Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheet suomalaisista rehellisenä kansana on myytti tai ainakin kaukaista historiaa. Varkauksiin törmään työssäni melkein päivittäin.

Vierailija
12.12.2021 |

Oletko kuullut väitteen, että suomalaiset ovat tunnettuja rehellisyydestään. Se ei pidä paikkaansa enää nykyisessä Suomessa. Työskentelen myynti- ja asiakaspalvelutyössä ja törmään näpistyksiin päivittäin ja vain murto-osa varkauksista huomataan. Varkauksien suuret määrät ilmenevät aina viimeistään inventaarioiden yhteydessä. Teen myös toista työtä ja Tampereella tekemäni työkeikan aikana, kun hetken silmä vältti pöydällä olevasta salkustani, niin joku suomalainen utelias vei sieltä omaisuuttani 200 euron edestä. Parilta ystävältäni varastettiin taannoin myös lompakot Helsingin keskustassa. Vietän aikaa paljon myös ulkomailla ja vertailun vuoksi Suomi loistaa varkaustilastoissa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on myös nykyään myös niin kansoitettu epärehellisillä ihmisillä ettei voi puhua enää rehellisyydestä.

Vierailija
2/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-- Suomi loistaa varkaustilastoissa."

Tämä kiinnostaa, mutta en löytänyt netistä tilastoja tai edes tiivistelmiä. Voisitko antaa linkin jonnekin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googelta vaan aiheesta, niin saat tietoa esim. "varkaudet lisääntyneet Suomessa"

Viittasin nyt omaan kokemukseeni, kun vietän puolet vuodesta ulkomailla enkä ole siellä olessani joutunut ryöstetyksi, mutta Suomessa olen ja myös kellarimurto takavuosina.

Vierailija
4/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan osittain tuon rehellisyyden murenemisen isolta paikkakunnalta, mutta hämmästyin rehellisyyden määrästä muutettuani pieneen lintukotoon. Asiakkaat huomauttavat itse jos laskusta puuttuu jokin tuote, palauttavat kaiken löytämänsä kassalle kukkaroista avaimiin, ketään ei käytännössä tarvitse koskaan ”pitää silmällä”, pyöriä/autoja ei lukita pihalla jne… kyllä minulla riittää vielä uskoa suomalaiseen rehellisyyteen, varsinkin jos kaikki pidämme hyvän kiertämässä omalla esimerkillämme! :)

Vierailija
5/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googelta vaan aiheesta, niin saat tietoa esim. "varkaudet lisääntyneet Suomessa"

Viittasin nyt omaan kokemukseeni, kun vietän puolet vuodesta ulkomailla enkä ole siellä olessani joutunut ryöstetyksi, mutta Suomessa olen ja myös kellarimurto takavuosina.

Löytyy kyllä artikkeleita, mutta niissä on poikkeuksetta ilmaus "myös Suomessa".

Sinun henkilökohtaiset kokemuksesi eivät riitä yleistysten tekemiseen. Enkä ihan luota sinun arvioosi muutenkaan, kun et näemmä edes erota toisistaan varkautta ja ryöstöä.

Vierailija
6/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myymälävarkauksista uutisoidaan säännöllisesti, joskus tuntuu että jopa samaan aikaan vuodesta. Minullakin jäi mieleen, että eivät ainakaan ole vähentyneet. Ja välillä on juttua hälyttimistä yms mutta taitaa olla vielä matkaa siihen, että kaikkiin tuotteisiin saisi jonkun hälyn.

Kertoo mielestäni yhdeltä osaltaan rajattomasta ja moraaliltaan löyhästä ajasta, sekä impulsiivisuuden kasvusta. Joku ahmii sen varastetun tuotteen, toinen trokaa, joku vaan hamstraa. Yksinäisyys edistää omalta osaltaan ihmisten sekoamista. Lohtua on revittävä jostain.

Vierailija
7/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva lopulta nyysii silkkaan köyhyyeen. Varkaat on niitä, joilla on elämänhallinta hyvin usein hukassa ja riippuvuusongelmia.

Eikä nuo päällepäin edes näy, kukaan ei näytä nykyään rupuköyhältä kun käytetyt vaatteetkin ovat siistejä ja merkkikamaa. Ellei ole ihan nisti tmv.

Vierailija
8/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"-- Suomi loistaa varkaustilastoissa."

Tämä kiinnostaa, mutta en löytänyt netistä tilastoja tai edes tiivistelmiä. Voisitko antaa linkin jonnekin?

Jep, jossain ebayn tilastoissa valkonaama pohjosimaalainen on tilastojen kärjessä mitä tulee huonon palautteen saamiseen. Eli luotettavia kyllä ollaan vertailussa, erittäinkin. 

Lisääntynyt huumeidenkäyttö ja siihen liittyvä rikollisuus lienevät kasvussa, samoin ne tietyt etniset porukat tekevät erittäin suuren osuuden noissa tilastoissa.

Vierailija
9/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis vapaaksi.

Vierailija
10/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpistely on hauska ja jännittävä harradtus. En pitäisi sitä niin pahana. Suvaitse!

Vierailija
11/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan osittain tuon rehellisyyden murenemisen isolta paikkakunnalta, mutta hämmästyin rehellisyyden määrästä muutettuani pieneen lintukotoon. Asiakkaat huomauttavat itse jos laskusta puuttuu jokin tuote, palauttavat kaiken löytämänsä kassalle kukkaroista avaimiin, ketään ei käytännössä tarvitse koskaan ”pitää silmällä”, pyöriä/autoja ei lukita pihalla jne… kyllä minulla riittää vielä uskoa suomalaiseen rehellisyyteen, varsinkin jos kaikki pidämme hyvän kiertämässä omalla esimerkillämme! :)

Pienellä paikkakunnalla häpeä ja juoruilu toimii isona pelotteena tässä. Ihmiset kyttäävät toistensa kunnollisuutta pahimmillaan, enemmän tuo menee ulkokultaisuuden puolelle sitten ja armottomuuden ilmapiirissä voidaan myös huonosti.

Pk-seudulla on kyllä semmoiset läänit että rötöstely elämäntapana on mahdollista ja sanktiot pieniä.

Vierailija
12/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos PekkaHaaviston Carunan kaupat ja muut sohlailut ettei jengilä ole varaa mihkään. Minä olen ollut kleptomaani 12 vuotiaasta asti. Eli 38 vuotta. Ja tiedättekö mitä en ole jäänyt kiinni. Minulla on joku kuudes aisti kun tiedän koska minua seurataan. Olen kyllä takahuoneissa ollut tutkittavana, mutta eivät löytäneet jemmojani ja  joskus ei ole ees mitään. Mut hei se on vaan tavaraa..Ei siinä ihmishenkiä ole kyseessä ja tavaran voi aina korvata. Ja yritän ottaa vain rikkailta kauppiailta en niinkään yksinyrittäjiltä-

Vierailija
13/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattaessa muuhun maailmaan Suomi ja Japani on kärkimaita rehellisyydessä. Jos asuisimme esim. Italiassa, jokaisessa ikkunassasi olisi tällä hetkellä kalterit. Kansainvälinen "Kadonnut Lompakko"-testissä Helsingissä ja Mumbaissa oli kaikista rehellisimmät asukkaat:

https://i.redd.it/2gwwsk1x0nk71.jpg

Vierailija
14/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys lisää varastelua. Nostakaa lisää ruoan hintaa, varastelu tulee lisääntymään.

Vierailija
15/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näpistely on hauska ja jännittävä harradtus. En pitäisi sitä niin pahana. Suvaitse!

Miksi suvaita jotain, mikä on väärin ja laitonta? Etenkin jos mitään oikeaa tarvetta tuohon ei liity? Muukuin ilo pahanteosta, mikä tuntuukin olevan yleinen motiivi nykyään.

Vierailija
16/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat yhä rehellistä kansaa. Ne muualta tulleet sen sijaan...

Vierailija
17/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys lisää varastelua. Nostakaa lisää ruoan hintaa, varastelu tulee lisääntymään.

Osittain totta, mutta edelleen ei köyhyys itsessään aiheuta rötöksiä, kyllä siinä on luonteella tekemistä paljon.

Vierailija
18/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos PekkaHaaviston Carunan kaupat ja muut sohlailut ettei jengilä ole varaa mihkään. Minä olen ollut kleptomaani 12 vuotiaasta asti. Eli 38 vuotta. Ja tiedättekö mitä en ole jäänyt kiinni. Minulla on joku kuudes aisti kun tiedän koska minua seurataan. Olen kyllä takahuoneissa ollut tutkittavana, mutta eivät löytäneet jemmojani ja  joskus ei ole ees mitään. Mut hei se on vaan tavaraa..Ei siinä ihmishenkiä ole kyseessä ja tavaran voi aina korvata. Ja yritän ottaa vain rikkailta kauppiailta en niinkään yksinyrittäjiltä-

Pöllö, ne sinunkin aiheuttamasi tappiot kauppiaalle menee suoraan rehellisten maksavien asiakkaiden hintoihin.

Vierailija
19/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä isossakin kaupungissa ollaan rehellisiä. Toimitetaan kukkaroita ja avaimia asiakaspalvelupisteeseen pöllimättä rahoja ja kortteja, autetaan kaatuneita mummoja, huomautetaan väärin annetuista vaihtorahoista jne. 

Rehellisyyttä mitataan vertaamalla muihin kansoihin. Meillä oli käymässä tuttavaperhe Keski-Euroopan maasta, ja he olivat häkeltyneitä esimerkiksi siitä, että hautausmailla on kastelukannuja yhteiskäytössä, ne riippuvat siellä hanan vieressä ja saa käyttää, kuka tarvitsee. He sanoivat, että heidän maassaan ne olisi pöllitty saman tien.

Vierailija
20/28 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastelua tapahtuu myös paikoissa, missä sitä ei odottaisi. Vammaiselta kaveriltani hävisi yksityisessä hoitokodissa pikkuhiljaa tavaraa. Jostain kumman syystä aina "paremmasta" päästä, vaikka hänellä ei todellakaan mitään aarteita siellä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi