Ei alle 3-vuotiaita päiväkotiin!!
Hyvät vanhemmat. Jos mitenkään, työelämän ja yhteiskunnan paineessa on mahdollista, älkää laitatko pieniä lapsianne päiväkotiin hoitoon. Päiväkodissa ei ole mitään, mitä lapsenne tarvitsevat. Päin vastoin. Päivähoito ei pysty tarjoamaan mitään, mitä lapsi ei saisi luontaisesti omien rakastavia vanhempien hoidossa. Siitäkään huolimatta, että päiväkodissa sattuisi olemaan aidosti sydämellään työtä tekeviä, hyviä hoitajia. He ovat silti vain korvikkeita teille, hyvät vanhemmat!
Terveisin päiväkodin täti
Kommentit (126)
Minusta on tärkeää antaa lapsille työnteon malli. Aikuinen täysivaltainen ihminen ei pyöri yhteiskunnan rahoilla kotona vuosikymmentä niistämässä neniä ja odottamassa, että putoaa työelämästä eikä naisen elämän kuulu olla pelkkää pullantuoksuista kotiäitiyttä. Olin kotona 3,5v ja palasin työelämään kuopuksen ollessa kaksivuotias. Taloudellisesti olisimme varmaan pärjänneet vielä vuoden, mutta minä en enää viihtynyt kotona enkä ollut paras mahdollinen äiti. Kaipasin haasteita ja tunsin kuinka kovalla työllä saamani koulutus ja tietotaito valui hukkaan hiekkalaatikon reunalla. Lapset ovat olleet kohta vuoden mukavassa yksityisessä päiväkodissa, jossa ryhmäkoot ovat inhimillisiä ja hoitajat työstään innostuneita. Teen lyhennettyä työpäivää ja pyrimme mieheni kanssa joustamaan työajoissa, jotta lasten hoitoaika pysyisi kohtuullisena. Kertaakaan ei ole kumpikaan lapsista jäänyt itkevänä hoitoon ja erityisesti neljävuotiaalle päiväkodissa syntyneet kaverisuhteet ovat todella tärkeitä.
Minusta ap:n suhtautuminen työhönsä on valitettavaa. Jos ap kokee ettei pärjää työssään, pitäisikö hänen harkita lisäkoulutusta eikä syyttää asiakkaitaan ja työolosuhteita. Jos alle kolmevuotiaiden ryhmässä on jotenkin kaoottista eivätkä lapset saa tarpeeksi huomiota, ap voisi ottaa työssään puheeksi, miten ryhmän toimintaa voitaisiin kehittää. Nin me muut aikuiset töissämme toimimme. Jos jokin ei toimi, se korjataan, eikä levitellä käsiä ja syytetä työpaikan olosuhteita.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 08:06"]Hyvät vanhemmat. Jos mitenkään, työelämän ja yhteiskunnan paineessa on mahdollista, älkää laitatko pieniä lapsianne päiväkotiin hoitoon. Päiväkodissa ei ole mitään, mitä lapsenne tarvitsevat. Päin vastoin. Päivähoito ei pysty tarjoamaan mitään, mitä lapsi ei saisi luontaisesti omien rakastavia vanhempien hoidossa. Siitäkään huolimatta, että päiväkodissa sattuisi olemaan aidosti sydämellään työtä tekeviä, hyviä hoitajia. He ovat silti vain korvikkeita teille, hyvät vanhemmat! Terveisin päiväkodin täti [/quote] Meidän kehitysviiveinen lapsi tarvitsee päiväkotia kehityksensä tueksi, kuulemani mukaan ihan parasta puheen kehittymiseen ja vuorovaikutukseen ok toisten lasten ja ryhmän seura. Että väärässä olet ha jos et tuota tiennyt, niin en usko hetkeäkään että olet koulutettu päiväkodin työntekijä.
[/quote]
Meille taas puheterapeutti suositteli 3v:lle kotihoitoa pikkusisaruksen kanssa. Eikö hän ollut ammattilainen, vai onko tapauksia erilaisia?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:35"]Minusta on tärkeää antaa lapsille työnteon malli. Aikuinen täysivaltainen ihminen ei pyöri yhteiskunnan rahoilla kotona vuosikymmentä niistämässä neniä ja odottamassa, että putoaa työelämästä eikä naisen elämän kuulu olla pelkkää pullantuoksuista kotiäitiyttä. Olin kotona 3,5v ja palasin työelämään kuopuksen ollessa kaksivuotias. Taloudellisesti olisimme varmaan pärjänneet vielä vuoden, mutta minä en enää viihtynyt kotona enkä ollut paras mahdollinen äiti. Kaipasin haasteita ja tunsin kuinka kovalla työllä saamani koulutus ja tietotaito valui hukkaan hiekkalaatikon reunalla. Lapset ovat olleet kohta vuoden mukavassa yksityisessä päiväkodissa, jossa ryhmäkoot ovat inhimillisiä ja hoitajat työstään innostuneita. Teen lyhennettyä työpäivää ja pyrimme mieheni kanssa joustamaan työajoissa, jotta lasten hoitoaika pysyisi kohtuullisena. Kertaakaan ei ole kumpikaan lapsista jäänyt itkevänä hoitoon ja erityisesti neljävuotiaalle päiväkodissa syntyneet kaverisuhteet ovat todella tärkeitä.
Minusta ap:n suhtautuminen työhönsä on valitettavaa. Jos ap kokee ettei pärjää työssään, pitäisikö hänen harkita lisäkoulutusta eikä syyttää asiakkaitaan ja työolosuhteita. Jos alle kolmevuotiaiden ryhmässä on jotenkin kaoottista eivätkä lapset saa tarpeeksi huomiota, ap voisi ottaa työssään puheeksi, miten ryhmän toimintaa voitaisiin kehittää. Nin me muut aikuiset töissämme toimimme. Jos jokin ei toimi, se korjataan, eikä levitellä käsiä ja syytetä työpaikan olosuhteita.
[/quote]
Jos yhtään seuraat uutisia, niin tiedät että päiväkodin henkilöstö odottaa uutta varhaiskasvatuslakia kuumeisesti. Sitä, että resurssiasia otettaisiin vakavasti. Se vaan ei näytä toteutuvan, koska varhaiskasvatus ei ole korkealle arvostettua, ja päiväkodit nähdään päättäjien silmissä vain tarhana, jonka toivotaan kuluttavan mahdollisimman vähän rahaa. Tai ei ainoastaan toivota, vaan näin järjestetään.
Ja muuten, kun näistä asioista valitetaan, syytetään asennevammaiseksi ja ammattitaidottomaksi. Esim tässäkin ketjussa.
HAHA. Heti tuli mieleen Nina Mikkonen. Jos et ole vielä kattonut klippiä youtubesta, niin suosittelen :D Ja niin, poikani menee syksyllä päiväkotiin 2 vuotiaana iik
No minäpä heitän ilmoille kysymyksen, mihin en edes odota saavani järkevää vastausta.
Olen 21vuotias, 1v pojan äiti. Olin nuorena melko välinpitämätön eikä koulu oikein kiinnostanut. Sitten joku pieni ihminen sisälläni kasvatti minua henkisesti niin paljon, että jo tuilla eläminen tuntuu niin nololta kun haluaa antaa lapselleen parasta.
Suunnittelin meneväni jatkamaan koulua syksyllä, että saan vielä tämän vuoden puolella ammatin. Poikani olisi 1v6kk. Ensinhän tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea, koska poika on niin aktiivinen että kaipaa selvästi jo omanikäistä leikkikaveria. Sitten tuli ilmoille se, että poika on liian pieni päiväkotiin, niin kuin kyseinen tätikin tässä nyt väittää.
Jos jään kotiin vielä kahdeksi vuodeksi, olen silti noin 50% mielestä tehnyt väärän valinnan, koska olen sossupummi. Tai näin minua kutsutaan.
Jos taas lähden opiskelemaan niin se toinen 50% koostuy juurikin teistä väsyneistä päiväkodin tädeistä ja muista kukkahatuista.
Minullekkin tuli Nina Mikkonen mieleen, ihan paras pätkä :D
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:57"]No minäpä heitän ilmoille kysymyksen, mihin en edes odota saavani järkevää vastausta.
Olen 21vuotias, 1v pojan äiti. Olin nuorena melko välinpitämätön eikä koulu oikein kiinnostanut. Sitten joku pieni ihminen sisälläni kasvatti minua henkisesti niin paljon, että jo tuilla eläminen tuntuu niin nololta kun haluaa antaa lapselleen parasta.
Suunnittelin meneväni jatkamaan koulua syksyllä, että saan vielä tämän vuoden puolella ammatin. Poikani olisi 1v6kk. Ensinhän tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea, koska poika on niin aktiivinen että kaipaa selvästi jo omanikäistä leikkikaveria. Sitten tuli ilmoille se, että poika on liian pieni päiväkotiin, niin kuin kyseinen tätikin tässä nyt väittää.
Jos jään kotiin vielä kahdeksi vuodeksi, olen silti noin 50% mielestä tehnyt väärän valinnan, koska olen sossupummi. Tai näin minua kutsutaan.
Jos taas lähden opiskelemaan niin se toinen 50% koostuy juurikin teistä väsyneistä päiväkodin tädeistä ja muista kukkahatuista.
Minullekkin tuli Nina Mikkonen mieleen, ihan paras pätkä :D
[/quote]
Mikä se kysymys oli? :)
Kysymys ei ole siitä, että kokisin,etten pärjää työssäni. Kysymys ei ole minusta vaan niistä lapsista siellä päiväkodissa. Vaikka ammattilainen olisi kuinka hyvä ja innostunut työstään, hän ei voi korvata lapsen omaa vanhempaa. Siihen tosiasiaan ei opiskeltu tieto lapsen kasvusta ja kehityksestä auta. Alle 3-vuotias ei tarvitse puheen kehityksen tueksi päiväkotia, puhumisen harjoittelu päiväkodissa ei ole yhtään laadukkaampaa kuin kotihoidossa Alle 3-vuotias ei tarvitse enempää virikkeitä kuin mitä tavallinen arki tuottaa. Alle 3-vuotias ei tarvitse ympärilleen ryhmää harjoitellakseen sosiaalisia taitoja.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:57"]No minäpä heitän ilmoille kysymyksen, mihin en edes odota saavani järkevää vastausta. Olen 21vuotias, 1v pojan äiti. Olin nuorena melko välinpitämätön eikä koulu oikein kiinnostanut. Sitten joku pieni ihminen sisälläni kasvatti minua henkisesti niin paljon, että jo tuilla eläminen tuntuu niin nololta kun haluaa antaa lapselleen parasta. Suunnittelin meneväni jatkamaan koulua syksyllä, että saan vielä tämän vuoden puolella ammatin. Poikani olisi 1v6kk. Ensinhän tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea, koska poika on niin aktiivinen että kaipaa selvästi jo omanikäistä leikkikaveria. Sitten tuli ilmoille se, että poika on liian pieni päiväkotiin, niin kuin kyseinen tätikin tässä nyt väittää. Jos jään kotiin vielä kahdeksi vuodeksi, olen silti noin 50% mielestä tehnyt väärän valinnan, koska olen sossupummi. Tai näin minua kutsutaan. Jos taas lähden opiskelemaan niin se toinen 50% koostuy juurikin teistä väsyneistä päiväkodin tädeistä ja muista kukkahatuista. Minullekkin tuli Nina Mikkonen mieleen, ihan paras pätkä :D [/quote] Mikä se kysymys oli? :)
[/quote]
Mitä minun SINUN mielestäsi pitäisi tehdä, jotta kaikki olisivat tyytyväisiä :)
Mä olin esikoisen kanssa 3-v saakka kotona. Vein sen semmoiseen ns kerhoon aina 8-12, siellä oli joka päivä ulkoilua ja muuta leikkiä ja askartelua, paikka oli siis seurakunnan tiloissa, pienten jälleen se on koululaisten iltapäiväkerho. Vein 2-v ja 4-v perhepäivähoitoon. Keskimmäinen meni kerhoon 3v-4v, kun isoveli meni viskarin ja eskarin tulevien luokkalaistensa kanssa. Sitten vein kuopuksen sinä päivänä hoitoon isosiskon kanssa, kun se täytti 2-v, sisko oli 5-v. Seuraavana vuonna siirtyi lähelle päiväkotiin, kun sisko meni koulun yhteydessä olevaan eskariin. Eli aina on ollut melkein isompi sisarus mukana aloittamassa päiväkotia, se on ollut ainakin meidän lapsille helpompaa.
Onhan se hyvä, kun ei niin hyvät vanhemmat tajuavat laittaa lapsensa päiväkotiin. Kaikki eivät vain jaksa tai halua olla omien lastensa kanssa, työ on tärkeämpää heille. Päiväkoti onkin varmasti parempi paikka lapsille, jotka sinne joutuvat.
Huoh. Palasin töihin lapsen ollessa 1-vuotias ja isä jäi 3 kuukaudeksi hoitamaan lasta. Lapsi aloitti 1v.3kk päiväkodin. En pode pätkääkään huonoa omatuntoa enkä pidä itseäni huonona äitinä vaikka täällä joku päiväkodin täti haluaisikin niin ajatella. Tämä ratkaisu sopi meille ja sillä hyvä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:30"]Huoh. Palasin töihin lapsen ollessa 1-vuotias ja isä jäi 3 kuukaudeksi hoitamaan lasta. Lapsi aloitti 1v.3kk päiväkodin. En pode pätkääkään huonoa omatuntoa enkä pidä itseäni huonona äitinä vaikka täällä joku päiväkodin täti haluaisikin niin ajatella. Tämä ratkaisu sopi meille ja sillä hyvä.
[/quote]
Enkä muuten ole oikeassa elämässä tavannut yhtäkään äitiä joka olisi ollut lapsen kanssa 3 vuotta kotona.
Olin jo työtön raskausaikana tai voi sanoa että työhaluton. Raskausaikana hoidin itseäni, kävelin, kävin kirjastossa, mies oli töissä. Vein lapsen vasta yli 3,5 v päiväkotiin ja ei menty kaikkina päivinä, väsytti välillä ja soitin että pijetään ommaa lommaa. Samaten eskariaikana. Poika ei oppinut lukemaan sujuvasti eskariaikana koska aloitti 3 kk myöhemmin. Oli isän kanssa reissun päällä. Hyvinpä oppi lukemaan koulussa oltuaan noin 10 pvää ja sanoi että missä se hurrivitsikirja on ja alkoi lukemaan ku vettä valaen. Olen ollut työelämässä pitkään ja vieläkin. Työ maittaa hyvälle enkä ajattele eläkepäiviä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:30"]Huoh. Palasin töihin lapsen ollessa 1-vuotias ja isä jäi 3 kuukaudeksi hoitamaan lasta. Lapsi aloitti 1v.3kk päiväkodin. En pode pätkääkään huonoa omatuntoa enkä pidä itseäni huonona äitinä vaikka täällä joku päiväkodin täti haluaisikin niin ajatella. Tämä ratkaisu sopi meille ja sillä hyvä.
[/quote]
Taidat kuitenkin potea, kun kirjoitit tänne? Ei ole tarkoitus ilkeillä, mutta ihan hyvä merkki se on, jos potee huonoa omaatuntoa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:30"]Huoh. Palasin töihin lapsen ollessa 1-vuotias ja isä jäi 3 kuukaudeksi hoitamaan lasta. Lapsi aloitti 1v.3kk päiväkodin. En pode pätkääkään huonoa omatuntoa enkä pidä itseäni huonona äitinä vaikka täällä joku päiväkodin täti haluaisikin niin ajatella. Tämä ratkaisu sopi meille ja sillä hyvä.
[/quote]
Taidat kuitenkin potea, kun kirjoitit tänne? Ei ole tarkoitus ilkeillä, mutta ihan hyvä merkki se on, jos potee huonoa omaatuntoa.
[/quote]
Joo. Ihan miten vaan. Kirjotin vaan kertoakseni miten meillä on tehty.
Minä laitoin oman lapseni aivan liian myöhään päiväkotiin ja kaduttaa. 2.5v olisi pitänyt laittaa. 3.5 oli jo liian myöhäistä. Umpiväsyneen äidin ja kipeän pikkusiskon kanssa kotonaolo ei ollutkaan hyvä juttu. Nyt yrittää saada kavereitaan kiinni melkein kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 08:06"]Hyvät vanhemmat. Jos mitenkään, työelämän ja yhteiskunnan paineessa on mahdollista, älkää laitatko pieniä lapsianne päiväkotiin hoitoon. Päiväkodissa ei ole mitään, mitä lapsenne tarvitsevat. Päin vastoin. Päivähoito ei pysty tarjoamaan mitään, mitä lapsi ei saisi luontaisesti omien rakastavia vanhempien hoidossa. Siitäkään huolimatta, että päiväkodissa sattuisi olemaan aidosti sydämellään työtä tekeviä, hyviä hoitajia. He ovat silti vain korvikkeita teille, hyvät vanhemmat! Terveisin päiväkodin täti [/quote] Meidän kehitysviiveinen lapsi tarvitsee päiväkotia kehityksensä tueksi, kuulemani mukaan ihan parasta puheen kehittymiseen ja vuorovaikutukseen ok toisten lasten ja ryhmän seura. Että väärässä olet ha jos et tuota tiennyt, niin en usko hetkeäkään että olet koulutettu päiväkodin työntekijä.
[/quote]
Meille taas puheterapeutti suositteli 3v:lle kotihoitoa pikkusisaruksen kanssa. Eikö hän ollut ammattilainen, vai onko tapauksia erilaisia?
[/quote]
Meillä suosituksen antoi lasten neurologi. Eiköhän hän ole pätevyydessään ylivertainen.
Opettele arvostamaan työtäsi. Hae koulutusta ja panosta päivien sisältöön. Keskustele työnohjauksen tarpeesta, sekä ryhmäsi varhaiskasvatuksellisesta sisällöstä päiväkodin johtajan ja ryhmää ohjaavat lastentarhanopettajan kanssa.
Tarvitset apua tuohon työmotivaatio-ongelmaan ennen kuin väsyt.
t.työssäkäyvä äiti, joka näkee päivittäin, kuinka hyvää työtä päiväkodissa tehdään
Kuinkakohan moni nykyisistä kotiäideistä jäisi edelleen kotiin, jos yhtäkkiä lopettaisiin kotihoidontuki, -lisä ja kuntalisä? Tai vaikka asumistuki.
Kyllä se päätös on kummasti useimmille taloudellinen.
Monen on vaan mentävä töihin tai opiskeltava. Tietysti voi opiskella ammatin ennenkuin ottaa ehkäisyväoneen pois. Itse vein yli 3 v päiväkotiin. Itse en oo koskaan ollut päiväkodissa lapsena koska vanhemmat oli maanviljelijöitä ja kotona asui vielä toinen isovanhemmista jne.