Onko paha teko ok jos sen tarkoitus on hyvä?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Saako tekijä itse määritellä hyvän?
Kyllä. Sana 'tarkoitus' merkitsee tässä yhteydessä motiivia.
Ei. Velvollisuusetiikkaa edustava filosofi Immanuel Kant muotoili hyvin: Toimi niin, että toimintaohjeesi voisi tulla yleiseksi laiksi kaikkina aikoina.
Tarkoitushan on aina hyvä
Stalin halusi kansan parasta. Ainut vaan et osa kansasta oli eri mieltä ä, joten leirille toisin ajattelijat. Hitler halusi saksan parasta. Lopputulos tiedetään. Se että haluaa parasta pitäisi tarkentaa että kenen parasta ja onko se joltain muulta jostain pois
Riippuu ihan teosta ja sen vaikutuksista ympäristölle. Jos jollakulla on esimerkiksi sairas läheinen, niin on ok vaikkapa salakuljettaa tälle laitonta lääkettä rajan yli, mutta ei ole ok tappaa ketään sitä lääkettä saadakseen. Kaikki on aina suhteellista.
En vastannut gallupiin, kun ei vaihtoehdot sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sana 'tarkoitus' merkitsee tässä yhteydessä motiivia.
Mikä tekee teosta sitten pahan?
Pelkkä tarkoitus ei riitä vaan lopputuloksen on myös oltava hyvä. Jos intentio riittää, kuka vain voi tehdä mitä vain sairasta ja selitellä tekonsa hyvällä tarkoituksella. Myöskään hyvä teko ei ole hyvä jos tarkoitus on olevinaan hyvä, mutta tekijä ei käytä yhtään järkeä ja aiheuttaa vain vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan teosta ja sen vaikutuksista ympäristölle. Jos jollakulla on esimerkiksi sairas läheinen, niin on ok vaikkapa salakuljettaa tälle laitonta lääkettä rajan yli, mutta ei ole ok tappaa ketään sitä lääkettä saadakseen. Kaikki on aina suhteellista.
En vastannut gallupiin, kun ei vaihtoehdot sovi.
Ei salakuljettaminen ole "pahaa" vaikka laitonta onkin.
Ollaan hyvin kaltevalla pinnalla jos tarkoitus pyhittää keinot, siksi ei.
Väittäisin että suuri osa ihmisistä
Päättää asian mututuntumalla. Esim, vaikutelman perusteella.
syyttäjä ei ehkä hyväksy selitystäsi kadottaa rasismi maailmasta hävittämällä kaikki n-sanat
Vähään riiippuu. Itse luotan tähän etttä voi puhuan esiim niiinkuin mies miehellle.
Vierailija kirjoitti:
Vähään riiippuu. Itse luotan tähän etttä voi puhuan esiim niiinkuin mies miehellle.
Se on justiin jos ihmiselltä puuttuu esim tunneäly ja tilannnetaju vaiikka ja tai on liiian herkkäää niin menee monimutkaiseksi.
Kaverilla oli oikein tapana selitellä kaiki sillä, että tarkoitti hyvää.
Kun tuo selitys osoittautui toistuvaksi, niin enää ei olla kavereita.