Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin perustuu housuun ulostaminen voimakkaan pelon vuoksi?

Vierailija
11.12.2021 |

Siis en ole koskaan nähnyt/kokenyt, mutta näin voi käydä. Mihin tämä perustuu, miksi suoli pettää?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin eläimillä kyseessä on hämäys, eli saalistaja hämääntyy siitä ulosteesta. En kyllä tiedä onko ihmisellä sama vai onko adrenaliinilla ja sulkijalihaksella joku yhteys. Itse olen joskus ollut todella uhkaavassa tilanteessa ja vaikka en housuun paskonutkaan, minulle tuli selvästi vessahätä sen tilanteen ansiosta.

Vierailija
2/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku joka tietää? Vai onko tämä vaan sananparsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin pelko kouraisee mahan pohjasta. Pelko tuntuu fyysisenä juuri mahassa ja suolistossa. Silloin on hyvä olla vessa lähellä.

Vierailija
4/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tiedä autonomista hermostoa?

Vierailija
5/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympaattisen ja parasympaattisen hermoston epätasapainotila, joka laukeaa voimakkaan stressireaktion tuloksena?

Vierailija
6/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tiedä autonomista hermostoa?

En tiedä, en ole perehtynyt. Mitä siis tarkoitetaan?

Vierailija
7/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei tule pelottavassa tilanteessa ulostamisen tarve, mutta alan vapisemaan häiritsevän voimakkaasti. 

Vierailija
8/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin olen kuullut että paniikkitilanteessa ruumis haluaa keventää kaiken ylimääräisen painolastin ennen taistelua/pakoa, jotta selviytymismahdollisuus on mahdollisimman suuri. Tiedä pitääkö paikkansa, mutta kuulostaa loogiselta.

Vierailija
9/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin olen kuullut että paniikkitilanteessa ruumis haluaa keventää kaiken ylimääräisen painolastin ennen taistelua/pakoa, jotta selviytymismahdollisuus on mahdollisimman suuri. Tiedä pitääkö paikkansa, mutta kuulostaa loogiselta.

Voi hyvin olla. Yleensä näissä on joku looginen selitys taustalla, vaikka tietysti ne tuntuisikin ihan hulluille. 

Vierailija
10/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei tule pelottavassa tilanteessa ulostamisen tarve, mutta alan vapisemaan häiritsevän voimakkaasti. 

Vapina on kehon lievempi stressireaktiomuoto, tuo housuun ulostaminen/virtsaaminen on aika äärimmäinen ja harva elämänsä aikana loppujen lopuksi joutuu tilanteeseen, jossa niin käy. Tyypillisempää on juuri tuo vapina, hillitön itku tms.

Vierailija
11/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lukenut jostain saman! Mutta minusta tuollainen vain hidastaisi pakoon lähtemistä :D

Vierailija
12/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jännitys pistää mahan kuralle. Jos tiedossa on esim. esiintyminen niin tunnin sisään pitää käydä vessassa useampaan otteeseen. Pelossa on varmasti sama juttu, mutta siinä tilanteessa ei mieti pidättelemistä ja pskoo alleen.

Vierailija
13/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakeneva eläin usein ulostaa lähtiessään, esim. hirvi.

Vierailija
14/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapina on kehon lievempi stressireaktiomuoto, tuo housuun ulostaminen/virtsaaminen on aika äärimmäinen ja harva elämänsä aikana loppujen lopuksi joutuu tilanteeseen, jossa niin käy. Tyypillisempää on juuri tuo vapina, hillitön itku tms.

Tämä vapina on todella rasittavaa ja sille ei voi mitään kun se tulee. Se tosiaan tulee jostakin hermostosta. 

Vierailija
15/15 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenipelissä lajityyppi, joka keventää painonsa hädän hetkellä ja esim. juoksee aavistuksen nopeammin, on pärjännyt hitusen paremmin kuin ne joilla ei ole tuota ominaisuutta.