Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat! Kysymys pääsiäisestä.

Vierailija
23.03.2015 |

Itse olen puolimaallinen maallisessa ympäristössä. Kristillinen puoli minusta haluaisi muistaa ja pitää esillä esim. lapselle kotona pääsiäisen kristillistä sanomaa. Maallinen puoli hankkii joskus pääsiäismunia, höyheniä, tipuja ja rairuohoa. Miten voisin kunnialla sovittaa nämä yhteen omassa kodissani ja selittää lapselle (ja itselleni :-) ? Koska eikös riemun ja juhlan aika koita vasta pääsiäissunnuntain tietämissä - sitä ennen pitäisi olla hiljaista eikä mitään värikkäitä koristeita jne. kotona. Paastota ja muistaa kuolevaisuutta yleensäkin.

N40

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää joskus Vivamossa pääsiäisvaelluksella. Elämyksellinen tapa kertoa pääsiäisen tapahtumista, ja mukava retki perheen kesken. 

http://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/loma-_ja_kurssikeskukset/vivamon_raamattukyla

Vierailija
4/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen on kanssa yksi turha kauppiaiden ylläpitämä traditio.

En pidä minään.

Vierailija
5/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisessä on sama kiva piirre kuin joulussa: kristillinen ja muu perinne sopivat riitelemättä yhteen. Tontut ja noidat eivät tappele Jeesuksen kanssa. Juhannuksesta  sen sijaan kristillisyys on riisuttu pois kokonaan.

Vierailija
6/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat, kaipaan juuri teidän näkemyksiänne! ap

Vierailija
7/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 15:50"]Pääsiäisessä on sama kiva piirre kuin joulussa: kristillinen ja muu perinne sopivat riitelemättä yhteen. Tontut ja noidat eivät tappele Jeesuksen kanssa. Juhannuksesta  sen sijaan kristillisyys on riisuttu pois kokonaan.
[/quote]
Kyllä se kristillisyys noihin juhliin päälleliimattua eikä riisuttua.

Vierailija
8/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 15:50"]Pääsiäisessä on sama kiva piirre kuin joulussa: kristillinen ja muu perinne sopivat riitelemättä yhteen. Tontut ja noidat eivät tappele Jeesuksen kanssa. Juhannuksesta  sen sijaan kristillisyys on riisuttu pois kokonaan.
[/quote]
köh mitä? Juhannuksesta riisuttu kristillisyys pois? Vai olisikohan juhannuksen juhlimiselle ollut alun perin jokin toinen syy? Liittyisiköhän se vaikka johonkin taivaalla möllöttävään palleroon? Ai että kismittää kun kristityt väittävät juhlia omikseen vaikka ovat vain liimanneet pakanoiden juhlien päälle "kristillistä sanomaa"

Vierailija
9/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan koristeet esille sunnuntaina vasta. Tietysti rairuoho pitää kasvattaa aiemmin mutta laitan tiput esille siihen vasta sunnuntaina. Ja sitten sunnuntaina syödään paremmin ja käydään kirkossa tai luetaan aihepiirin Raamatunkohta yhdessä perheen kanssa kotona.

Vierailija
10/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uskova. Minusta pääsiäisessä on parasta se, että ympäristö (perhe) ei oleta minun noudattavan mitään tiettyjä perinteitä. Minulle pääsiäisessä olennaisinta on se, että Jeesus nousi kuolleista. Minulle pääsiäisen huippuhetkiä ovat esim ne, kun saan ystävältä sähköpostia tai tekstarin, jossa muistutetaan Jeesuksen nousseen kuolleista ja toivotetaan hyvää pääsiäistä. Pääsiäisen ilon haluaisin välittää lapsillenikin. Pääsiäisen ilosanoma on, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Minä en ole oikein hyvä tuossa, että tiettyinä päivinä juhlisin juuri jotain tiettyjä asioita. Minun sydämessäni on joulu joka päivä ja Jeesuksen ylösnousemuksen päiväkin on joka päivä. Jos tekee mieli laulaa hoosiannaa juhannuksena, niin sitten laulan.

Vierailija
11/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hiljainen viikko koristelemattomuutta tarkoita, tosin eipä niitä koristeita nyt niin paljoa kai olekaan, vaan raeruohot sun muut ovat enemmän kevääseen liittyviä ilman suurta uskonnollista merkitystä. Palmusunnuntaina käyvät virpojat PYHÄVAATTEISSAAN toivottamassa siunausta läheisilleen, eivätkä siis liiku tuntemattomien ovilla, joten vähintään virpomisvitsat ovat ilahduttamassa viikolla, ja muutenkin se on iloinen päivä. Palkka pitäisi maksaa vasta paaston jälkeen pääsiäissunnuntaina, tosin harva sitä enää noudattaa, mutta suklaamunat sun muut syötävät ja koristelut voivat hyvin olla odottamassa pöydällä siihen asti. NOIDAT liikkuvat muiden pahojen henkien mukana pääsiäislauantaina, mutta virpominen ei liity siihen mitenkään, se on täysin pakanallinen perinne. Jos haluaa paastota, niin kieltäytyy kaikesta makeasta viikolla ja syö pääsiäissunnuntaina juhla-aterian.

En tosin ole uskova, mutta nämä nyt kuuluvat ortodoksiseen yleissivistykseen, luterilaiset eivät taida paljoa asiasta välittää.

Vierailija
12/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:24"]

Minä olen uskova. Minusta pääsiäisessä on parasta se, että ympäristö (perhe) ei oleta minun noudattavan mitään tiettyjä perinteitä. Minulle pääsiäisessä olennaisinta on se, että Jeesus nousi kuolleista. Minulle pääsiäisen huippuhetkiä ovat esim ne, kun saan ystävältä sähköpostia tai tekstarin, jossa muistutetaan Jeesuksen nousseen kuolleista ja toivotetaan hyvää pääsiäistä. Pääsiäisen ilon haluaisin välittää lapsillenikin. Pääsiäisen ilosanoma on, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Minä en ole oikein hyvä tuossa, että tiettyinä päivinä juhlisin juuri jotain tiettyjä asioita. Minun sydämessäni on joulu joka päivä ja Jeesuksen ylösnousemuksen päiväkin on joka päivä. Jos tekee mieli laulaa hoosiannaa juhannuksena, niin sitten laulan.

[/quote]

Miten sinä olet selittänyt lapsillesi sen, että Jumala tapatti ihmisen vain nähdäkseen verta ja kipua ja päästäkseen syyllistämään ihmisiä siitä, mitä oikeasti itse teki? Kuinka vanhalle lapselle voi jo selittää sen, että Jeesus oli äärimasokisti ja siksi tuppautui ristille rääkättäväksi ihan omasta halustaan? Osaako jo kolmivuotias hahmottaa, miksi kidutus on hieno juttu?

Vierailija
13/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:14"]

Uskovat, kaipaan juuri teidän näkemyksiänne! ap

[/quote]

Jeesus elää. Pääsiäistä voi viettää tai olla viettämättä, tärkeintä on elää Jeesuksen opetuksen mukaan. Häneltä saat viisauden ja voiman, kysy niin saat vastauksen. Turha täällä aaveellä mitään hengellistä kysellä.

Vierailija
14/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamista vastauksista loisti oikein urakalla se, että ei ole kuunneltu koulussa opetusta siitä, miksi kirkollisia juhlia vietetään. Toki joitakin juhlia on vietetty jo pakanuuden aikana samaan aikaan vuodesta (mm. joulu ja kenties myös juhannus), mutta me emme elä nykyään pakanuuden aikaa, vaikka välillä tuntuukin, että uuspakanuus on vallitseva ainakin tällä palstalla. Mistä lienevätkin kaikki ateistit tänne kertyneet. Mutta jos ette halua viettää esim. pian edessä olevaa pääsiäistä kristillisin menoin, niin kunnioittakaa nyt edes meitä, jotka niin teemme. Emme mekään pilkkaa teidän juhlianne tai tapojanne juhlia. Tunne oma arvosi, anna arvo toisellekin, opetettiin meillä kotona. Se on osoittautunut hyväksi ohjeeksi.

Vierailija
15/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kristillisistä juhlista puhutaan, niin kyllähän pääsiäinen on se kristillisin. Tietenkin juutalaisetkin juhlivat sitä, mutta eri tavalla, ja pääsiäisen tapahtumathan ovat varsin hyvin selvillä, tai ainakin niin hyvin kuin on mahdollista. Ylösnousuun tietenkin sopii myös muuten ajatus luonnon heräämisestä talven jälkeen ja kananmunat ym.

Vierailija
16/24 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minua (ap) ihmetyttää se, että eikö niiden munien ja koristeiden ja muiden pitäisi tulla esiin vasta pääsiäissunnuntaina, olla esillä maanantain, ja ne olisivat seuraavan viikon ainakin esillä juhlistamassa pääsiäisen sanomaa? Kun nyt tuntuu olevan niin,  että koristeet laitetaan kaksi viikkoa ennen pääsiäistä, ja pääsiäismaanantain jälkeen korjataankin jo pois.

Haluaisin itse tehdä pääsiäisemme niin, että ei tule ristiriitaa hengellisen sanoman ja koristeluiden ja suklaamunien välillä. Siirrynkö siis viettämään pääsiäistä niin että juhlimme sitä käytännössä vasta pääsiäissunnuntaista eteenpäin? Ja ennen pääsiäissunnuntaita olemme pikemminkin paaston ja pidättäytymisen tunnelmissa.

ap

Vierailija
17/24 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/24 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:59"]

Mutta minua (ap) ihmetyttää se, että eikö niiden munien ja koristeiden ja muiden pitäisi tulla esiin vasta pääsiäissunnuntaina, olla esillä maanantain, ja ne olisivat seuraavan viikon ainakin esillä juhlistamassa pääsiäisen sanomaa? Kun nyt tuntuu olevan niin,  että koristeet laitetaan kaksi viikkoa ennen pääsiäistä, ja pääsiäismaanantain jälkeen korjataankin jo pois.

Haluaisin itse tehdä pääsiäisemme niin, että ei tule ristiriitaa hengellisen sanoman ja koristeluiden ja suklaamunien välillä. Siirrynkö siis viettämään pääsiäistä niin että juhlimme sitä käytännössä vasta pääsiäissunnuntaista eteenpäin? Ja ennen pääsiäissunnuntaita olemme pikemminkin paaston ja pidättäytymisen tunnelmissa.

ap

[/quote]

Älä tee tapojen oikeasta noudattamistavasta uskontoa. Anna Jeesuksen olla ykkönen. Tiput ja munat ovat epäolennaisia. Niistä ei puhuta Raamatussa mitään. Niiden kanssa voit leikkiä vaikka ympäri vuoden miten huvittaa. :)

Vierailija
19/24 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:59"]

ap

[/quote]

Joo, kyllä se pitkäperjantain musta tunnelma vaihtuu pääsiäispäivänä iloon ja riemuun, joten sitä voit tuoda esille pääsiäisessäkin. Muista pääasia, eli Jeesus Kristus.

Vierailija
20/24 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ymmärrä mitä tarkoitan...onkohan tämä väärä palsta kysyä. En tee mitään siksi että TÄYTYY, vaan ihan omasta halustani tahtoisin viettää pääsiäisaikaa niin, että siinä näkyisi enemmän kristillinen sanoma. Mutta tuo maallinen puoli on ristiriidassa jotenkin sen kanssa, mutta en halua lapselta riistää niitä iloja, vaan sovittaa ne yhteen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi