovainen, mutta kyllä minusta tuntuu aina todella pahalta, kun Raamattua verrataan satukirjaan ja rumempiakin sanoja käytetään.

[/quote]

Minä taas olen ikuisesti kiitollinen perheelleni, kun he antoivat meille vapaan päätöksen päättää itse myöhemmin uskommeko vai emme. 

Lapsena uskontoa käsiteltiin neutraalisti, jumala ei kuulunut elämäämme mitenkään edes mainitsemisen tasolla, mutta kysyttäessä asiasta puhuttiin että osa uskoo, osa ei. 

Lapselle oman uskonnon tyrkyttäminen on kyseenalaista. 

Vierailija
17/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:29"]

Uskontokuntiin kuulumattomille opetetaan koulussa elämänkatsomustietoa, jossa muuten on paljon samojakin elementtejä kuin uskonnonopetuksessa, mm. etiikka ja vieraat uskonnot. Yhreiskuntaoppi on aivan erillinen oppiaine, jossa opetetaan, miten tämä yhteiskunta toimii, mm. vaalit, verotus jne.

[/quote]

Termit meni sekaisin. Silti, sama asia. Ei tuputeta vain yhtä uskontoa, vaan käydään neutraalisesti uskontoja läpi.

Vierailija
18/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ja uskonnollisuus ovat kaksi täysin eri asiaa. Uskonnollisuus on monesti uskon este. uskonnollisuus (muotomenot jne) vaatiikin mentaalista akrobatiaa mutta usko itsessään on hyvin yksinkertainen asia. Sen tähden se onkin helpompi lapsenkaltaisille. Liian "älykkäät" tippuu kelkasta :)

Vierailija
19/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän lisäisin vielä, että ainakin osa raamatun tapahtumista ja henkilöistä on ihan historiallisestikin todettuja, esim Jeesusta ei kiellä historiakaan. Se mikä on spekulaation aiheena on se, mikä mies hän oikein oli, jumalan poika vai joku muu. Vaikka raamattu saattaakin olla vuosituhansien aikana ihmisten omasta päästä sepittämä, sen erottaa saduista se, ettei 100 prosenttisia todisteita siitä ole, eikä sitä virallisesti pidetä satuna. Se on osittain historiaa, osittain uskontoa ja maailman vanhimpia teoksia ja jo sinällään merkittävä kirja, vaikkakin ristiriitoja ihmisten välillä herättävä.

T:10

Vierailija
20/51 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:30"]

Uskonnot on vähän kuin mulkku, ei sitä kenenkään kurkusta alas pidä tunkea, varsinkaan lasten.

[/quote]Lisäksi siitä voi olla paljon iloa, mutta se myös sumentaa järjen ja saa tekemään huonoja päätöksiä. -5