Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten nukuttaminen on hankalaa

Vierailija
31.03.2015 |

Miten ihmeessä te muut nukutatte eri ikäiset lapsenne yksin ollessanne? Meillä on yksivuotias ja 3,5-vuotias ja toinen menee nukkumaan n. 20-20:30 ja toinen vasta 21 jälkeen. Molempien kanssa pitäisi illalla olla, mutta miten yksi vanhempi on samaan aikaan nukuttamassa pienempää ja lukemassa iltasatua toiselle? Miten te muut nukutatte omanne?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä! Lapset 2-v. ja 10kk. Jos toinen ei meinaa rauhoittua yöunille, villitsee hän käytöksellään toisenkin. Parhaassa tapauksessa toinen on jo nukahtanut, mutta herää toisen lapsen kähnäämiseen.. Meillä on tosi säännölliset rutiinit ja aikaisemmin on selvitty niiden avulla, mutta nyt on joku hankalampi vaihe menossa.

Vierailija
22/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue satu niin, että molemmat ovat kuuntelemassa. Meillä usein pienin nukahti jo kainaloon tai syliin, kun luki sadun. Sitten isommat menivät sänkyihin ja nukahtivat omaa tahtiaan. Iltasatua ja lasten nukuttamista on joskus vuoroteltu, joskin mies on laiskempi siihen hommaan aina ollut, kun tykkää katsoa televisiota.

Joskus se vaan on sitä juoksemista ja sitten kun yksi alkaa hakemaan vettä, toisella tulee vessahätä ja kolmas haluaa oven kiinni eiku auki..

Koeta jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:51"]Isommalle toivotetaan hellästi hyvät yöt ja peitellään. Jää rauhassa nukahtamaan itse, kun on turvallinen olo. Samoin vauva viedään hyvin syöneenä omaan sänkyyn odottelemaan unta.
Kun lapsilla on perusluottamus kunnossa ja riittävästi läheisyyttä ja toimintaa päivällä, eivät he tarvitse "nukuttamista".
T: kolman äiti (lynkkausta ja alapeukkuja odotellen :)
[/quote]

Samis.
En ole koskaan nukuttanut lapsia. Laulu lauletaan, hyvät yöt ja pusut. Nukahtavat omissa huoneissaan 5-15 minuutissa.
[/quote]
Tuttittomat vauvatkin?

Vierailija
24/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saa lasten nukuttamisen kuulostamaan todella helpolta. Itse olen varmaan tehnyt monet jutut väärin kun meillä on ollut aina nukuttaminen vaikeaa ja työlästä.

Meillä samaan huoneeseen nukuttamisesta ei tullut mitään. Jatkuva pelleily ja helposti häiriintyvät lapset tekivät siitä tosi hankalaa. Niinpä meillä kaikki nukutetaan nykyisin eri huoneisiin. Nyt kun ovat vanhempia, käyn 10-15min välein katsomassa ja silittämässä. Nykyisin pysyvät omissa sängyissään hienosti lukuun ottamatta 3v kuopusta joka ehkä kerran viikossa temppuilee ja saa itkupotkuraivarit kun ei haluaisi jäädä nukkumaan. 

Meillä ongelmana on ollut lapsilla se, että kaksi vanhinta häiriintyy tosi herkästi pienistäkin äänistä. Lisäksi keskimmäinen on iltavirkku, joka nytkin kuppailee hereillä vaikka on mennyt tunti sitten sänkyyn. Esikoinen taas pystyy valvomaan vaikka kuinka myöhään kuunnellen jokaista rasahdusta mitä meiltä tai naapureilta tulee. Hän myös on levoton ja ehkä siksi vaikea rauhoittua nukkumaan. Herää aamuisin 6.30 eikä nuku päiväunia ja nytkin on ollut yli tunnin sängyssä ja edelleen hereillä hänkin. 

Nykyisin siis on helppoa kun pysyvät sängyissä. Silloin kun oli vauva, 2v ja 3v oli paljon raskaampaa. Tein niin, että laitoin isommat nukkumaan eri huoneisiin ja heijasin huoneidein väliä vaunuilla iltaitkuisen vauvan takia. Asetin mattoja sopivasti siihen varrelle, että vauva pysyisi tyytyväisenä. Siitä ei kerta kaikkiaan tullut mitään jos yritti vanhimpia nukuttaa samalla kun vauva oli rinnalla/sylissä. Nyt onneksi pystyn taaksepäin katsoessa ymmärtämään, että keskimmäinen oli jo silloin hyvin iltavirkku eikä siksi todellakaan pysynyt sängyssä ja esikoinen taas oli, niin kuin on edelleen, todella vilkas, levoton ja utelias, mikä vaikeuttaa nukahtamistakin ja olisi tarvinnut täydellisen hiljaisuuden ja jonkun silittämään jatkuvasti kunnes olisi ollut unessa. 

Vinkkinä sanoisin, että kokeile eri tapoja ja kun löydät teille sopivan, pidä siitä kiinni. Älä mieti onko se kasvatussääntöjen mukainen kunhan sen avulla pysyt iltaisin selväjärkisenä. 

Vierailija
25/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 lisää, että kuopuksen myötä olen vasta oivaltanut kunnolla, millaista on olla helposti nukahtavan lapsen äiti. Kuopus yleensä nukahtaa 10 minuutissa ja selvästi itsekin jo kaipaa illalla yöunille ja menee sänkyyn mielellään. Kahdella muulla lapsellani menee vähintään nyt 5v ja 6v edelleen ainakin se tunti nukahtamiseen. Tähän ei juuri vaikuta onko päiväunet nukuttu vai ei ja monelta sänkyyn menevät. 

Vierailija
26/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 20:51"]Isommalle toivotetaan hellästi hyvät yöt ja peitellään. Jää rauhassa nukahtamaan itse, kun on turvallinen olo. Samoin vauva viedään hyvin syöneenä omaan sänkyyn odottelemaan unta.
Kun lapsilla on perusluottamus kunnossa ja riittävästi läheisyyttä ja toimintaa päivällä, eivät he tarvitse "nukuttamista".
T: kolman äiti (lynkkausta ja alapeukkuja odotellen :)
[/quote]

Samis.
En ole koskaan nukuttanut lapsia. Laulu lauletaan, hyvät yöt ja pusut. Nukahtavat omissa huoneissaan 5-15 minuutissa.
[/quote]
Tuttittomat vauvatkin?
[/quote]

Otan mielelläni vastaan vinkkejä juurikin tutittoman vauvan nukuttamiseen. Ikää 6 kk. Nyt ollaan juuri päästy siihen tilanteeseen, että nukahtaa omaan sänkyynsä n. 30 minuutissa silittelyllä ja laulelulla. Lottovoitto sylissä hytkyttelyn sijaan. Tutittomuus on siis vauvan oma "valinta".

Vierailija
27/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein niinkuin äitinikin aina teki, vei vain lapset sänkyyn. Ei mitään satuja tai silittelyjä, sinne nukahtavat itsekseen.

Vierailija
28/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää.
Meillä kun mies on reissussa nukkuu molemmat lapset minun vieressä. Nukutan yhtä aikaa eli molemmat kainaloihin ja iltahöpinöitä. Poikkeusjärjestelyjä mutta näin päästään helpoimmalla. Iät 1,5 v ja 4v.

Vierailija
29/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:14"]

Kivittäkää. Meillä kun mies on reissussa nukkuu molemmat lapset minun vieressä. Nukutan yhtä aikaa eli molemmat kainaloihin ja iltahöpinöitä. Poikkeusjärjestelyjä mutta näin päästään helpoimmalla. Iät 1,5 v ja 4v.

[/quote]

Tämä on musta kiva tapa. Jos jatkat pidempään, lapsille tulee kivat muistot siitä, miten aina kun isä oli reissussa, pääsi äidin sänkyyn nukkumaan. Näin teen itsekin. 

Vierailija
30/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:14"]

Kivittäkää. Meillä kun mies on reissussa nukkuu molemmat lapset minun vieressä. Nukutan yhtä aikaa eli molemmat kainaloihin ja iltahöpinöitä. Poikkeusjärjestelyjä mutta näin päästään helpoimmalla. Iät 1,5 v ja 4v.

[/quote]

Tämä on musta kiva tapa. Jos jatkat pidempään, lapsille tulee kivat muistot siitä, miten aina kun isä oli reissussa, pääsi äidin sänkyyn nukkumaan. Näin teen itsekin. 
[/quote]

Itsellekin kivempaa kun ei tarvi yksin nukkua ja lasten helpompi olla eikä niin ikävöidä isää.

Vierailija
31/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä mitenkään "nukuta" lapsiani. Vien huoneeseen, luen iltarukouksen ja sammutan valot. Höpöttelevät siellä jonkin aikaa ja itsekseen nukahtavat. Kai mä sitten olen vanhanaikainen ja natsimutsi.

Vierailija
32/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei tarvitse nukuttaa. Viedään vauvasta asti nukkumaan ilman rituaaleja. Ja joo ilman tuttia- hankaloittaa vaan nukkumista

Vierailija
33/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:25"]

Lapsia ei tarvitse nukuttaa. Viedään vauvasta asti nukkumaan ilman rituaaleja. Ja joo ilman tuttia- hankaloittaa vaan nukkumista

[/quote]

No mitä teet, kun vauva laitokselta asti nukahtaa vain syliin tai rinnalle? Annatko itkeä sängyssä yksinään vai silitätkö ja kuuntelet huutoa tunnin ajan? Kaikilla ei myöskään ole terveitä lapsia. Esimerkiksi allergioiden tai koliikin takia on pakko joustaa noista menetelmistä. Kaikki vauvat eivät vain nukahda itsekseen vaan tarvitsevat siinä vanhemman apua. 

Vierailija
34/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lyhyt aika lapsen elämässä että kaipaavat nukuttajaa. Mielellään luen iltasadun ja silittelen lapsen rauhoittumaan ja nukahtamaan. Vauva saa nukahtaa syliin ja nukkua vieressä.

Vierailija
35/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenu koko ketjua mutta en ole ikinä ymmärtäny nukuttamista minkään ikäisillä lapsilla. Samat iltarutiinit ja viimeiseksi kirjan katselu tai lukeminen. Sitten hyvät yöt, pusut ja peittelyt. Pari kertaa saattaa lapsi käydä juomassa tai kysymässä jotain. Ei kai noista mitään rumbaa kannata tehä. Nukutetaan ainoastaan vieraassa paikassa esim. lomalla

Vierailija
36/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että tässä "nukuttaminen" tarkoittaa vähän eriä itsekullekin. Toinen mieltää jo iltasadun nukuttamiseksi ja toinen uneen silittelyn tmv

Vierailija
37/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:25"]

[/quote]

No mitä teet, kun vauva laitokselta asti nukahtaa vain syliin tai rinnalle? Annatko itkeä sängyssä yksinään vai silitätkö ja kuuntelet huutoa tunnin ajan? Kaikilla ei myöskään ole terveitä lapsia. Esimerkiksi allergioiden tai koliikin takia on pakko joustaa noista menetelmistä. Kaikki vauvat eivät vain nukahda itsekseen vaan tarvitsevat siinä vanhemman apua. 

[/quote]

Niin mä olen se etoinen ei-nukuttaja. Ja sattumoisin mulla on superallerginen lapsi, joka valvoi pari ensimmäistä vuotta. Jos mun olisi sen lisäksi tarvinnut roikkua iltaisin sitä tuntikaupalla nukuttamassa, niin en tiedä, mitä olisi käynyt. 

Mun mielestä allergisten lasten äidit on sitä paitsi mestareita tunnistamaan, huutako se lapsi kipuaan vai muuten vaan huvikseen.

Mutta mun puolesta jokainen tehköön, kuten itse huvittaa. Kirjoitin tämän siksi, että mun mielestä allergia, puhumattakaan koliikista on tekosyy, miksi lasta ei voi opettaa nukahtamaan itsekseen.

Vierailija
38/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v nukahtaa itse sänkyyn, mutta 10kk nukahtaa yöunille vain sitteriin maidon kera josta nostamme hänet sänkyynsä. Ollaan yritetty kaikki keinot omaan sänkyyn nukahtamisesta, mutta tuloksena ollut vain todella pitkä itkeminen. En todellakaan enää tiedä mitä tehdä tämän tapauksen kanssa. Päiväunille nukahtaa sitten syöttötuoliin, josta siirto sänkyyn :/

Vierailija
39/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halitaan paljon, imetin molempia pitkään, lauletaan ja luetaan päivällä ja illalla ja perusluottamus on kunnossa.
Kumpikaan ei ole silti ikinä osannut nukahtaa itse, muuta kuin autossa. Ja varsinkin vauvana piti herätä huutamaan heti kun auto pysähtyi... Tuttia kimpikaan ei ole ikinä huolinut, joten pienenä ovat saaneet olla hyyyvin paljon sylissä, koska vain rinta sai itkun loppumaan. Kaikkea ei voi selittää niin että "Olen parempi äiti ja mun lapsilla on turvallisempi olo kuin sun lapsilla koska mun lapset nukahtavat yksin ja sun ei." Kännykällä kirjoitettu, sori jos hankalaa lukea.

Vierailija
40/48 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:41"]2,5v nukahtaa itse sänkyyn, mutta 10kk nukahtaa yöunille vain sitteriin maidon kera josta nostamme hänet sänkyynsä. Ollaan yritetty kaikki keinot omaan sänkyyn nukahtamisesta, mutta tuloksena ollut vain todella pitkä itkeminen. En todellakaan enää tiedä mitä tehdä tämän tapauksen kanssa. Päiväunille nukahtaa sitten syöttötuoliin, josta siirto sänkyyn :/
[/quote]

Menee ohi. Jos tuon tavan kanssa teidän pää pysyy kasassa niin anna mennä vaan. Voi jo kuukauden päästä mennä ihan erilailla nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän