Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrasuhteen minimipituus

Vierailija
22.03.2015 |

En löytänyt hakukoneella varmaa vastausta, joten kyselisin teiltä apua seuraavanlaiseen pulmaan:

Jos vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa vuokrasuhteen minimipituudesta, voiko vuokranantaja vedota suullisen sopimukseen siitä, että asun hänen asunnossaan koko opiskelujeni ajan?

Pidin sitä asuntoa hakiessani itsekin erittäin todennäköisenä, ja kun vuokranantaja painosti että asunnolla olisi monta ottajaa mistä valita vakuutin olevani hänelle pitkäaikainen vuokralainen. Moni asia on kuitenkin muuttunut, ja olen jo nyt puolen vuoden vuokrasuhteen jälkeen todennäköisesti muuttamassa pois. Mitään kirjallista mainintaa en asiasta löytänyt, muutakuin jotain epämääräistä puhetta opiskelujeni kestosta. 

Asia hiukan pelottaa sillä tiedän vuokranantajani olevan juuri sitä tyyppiä, joka tulee perimään kaikki mahdolliset rahat mikäli jonkun pykälän asiasta löytää. Takuuvuokraanikaan tuskin näen enää koskaan, sillä hän varmasti keksii jonkun verukkeen sen pitämiselle, mutta tällä hetkellä tahtoisin silläkin hinnalla ulos tästä asunnosta.

Ahdistava vuokranantaja on yksi syy miksi tahdon muuttaa, on käynyt mm. tekemässä tupatarkastuksen omilla avaimillaan poissa ollessani ja uhkaili vuokrasuhteen päättämisellä kun on oli niin sotkuista. (Ei likaista, vaan tavaraa hujan hajan ja kaapit sekaisin. Enpä odottanut vieraita) Hän sai häädön uhalla painostettua minut myöntämään luvan uuteen yllätyskäyntiin (tiedän, ettei se olisi laillista ilman minun lupaani) ja todella ahdistava olo siitä on jäänyt. Olen usein poissa kaupungista enkä voi niillä reissuilla olla ajattelematta tutkiiko hän silläkin hetkellä tavaroitani ja kulkee ympäri asuntoa, joko pian puhelin soi ja saan kuunnella huutoa tavaroistani. Jos on tullut kiirelähtö jonnekkin ja tiskit/pyykit/meikit jääneet levälleen, on kamalan ahdistunut olo kunnes pääsen kotiin ne siivoamaan. 

Lisäksi olen vasta täällä asuessani huomannut vuokrani olevan todella yläkanttiin sekä sijainnin hankala (ei talvikunnossapitoa lyhyimmillä reiteillä koululleni, vaan lumiaikaan "lyhyeen koulumatkaan" tulee kilometrien lenkki lisää). Halvempi ja helppokulkuisempi toki houkuttelisi opiskelijaa.  

Kuinka todennäköistä siis on etten voi vielä muuttaa pois/lasku tulee perässä jos muutan?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän