Eli jos ekologisin tapa ajaa on ylimmällä vaihteella kierrosluvut huipputeholla.
Tällöin siis saa eniten kilometrejä per litra.
Niin silloinhan nopeusrajoitukset pahentaa ilmastonmuutosta.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä?
Eli siis ei ylitä kierroksissa tehohuippua jolloin saatu teho alkaa laskemaan ja polttoainetta tuhlautuu, vastaavasti jos ajaa alle tehohuipun niin saatu teho on pienempi, eli polttoainetta tuhlautuu.
Isoin vaihde tietenkin koska silloin nyt kuluttaa vähemmän bensaa, esim motarilla 2 vaihteella 120 km/h vs. 5 vaihteella 120 km/h.
Isoimmalla vaihteella pintakaasulla eli pienillä kierroksilla, ei suinkaan huipputehoilla. Teho tarvitaan kiihdytyksiin, ei tasaiseen ajoon.
Valtaosa nykyautoista on viritetty niin että polttoainetaloudellisin nopeus on jossakin 70-80km/h tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä?
Eli siis ei ylitä kierroksissa tehohuippua jolloin saatu teho alkaa laskemaan ja polttoainetta tuhlautuu, vastaavasti jos ajaa alle tehohuipun niin saatu teho on pienempi, eli polttoainetta tuhlautuu.
Isoin vaihde tietenkin koska silloin nyt kuluttaa vähemmän bensaa, esim motarilla 2 vaihteella 120 km/h vs. 5 vaihteella 120 km/h.
Sun kannattaisi tuumata tuota tehohuipun merkitystä toisenkin kerran.
Mitä helvettiä?