Nyt olisi hyvä saada vanhempiakin ihmisiä opiskelemaan sanoo ministeri
Kommentit (19)
Ei mitenkään huono ajatus, että 50-vuotias koko aikuisikänsä omia ja toisten lapsia hoitanut hakeutuisi opiskelemaan varhaiskasvatusopettajaksi. Valmistumisen jälkeen olisi ainakin vuosikymmen aikaa olla koulutustaan vastaavassa työssä.
Paitsi, että työolot ovat sietämättömät. Töitä on liikaa, eikä niiden tekemiselle ole varattu työtiloja tai työaikaa. Lisäksi sinun odotetaan maksavan esimerkiksi musiikkisoittimet ja työvaatteesi itse. Palkka on työmäärään nähden mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta ja luonnotonta
Miksi mielestäsi sairasta ja luonnotonta?
Minusta hyvä ajatus että mahdollistetaan paremmin myös alan vaihto tai aikuisiälläkin lisä koulutus ja mahdollisuus ammattiin ja uuteen työhön.
Olen töissä ns. asiantuntijaorganisaatiossa, ikähaitari 24v - 66v. Meitä on vähän yli 40 ja 10 suorittaa toista ylipistotutkintoa tai ylempää AMK-tutkintoa. Aikuiset opiskelevat jo nyt varsin paljon.
50v ikäinen ehtii vielä hoitamaan lapsia päiväkodissa yli 10 vuoden ajan, mutta onko meillä lapsia hoidettavaksi noin pitkään? Ikäluokat pienenevät ja työt vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään huono ajatus, että 50-vuotias koko aikuisikänsä omia ja toisten lapsia hoitanut hakeutuisi opiskelemaan varhaiskasvatusopettajaksi. Valmistumisen jälkeen olisi ainakin vuosikymmen aikaa olla koulutustaan vastaavassa työssä.
Ikäluokat pienenee koko ajan, riittääkö töitä kymmeneksi vuodeksi?
Mikäs siinä, mutta mitä meinataan tehdä globalisoituvalla Suomelle, jossa yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen kehitysmaalaisen edestä hommia, jotta tämän palkkaus kannattaisi?
Joo, mahtavaa!
Juuri mahdollisesti pääsemässä/päässeet talolainoista, autolainoista, maksaneet muut velkansa ja kasvattaneet muksunsa.
Opiskelemaan vaan opintolainalla, velkaannutaan taas, laina nykyään jo 600e/kuussa ! 🤗
Valmistuin insinööriksi yli nelikymppisenä yli 10 vuotta sitten. Olin valmistumista jälkeisen kesän työtön, mutta sain lomien jälkeen työpaikan ja sen jälkeen en ole työtöntä päivää nähnyt. Aiempi ammatti oli sellainen, että töitä oli, mutta tekijöitä ja hakijoita enemmän kuin paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mahtavaa!
Juuri mahdollisesti pääsemässä/päässeet talolainoista, autolainoista, maksaneet muut velkansa ja kasvattaneet muksunsa.
Opiskelemaan vaan opintolainalla, velkaannutaan taas, laina nykyään jo 600e/kuussa ! 🤗
Nykyään voi aika helposti opiskella työn ohessa ja vielä kun opintoja on paljon etänä, niin onnistuu hyvin. Kyllä mintse aikuisena opiskelleena suosittelen, mikäli entinen ala tökkii tai töitä ei ole - sitten pitää hakea hyväksyntä että saa opiskella korvauksella. Minä opiskelin korvauksella. Ei aikuinen välttämättä edes saa opintolainaa/-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin insinööriksi yli nelikymppisenä yli 10 vuotta sitten. Olin valmistumista jälkeisen kesän työtön, mutta sain lomien jälkeen työpaikan ja sen jälkeen en ole työtöntä päivää nähnyt. Aiempi ammatti oli sellainen, että töitä oli, mutta tekijöitä ja hakijoita enemmän kuin paikkoja.
Jep.
10 vuotta sitten.
Älä vertaa tähän päivään. Ajat ovat todella muuttuneet.
Mistähän tämä Kurvisen turhake meinaa enää löytää halukkaita höynäytettäviä uunoja hakemaan lastentarhanopettajan koulutukseen lisää? Ala on aivan hemmetin huonosti palkattu ja työolosuhteet surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mahtavaa!
Opiskelemaan vaan opintolainalla, velkaannutaan taas, laina nykyään jo 600e/kuussa ! 🤗Nykyään voi aika helposti opiskella työn ohessa ja vielä kun opintoja on paljon etänä, niin onnistuu hyvin. Kyllä mintse aikuisena opiskelleena suosittelen, mikäli entinen ala tökkii tai töitä ei ole - sitten pitää hakea hyväksyntä että saa opiskella korvauksella. Minä opiskelin korvauksella. Ei aikuinen välttämättä edes saa opintolainaa/-tukea.
Miksi suomalainen aikuinen ei saisi opintorahaa ja -lainaa, jos koulutus täyttää niihin vaadittavat ehdot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mahtavaa!
Opiskelemaan vaan opintolainalla, velkaannutaan taas, laina nykyään jo 600e/kuussa ! 🤗Nykyään voi aika helposti opiskella työn ohessa ja vielä kun opintoja on paljon etänä, niin onnistuu hyvin. Kyllä mintse aikuisena opiskelleena suosittelen, mikäli entinen ala tökkii tai töitä ei ole - sitten pitää hakea hyväksyntä että saa opiskella korvauksella. Minä opiskelin korvauksella. Ei aikuinen välttämättä edes saa opintolainaa/-tukea.
Miksi suomalainen aikuinen ei saisi opintorahaa ja -lainaa, jos koulutus täyttää niihin vaadittavat ehdot?
Opintotukikuukaudet on kiristetty niin minimiin, että jos sinulla on aiempi korkeakoulututkinto, ei uuteen riitä enää käytännössä lainkaan tukikuukausia, ei vaikka se vanha tutkinto ei enää mitenkään työllistäisi. Kokoomuksen opetusministerikauden "hyvää työtä" tämäkin "uudistus".
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että työolot ovat sietämättömät. Töitä on liikaa, eikä niiden tekemiselle ole varattu työtiloja tai työaikaa. Lisäksi sinun odotetaan maksavan esimerkiksi musiikkisoittimet ja työvaatteesi itse. Palkka on työmäärään nähden mitätön.
EIkä tarvitse maksaa,niillä soitetaan,mitä on tarjolla! Palikat sun muut pikku rytmisoittimet! Se mikään musiikkileikkikoulu ole.
Kun tarhan tädiksi kelpaa 9 e orja niin mihin siinä koulutusta tarvitsee? Aivan ei mihinkään. Jos on pula niin työttömiä voi palkata. Vaikka parin kuukauden koeaika että näkee pärjääkö siinä työssä. Taas tehdään yksinkertaisesta asiasta turhaan monimutkaista. Koulutus lasten vahdiksi voi tziisus.
Vierailija kirjoitti:
No jos kukaan huolii sen ikäistä töihin, siinä se ongelma on eikä opiskelussa.
Omassa kaupungistani sekä päiväkodit että kyläkoulut ovat lopetettu, koska lapsia ei ole hoidettavana. Entä muualla?
https://yle.fi/uutiset/3-12226030