Miehen työmarkkinatuki, minun kotihoidontuki ja kesäloma
Hei,
Otsikkoon oli vaikea muotoilla tätä asiaa, mutta jospa joku osaisi tähän vastata.
Mieheni opiskelee uutta ammattia työmarkkinatuella ja minä hoidan vajaan vuoden ikäistä lastamme kotona. Miehellä on reilun 2 kuukauden pituinen kesäloma opinnoista, mutta saa silloinkin työmarkkinatukea, ilman korotusosaa tai matkakorvausta tietenkin. Aion olla kotona kesän lasta hoitamassa, ellen saa hyvää kesätyötä.
Vähennetäänkö minun kotihoidontukeni miehen työmarkkinatuesta kesäloman ajan?
Kiitos sille, joka vaivautuu vastaamaan kysymykseeni.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:45"]
Mä kuule luulen että se työmarkkinatuki ei niin suuri oo, etteikö 8-10e tuntipalkallakin jo kesätöihin lähtisi. ja kun niitä töitä ei vain aina ole! Ja ootko sä todellakin kateellinen sellaiselle, joka päätähuimaavalla kotihoidontuella ja työmarkkinatuella pystyy vielä lapsenkin elättämään? Hyi.
[/quote]
Lapsen tekeminen on henkilökohtainen arvovalinta! Mitaliko pitäsi lähetttää?! Juu ei kannata töitä tehdä ei. Hyvät ajat on toki ikuseksi ajaksi ansaittua!
Hauskaa huomata, että aloitukseni/kysymykseni herättää ihmisissä kateutta, vihaa ja katkeruutta. Jatkakaa vain, teen itselle poppareita, sen verran mielenkiintoista tämä on. :) Ap
Entiseen aikaan toiselle vanhemmalle maksettu kotihoitotuki vähensi työttömän päivärahaa, jos kotihoitotuen saaja oli töissä.
Siksi voi hyvinkin epäillä sen vaikuttavan myös työmarkkinatukeen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:12"]Entiseen aikaan toiselle vanhemmalle maksettu kotihoitotuki vähensi työttömän päivärahaa, jos kotihoitotuen saaja oli töissä.
Siksi voi hyvinkin epäillä sen vaikuttavan myös työmarkkinatukeen.
[/quote]
Tämän takia asiaa täällä kysyinkin :) mietin vain, ovatko säännösäännöt muuttuneet ja onko jollain kokemusta asiasta. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:10"]
Hauskaa huomata, että aloitukseni/kysymykseni herättää ihmisissä kateutta, vihaa ja katkeruutta. Jatkakaa vain, teen itselle poppareita, sen verran mielenkiintoista tämä on. :) Ap
[/quote]
:) Ehkä se sinunkin viha siitä herää...Päivähoitomaksut nousee, peruskoulussa opettajat lomautettuna, työttömyys lisääntyy, terveydenhoitopalveluja vähennetään, jne... ;) Kyllä tämä sinunkin nilkaan osuu ja lisää hymiöitä keventämään. :)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:10"]
[/quote]
:) Ehkä se sinunkin viha siitä herää...Päivähoitomaksut nousee, peruskoulussa opettajat lomautettuna, työttömyys lisääntyy, terveydenhoitopalveluja vähennetään, jne... ;) Kyllä tämä sinunkin nilkaan osuu ja lisää hymiöitä keventämään. :)
[/quote]
Ehkä se herää, ehkä ei, mutta minusta pienelle lapselle paras paikka on kotona, lasten parissa töitä tekevänä olen tätä mieltä. Jos vanhemmat voivat hoitaa lasta kotona ainakin pari vuotta yhteiskunnan avulla, minulla ei ole sitä vastaan mitään. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:31"]Ei vähennetä.
[/quote]
Kiitti, kun vastasit! :)
Ellen saa hvyää kesätyötä?! Määrittele millainen työ kelpaa ja millainen ei?! Ja sitten ihmetellään, kun tukiehtoja kiristetään ja niistä leikataan... Ja miehesi ei tietenkää voi mennä kesätöihin, eihän?! Pitäähän työttämällä nyt lomaa olla. t. katkera opiskelija
Siis miksi ihmeessä vähennettäisiin? En nyt ymmärrä millä logiikalla noin päättelet?
Mä kuule luulen että se työmarkkinatuki ei niin suuri oo, etteikö 8-10e tuntipalkallakin jo kesätöihin lähtisi. ja kun niitä töitä ei vain aina ole! Ja ootko sä todellakin kateellinen sellaiselle, joka päätähuimaavalla kotihoidontuella ja työmarkkinatuella pystyy vielä lapsenkin elättämään? Hyi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:40"]Ellen saa hvyää kesätyötä?! Määrittele millainen työ kelpaa ja millainen ei?! Ja sitten ihmetellään, kun tukiehtoja kiristetään ja niistä leikataan... Ja miehesi ei tietenkää voi mennä kesätöihin, eihän?! Pitäähän työttämällä nyt lomaa olla. t. katkera opiskelija
[/quote]
Valmistuin yliopistosta juuri ennen lapsen saamista ja olen hakenut oman alan kesätöitä. Siivoustöitä ja muita vastaavia olen tehnyt paljon opiskeluaikana, joten haluaisin tehdä oman alan töitä, jos vain mahdollista. Ole sinä vain katkera opiskelija, minä olen sen vaiheen jo ohittanut. ;)
Mieheni on kesätöitä hakenut, mutta saaminen ei tietysti ole varmaa.
Minä haluan vain miettä kaikki vaihtoehdot etukäteen siltä varalta, että töitä emme saa. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:40"]Ellen saa hvyää kesätyötä?! Määrittele millainen työ kelpaa ja millainen ei?! Ja sitten ihmetellään, kun tukiehtoja kiristetään ja niistä leikataan... Ja miehesi ei tietenkää voi mennä kesätöihin, eihän?! Pitäähän työttämällä nyt lomaa olla. t. katkera opiskelija
[/quote]
Valmistuin yliopistosta juuri ennen lapsen saamista ja olen hakenut oman alan kesätöitä. Siivoustöitä ja muita vastaavia olen tehnyt paljon opiskeluaikana, joten haluaisin tehdä oman alan töitä, jos vain mahdollista. Ole sinä vain katkera opiskelija, minä olen sen vaiheen jo ohittanut. ;)
Minä haluan vain miettä kaikki vaihtoehdot etukäteen siltä varalta, että töitä emme saa. Ap
[/quote]voi tyhmää kun menit lapsen tuohon saumaan tekemään... No, sitä niittää mitä kylvää.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:45"]Mä kuule luulen että se työmarkkinatuki ei niin suuri oo, etteikö 8-10e tuntipalkallakin jo kesätöihin lähtisi. ja kun niitä töitä ei vain aina ole! Ja ootko sä todellakin kateellinen sellaiselle, joka päätähuimaavalla kotihoidontuella ja työmarkkinatuella pystyy vielä lapsenkin elättämään? Hyi.
[/quote]
Iso hali sulle <3 Ap
Kotihoidontukea sa vaikka olisi töissä ja palkkaisi lapsenhoitajat tai mummo tulisi lapsia hoitamaan
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:40"]Ellen saa hvyää kesätyötä?! Määrittele millainen työ kelpaa ja millainen ei?! Ja sitten ihmetellään, kun tukiehtoja kiristetään ja niistä leikataan... Ja miehesi ei tietenkää voi mennä kesätöihin, eihän?! Pitäähän työttämällä nyt lomaa olla. t. katkera opiskelija
[/quote]
[/quote]voi tyhmää kun menit lapsen tuohon saumaan tekemään... No, sitä niittää mitä kylvää.
[/quote]
En minä tästä tilanteesta valita. Pienillä tuloilla olemme pärjänneet ja lapselta ei mitään puutu. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Ap
Eihän ne pysty sitä lasta elättämään ilman tukia joita nyt saavat. Ei sellaisessa tilanteessa ole mitään kadehdittavaa. Pikemminkin heitä pitäisi sääliä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:53"]Eihän ne pysty sitä lasta elättämään ilman tukia joita nyt saavat. Ei sellaisessa tilanteessa ole mitään kadehdittavaa. Pikemminkin heitä pitäisi sääliä.
[/quote]
Vaikka sitten niin :D Onneksi lapsi tästä kasvaa ja menee päiväkotiin, kun on vähän vanhempi ja minä menen töihin. Sitten maksan mielelläni veroja, jotta muidenkin pienet lapset voivat olla vanhemman kanssa kotona. Ap