Piilovittuilu - oikea suhtautumistapa?
Lopetin jonkin aikaa sitten suhteen tuoreen miesystävän kanssa ja jäin miettimään tätä käytöstä.
Joskus harvoin elämässä törmää piilovittuileviin ihmisiin. Henkilökohtaisesti pidän heitä lapsellisina, ilkeinä ja heikon itsetunnon ja käytöstavat omaavina.
Mutta mikä on oikea toimintamalli, kun on vastaanottamassa piilovittuilua? Olen tähän asti vain esittänyt, etten ole huomannut olevani kohteena - en anna vastapuolelle tyydytystä siitä, että hän saisi minulta reaktion. Mahdollista on se, että hän pitää sitten minua simppelinä hölmöläisenä, mutta toisaalta saan itse kerättyä dataa hänestä ja hänen toimintatavoistaan.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tai mikään ei voi ulkopuoleltasi sinua loukata. Sinä teet sen itse, sinä sallit tuon ja tuon sanan loukata minua.
Opiskele miten triggerit poistetaan.
Esim Byron Katie on yksi monista opettajista.
Ai, että jos joku siis, ihan tieten tahtoen, loukkaa sinua ja käyttäytyy sinua kohtaan (ties kunka monetta kertaa) taas aivan alapuolelle kaiken arvostelun ja törkeästi , niin syy onkin sinun, tuon käytöksen kohteena olevan henkilön ?
Näinkö se tuo 'käytös-gurusi' siis tarkoitti ?
EI. Sinun pitäisi opiskella aihe, niin tiedät. Tiivistäen: Et ole vastuussa mitä toinen tekee, olet vain vastuussa miten reagoit siihen ja miten kauan kannat tuota sisälläsi.
Elämässä tapaa ns m****ja, sille ei voi mitään. Jos joku loukkaa sinua, se on hänen tapansa ilmaista itseään. Sinä päätät haluatko olla hänen seurassaan sen jälkeen vielä kuukauden tai vuoden tai seuraavan sekunnin. Aina sinun päätös. Jos asutte yhdessä, irtaantuminen voi viedä pidemmän aikaan, mutta sen aloittamisen voi aloittaa seuraavassa sekunnissa. Ja poistua. Tai jäädä , valinta on sinun.
Tuo nyt on monelle ihmiselle selvää. Selvempää kuin se, että miksi jotkut käyttäytyvät noin ja jopa läheisiään kohtaan.
Olen reagoimatta piilovittuiluun muuta kuin sumuttamalla ja piilovittuilemalla itse. Lopuksi yksikin piilovittuilija sekosi hyökyi vainoharhaisena pilaamaan suhteitansa muihin osittain vaikutuksestani ja menetti rippeet mistään sosiaalisesti hyväksyttävästä maineesta.
Leikkipuistossa L-ongelmainen äiti luki aina juorulehtiä ja sen mitä minulle jutteli piilovittuili. En keksinyt muuta syytä, kuin hänen tyytymättömyytensä omaan elämäänsä, terveyteensä ja ulkonäköönsä, kun hän piilovittuili minulle, normaalipainoiselle. Hänellä, eväistä päätellen, oli syömisongelma. Hänen normaalipainoinen lapsensa leikki lapseni kanssa sillä aikaa kun äiti söi ja luki. Minä jouduin valvomaan myös hänen lastaan, sillä äiti ei paljoa liikkunut.
Kaikki, mikä tuntuu sinusta piilov*ttuilulta, ei välttämättä ole sellaiseksi tarkoitettu. Voi olla, että hänen tapansa ilmaista asioita on vain sellainen, joka tuntuu sinusta pahalta. Jos tapa jatkuu entisenlaisena senkin jälkeen, kun olet siitä hänelle sanonut, voit tulkita sen v*ttuiluksi.
Olen itse jakanut elämääni saman ukon kanssa jo yli 20 vuotta, ja voin sanoa, että on ollut opettelemista puolin ja toisin siinä, että suvun perinteiset kommunikointitavat eivät aina tunnu toisesta mukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen reagoimatta piilovittuiluun muuta kuin sumuttamalla ja piilovittuilemalla itse. Lopuksi yksikin piilovittuilija sekosi hyökyi vainoharhaisena pilaamaan suhteitansa muihin osittain vaikutuksestani ja menetti rippeet mistään sosiaalisesti hyväksyttävästä maineesta.
No itse en ainakaan halua alkaa käyttäytyä huonosti sen takia, että toinenkin tekee niin. Sinä luultavasti tekisit noin riittävästi provosoituneena tai tylsistyneenä muutenkin.
EI. Sinun pitäisi opiskella aihe, niin tiedät. Tiivistäen: Et ole vastuussa mitä toinen tekee, olet vain vastuussa miten reagoit siihen ja miten kauan kannat tuota sisälläsi.
Elämässä tapaa ns m****ja, sille ei voi mitään. Jos joku loukkaa sinua, se on hänen tapansa ilmaista itseään. Sinä päätät haluatko olla hänen seurassaan sen jälkeen vielä kuukauden tai vuoden tai seuraavan sekunnin. Aina sinun päätös. Jos asutte yhdessä, irtaantuminen voi viedä pidemmän aikaan, mutta sen aloittamisen voi aloittaa seuraavassa sekunnissa. Ja poistua. Tai jäädä , valinta on sinun.