Tekeekö yleislääkäreillä mitään?
Kuka tahansa jolla on tietokone voi hoitaa heidän hommansa. Eivät tunnista mitään vähääkään harvinaisempaa sairautta vaan googlettavat kaiken ja määräävät antibiootit. Sitten pitää mennä erikoislääkärille että löytyy diagnoosi ja oikea hoito.
Kommentit (44)
Tekee. Jos jokainen potilas voisi samantien varata ajan erikoissairaanhoitoon niin jonot olisivat nykyisistä kuukauden jonoista vuosien jonoihin kiireettömissä tapauksissa. Suurimman osan vaivat selviävät yleislääkäreillä ja näin erikoisosasto ei kuormitu. Vaikka se lääkäri googlettaakin oireet niin osaa sieltä valita todennäköisimmät sairaudet (hyvin todennäköisesti ei ole syöpä tai kasvain mitä googlediagnosoijat tykkäävät pelotella itseään) ja sen mukaan määrätä hoidot ja tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärien suhtautuminen on lähinnä välinpitämätöntä, mutta kirjoittavat kyllä reseptin kunhan itse tunnistaa ja kuvailee vaivan. Ehkä tulevaisuudessa robotit korvaa.
Arvauskeskuksesta ei mitään apua potilas saa 😅
Tänä vuonna eri erikoislääkärien luona käyneenä tulin siihen tulokseen että jos olet kipeä, älä mene lääkäriin. Analysoi itse itsesi ja kärsi sen mukaan. Itselleni esim. kardiologi teki nettitestin ja sen jälkeen ilmoitti minulle ettei minulla ole hätää. Neurologi määräsi puhelintapaamisen perusteella lääkkeitä, jotka eivät sovi yhteen muiden lääkkeitteni kanssa. Käsittämättömän ylihintaisia ja ammattitaidottomia. Olen aina pitänyt lääkäreitä arvossa, vaan en enää. Phyi.
Vierailija kirjoitti:
Teistä besserwissereistä ei taida yksikään tietää, että yksi erikoistumisala on myös yleislääketiede. Aika moni terveyskeskuslääkärikin on erikoistunut yleislääketieteeseen. Minusta potilaalla itselläkin on jonkinlainen vastuu hoidostaan. Jos ei ole tyytyväinen yleislääkärin / tk-lääkärin hoitoon, niin ei muuta kuin kuvetta kaivamaan ja yksityisen pakeille. Muistakaa kuitenkin, että moni tk-lääkäri toimii myös yksityisellä vastaanotollaan tk-työpäivän jälkeen.
Hyvä havainto. Yleislääketieteen erikoislääkäri. On nähty.
Toinen lääkäri tavattu yksityisellä ajokorttiin liittyvää lääkärintarkastusta tekemässä ja keskussairaalassa tulkitsemassa syöpäkokeiden tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin on tilanne, jossa yksityisen sijaan kehoitetaan menemään julkiselle. Eikö siis yksityisellä tehdä noita lainkaan?
En tiedä muista toimijoista tiedä mutta ainakaan sillä, jossa meidän työterveyshuolto on, ei tehdä. Jos tehtäisiin niin se kyllä korvattaisiin meidän sopimuksella, joten ehdottomasti laittaisivat lähetteen omaan yksikköönsä jos ne tekisi.
Työterveyshuolto hoitaa pääasiassa työstä johtuvia sairauksia, koska työnantaja maksaa siitä. Riippuu millainen sopimus on tehty. Syövät yms harvemmin kuuluu sen piiriin. Sen sijaan yksityisellä, jossa itse maksat, yleensä tehdään mitä vaan jos rahasta ei ole puutetta. Mutta sielläkin joissain tapauksissa ehdotetaan, että voivat kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle, jotta tulee potilaalle halvemmaksi.
Ilmainen ei ole aina hyva. Ketjun luettuani ihmettelen miten suomalaisilla on otsaa arvostella USAn terveyden/sairaanhoitoa ja vakuutussysteemia. Nayttaa silta etta Suomessa saa hoitoa vain kun on joko vakuutus tai setelit kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu oli minulla ihottuman kanssa. Määrättiin rasvoja, antihistamiinia, antibiootteja ja ties mitä jotka vain pahensivat tilannetta. Heitin lääkkeet roskiin ja ihottuma parani itsestään muutamassa viikossa. Ensi kerralla sitten suoraan ihotautilääkärille.
melkoista tuubaa täällä luulotautisilta mutta tämä on huippu, lääkkeet roskiin- miten ne rasvat, antihistamiinit, antibiootit ja ties mitkä muutkin piti yllä sinun ihottumaasi ja miksi menet ihotautilääkärille kun paranet ilman lääkkeitä. pönttömaakaria sinä tarvitset.
Voiko turhempi erikoistumisala kuin yleislääketieteen erikoislääkäri.
Eli eiminkäänerityisenspesialisti.
Yleislääkäri on erittäin tärkeä asiantuntija siinä, että osaa vähän hahmottaa, mistä voisi olla kyse ja minne voi lähettää lisätutkimuksiin, jos sellaisia tarvitaan.
Mitä enemmän ihminen erikoistuu johonkin tiettyyn, sen enemmän hän alkaa tuijottamaan kaikkea sen oman erikoisalan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko turhempi erikoistumisala kuin yleislääketieteen erikoislääkäri.
Eli eiminkäänerityisenspesialisti.
Mille alalle sinä olet erikoistunut? Sängynpohjalla makaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen ei ole aina hyva. Ketjun luettuani ihmettelen miten suomalaisilla on otsaa arvostella USAn terveyden/sairaanhoitoa ja vakuutussysteemia. Nayttaa silta etta Suomessa saa hoitoa vain kun on joko vakuutus tai setelit kourassa.
onko sinusta tk ilmainen. jos ymmärryksesi taso on tuollainen niin mitkään rahat ei riitä saamaan sinulle älliä päähän. miksi te tungette sinne yleislääkäreille kun ne on niin huonoja, miksi ette katso sieltä netistä kun se on niin hyvä, tai parhaat kysyvät neuvoja tältä palstalta. huhuu onko lääkäriä palstalla.
Yleistys ei kannata. Ei se ammattia kummempi ole ja siellä on päteviä ja aivan toivottomia. Jotakin kiinnostaa ala ja toisia ei. Ihme kun mitään valvontaa ei ole. Ei korppi korpin silmää noki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu oli minulla ihottuman kanssa. Määrättiin rasvoja, antihistamiinia, antibiootteja ja ties mitä jotka vain pahensivat tilannetta. Heitin lääkkeet roskiin ja ihottuma parani itsestään muutamassa viikossa. Ensi kerralla sitten suoraan ihotautilääkärille.
melkoista tuubaa täällä luulotautisilta mutta tämä on huippu, lääkkeet roskiin- miten ne rasvat, antihistamiinit, antibiootit ja ties mitkä muutkin piti yllä sinun ihottumaasi ja miksi menet ihotautilääkärille kun paranet ilman lääkkeitä. pönttömaakaria sinä tarvitset.
Se lääkerasva aiheutti kovaa polttoa ja kutinaa jolloin ihottuma levisi entisestään.
Ei mielestäni tee, koska lääkäri suuttui kun olin googlettanut etukäteen ja sanoin latinankielisen nimen lihaksestani joka on kipeä. Hän ei tienny mikä se lihas oli. Anto vain pillereitä mitä normaalisti annettaan eli tulehduskipulääkkeitä ja relaxanttia
Vierailija kirjoitti:
Tekee. Jos jokainen potilas8 voisi samantien varata ajan erikoissairaanhoitoon niin jonot olisivat nykyisistä kuukauden jonoista vuosien jonoihin kiireettömissä tapauksissa. Suurimman osan vaivat selviävät yleislääkäreillä ja näin erikoisosasto ei kuormitu. Vaikka se lääkäri googlettaakin oireet niin osaa sieltä valita todennäköisimmät sairaudet (hyvin todennäköisesti ei ole syöpä tai kasvain mitä googlediagnosoijat tykkäävät pelotella itseään) ja sen mukaan määrätä hoidot ja tutkimukset.
Syöpä ja kasvaimet eivät ole harvinaisia. Joka kolmannella suomalaisella yksi vaiva elämän aikana on syöpä. Jos hoito viivästyy, niin kuolee. Ja voin sanoa, että se se vasta on kallista kun ihminen makaa kuukausia erikoissairaanhoidon osastoilla.
Luuleeko ap että yleislääkäri = terveyskeskuslääkäri??
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt.
Missään muussa EU-maassa ei takuulla kestä yhtä kauan odottaa lääkäriaikaa. Suuressa osassa pääsee lääkärille aina samana päivänä, voitteko kuvitella?! Miten suomalaiset tyytyväiset tällaiseen pas kaan, eikä asialle tehdä mitään?
Ne lukee mitä muut ovat löytäneet ja käskyttää hoitajia eli esittää tärkeätä jakiskoo korkeaa palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna eri erikoislääkärien luona käyneenä tulin siihen tulokseen että jos olet kipeä, älä mene lääkäriin. Analysoi itse itsesi ja kärsi sen mukaan. Itselleni esim. kardiologi teki nettitestin ja sen jälkeen ilmoitti minulle ettei minulla ole hätää. Neurologi määräsi puhelintapaamisen perusteella lääkkeitä, jotka eivät sovi yhteen muiden lääkkeitteni kanssa. Käsittämättömän ylihintaisia ja ammattitaidottomia. Olen aina pitänyt lääkäreitä arvossa, vaan en enää. Phyi.
Valvira ilmoitti jo 10 sitten, ettei viitsi tarkistella ihmisten todistuksia, ei lääkäreiden, eikä sairaanhoitajien. Itse epäilen nykyään melko monen ammattitaitoa. Jos se on kerta vaan omasta ilmoituksesta kiinni, että minkä alan erikoisosaaja olet.
Tietävät vähän kaikesta muttei paljon mistään. Voivat laittaa lääkityksen päin persettä.