Kuinka moni käytti omia kestoja vauvalla synnärillä?
Minkälaisia vaippoja otit mukaan ja miten paljon? Entä miten järjestit likaisten pois viemisen? Veikö mies aina käydessään vai miten? Meille toinen tulossa ja olen ajatellut tällä kertaa ottaa harsoja mukaan. Kuoria olen pakannut useammat jos sairaalassa voikin käyttää sairaalan omia harsoja tai muita vaipaksi sopivia liinoja. En ole siis varma onko meidän sairaalassa mahdollisuutta käyttää harsoja. Ainakaan viimeksi kaksi vuotta sitten en nähnyt yhtään harsoa. Vielä mietityttää se kun tämä vauva on otettava sektiolla pois niin entä jos olenkin tosi kipeä enkä jaksakaan harsojen kanssa pelata? En haluaisi millään käyttää vauvalle kertiksiä sairaalassa. Olen kyllä jo kirjannut toiveeni harsojen käytöstä vauvalla lappuun joka viedään sairaalaan mennessä. Neuvolan tätikin oli kannustava ja sanoi, että se on hyvä kun tuo harsojen käytöllä oman kantansa esiin sairaalassa. Hän ei osannut sanoa voiko sairaalan harsoja käyttää. Harmi kun nykyään ei enää niitä harsoja käytetä kun ennenhän ne oli nimenomaan sairaalassa käytössä. Mutta miten te muut olette toimineet?
Flofer rv 35+6
Kommentit (4)
Synnytin poikani helmikuussa kättärillä, eikä siellä ollut kokemusta kestovaipoista, mutta kun huomasimme että siellä käytetään hoitopöydän suojana neliskulmaisia harson kokoisia puuvillaliinoja, niin saimme luvan käyttää niitä kestovaippoina, teimme niistä kolmiotaitoksia ja hyvin toimi. Otimme kotoa mukaan kahdet villavaippahousut ja niitä sitten kuivattelimme aina vaihtovälin ajan. Kun eihän sitä tavaraa vielä oikein edes laitoksella tule, niin ei ole kovin vaikeaa tuo vaipatus.
Luulisin, että joka synnäriltä löytyy jotakin pyyhkeen tapaista, jota voi kääräistä vauvan ympärille ja heillähän sitä pyykkiä pestään niin paljon, että ei varmasti ole valittamista, jos joku sinne jonkin vaippana käytetyn liinan pistää mukaan useamminkin. Asiaahan voi toki urkkia etukäteen, jos on menossa kierrokselle tutustumaan. =)
käytettiin pöydillä. Kotoa oli mukana kolmet villikset ja pari harsoa varmuuden vuoksi, jos nuo liinat eivät olisi toimineet. Olimme varhaisia kotiutujia, joten kovin montaa vaippaa en edes ehtinyt sairaalassa vaihtaa. Minusta kestoilu synnärillä on erittäin tärkeää asennekasvatusta kätilöille!!
Me kestoilimme kättärillä vuonna -95. Omat villahousut oli mukana, en muista oliko harsot sairaalan liinoja vai omia. Sairaalan taisivat olla, koska en muista mitään pyykkien kuskaamista kotiin miehen osalta. Vauva syntyi sektiolla ja oma olo ei ollut heppoinen, mutta kiltisti lastenhoitajat ja kätilöt toteuttivat toivettamme ennenkuin itse pääsin ekaa kertaa vauvelille vaippoja vaihtamaan.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että vastasyntyneelle laitettiin
origamiksi taiteltu sideharso + muovikuori (kertakäyttöinen ts.
kun meni tosi likaiseksi heitettiin roskiin). Tarvikkeet tulivat
sairaalan puolesta, mikä oli hyvä.
Luulisi, että sairaalaan voi tuoda omatkin kestot mukana,
jos siellä ei ole niitä valmiina. Tietysti likaiset pitäisi viedä
sitten kotiin pestäviksi. Onhan se vähän hankalaa, mutta ei
silti mahdotonta.