Miksi kela puuttuu jos tilille tulee yli 50 euroa???
Mutta esim. yhden kaverini tilille oli saanut tulla yli 60 euroa ja mitään ei oltu sanottu??
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä kukaan mitään sanokaan. 50 euron ylittävä osa vaan vähennetään toimeentulotuesta.
Häneltä ei ainakaan ollut vähennetty.
Vähenetään seuraavan kuun toimeentulotuesta sitten.Kela ottaa aina omansa pois on aivan varma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puutu. Kela ei puutu mitenkään minun elämääni vaikka tililleni tulee tuhansia euroja kuukaudessa.
Toimeentulotuessa on määritelty vähäisten avustusten rajat. Yksinasuvalla raja on 50,00 euroa/kk ja perheellisellä 100,00 euroa/kk. Tulona toimeentulotuessa huomioidaan vähäisten avustusten rajan ylittävä osa.
Mä tienaan osa-aikatöillä 300-400€/kk ja saan silti täyden toimeentulotuen. Raja ei ole ollut 50€ enää vuosiin, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Möin kauan sitten hankkimaani käyttämätöntä suomalaista designia postitse. Hinta ostajalle 120 euroa, josta postikuluihin meni 20 euroa eli sain 100 euroa. Toimeentulotuessa vähennys tehtiin tuon 120 euron mukaan, koska se tilillä näkyi, eli postikuluja ei huomioitu.
Äitini siirsi kesällä yllärinä mun tililleni 200€. Penniäkään ei lähtenyt toimeentulotuesta vaikka tiliotteestani näkyi kyllä rahaa tulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puutu. Kela ei puutu mitenkään minun elämääni vaikka tililleni tulee tuhansia euroja kuukaudessa.
Toimeentulotuessa on määritelty vähäisten avustusten rajat. Yksinasuvalla raja on 50,00 euroa/kk ja perheellisellä 100,00 euroa/kk. Tulona toimeentulotuessa huomioidaan vähäisten avustusten rajan ylittävä osa.
Entä sitten. Avausviestissä ei mitenkään viitattu toimeentulotukeen vaan väitettiin täysin virheellisesti että kela puuttuisi tilanteeseen jos tilille tulee yli 50 euroa rahaa.. Ei muuten puutu.
Ja siihen vastattiin, että toimeentulotuessa on tällainen pykälä. Saahan sen kertoa, vaikkei ap sitä mainitse, kun hänelle kaikesta päätellen uutta tietoa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Möin kauan sitten hankkimaani käyttämätöntä suomalaista designia postitse. Hinta ostajalle 120 euroa, josta postikuluihin meni 20 euroa eli sain 100 euroa. Toimeentulotuessa vähennys tehtiin tuon 120 euron mukaan, koska se tilillä näkyi, eli postikuluja ei huomioitu.
Äitini siirsi kesällä yllärinä mun tililleni 200€. Penniäkään ei lähtenyt toimeentulotuesta vaikka tiliotteestani näkyi kyllä rahaa tulleen.
Tämä on virkailijakohtaista ilmeisesti sitten myös tai epähuomiossa mennyt läpi. Ihmiset siellä on päätöksiä tekemässä. Kumminkaimalla niin ja mulla näin, miks miks. Lukekaa ne pykälät ja sen mukaan itkut ja marinat.
Siirry käyttämään kahvipaketteja valuuttana. Niin muutkin tuilla elävät tekevät. Ei näy tilillä.
Kaverilla oli varmaan muuta vajetta siinä kuussa. Esim. lääkärilasku, isompi sähkölasku tai jotain. Ttt-päätöksiä myös tekevät ihmiset. Totta kai päätöksissä silloin voi olla eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan osa-aikatöillä 300-400€/kk ja saan silti täyden toimeentulotuen. Raja ei ole ollut 50€ enää vuosiin, onneksi.
Älä valehtele. Tuo 50e ei koske työtuloa. Työtuloa saa muistaakseni olla 150e? 300-400e ei varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa .
Seuraavat tulot eivät vaikuta perustoimeentulotukeen:
Ansiotulovähennys
Sinun ja kunkin perheenjäsenesi ansio- ja yrittäjätulosta vähennetään enintään 150 euroa kuukaudessa. Vähennys on henkilökohtainen. Tämä osa tuloista ei vaikuta toimeentulotuen määrään.
Vähäiset avustukset
Vähäisten avustusten raja on yhteensä 50 euroa yksin asuvalta tai yhteensä 100 euroa perhettä kohden kuukaudessa.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-eivat-vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin päätökseen oli loppuun lisätty huomautus, että muistathan, että kaikki tilille tuleva raha vähentää... vaikka tilille oli sinä kuukautena tullut vain 20 euroa ylimääräistä (yleensä ei mitään), jota ei tietenkään vähennetty.
Kela:... myös Veikkaus-voitot lasketaan tuloksi....
Vanhaa tietoa. Ainakin 300€ saa ilmestyä tilille kuukausittain eikä mitään vähennetä tt-tuesta.