Vastaako ulkoinen habituksesi sosiaalista asemaasi?
Vastaako ulkoinen olemuksesi sosiaaliluokkaasi? Vaikka poikkeuksia mahtuu aina mukaan, niin yleensä ihmiset "paljastuvat" habituksensa perusteella.
Saattaa kuulostaa aika hölmöltä, mutta harrastamme erään ystäväni kanssa seuraavaa. Kun törmäämme erilaisiin ihmisiin, tarkkailemme huviksemme heidän liikkeitään ja käytöstään. Tämän jälkeen yritämme arvailla heidän ammattejaan/sosiaalista asemaansa. Tätä voi harrastaa niin ravintoloissa, kaupan kassajonossa kuin musiikkifestivaaleillakin. Joku voisi kysyä, miksi harrastamme tällaista. Koska se on mielenkiintoista.
Kommentit (13)
Harrastamme mieheni kanssa tuota hieman pienimuotoisemmin. Bongailemme sairaanhoitajia suojateillä.
Oma sosiaalinen asemani on vaikeasti määriteltävissä. Olen varakas, mutta hankkinut omaisuuteni tekemällä ruumiillista työtä. Olen tosin sivistänyt itseäni lukion jälkeen lukemalla kirjallisuutta, harrastamalla kulttuuria jne., mutta koulutuksen tuomaa sivistystä ja sen kautta määrättyä sosiaalista asemaa minulla ei ole. Olen kai joku juoksupojasta johtajaksi-tyyppinen maltillinen nousukas tai jotain? En tiedä, mikä olen. Siksi varmaan ulkoinen habitukseni on epämääräinen, ei ehkä ihan sillan altakaan, mutta ehkä jotain tyyliin asiallinen harmaavarpunen.
Ihmiset usein arvaavat, että minulla on korkeakoulututkinto. En ole luonut mitään siihen liittyvää tyyliä ainakaan tietoisesti.
Sosiaaliluokka, sosiaalinen asema ja ammatti eivät ole sidoksissa toisiinsa.
Voisitteko vähän avata, että mikä on tuo sairaanhoitajien suosima ilmiasu. Itselleni se ei ole oikein auennut.
t. hoitsu
Olen opettaja, ja pukeudun ehkä keskimääräistä opettajaa kalliimmin ja olen laitetumpi. Sikäli ulkoasuni ehkä heijastaa enemmän isäni ja aviopuolisoni sosiaalista asemaa, itse olen valinnut keskiluokkaisemman ammatin. Vähän säälittävää tietysti, kun tarkemmin ajattelee.
Olen yliopisto-opiskelija ja näytän spurgulta. Eli ei.
Pukeudun vaatimattomasti ja ajan keskihintaisella autolla. Ainoastaan asuinpaikkani kertoo asemastani. En halua näyttää varakkaalta.
Olen opettaja ja tykkään laittautua töissä ja vapaa-aikana. Vaatteeni ovat muiden kommenttien mukaan tyylikkäitä. Kertooko ulkoinen habitus sosiaalisen asemani..enpä tiedä.
Kertoo. Olen lähihoitaja. Hiukset leikkauksesta ylikasvaneet, vaatteet halpoja riepuja, ylipainoakin löytyy. Näytän rentulta.
Ei