koska lapsi oppii puhumaan normaaliasti?
Niin koska? tarkoitan nyt sellaista puhetta että: "minä tahdon nyt Keinumaan! Mummillakin saa heti mennä kun haluaa!" Kun nyt lapsi 2v4kk puhuu kahden ja joitain kolmen sanan lauseita. Esim "haluaa jugurttia!" Tai "mennää ulos!!" Kolmisanaisia on tullut ehkä kaksi kertaa nyt. "haluu mennä kiikkaamaa!" Ekat sanat tuli n 1v10kk.
Kommentit (21)
Okei, onks se ihan normaalia et tämä lapsi ei osaa sanoa että "haluan" vaan sanoo aina "haluaa". Kaikissa verbeissä puhui näin kolmannessa persoonassa.
Puhuuko lapselle pitkiä lauseita? Usein vanhemmat itse hidastavat puheen kehitystä puhumalla skideille lastenkieltä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:46"]Puhuuko lapselle pitkiä lauseita? Usein vanhemmat itse hidastavat puheen kehitystä puhumalla skideille lastenkieltä.
[/quote]
No nyt olen alkanut selittää asioita pidemmän kaavan mukaan.
Meillä lapsi 4kk päästä 3 vuotta, sanoo: ei,joo, ei oo,wau, pipi... ei ole lapsella helppoa tulla ymmärretyksi. Tuki viittomia pitäisi opetella.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:51"]Meillä lapsi 4kk päästä 3 vuotta, sanoo: ei,joo, ei oo,wau, pipi... ei ole lapsella helppoa tulla ymmärretyksi. Tuki viittomia pitäisi opetella.
[/quote]
ohhoh! Joo täälläkin on välillä lapsi raivon partaalla kun yrittää kertoa jotain mitä minä en ymmärrä. Varmasti vaikeaa!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:51"]Meillä lapsi 4kk päästä 3 vuotta, sanoo: ei,joo, ei oo,wau, pipi... ei ole lapsella helppoa tulla ymmärretyksi. Tuki viittomia pitäisi opetella. [/quote] ohhoh! Joo täälläkin on välillä lapsi raivon partaalla kun yrittää kertoa jotain mitä minä en ymmärrä. Varmasti vaikeaa!
[/quote]
Kuvat on hyvä apu, piirrä ja leikkele eri tilanteista kuvia, jos lapsikin osaisi sieltä näyttää haluamansa asian.
Meidän 3v 3kk, puhuu paljon ja pitkiä lauseita, mutta tosi epäselvästi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:59"]Meidän 3v 3kk, puhuu paljon ja pitkiä lauseita, mutta tosi epäselvästi.
[/quote]
Mitenkä niinkun epäselvästi? Siis ei esim osaa vielä R:ää tai L:ää? Meidän lapsi ei osaa noita kahta sanoa. -ap
No varmastikki ihan lapsesta kii. Onko neuvolassa tms. mainittu mitää?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:42"]No varmastikki ihan lapsesta kii. Onko neuvolassa tms. mainittu mitää?
[/quote]
Ei? Eihän tän ikäset useimmat puhukkaan tätä enempää.
Puhe voi kehittyä eri lapsilla hyvinkin eri aikoihin.
Meillä esikoisen ollessa pieni sanottiin neuvolassa, että tulee oppimaan puhumaan myöhään koska motoriikka kehittyi niinkin hurjaa vauhtia, että osasi esim kävellä kunnolla ilman tukea jo 7 kk ikäisenä.
Toisin kuitenkin kävi sillä jo vuoden ikäisenä likka puhua pulputti jo paljonkin.
Kahden vuoden ikäisenä puhui jo kunnolla lauseita ja äänsi sanat ihan R ja S kirjaimia myöten oikein ja siitä kehitys vain jatkui ja lopputuloksena likka oppi lukemaan ja kirjoittamaankin 5 ikävuoden paikkeilla.
Kouluun kun meni niin valitti, että on "harmillisen pitkäveteistä kun joutuu istumaan kuin tyhjän panttina muiden opetellessa vasta aakkosia" (kuvaili tuntemuksiaan näin itse).
Keskimmäinenkin oli nopea kehittyjä motoriikan saralla, käveli tuetta hitusen vajaa 9 kk ikäisenä mutta puhe tulikin paljon myöhemmin ja vielä 3 vuotiaana, vaikka paljon puhuikin, niin äänsi sanoja niin epäselvästi, että itsekkin sai oikein keskittyä tämän sanomisiin ja jatkuvasti sai pyytää toistamaan sanomisiaan, että siitä saisi jotakin selvää.
Sitten yhtäkkiä noin 3,5 vuotiaana poika alkoikin kuin napista painamalla puhumaan ja ääntämään sanoja aivan uudella tavalla ja 4 vuotis neuvolassa ei oltu uskoa, että kyseessä olisi sama poika joka puhui täysin virheettömästi kaikkia äänteitä myöden kun heidän tiedoissaan luki mm, että "vaatii puheterapiaa" joka aloitettaisiin viimeistään kun poika täyttää 4 vuotta.
Syksyllä menee kouluun ja lukea osaa jo nätisti satukirjoista kappaleita ja pyytää jatkuvasti, että opetettaisiin kuinka kirjoitetaan sitä ja tätä ja mukavasti näyttää oppivan.
Nuorin on nyt 6kk ja sanoo jo muutamia sanoja oikeissa yhteyksissä ja kovasti matkii kun tälle toistaa jotakin sanaa peräkanaan monta kertaa.
Neuvolassa meinasivat, että taitaa kulkea isosiskon jäljissä.
Nähtäväksi jää, että pitääkö paikkansa.
Ennemmin tai myöhemmin ne lapset kuitenkin yleensä oppivat puhumaan enkä sinuna,ap, olisi huolissani lapsesi puheen kehittymisestä.
Yhtäkkiä sitten huomaatkin, että kekarahan juttelee jo vaikka ja mitä!
Esikoinen oli aika lailla kaksi ja puolivuotias, kakkonen tasan kaksi ja kolmonen on ihan juuri kaksi ja puoli ja muistaakseni oli reilun kaksi kun karjui jo "en tahdomennä kerhoon, haluan ulos!", mutta ihan tarkkaa ikää en muista. Kahdelta ekalta on noita lauseita vauvakirjaa merkitty, mutta kolmoselta on hieman laiskasti jaksettu kirjoitella...
Meillä n. 2-5-vuotiaana alkoi puhua täydellisin lausein, ja käyttäen kaikkia persoonamuotoja verbeistä jne.
Meillä esikoinen puhui pitkiä lauseita jo alle 2 vuotiaana. Kaikki kirjaimet, äänteet ym tulivat hyvin selkeästi siitä saakka kun suunsa avasi. Kaksi seuraavaa ovat mokeltaneet omiaan lähes kolmivuotiaiksi. Minä olen saattanut saada selvää heidän puheestaan kaksi vuotiaana. keskimmäinen oppi r ja s kirjaimet nyt 5 vuotiaana. Eli yksilöllistä on.
Jotkut eivät opi koskaan. Hokevat kolmikymppisinäkin vittua yhtenään.
Kai viimestään neljävuotiaana pitäisi olla pitkiä, siis 6-8 sanan virkkeitä ja sanat oikein taivutettuina. Toki suuri osa kolmevuotiaistakin jo puhuunpoitkiä lauseita ja taivuttaa oikein, mutta puheenkehitys on aika yksilöllistä.
Tuo nyt on aivan tyypillistä että puhuutaan kolmannessa persoonassa. Teet sitä varmasti itsekin(esim äiti kenee nyt kauppaan, heihei. Tai ' nyt Teuvo menee nukkumaan), sen sijaan siis että sanoisit minä ja sinä.
Normaaliasti=normaalisti