Mistä se kuu hyökkää
En ymmärrä. Pilvetön taivas, kuuta ei näy missään. Mitä mä en tajua. Auringonpimennyksen pitäisi alkaa parinkymmenen minuutin päästä.
Kommentit (10)
On myös kiehtovaa seurata "pimeän" kuun kulkua yötaivaalla. Kirkas tähti lakkaa joksikin aikaa näkymästä. Kuu kulki tähden ja meidän välistä. On kuin musta täplä vaeltaisi taivaalla.
Kai minä tuon tajuan mutta missä se on sitä ennen, miten sitä ei näy taivaalla lainkaan?!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:51"]
Ethän kysy tosissasi?
[/quote]
No kysyn!
Nyt on uuden kuun aika (niin kuin aina auringonpimennyksen hetkellä). Kuu on samalla suunnalla kuin Aurinko ja sen Mahan näkyvä puoli on varjossa (eli pimeä). Se on niin himmeä, että ei näy sinitaivaan takaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:48"]
Kai minä tuon tajuan mutta missä se on sitä ennen, miten sitä ei näy taivaalla lainkaan?!
[/quote]
Kuu ei loista omaa valoa, se heijastaa auringon valoa. Kun kuu ja aurinko ovat samalla suunnalla, ei siitä kuusta juurikaan maahan heijastu arska, kun se paistaa jo ihan suoraan tänne.
Kuun reitti kulkee Aurinkoon nähden niin, että se tulee suunnilleen keskilinjalta oikealta puolelta ja kulkee Auringon yli vasemmalle ja hieman ylös. Se ohittaa keskipisteen hieman yläpuolelta ja pimennys jää osittaiseksi. Huomisiltana voi nähdä (ainakin kiikarilla) pian auringonlaskun jälkeen hyvin kapean sirpin noin 10 astetta Auringosta ylävasemmalle.
Katso aurinkoon oikealta tulee ja osa on jo piilossa.