Sairauden salaaminen
Minulla on vaikea fyysinen sairaus. Olin aikoinani työssä sairaalassa. Minulla ei ollut pätevyyttä mihinkään ammattiin, mutta pääsin sihteeriksi, Siihen ei silloin ollut mitään erityisiä pääsyvaatimuksia. Koko työaikani salasin sairauteni työnantajalta. En uskaltanut edes työterveyshuollossa puhua siitä kuin vasta pakon edessä parinkymmenen vuoden päästä. Syynä oli pelko työpaikan menetyksestä. Lopulta oli pakko kertoa työterveyshuollossa. Työterveyslääkäri kirjoittikin minulle B-lausunnon ja pääsin melkein heti osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Aiemmin minulla ei olisi ollutkaan varaa eläkkeelläoloon. Tunnen useita mielenterveyskuntoutujia, monet työelämässäkin, osa jo eläköityneitä. Kaikki salaavat tai ovat salanneet omat mielenterveysongelmansa. Heitä onkin ohjeistettu salaamaan psyykkiset ongelmansa ainakin työnhakutilanteessa. Jotkut ovat kertoneet olleensa psykoosissakin työpaikalla ollessaan. Nykyaikana, kun vaatimukset kiristyvät koko ajan, sairauden salaaminen on varmaan hyvin yleistä.
Kommentit (2)
Salaan kipuja aiheuttavan sairauteni,sillä monikaan ei sitä ymmärrä. Omalääkärin kanssa asioin ja sieltä ei tieto liiku.
Harva kait masennustaan haluaa tuoda julki, en minä ainakaan...