Millainen palkka pitäisi Vantaalla saada, jos haluaisi 35-vuotiaana n. 250 000e asuntolainaa?
Mietin vain että millaiseen palkkaan minun pitäisi tähdätä, jos aloitan työelämän.
Olen ollut lähes koko ikäni työtön.
Työhistoriaa on takana noin 1.5 vuotta.
Töihin ei kuitenkaan ole järkeä mennä, jos en pääse toteuttamaan haavetta omistusasunnosta...tuon 250ke tarvitsisin lainaa siis.
Kommentit (13)
Mulla oli 3000 euron nettotulot, kun otin tuollaisen lainan 37-vuotiaana. Tästä on jo aikaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 3000 euron nettotulot, kun otin tuollaisen lainan 37-vuotiaana. Tästä on jo aikaa kuitenkin.
Olisiko laina ns. Tapissa? Enempää et olisi saanut?
Ap
Eihän pelkkä palkka ratkaise vaan pitää olla myös säästöt. Viimeksi kun itse jotain laskuria katsoin, niin omaa rahaa piti olla 15 %.
Tuo on kyllä ihan hirmulaina yksin maksettavaksi. Itse saisin nyt 2700 bruttotuloilla n. 165 000, ja tavoitteena on myöskin juuri tuo 250 000 arvoinen asunto parin vuoden sisällä. Nykyisestä on jäljellä päälle sata tonnia ja tuokin mietityttää joskus.
Asuntoa varten säästäminen on kyllä paljon nopeampaa ja helpompaa kun on jo vanha asunto maksettavana ja myytävänä kunhan aika koittaa, verrattuna siihen että kitkuttaisi vuokrakämpässä ja yrittäisi säästää nousevia hintoja vastaan.
Asumiskulut tolla lainalla minimissään 1500,- kk. Nettotulot pitää siis olla 3000,-. Brutto noin 4500,-. Ja 25000 pitää olla säästettynä ensin (tai muuta vakuutta).
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan hirmulaina yksin maksettavaksi. Itse saisin nyt 2700 bruttotuloilla n. 165 000, ja tavoitteena on myöskin juuri tuo 250 000 arvoinen asunto parin vuoden sisällä. Nykyisestä on jäljellä päälle sata tonnia ja tuokin mietityttää joskus.
Asuntoa varten säästäminen on kyllä paljon nopeampaa ja helpompaa kun on jo vanha asunto maksettavana ja myytävänä kunhan aika koittaa, verrattuna siihen että kitkuttaisi vuokrakämpässä ja yrittäisi säästää nousevia hintoja vastaan.
Paljonko lyhennyksesi on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko laina ns. Tapissa? Enempää et olisi saanut?
Ap
Luultavasti olisin voinut saada enemmän, kun sanoivat vaan, että hyvät kaupat tein eikä lainan kanssa ollut mitään ongelmaa. En siis edes kysynyt enempää
No ennemmin miettisin, mihin duuniin noilla spekseillä edes pääsee.
Lainanhoitoon suositellaan pistää max 40 prossaa nettotuloista. Tuon lainan korot ja lyhennykset ovat 20 vuoden laina-ajalla liki 1200 kuussa, joka on 40 prossaa 3 000 eurosta. Mikä edellyttää melkein viiden tonnin bruttopalkkaa.
Mitä et ilman työkokemusta ja ilmeisesti myös kouluttamattomana saa mistään.
En tosin ymmärrä, mikä tuo sun "muuten ei ole järkeä mennä töihin" -kriteerisi on. Iso osa maailman ihmisistä tekee töitä ja asuu vuokralla. Suomalaisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lyhennyksesi on?
Ap
125 000 alkusummalla minimi kuukausilyhennys on ollut 400 euroa. Tuplalainalla kai vähän yli tuplat koska korkoluokka olisi vähemmän edullisempi.
Vaikeinta tuossa 250 000 lainan saannissa olisi sellaisen pankin löytäminen joka ottaa tuollaisen riskin sinkkumaksajan kanssa. Kyseessä kuitenkin olettamus että maksajalla on ainakin 1000-1200 maksukykyä PLUS normaalin elämän maksaminen sen seuraavan 30 vuotta.
t. tuo aikaisempi
Vierailija kirjoitti:
No ennemmin miettisin, mihin duuniin noilla spekseillä edes pääsee.
Lainanhoitoon suositellaan pistää max 40 prossaa nettotuloista. Tuon lainan korot ja lyhennykset ovat 20 vuoden laina-ajalla liki 1200 kuussa, joka on 40 prossaa 3 000 eurosta. Mikä edellyttää melkein viiden tonnin bruttopalkkaa.
Mitä et ilman työkokemusta ja ilmeisesti myös kouluttamattomana saa mistään.
En tosin ymmärrä, mikä tuo sun "muuten ei ole järkeä mennä töihin" -kriteerisi on. Iso osa maailman ihmisistä tekee töitä ja asuu vuokralla. Suomalaisistakin.
Vakituisesti vuokralla asuvat ovatkin hieman hölmöjä.
Ap
Mihin työhön siis kannatttaisi hakeutua jos tarvitsen 3000e nettopalkan?
Ap
Voit saada 8e/h jos oot onnekas.
Sulle tarjolla vain joku siivoushomma ja lähiön vuokrayksiö.