Mitä teitte lapsenne kanssa ekalla, kun hän pääsi koulusta jo klo 12?
Kommentit (39)
iltapäiväkerho- vankilan ovi ois napsahtanut esim. Usassa, jos yksin jätetään kotiin. Tällä ei vaan saada aikaiseksi harrastuskerhoja heti kouluopetuksen jälkeen.
Ongelmaa ei olisi, jos naiset viitsisivät jäädä kotiin kunnes lapsi on vanhempi. Kotiäitiys on ihanaa ja lähentää suhdetta lapseen. Ekaluokkalainen on vielä pieni ja kaipaa äidin seuraa.
Minä teen kotona töitä, mutta minusta se iltis ja kaverit siellä oli erittäin tärkeitä sekä ekalla että tokalla.
Kolmannella meille tuli kahtena iltapäivänä 3 kaveria ja kahtena oli harrastus iltapäivällä.
Mielenkiintoinen keskustelu, jäin oikein miettimään miten itse toimisin. :D Omassa lapsuudessani vihasin iltistä ja onneksi äitini suostui tokalla luokalla jo siihen, että olin yksinään kotona koulun jälkeen. Nautin siitä yksin vietetystä ajasta kovasti jo 8-vuotiaana. Johtuu kai introverttiluonteesta, että se iltis oli niin rasittavaa, nykyäänkin kotona oleminen on parasta mitä tiedän.
Ihanaa tietenkin olisi, jos omat lapset viihtyisivät iltiksessä. Tietäisi että lapsilla on turvallinen paikka olla ja aikuisia lähellä.
Terv. Lapseton, mutta pian opiskelujen jälkeen lasten saannista jo haaveileva parikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä läksyt, kun lapsi oli ip-kerhossa? On tärkeää, että aikuinen tukee läksyissä.
Kyllä sen ekaluokkalaisenkin oletetaan tekevän ne läksyt itse. Ei se "tukeminen" tarkoita sitä, että heti koulun jälkeen aikuinen istuu vieressä neljä tuntia.
Lukuläksyt pitää huoltajan kuitata.
No siis itse pääsin kyllä vasta yhdeltä, mutta menin kotiin odottamaan, että muut tulevat kotiin. Varmaan leikin jotain siinä odotellessa.
Töissä. Lapsi oli valvotussa leikkipuistossa.
Lapsi käveli iltapäiväksi viereiseen taloon, jossa lastentarhaopettaja hoiti omia ja pari muutakin lasta. Maksoimme puolipäivähoidosta toisen luokan kevääĺle asti. Tykkäsi leikkiä pienempien kanssa ja oli vähän isosiskon roolissa. Ainokaisellemme ihana paikka.
Hain kotiin. Tein sillon vain iltaa ja yövuoroa.
Olin töissä. Lapset ip:ssä, siellä söivät välipalan, teki läksyt ja leikkivät kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli koulunsa iltapäiväkerhossa kello 16 asti - se oli todella tärkeää vapaan leikin kannalta.
Minkä vapaan leikin? meillä ei lapsen ip-kerhossa ole mitään leikkiä.
No meillä oli. aattele. Lapsemme ei ehkä ole samassa iltiksessä. uskomatonta!
No on kyllä uskomatonta, että jollekin vanhemmalle vapaa leikki nimenomaan ip-kerhossa on noin tärkeää. Eikö lapsesi saa leikkiä vapaasti kotona, vai pelkäätkö, että koti on sotkuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä läksyt, kun lapsi oli ip-kerhossa? On tärkeää, että aikuinen tukee läksyissä.
Kyllä sen ekaluokkalaisenkin oletetaan tekevän ne läksyt itse. Ei se "tukeminen" tarkoita sitä, että heti koulun jälkeen aikuinen istuu vieressä neljä tuntia.
Lukuläksyt pitää huoltajan kuitata.
Kuinka pitkään teillä oikein tuhrataan läksyjen kanssa? Meillä meni lukuläksyissä 5 min päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli koulunsa iltapäiväkerhossa kello 16 asti - se oli todella tärkeää vapaan leikin kannalta.
No on kyllä uskomatonta, että jollekin vanhemmalle vapaa leikki nimenomaan ip-kerhossa on noin tärkeää. Eikö lapsesi saa leikkiä vapaasti kotona, vai pelkäätkö, että koti on sotkuinen?
,
En ole jolle vastasit, mutta vapaa leikki on lapsen aivoja parhaiten kehittävää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa ei olisi, jos naiset viitsisivät jäädä kotiin kunnes lapsi on vanhempi. Kotiäitiys on ihanaa ja lähentää suhdetta lapseen. Ekaluokkalainen on vielä pieni ja kaipaa äidin seuraa.
Niin on, tosi ihanaa. Etenkin kun tulee ero ja mies vie tienestinsä sekä karttuneen eläkkeensä uuden naisen huusholliin. Oma eläke pienentynyt ja työn saanti hankalampaa kun on ollut kotona. Sitten lasten isä junailee itselleen minimielarin ja haukkuu uudelle naiselle miten ex-vaimo vaan loisi kotona lasten kanssa kun hän teki kovasti töitä ja yritti parhaansa...
Uskokoon ken tahtoo, vai on kotiäitiys ihanaa..
Pääsi koulusta aikaisintaan 12.30. Reippaana ekaluokkalaisena halusi tehdä läksyt heti (aikuisen ohjausta tarvitsi).
Osan viikosta oli ip:ssa.
Mun lapsen iltapäiväkerjo oli tosi kiva. Siellä saattoi toki tehdä läksyt, mutta myös leikkiä, kokkijerho oli osana kerran viikossa, eri pelejä, joogaa vapaata leikkiä, lukemista. Kävi siellä osin vielä 3. Luokalla. Ip- kerho oli vanhempainyhdisryksen järjestämä, ja siellä oli useita työntekijöitä. Hiukan kalliimpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä sinä olet?
Mun lapsi kävi kielikoulua jonne kuljettiin laajalta alueelta.
Ei ne kaverit täällä kotona olisi olleet. Lapsi olisi nököttänyt yksin.
Iltapäiväkerho! Molemmat lapset tykkäsi kovasti.
Oma ekaluokkalaiseni tekee läksyjä noin 5 min, eikä niitä edes tule joka päivä. Ei ole mikään ongelma tehdä niitä illalla.