Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokahalu poissa -miten paikata tilannetta?

Vierailija
23.03.2015 |

Miehellä ollut vakava sairauskohtaus, olen hänen omaishoitajansa. Meillä on myös pieniä lapsia ja öisin ei paljoa nukuta vauvan kanssa.

Olen pystynyt hoitamaan kaiken muun, mutta jostain syystä oma ruokahalu on tällä hetkellä kateissa. Muu perhe syö tekemääni normaalia kotiruokaa. Väkisin syön muutaman haarukallisen aina välillä, jotta saisin lisää energiaa. Ruoka inhottaa, joudun tsemppaamaan, että pystyn niellä sen. Juoda tajuan, kun olo heikkenee tai päätä särkee. En osaa siihenkään kiinnittää muuten huomiota. Ennen tätä hektistä elämäntilannetta söin ihan hormaalisti, mitään syömishäiriötä ei ole siis taustalla. Olen normaalipainoinen ja esim. viime viikolla painoi tippui 3 kg. 

Mikä olisi jotain helppoa, ravintorikasta syötävää, josta saisi energiaa? Kuinka usein aterian voisi korvata esim. apteekin nutridrinkeillä?

Kaikki ideat ja ehdotukset ovat tervetulleita! Kiitos! :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:25"]

Minulla lähtee ruokahalu usein hermostuneisuuden ja stressin takia. Syön jäätelöä, banaaneja ja juon teetä, jossa on paljon hunajaa eli pehmeitä ruokia, joita ei tarvitse pureskella. Leipä ei mene alas ollenkaan. Voimia sinulle! 

[/quote]

Ai niin, vielä kananmunat joko keitettynä tai paistettuna. Keitettynä syön pienen voimäärän ja leikkeleiden kanssa, paistettuna laitan vähän kermaa joukkoon ja kasviksia (esim. pakastevihanneksia). 

Vierailija
2/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele nyt lisää tukea itsellesi ihan häpeilemättä. Kaikki on kotiin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:25"]

Minulla lähtee ruokahalu usein hermostuneisuuden ja stressin takia. Syön jäätelöä, banaaneja ja juon teetä, jossa on paljon hunajaa eli pehmeitä ruokia, joita ei tarvitse pureskella. Leipä ei mene alas ollenkaan. Voimia sinulle! 

[/quote]

Ai niin, vielä kananmunat joko keitettynä tai paistettuna. Keitettynä syön pienen voimäärän ja leikkeleiden kanssa, paistettuna laitan vähän kermaa joukkoon ja kasviksia (esim. pakastevihanneksia). 

[/quote]

Sitten vielä keittoja voisi kokeilla. Itse teen tomaattikeittoa, johon laitan mozzarellajuutoa päälle. Jos mozarella ei mene, voisi kokeilla myös raejuustoa. 

Syön myös hedelmä- ja marjajugurtteja, johon lisään kauralesettä päälle, koska leipää, puuroja ym. ei saa alas. :)

Vierailija
4/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan pyytänyt/saanut ulkopuolista apua tilanteeseen? Voisiko joku auttaa kotitöissä?Pääsetkö purkamaan murheitasi kellekkään? Kuulostaa todella rankalta, pieniä lapsia ja mies sairastaa :/

Mutta siihen ruoka-asiaan - syö sitä mikä maistuu. Jos joku päivä tekee mieli jäätelöä, niin sitten sitä. Kuhan pääset pahimman yli. Ja juominen olis myös todella tärkeää. Proteiinijuomat on hyviä, menee helposti alas ja pienessä määrässä on paljon energiaa. Tsemppiä sinne! :)

Vierailija
5/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joskus kausia, että syön ainoastaan salaatteja, porkkanoita, leipää, maustamatonta jukurttia ja marjoja. Lämpimät ruuat ei mene lainkaan. Vettä juon paljon, kahvia ja teetä menee. Huolehdin kyllä vitamiinit ja raudan purkista. Kuulostelen sitten, mikä alkaisi maistua ja sitten tuleekin  kylmäsavulohi ja perunat listalle.

Vierailija
6/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitapa sitä, ettet ajattele ruokaa asiana, josta pitäisi saada nautintoa. Ruoka on välttämättömyys, lääke ja polttoaine, jota elimistö tarvitsee koneiden pyörittämiseen. Ei muuta.

Näin ohjelmoit itsesi lääkekuurille. Aamulla pitää syödä sanotaan vaikka lautasellinen puuroa, keitetty kananmuna ja joku hedelmä. Päivällä on syötävä normaalikokoinen lounas, ihan vaan koska pakko on. Illalla samoin on syötävä edes kaksi kerrosvoileipää, kasvismunakas tai jokin muu jotenkin kelvollisen kokoinen iltaruoka. Koska et hae ruoasta nautintoa tai muutakaan tunnetta, pysyvät inhon tunteetkin kurissa. Syöt koska on syötävä ja thätsit. Nautinnon aika on joskus tuonnempana, kun elämä sen sallii.

Vierailija
7/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vikaa täälläkin, ja juon tuollaista proteiinijauhelitkua/ateriankorviketta. Menee pillillä.

Vierailija
8/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 14:16"]

Samaa vikaa täälläkin, ja juon tuollaista proteiinijauhelitkua/ateriankorviketta. Menee pillillä.

[/quote] niin ja lisäksi aamuisin omega+monivitamiini+hivenaineita.

Vierailija
9/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kuulostella itseäsi, mitkä ruoat tuntuisivat hyviltä eivätkä inhottaisi. Miten olisi pähkinät tai esim. maapähkinävoi, smoothiet tai vanukkaat? Olisiko vähemmän vaikeaa syödä makeaa vai suolaista, kylmää vai lämmintä? Juomalla saa myös helposti lisää kaloreita, enkä nyt tarkoita alkoholia, vaan esim. kaura- ja mantelimaitoa tai kaakaota.

Minulla oli sairauden takia noin puolen vuoden jakso, jolloin lähes kaikki ruoka inhotti, erityisesti ns. lämmin ruoka ja liharuoka. Söin lähinnä hedelmärahkoja, banaaneja ja hapankorppuja, koska jostain käsittämättömästä syystä pystyin niitä syömään. Sinulla voi tietysti olla ihan toiset ruoat, jotka maistuvat. Tärkeintä on että syöt yleensä jotain, vaikka sitten niitä apteekin juomia.

Jaksamista! Koeta pitää huolta itsestäsi, asiat järjestyvät kyllä.

Vierailija
10/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan niitä pussiruokia ala syömään, menee elimistös sekaisin.

Vierailija
11/11 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi