Minkä ikäisenä lapsenne on oppinut miten esim. heppa panee?
Olen jo kauan yrittänyt opettaa ja kysellyt 1v9kk ikäiseltä tytöltä miten heppa pannee, miten killi pannee, miten sesse pannee, miten auto pannee jne. Tyttö vain kahtoo ihmeissään tai höpisee omaa kieltään, eikä tunnu ymmärtävän kysymääni. Poika oppi saman asian n. 1½ vuotiaana. Ihan juuri niin kuin kyselin, joten älkää takertuko pariin sanaan. Osaan kyllä kirjoittaa sanat kirjakielelläkin panee, katsoo... ;D Toivottavasti täällä vastataan asiallisesti asialliseen kysymykseeni, toisin kuin kaksplussalla
Kommentit (13)
Miksi noin pienen pitäisi tietää mitään eläinten nussimiskäytännöistä?
Minä olen 24v enkä minäkään ymmärrä mitä sinä yrität kysyä tuolla panemisella.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:09"]Huh. Luulin ett puhut panemisesta.
[/quote]
Eiköhän se ollu apn tarkotuski...
Hevostalli kotipihassa, joten ovat oppineet suunnilleen samassa iässä kuin puhumaan. Siis sanan kaikissa merkityksissä.
Se panee "höhöhöö", eikä ihahaa niin kuin kirjoissa. Tästä tunnista oikeita hevosia kuunnelleet lapset.
Vosiko muutkin vastata aiallisesti?
Miten auto panee? :D
Onko oikeasti pakko käyttää sanaa panna kun haetaan sitä miten joku ääntää?
Ehkäpä ap käyt sieltä trollimetsästä ja opettelet puhumaan ihmiskieltä. Murteen käytönkin voisit lopettaa. Me ihmiset kysymme, että "mitä heppa sanoo", mutta sinun panopuuhissasi en osaa auttaa. Kokeile Ylilaudalta?
Kysyt yleiseltä keskustelupalstalta milloin muiden lapset ovat oppineet jonkun (Pohjois-Pohjanmaan alueen?) murresanan käytön?
Vanhemmiltani kysyessäsi, vastaus olisi, ettei meidän poika vielä 41 täytettyäkään ole "oppinut" käyttämään murresanaa "pannee".
41v m
Hei ap, mitenkäs ne provoilijat pannee?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:49"]En ymmärtänyt yhtään ap:ta.
[/quote]
Ja olen Oulusta
Onko tää se sama, jolla on vaalea nukkamatto ja joka ottaa lapset olohuoneeseen tirlirlittaamaan (tai mikä se sana nyt olikaan).
Huh. Luulin ett puhut panemisesta.