Lapsen vahvat plus lasit kokemuksia
Lapseni 9v saa plus lasit arvoilla +1.75 ja +4.00 . Kuinka eriparisilta silmät tulee laseilla näyttämään ?Aiemmin ei ole laseja tarvinnut ja yllätys oli suuri kun tällaisen lasireseptin sai eka kerran sai. Optikon mukaan laseja on käytettävä joka päivä jatkuvasti vaikka plus lasit onkin. Tarkemmin en saanut mitään vastauksia kun oli jo seuraava potilas tulossa.
Ihmettelen miten lapsi tulee näillä vahvoilla laseilla näkemään kauas ja pärjäämään kaikissa tilanteissa kun nyt on nähnyt hyvin kulkea kouluun laseilla ja tunneillakaan ei ole ollut ongelmaa. Että miten silmät tottuu vahvoihin laseihin. Terkkari passitti näkötutkimukseen varalta yhteisnäkö kuitenkin oli hyvä.
Onko muilla kokemuksia lasten laseista näillä arvoilla. Lasit tietysti hommataan mutta ihmetyttää vain kun lapsi näkee katsoa tv ja lukeakin eikä ole valittanut päänsärkyä. Paraneekohan plus näkö laseilla pois kokonaan joskus?
Kommentit (5)
Lapsi tottuu nopeasti laseihin, näitä on jo ihan pikku taaperoilla käytössä ja pitävät yleensä ihan mielellään ku näkeminen helpottuu.
Näkö heikkenee vaan jos sitä ei hoida laseilla.
Lapset oppivat nopeasti arvelemaan kirjaimia ja sanoja kun eivät näe kunnolla.
Omat silmälasit olivat saman vahvuiset. Lähes tarkalleen samat arvot. Ei silmät omasta mielestäni mitenkään oudoilta tai erilaisilta näyttäneet.
Kävisin lapsen kanssa silmälääkärillä. Eripariset silmät on tärkeää tutkia hyvin.
meillä on melkein samat numerot 11.5v.llä. lasit olleet 7v. toinen +4 ja toinen +2. lapsella omasta mielestään hyvä näkö. laseja pidetään koko ajan koska muuten huonompi silmä todennäköisesti huononisi ennestään. kyseessä on ns laiska silmä. lasit ovat ihan normaalit toki näkee läheltä että toinen linssi on paksumpi. ollaan aina otettu kunnon hionnat. ihan kaikkiin kehyksiin ei pysty tuota vanhempaa linssiä laittaan mutta suurempaan osaan kyllä.
Antavatko optikot oikeasti nykyään lapsille silmälääkärireseptejä, siis niitä ihan ensimmäisiäkin laseja varten? Mun aikoina silmälääkäri oli ekalla kerralla vakio kaikilla. Toki ajat ja käytetyt menetelmät vaihtelevat. Itse varaisin ajan hyvälle silmälääkärille ja maksaisin sen vaikka itse, yhtenä syynä just tuo eriparisuus.