Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuiva hukkuminen?!?

Vierailija
29.03.2015 |

Tyttö kävi eilen veden alla noin 2s, yskäsi kerran sen jälkeen, mutta en siis ole varma että vetikö vettä..uskoisin että ei, kun ei enempää yskittänyt. Kyseessä siis kloorivesi.. nyt mulla jotenkiin mietityttää tuo peloteltu "kuiva hukkuminen", aikaa tästä on noin 20tuntia, vointi on ollut kaikinpuolin normaali, mutta tänä aamuna kurkku on hieman käheä. Toki meillä on hieman flunssaa perheessä. Mutta eihän tuo kurkkukipu voi johtua tuosta vedestä...tai että olisi keuhkoihin päässyt? voisiko veden kloori jotenkin ärsyttää..tai onkohan vain muuten sairaaksi tulossa. Tiedän että kuulostan kai hieman ylihuolehtivaiseltakin, mutta kun joskus tuosta kuiva hukkumisesta kuullut...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kannattaisi lukaista kuvaukset dry-, and secondary drowningista niin selkiytyisi asiat eikä sotkettaisi näitä vakavia juttuja Jos sinä, vierailija 18/19, et ole ikinä kuullutkaan näistä niin eihän se tarkoita etteikö niitä olisi olemassakaan. Ketjun aloittaja oli ihan syystä huolissaan. Sydämen vajaatoiminnasta johtuva nesteen kertyminen keuhkoihin on ihan eri asia.

Vierailija
2/21 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:10"]

Jos vettä mennyt keuhkoihin asti voi tulla keuhkokuume bakteerien takia, hukkua ei voi jos kerran hengissä nyt. En ole ikinä kuullut ennen mistään kuivahukkumisesta mutta tuli sanonnasta mielen lähinnä iäkkäät sydänvaivaiset ihmiset keiden keuhkoihin kertyy vajaatoiminnasta johtuvaa nestettä ja "hukkuminen" kehon omiin nesteisiin.

En olisi huolissaan sinun tapauksessa, lapsi yskässyt veden pois ja ehkä kurkku vähän käheä kloorivedestä johtuen.

[/quote]

Rantavahdit-ohjelman (Bondi Rescue) vahdit ainakin kertoo, että kyllä voi hukkua jos keuhkoissa on vettä. Ruudusta katsoin eilen kaksi uusinta jaksoa mitä siellä oli, ja toisessa niistä selittivät tuota. Eivätköhän rantavahdit osaa asiansa paremmin kuin random av-mamma. Ja tuolla ylempänä oli tapaus jossa lapsi KUOLI vaikka oli ollut elossa kun lähtivät altaalta.

Googlaa secondary drowning, niin ymmärrät että puhut paskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

kyllä hukkumisessa pitää olla tajuttomana jonkin aikaa. Ja aivot eivät saa happea, kun ei hengitä.

kuivahukkumisessa muistaakseni ei vain mene vettä keuhkoihin. Se on se ero.

ei ole lapsesi hukkunut.

Se mitä lapsellesi tapahtui...oletan...on vähän haukannut vettä hengitysteihin ja yskäistä sen pois. Siinä pitää vaan rauhoitella. Sanoa, että hyvä...rauhallisesti vaan yskiä ja hengittelet pia vähän huilata.. Sitä vettä voi valua nensätkin ulos.

paras on, että ei aikuinen hätäänny. Silloinlapsikin on rauhallinen ja suhtautuu ihan normaalisti. Yskii ja rauhoittuu ja jatka sitten leikkiä vedessä.

kyllä sitä vettä menee nenään ja hengitykseen välillä peuhatessa. Ei ole vaarallista.

jos sä olet huolissasi, niin käy lääkärissä. Mut älä tee asiasta hysteriaa. Sun lapsi ei ole hukkunut...ei kuiva eikä märkä.

onks sulla itellä koskaan mennyt vettä nenän tai nieluun? Onhan se epämielllyttävää, muttei vaarallista.

Vierailija
4/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja..kuiva hukkuminen!

Vierailija
5/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä

Vierailija
6/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva hukkuminen on sitä kun hukkuu kun keuhkoissa ei ole vettä. Kylmä vesi voi saada henkitorven puristumaan kiinni, eli on vedessä, hukkuu, mutta vettä ei keuhkoissa.

Toissijainen hukkuminen taas voi käydä niin, että vettä joutuu keuhkoihin, ja potilas menehtyy viiveellä. Esimerkkitapaus USAsta. Poika on perheineen uimassa altaassa. Poika vetää vettä keuhkoihin, mutta yskii sitä pois. Kotona poika on selvästi väsyneen oloinen, menettää lopulta tajunsa ja äiti löytää menehtyneenä. Suussa on vaahtoa.

APn tapaukseen: ääni voi olla käheä yskimisestä, ja jos vedessä olemisesta on jo noin kauan, ja ollut normaali lapsi, ei ole pelättävää. Toki mikäli kovin huolestuttaa, soita tai vie päivystykseen.

Vierailija
7/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos eka vastaajalle asiallisesta vastauksesta. Ehkä tosiaan hätäilen turhaa :) mutta en olettanutkaan että hän olisi hukkunut, siis kirjaimellisesti, vielä kun tuossa vielä kerta leikkiä porskuttaa, mutta että voisiko nuo olla sellaisia oireita mitä sekundäärisessä hukkumisessa tapahtuu, mutta todenäköisesti ei mitää hätää. Mutta teille toisille!! Minua enemmän huolettaa teidän asenne, jos että tosiaan ole kuullut, että jos vettä vetää henkeen siten, että vettä jää keuhkoihin, voi tuo "hukkuminen" tapahtua jälkeenkin päin, se että yskii ja tilanne menee ohi, tarkoita sitä että siitä ei jälkeenpäin voisi tulla mitään. Toki tässä meidän tilanteessamme luultavasti vetää ei ole mennyt keuhkoihin saakka. Mutta kyllä mä mieluummin huolehdin turhaa, kun olen välinpitämätön ja jotain tapahtuu.!

Vierailija
8/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos myös sinulle viitonen...nyt jo mieli rauhoittuu. Oletinkin että ehkä turhaan huolehdin, mutta kiva kun joku vahvisti asian :D -ap

Vierailija
9/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi....tiesitkö, että lapsi voi saada aivoverenvuodon kaatumisesta ja kuolla?! Tai saa ampiaisen piston ja kuoler anafylaksiaan?! Tai altistuu jatkuvasti sinun hiuslakalle ja saa syövän tai kärsii lapsettomuudesta.

Asenne, asennr....kuulr kyllä me muiykin vanhemmat tiedostetaan riskit. En vaan jakda hermoilla koko ajan että jotain sattuu, koska sityen yleensä sattuu. Nautin lapsistani, vahinkoja on sattunut, vakaviakin. Siinä vaan pitää koota itsensä, jo ihan lapsen vuoksi.

Vierailija
10/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta mitenkään turha kysymys. Ehkä itsekin olen vähän ylisuojelevainen, mutta samaa mietin minäkin viime kesänä, kun lapsi makasi hetken järvessä naama vedessä.

Kun nostin hänet ylös, yskäisi muutaman kerran. Mietin kanssa että voiko jotain seurauksia tulla jälkikäteen. Meillä ei ainakaan tullut.

Luulen että meilläkään ei vetänyt vettä keuhkoihin asti. Olen miettinyt että osaavatko pienet lapset pidättää hengitystä veden alla? Meidän tyttö oli 2v tapahtumahetkellä.

Vierailija
11/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä tuon kaiken, en kyllä tiedä miksi edes vaivaudun kommentoimaan kommenttiasi. Mutta hiuslakasta ei meidän perheessä ainakaa kukaan syöpää saa, sillä sellaista ei käytetä, astman ja hajusteyliherkkyyden takia. ja kyllä meilltä löytyy adrenaliinikynä ampiaisenpistoa anafylaktisen varalta, sillä suuri riski sellaiseen on olemassa. En nyt oikein näe syytä tähän sun negatiiviseen asenteeseen aloitustani kohtaan. Ehkä sulla on huono päivä, toivottavasti huomenna parempi, ihan vaikka lapsen vuoksi :D

Vierailija
12/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsh, muistin hiukan väärin tuon esimerkin, poika löydettiin elossa, vaahtoa suussa, siniset huulet ja kieli työntyneenä ulos. Kuoli vasta sairalassa. http://www.snopes.com/medical/disease/drydrowning.asp

5

Vierailija
13/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes ole huono pv! Tässä kuules ollaan virpomaan lähdössä! Mä vaan en jaksa näitä ainokaisen lapsen yli-ikäisiä ylihysteerisiä vanhempia ;) huvittavia olette! !! ; D

Vierailija
14/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, kiitos kommentista, meillä kyseessä 4-vuotias. Pienillä vauvoillahan on reaktio olemassa pidättää veden alla, mutta jos ei esim jatkuvasti vauvauinnilla sitä vahvista niin se katoaa. Tokihan lapsi voi muutoinkin osata pidättää hengitystä..olenkin ajatellut että säikähdysreaktio veteen joutumisessa, on joko se että pidättää hengitystä tai sitten paniikissa vetäisee kunnolla henkeen. Joka tapauksessa, nyt vain uidaan lisää, ja opetellaan pikku hiljaa vedessä olemista. Tärkeää musta ois uimataito ja tosiaan se sukeltaminen, niin äitikin pääsisi vähemmällä huolehtimisella :) -ap

Vierailija
15/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12...ei kyllä ole ainokaiseni. Ihan täällä on 3 leiki-ikäistä rakasta naperoa. ja en nyt tiedä siitä yli-ikäisyydestäkään, 27v olen :D mutta jos sua naurattaa, niin naura! se pidentää ikää, ainakin sanonnan mukaan! -ap 

Vierailija
16/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:56"]12...ei kyllä ole ainokaiseni. Ihan täällä on 3 leiki-ikäistä rakasta naperoa. ja en nyt tiedä siitä yli-ikäisyydestäkään, 27v olen :D mutta jos sua naurattaa, niin naura! se pidentää ikää, ainakin sanonnan mukaan! -ap 
[/quote]

Niin no...minulla oli sinun ikäisenä jo neljä lasta. ..

Vierailija
17/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:56"]12...ei kyllä ole ainokaiseni. Ihan täällä on 3 leiki-ikäistä rakasta naperoa. ja en nyt tiedä siitä yli-ikäisyydestäkään, 27v olen :D mutta jos sua naurattaa, niin naura! se pidentää ikää, ainakin sanonnan mukaan! -ap 
[/quote]

Niin no...minulla oli sinun ikäisenä jo neljä lasta. ..
[/quote]

Enkä ole edes paria vuotta vanhempi kuin itse olet.

Vierailija
18/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:56"]12...ei kyllä ole ainokaiseni. Ihan täällä on 3 leiki-ikäistä rakasta naperoa. ja en nyt tiedä siitä yli-ikäisyydestäkään, 27v olen :D mutta jos sua naurattaa, niin naura! se pidentää ikää, ainakin sanonnan mukaan! -ap  [/quote] Niin no...minulla oli sinun ikäisenä jo neljä lasta. .. [/quote] Enkä ole edes paria vuotta vanhempi kuin itse olet.

[/quote]

Niin, mitä tällä nyt ajat takaa..? Itsehän sen yli-ikäisyyden mainitsit. Tekeekö se nyt sitten minusta jotenkin huonomman vanhemman, kun on lapsiluku pienempi ja eri ikäkin..vai?? Tiedän kyllä itse, että olen hyvä äiti lapsilleni. :) ehkä hieman turhan varovainen tai asioita itsekseen pohtiva välillä, mutta entä sitten..:)

Vierailija
19/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vettä mennyt keuhkoihin asti voi tulla keuhkokuume bakteerien takia, hukkua ei voi jos kerran hengissä nyt. En ole ikinä kuullut ennen mistään kuivahukkumisesta mutta tuli sanonnasta mielen lähinnä iäkkäät sydänvaivaiset ihmiset keiden keuhkoihin kertyy vajaatoiminnasta johtuvaa nestettä ja "hukkuminen" kehon omiin nesteisiin.

En olisi huolissaan sinun tapauksessa, lapsi yskässyt veden pois ja ehkä kurkku vähän käheä kloorivedestä johtuen.

Vierailija
20/21 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos 18, itsekkään en ole enää huolissani. :) -ap