Vinkkejä, miten avaan tölkin niin että se ei "sihahda"? Miehen esikoisella
alkkisäiti ja lapsi sanonut suoraan että avautuvan tölkin äääni ahdistaa häntä edelleen, vaikka tietää ettei meillä käytetä alkoholia väärin ja siis se pelkkä ääni ahdistaa vaikka korkkaisi pelkän pepsi-tölkin :/ Lapsi 11v ja asuu nykyään meillä. Pitäiskö tuon sen ahdistuksen mukaan "pomppia" vai ihan reilusti vaan altistaa? Siis sille äänelle, ei viinalle..
Kommentit (28)
Hitaasti kun avaa niin ei sihahda. Mutta toisaalta, ei se lapsi voi loppuelämäänsä sitä ääntä pakoilla.
Pistä joku pyyhe pääl ettei sihahda niin lujaa?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:20"]Hitaasti kun avaa niin ei sihahda. Mutta toisaalta, ei se lapsi voi loppuelämäänsä sitä ääntä pakoilla.
[/quote]
Ja mitä jos joisitte yhdessä lapsen kanssa tölkkilimsaa? :) Hän huomaisi ettei se aina tarkoita pahaa juttua.
No voithan sä laittaa vaikka vesihanan päälle peittämään ääntä (näin mä teen, kun en halua jakaa limsaani lapsien kanssa :). Ja siirtyä pullopepsiin, taitaa olla halvempaa ja ekologisempaa. Pieni vaiva sulle, iso helpotus lapselle.
Pepsiä saa pullossakin. On vieläpä halvempaa.
Kun mä asuin vielä vanhempien luona, työnsin tölkin ulos ikkunasta ja yskin sisälle kovaan ääneen kun avasin tölkin ulkopuolella. :D En tiedä, toimiko se. En koskaan jäänyt kiinni kun omassa huoneessa availin tölkkejä. (Olin täysi-ikäinen, ei huolta)
Sitä sihahdusta ei varmaan saa kuulumattomaksi. Paineessa olevat kaasut pitää joka tapauksessa purkautuessaan semmoisen äänen. Tölkki pitäisi vaan avata paikassa, josta sihahdus ei kantaudu muiden korviin.
Voi pientä :'( Minä en kyllä sinuna sihauttelisi, jos se kerran häntä ahdistaa. Mutta olenkin aika lälly kasvattaja.
vesihana tosiaan auki ja pyyhe tölkin päälle.
Mun mielestä kannattaa altistaa lapsi tuolle äänelle. Fobiat helposti voimistuvat, jos niille antaa periksi. Tuo on kuitenkin täysin "järjetön" pelko.
Altista. Lapsen on hyvä oppia turvallisissa oloissa, eli teillä, että tölkin sihahdus on pelkkä sihahdus, siitä ei automaattisesti seuraa mitään kammottavaa. Jos alatte pomppia hänen traumansa ympärillä suurennatte äidin alkoholismin elämää hallitsevaksi asiaksi ja teette lapselle karhunpalveluksen, joka voi heijastua pitkälle tulevaisuuteen.
Minä altistaisin, lapsen edessä ja näkyvillä. Hän näkee, mitä tapahtuu ja saa neuroneihinsa uudet reitit. Muuten hän kärsii sisahduksista lopun elämäänsä.
Alkkiksen aikuisena lapsena tiedän tuon tunteen. Säpsähdän aina kun tölkki avataan. Ja voin kertoa, ettei vesihanan avaaminen auta, äitini kyllä yritti. Kuuluu läpi jopa toiseen huoneeseen. Eli älä yritä peitellä kun ei se onnistu.
Minulla oli tuo sama ahdistus joskus aikoinaan alkkisvanhemman takia :O Olin tosin ihan teini-iässä jo. Edelleenkään en kys.äänestä pidä, mutta enää en saa paniikkiakaan.
Voisiko sihahduksen saada liittymään johonkin kivaan juttuun? :)
No mulla vielä aikuisenakin tulee paha olo ja ahdistus siitä. Ymmärrän lasta.
Mulla on sama, ei nyt mikään elämää häiritsevä asia, mutta tölkin avaamisen äänestä tulee inha olo. Ja olen siis jo 30 ja vuosien terapiat takana. Voin kertoa, ettei sitä voi peittää sitä ääntä. Mun isä yritti salailla niitä tölkkien avaamisiaan. Sen sihahduksen voi peittää ehkä, muttei sitä napsahdusta, joka sen jälkeen tulee.
Minun neuvoni on, että avaa tölkkisi lapsen nähden. Hän näkee ettei se ole alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:40"]Voisiko sihahduksen saada liittymään johonkin kivaan juttuun? :)
[/quote]
Tarjoa lapselle sitä limua myös, kaada laseihin :)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:40"]
Voisiko sihahduksen saada liittymään johonkin kivaan juttuun? :)
[/quotey
jep, näin sitä hoidettaisiin
Niuho pentu. anna mennä !