Jos käytät koiraasi 3 krt/vrk ulkona...
...mihin kellonaikaan nämä lenkit ovat? Voit myös mainita, kuinka pitkään kulloinkin ollaan ulkona.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:43"]
Klo 6.30 puoli tuntia, klo 16.30 puoli tuntia ja illalla n. 19 maissa 1,5-2 tuntia. Pieni koira on kyseessä.
[/quote]
Tän voi uskoa vain, jos itse tykkäät ulkoilla paljon ja mielellään metsässä, ei kadunvarsilla.
[/quote]
Täh, miksi et usko?
Arkena: Aamulla 7.00 pisutus, 10/11 lenkki vähintään 30 min, klo 15/16 lenkki 20 min, n klo 20 lenkki 20 min, 23 pisutus . Pikku koirat kyseessä, eivät pysty yöllä pidättämään kuin tuon 8 h. Siksi lenkkien lisäksi kaksi pisutusta.
Viikonloppuna rytmi sama, mutta yksi lenkeistä on minimissään tunnin, yleensä aamupäivän lenkki.
Aamu 25min.
Päivä 1-2h.
Ilta 30-40min.
Kaksi tuntia vähintään joka päivä säällä kuin säällä on minimi. Sekin tuntuu kovin vähältä.
Itse käytän vähintään 3 krt ulkona. 2 krt kuulostaa ikävälle, miettikääpä itse että kävisit 2 krt/vrk vessassa.
Aamulla n.klo 6 20min, päivällä n.klo 15 20-30min, illalla n. 60min ja sit vielä ennen nukkumaan menoa klo.21.30 15min.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:43"] Klo 6.30 puoli tuntia, klo 16.30 puoli tuntia ja illalla n. 19 maissa 1,5-2 tuntia. Pieni koira on kyseessä. [/quote] Tän voi uskoa vain, jos itse tykkäät ulkoilla paljon ja mielellään metsässä, ei kadunvarsilla. [/quote] Täh, miksi et usko?
[/quote]
Eli tykkäätkö itse ulkoilla ? Vai et ?
Tämä on niin yksilöllistä- aamulla avaan vain oven takapihalle, jos sataa vettä tai räntää, koira pitää pukkia pissille ennen töihin lähtöä. Lumisateen sietää, ei kastu tassu (uros, leikattu). Samalla oven aukaisulla narttu lähtee tarkistaan tilukset ettei vaan kukaan ole käynyt, jaha-jaha, taas se sama orava r**kele, kusasu, pyh, ja takaisin sisään.
Töistä tullessa. Auta armias. Narttukoira "minäminäminä heti ulos". Uros jatkaa uniaan ja herää sitten ruoan tuoksuun. Jos ulkona on ok keli, niin päästään kävelylle koko porukka, jos ei, niin vien siltikin uroksen kävelylle. Muutoin menee hyvin, mutta aina vastaantulevan naisihmisen kohdalla pitää esittää, että mua ollaan kuristamassa, raahataan perässä. Jos mies ja mustat vaatteet, niin vauhtia löytyy :D. On nää vain, kumpikin niin erilaisia ja kumpikin niin rakkaita :).
Aamulenkki arkisin klo 6.30-8 välillä, kesto n. 30 min. (vknloppuisin myöhempään ja pitempi), päivälenkki klo n. 14-17 välillä, kesto n. 30-60 min, iltalenkki klo 20-22 välillä, kesto reilu 1 h. Lisäksi pääsevät omalle aidatulle pihalle päivän aikana jos näyttää olevan pakottavaa tarvetta.
Ihan hyvin tuntuu tämä järjestely riittävän, vanhempaa koirista joutuu usein maanittelemaan edes lähtemään.
Normaali terve koira tykkää kyllä liikunnasta ja siitä että saa olla koira, juosta hyppiä haukkua ja olla laumansa kanssa. Meillä kaksi isoa koiraa omakotilalossa, saavat juosta ja ulkoilla omalla pihalla niin paljon kuin haluavat, lisäksi noin kymmenen kilometrin lenkki päivittäin, koirapuistoilua yms. Pääsevät aina halutessaan pihalle kun olen aina kotona, se on koiran elämää se, soisi muillekin karvakasoille saman onnen.
Riippuu ihan monelta herään, mutta aamulla 7-12 aikaan 20min, iltapäivällä 15-17 aikaan 30-60min, ja illalla 20-22 20min. Pikkukoiria, eivät pidempiä lenkkejä välttämättä tarvitse.
Aamulla viideltä pieni lenkki, puoli neljältä pieni lenkki ja kuuden maissa vähän pitempi lenkki. Koira on vanha, eikä varsinkaan liukkailla halua ulkoilla ollenkaan, liukastelu käy sen lonkkiin. Jos se saa olla pihalla vapaana, sitä ei saa lenkille ollenkaan, vaan se pitää raahata lähimpään pusikkoon, jossa se tekee nopeat kakat ja ryntää taas pihalle.
Kun koira oli nuori, sen päivittäinen liikuntamäärä oli 7-10 km. Nykyään hyvä jos 3 km päivässä. Ei näy koiran käytöksessä mitenkään, se ei enää tarvitse samalla lailla liikuntaa.
6.00 20min
15.30 30-90min
22.00 5-20min
En omista koiraa enkä siis niistä paljoa tiedä mutta eikös nuo 15 minuutin pätkät ole liian lyhyitä? Kai joka päivä pitäisi edes kerran kunnolla ulkoilla eli tunnin-pari?
Itse en välttämättä jaksaisi joka päivä mennä ulos pariksi tunniksi mutta siksi en omistakaan koiraa...
Meillä kerran päivässä klo 16.00 aikoihin. Meidän koko tontti aidattu ja koirat oleskeleekin lähes koko päivän ulkona missä tilaa juosta ja temmeltää.
Hui näitä vastauksia. Kyselin taannoin koirarotua omalle perheelle. Tein aloituksen aiheesta. Kerroin, että ulkoilut aamulla ja iltapäivällä reilu puoli tuntia ja illalla reilu tunti. Kuulemma tälllä vajaalla kahdella tunnilla päivässä ei pärjää mikään rotu. Se oli palstan vastaus. Nyt täällä ulkoiltutetaan koiria puoli tuntia päivässä! Tyypillistä taas kerran.
pärjääkö teidän koirat oikeesti noin vähällä ulkoilulla? :O mulla on parikilonen chihu jonka kanssa ulkoillaan arkisin vähintään pari tuntia päivässä ja viikonloppusin, kun on vapaata niin enemmänkin
08.00 n. 15min pikalenkki
19.00 1.5-2h, tahdista ja lenkistä riippuen 8-12km
24.00 iltalenkki, 15-30min
Aamulenkki herätessä 20 min, milloin tahansa 7-12 välillä. Päivällä 20-60 min, illalla 22-02 päivälenkin pituudesta riippuen 20-90 min. Puistossa käydään usein ja siellä ollaan matkoineen usein sen 90 min.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:40"]...tai 11 ja 21 pelkästään (eli vain 2 kertaa).
[/quote]
Kai tajuat, miten pahalta tuo kuulostaa? :/
[/quote]
Kai tämäkin on ok, jos ovat pitkiä eli vähintään tunnin ulkoiluja! Muuten on kyllä pitkä väli..
Klo 7 aamulla 15 minuuttia, päivällä lapsi vie ulos noin klo 15 en tiedä kuinka kauan ovat, illalla noin 45 min noin klo 20-21.