Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä taida saada tartuntatautipäivärahaa,

Vierailija
13.12.2021 |

kun pomo teki selvityksen Kelaa varten, että työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta, kun lapsi on asetettu karanteeniin. Näin ollen karanteeniaika on työntekijälle palkaton.

Mutta eihän alle 7v lapsi voi olla yksin kotona. Pakko oli jäädä lasta kotiin hoitamaan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä jotain lapsen hoitorahaa kumminkin saat?Outoa.

Vierailija
2/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeesti noin? Mä olen ollut kaksi kertaa lapsen karanteenin takia kotona ja palkka on tullut. Aika syvältä jos noin on sitten, että toiset saa ja toiset ei. Ja joo mun 5v lapsi ei voi olla 9h kotona yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain euroopan maissa on laitonta jättää alle 14-vuotias yksin kotiin. Koulustakin pitää vanhemman hakea, koska on myös laitonta kulkea ilman aikuista koulumatka. Jos on töissä myöhempään niin lapsi/lapset ovat opettajan valvonnassa kunnes heidät haetaan.

Vierailija
4/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oma hakemus Kelaan, jos et ole tehnyt. Jos poissaolo on palkaton ja alle 16-vuotiaalla on tartuntatautilääkärin määräys karanteenista, Kela maksaa tartuntatautipäivärahan sinulle. Työnantajan pitää vain ilmoittaa, että poissaolo on palkaton ja tieto siitä paljonko palkkaa olisit poissaolon aikana saanut.

Vierailija
5/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kehtaa enää toista lomaketta pyytää pomolta.

Tuossa lukee siis vain, että karanteenin aika on työntekijälle palkaton. Eikä summaa mitä olisi viikon ajalta pitänyt maksaa.

En nyt tiedä lähettääkö tuollaista lomaketta Kelalle vai unohtaako koko juttu?

Vierailija
6/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä nimenomaan saa. Haet itse Kelalta. Jotkut työnantajat maksaa palkan ja hakevat Kelalta korvausta. Silloin palkallisen ei tarvitse itse hakea sitä. Mutta, kun palkkaa ei makseta, työntekijä hakee rahaa itse.

Vierailija
7/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen työnantajan nimenomaan pidäkin kirjata ettei maksa sinulle palkkaa niiltä päiviltä. Silloin kela voi maksaa. Jos saidit palkan, et tarvitsisikaan kelan tukea.

Vierailija
8/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kehtaat pyytää lomaketta, tai pyydä suoraan Kelasta.

Vierailija
9/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kehtaa enää toista lomaketta pyytää pomolta.

Tuossa lukee siis vain, että karanteenin aika on työntekijälle palkaton. Eikä summaa mitä olisi viikon ajalta pitänyt maksaa.

En nyt tiedä lähettääkö tuollaista lomaketta Kelalle vai unohtaako koko juttu?

Siis mitä että? Pyytää pomolta mitä lomaketta? Koko ajanhan se on ollut niin, että lähtökohtaisesti karanteeniaika on palkatonta ja siksi sitä rahaa haetaan Kelalta. Osa työnantajista toki maksoi palkan ja haki sitä sit itse Kelalta. Ei sellaista olekaan, että työnantaja hakee sulle Kelalta rahaa. Vai mitä mä en nyt tajunnut? 🤔

Vierailija
10/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/11 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ansionmenetys-selvitystä pyysin pomolta ja sain vain tuon lomakkeen, että karanteeni-aika on palkatonta. Ei mitään laskelmaa paljonko on viikon palkka, minkä Kelan pitäisi minulle maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme