Miten saan jouluksi ruoan hankittua?
Tilillä 50e ja seuraava raha lapsilisä 23.12 jolla pärjättävä ensimmäiseen päivään saakka. Yksin lasten kanssa sitä vietän. Ei pysy ajatus kasassa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pienen paketin valmiiksi siivutettua kinkkua/kalkkunaa. Se maksaa kai jonkun 5e? Pienet rasiat lanttu- ja porkkanalaatikkoa, 4e. Perunaa jossain muodossa. Glögiä, leivotte yhdessä valmiista taikinasta pipareita. Edullisia konvehteja alle 3 rasia. Ehkä joku 15e näihin. Riisipuuro alle 2e, keitä munia kaveriksi. Joululeipä 2e.
Valmis on joskus halvempi, jos sitä ei tarvita paljon. Kalliimmaksi tulee ostaa ainekset esimerkiksi taikinaan, jota tarvii vain vähän.
Kananmunia riisipuuron kanssa? :D kuulostaapa omituiselta. Ostaisin kyllä itse ihan perinteisen sokerin ja kanelin sen kanssa.
Herät sitten asiaan 20.12.21. Pelastuasreja päämaja jakaa 1 kk.kuivamuonat.Lapsille pient lahjat. Aika On sinne varattava. Jokainen kaupuni on pelastusarmeja. Kirkkomme diakonille varaa aika,autaa jakaa jouluna jotain tai antaa perhen pääluvun mukaan osto lapun k-ketjun kaupaa tai s-ketjun kauppa.Vaikka et kuluisi kirkon.Et osta sillä kaljaa et tupakaa. Voit soitaa diakonille. Samoin Mission autaa.Joudut itse etsii netti niiden yhteystiedot,valmiksi en sinulle laita. Hätä apua antaa myöss sosiaali virasto,harkinan varaisena toimentulotukena: Osoto lapun kaupaan..Se anotaan sosiaali virastotosta, Joten soita varaa aika.Et saa aikaa enää jouluksi.Mutta menen sinne ja pyydä saada tavata päivystävä sos,työntekijä,Joudut odotaa kenties 1-3h, Mutta tapaat hänet. Miksi heräsit asiaan 20.12.21? Etkö tienyt olet rahaton Jouluksi?Lisäksi jos Myllypuro on Helsinki 92. 3X viikossa ruoka kassi jonot, On muallakin kaupunkia, kuntia vastaavat, Joudut vain jonotaa noin 1500 ihmisen kanssa ruoka apua ulkona,Ei tuoda koti ovelle! Jotain joudut leipäisi eteen siis tehdä, mennä edelliset paikat. Suomi ei nälkää nähdä edes Jouluna.
Jumalauta tuleeko joulu tänäkin vuonna? 😱
Porkkana, punajuuri ja lanttupussit n. 1€/kpl. Riisiä, pakasteherneitä ja punalappulihaa. Niistä laatikot ja lisät.
Jos ei allergioita saa herkkuja tehtyä halvalla. Sokeri, jauhot ja munia = kakku. Väliin edullista hilloa, päälle hedelmiä tai suoraan "keikauskakkuna" paistaminen. Hedelmät nyt 1€/kg esim. Cittari.
Perunoita saa halvalla ja aletuotteista kalaa/kanaa. Niistä sitä perusruokaa.
Jos rahat riittää, niin halvin margariini, siirappi ja jauhoja = piparitaikina.
Munat, vesi, jauho = pannari, letut jne. Päälle hedelmiä, halpaa jugurttia tai muuta.
Ja suklaata saa halvalla, jos halpamerkki maistuu.
Jouluruoan herkkuineen tekee itse todella edullisesti. Ainoastaan kinkusta joutuu nipistämään, jos on todella niukasti rahaa. Mutta kuten joku jo neuvoi, esim. iso lihapullasatsi maistuu yleensä lapsille hyvin. Jauhelihataikinaa voi hiukan jatkaa raastetulla porkkanalla, munalla, kaurahiutaleilla ja murskatuilla kidneypavuilla (tölkki/tetra n. 0,50e) ilman, että maussa huomaa mitään eroa. Niin se halvinkin 400g pakkaus on nopeasti pellillinen lihapullia :)
Lapsille teet sitä laatikkoa isomman satsin, mistä eniten tykkäävät. Riisipuuron tekee jopa EU-ruokapakkauksen maitojauheeseen, kun muistaa lopuksi lisätä suolaa ja voita/margariinia. Herkut ovat todella edullisia leipoa, eli tehkää yhdessä pipareita, torttuja tai vaikka joulupullaa. Litra jäätelöäkin on halpaa.
Lapsille tunnelma on tärkeintä ja ruoissakin merkitsee ne pienet jutut, mitkä erottavat joulun arjesta. Se voi oikeasti olla se hassu piparimurulla koristeltu X-tra vaniljajäätelöstä tehty pallo, muutama halpa vaahtokarkki kaakaossa, pullataikinan muotoilu ukkeliksi tai se, että illalla jouluelokuvaa katsoessa saa maata lattialla ja syödä suklaata :)
Jos on vähän rahaa älkää ostako ns makeata jouluruokaa vaan terveellistä yksinkertaista ruokaa joissa on kaloria tarpeeksi. Ei mitään liian makeita. Perunasta, porkkana, lihaa, kuivattuja luumuja joista kiisseli. Täysjyvä ruisleipää, kaura täysjyvä hiutaleita.Siis nälän pitemmän aikaa loitolla pitävää. Pikkulapsille ei piparit, tortut oikein sovi. Älkää pyrkikö täydelliseen jouluun, ei kenenkään tarvitse. Pääasia että vaikeuksista huolimatta säilytätte hyvän mielen että nyt monen kokemat ikävyydet poistuu ja raha ym asiat helpottaa. Tilanne kääntyy parempaan lopulta. Älkää rasittako lapsianne liikaa huolilla, oikeiden sanojen löytäminen rauhoittaa mieltä. Em sopii kaikille neuvoksi.
Herkullinen joulupöytä vain 50 eurolla
Usko pois, maittava ja kaunis jouluateria syntyy alle 50 euron kuluilla. Edullisesta hinnastaan huolimatta tämä neljän hengen joulukattaus on runsas ja herkullinen – täynnä jouluisia makuja.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/06180477-3469-436a-b01b-951…
Mä en tiedä oletko sä idiootti vai provo. Mutta jouluun on muutama päivä ja sä hiffaat sen vasta nyt? Sulla ei missään vaiheessa aiemmin ole käynytkään mielessä, että joulu tulee ihan pyytämättäkin?
Mihin sinä rahat käytät, kun 50€ ei riitä kahdeksi päiväksi. Eikä yli 100€ riitä viikoksi.
Kuule, tuossa tilanteessa itsekin ollut. Riisipuuroa aamuksi, vaikka lihapullia jouluateriaksi. Ei ne lapset muista kuin tunnelman ja piirretyt. Ei lahjojakaan enää tässä iäss (45) muista. Kunhan on rauhallinen ja jouluinen fiilis. Siskonpeti lattialle ja lapset kainaloon. Joskus se elämä paranee.
Ihmiset, älkää nyt kivittäkö ap.ta. Voi niitä yllätysmenoja tulla ihan työssäkäyvällekin ihmiselle.
Toisesta ketjusta pongattu ruokasuunnitelma noin 50 eurolle. Tarkistapa Foodiessa, paljon tulee yhteensä, jos teet tämän mukaan.
Tuolla rahalla saat seuraavat:
Porkkanapussi 1, 5
Perunoita 2
Punakaali 2
Kilo riisiä 1,5
Täysmaitoa riisipuuron 2
Pala lohta 10
Pari purkkia ruokakermaa/kermaa 4
Hiivaa 1
Jauhoja 1,5
Siirappia 2
Kinkkua siivuina esim. leikkelehyllystä ( ei ehkä kannata ostaa koko kinkkua kun teitä on niin vähän) 5
Omppuja 2 soppaan, jälkkäriin, syötäväksi ja koristeiksi.
Rahaa vielä jäljellä, jotakin mieleistä lisävettä sillä.
Sitte joulumenu:
Aamulla riisipuuro ja omenakanelisoppaa
Illallinen:
Kinkkua
Perunoita
Haudutettua punakaalta
Porkkanalaatikko
Graavilohta (osasta olet kiusausta jo ennen joulua)
Itse tehtyä leipää, limppua ( jouluinen siirapilla) ja vaikka sämpylöitä
Jälkkäriksi kaneli siirappi uuniomenat ja
kermavaahtoa
Lopusta punakaalesta, porkkanasta ja riisistä kaalilaatikkoa joulun jälkeen, sekaan jauhelihaa, jos on vielä rahaa. Kinkkukeittoa myös joulun jälkeen.
Lohi ehkä vähän hintavaa, mutta se on listalla sen vuoksi, että aivosi aivan selvästi tarvitsevat hyviä rasvahappoja stressitilan vuoksi. Halvat raaka-aineet nyt kaupasta ja leipomaan, se rauhoittaa sinua. Laatikoita saa kyllä kaupasta, mutta itse tehtynä saat samalla rahalla enemmän. On sitten jotakin, mitä syödä joulun jälkeen. Muilta saat varmasti lisää ideoita. Tsemppiä ja voimia!
Tässä myös vanhasta ketjusta suunnitelma 50 euron ruokiin. Auttaisko suunnittelemaan sopivaa listaa.
Omalla listallani olisi:
- riisipuuro 1€
- graavilohta (valmista, pakkaus n 5€)
- saaristolaisleipää (itsetehtynä, ainekset maksaa 2,50€ per leipä)
- kirjolohenmätiä 100g 3€, smetanaa 1,70€ ja sipulia 10cnt
- sienisalaatti (valmis) 2,69€ mikäli pakkasessa ei ole sieniä omasta takaa
- pienen kinkun saa n 15€ tai kilo possun lapaa ja siitä pulled porkia 4€/kilo (riittää 4:lle)
- juureksia: pari porkkanaa, lanttu, pari punajuurta, lisäksi sipulia - näistä hunajauunijuurekset rosollin sijaan n 3€
- perunoita kalalle ja kinkulle 1 kg 1,69€
- valmis lanttulaatikko ja porkkanalaatikko 2 x 3,69€
- valmis piparitaikina 2,39€
- marjajäädyke jälkiruuaksi: tomusokeria, 2 kananmunaa, 2 dl kermaa, vaniljasokeria, marjoja (pakkasesta, tai kaupasta 500g) 8,20€
- glögi 1,69€
- fazerin sinisiä konvehteja 3,89€
Noista tuli yhteensä reilu 48-59€
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun joka tapauksessa hakemaan turesalaattituotteet etc 23.12. Mikä siinä on ongelma?
Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pienen paketin valmiiksi siivutettua kinkkua/kalkkunaa. Se maksaa kai jonkun 5e? Pienet rasiat lanttu- ja porkkanalaatikkoa, 4e. Perunaa jossain muodossa. Glögiä, leivotte yhdessä valmiista taikinasta pipareita. Edullisia konvehteja alle 3 rasia. Ehkä joku 15e näihin. Riisipuuro alle 2e, keitä munia kaveriksi. Joululeipä 2e.
Valmis on joskus halvempi, jos sitä ei tarvita paljon. Kalliimmaksi tulee ostaa ainekset esimerkiksi taikinaan, jota tarvii vain vähän.
Keitettyjä munia riisipuuron kaveriksi? 🙄
Voi ei. En arvannut saavani suurimmaksi osaksi turpaani kysymykseni vuoksi. Tänään kävin hakemassa perusruokaa johon hupeni osa 50 eurosta. Lapsilisä tosiaan tulee jonka riitettävä ensimmäiseen päivään. Olen yksin koittanut sumplia aina nämä jutut ja voimat on loppu jatkuvien kipujen ja masennuksen vuoksi. Kiitos että osalta olen saanut asiallisia viestejä. Ei tietenkään joulu tullut yllätyksenä, mutta olen ollut loppu kaikenlaisten asioiden vuoksi ja harmittaa kun on itse ihan raato ja ei ketään jakamassa asioita. Kiitos ja anteeksi niille joita tämä ärsytti.
Hyvin riittää jos ei osta mitään ns. kivaa itselleen. Ostaa vain ja ainoastaan ruokaa. Jouluksi ostettuja ruokia syö pitempäänkin. Lidl on edullinen, jos mahdollista niin käy siellä. Jos tekee itse jouluruokia niin on halvempaa. Käytä lapsilisät vain ja ainoastaan ruokaan. Osta tarjoushedelmiä, perunaa, laatikot( jos. et itse tee), kinkku( kinkkuviipaleitakin on), rosolli( itsetehtynä edullista)jne. Helpompi sanoa mitä ei kannata ostaa niin kalat, viinit, juustot ym. Osta lehtitaikinalevyjä ja luumumarmeladia, piparkakkutaikinaa. Älä laita senttiäkään rahaa itseesi. Vain ruoka ja hyvin syötte. Kirjastosta voi lainata kirjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tuossa tilanteessa itsekin ollut. Riisipuuroa aamuksi, vaikka lihapullia jouluateriaksi. Ei ne lapset muista kuin tunnelman ja piirretyt. Ei lahjojakaan enää tässä iäss (45) muista. Kunhan on rauhallinen ja jouluinen fiilis. Siskonpeti lattialle ja lapset kainaloon. Joskus se elämä paranee.
Tää oli mun mielestä ihana viesti!
Aattona on tarjouksessa aina niin paljon ruokaa että haen aina silloin, esim. Laatikot on olleet 10c/kpl
Kinkkua ostan siivuina ja lisäksi teen lihapullia.
Suosittelen siis kauppaan menemistä vasta aattona niille kenellä on tiukkaa rahasta.
Saat lisää rahaa 23 päivä toista sataa euroa jo yhden lapsen lisä on 120€ kk ja muista lisää. Ihan varmasti osaat laskea rahan 8 päivän ruuat. 20€ vrk ja makkarapaketti maksaa 3€ perunapussi 1€ jumalauta huumeisiinko rahat menee ? Paahtoleipä 2-3€ ja voi 3€ maito 1-4€ kyllä isompikin perhe elää vähemmällä.Ihmiset tekee itse kaalikeittoja ja makkarakeittoja eikä valita.