Aviopari eroaa,
yhteiseen asuntoon jäänyt menee myöhemmin uusiin naimisiin. Kun tämä eronnut sitten joskus kuolee ennen uutta puolisoa, niin onko tällä uudella puolisolla samanlainen lesken asumisoikeus kuin sillä ensimmäisellä puolisolla olisi ollut? Vai...
Kommentit (8)
Ositus täytyy tehdä avioerossa ja tietenkin asunnon omistus määräytyy muutenkin sen mukaan, mitä on osakepapereissa, avioehdossa jne. Mutta uudella aviopuolisolla on sama avio-oikeus vaimonsa omaisuuteen, jos avioehtoa ei tehdä. Toki eron tullessa on ensin sovitty, kuka asunnon saa? Kuka omistaa osakkeet?
Ahaa, siis siitä huolimatta, että ensimmäisen puolison kanssa olisi ollut lapsia, mutta toisen kanssa ei.
Selvä juttu.
Jos siihen asuntoon jäänyt lunastaa asunnon eksältään, eli eron jälkeen omistaa asunnon yksin, niin kyllä, seuraavalla leskellä on asumisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, siis siitä huolimatta, että ensimmäisen puolison kanssa olisi ollut lapsia, mutta toisen kanssa ei.
Selvä juttu.
Siitäkin huolimatta. Paha paha äitipuoli vie lapsesi perinnön.
Ihan miehen exälle tiedoksi, että olen ostanut puolet teidän entisestä yhteisestä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan miehen exälle tiedoksi, että olen ostanut puolet teidän entisestä yhteisestä kodista.
Samassa tilanteessa olevana olen koettanut miehelle sanoa, että kertoisi lapsilleen, ettei sitten tulisi yllätyksenä.
On tietysti. Siksi ositukset heti kuntoon erossa.