Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on kolesteroli 5.9

Vierailija
13.03.2015 |

ja lääkäri määräsi statiinit.

Pitääkö niitä syödä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:16"]Ei vaan niiden pitää kerätä pölyä kaapissa. Ei vaiskaan. Onko oireita? Mitä juttelitte lääkärin kanssa? Onko lähisukulaisilla oireita? Eikö yläraja ole joku 6 tai 6.2? Miten ruokavalio ja paino, voitko niitä parantaa? Yhtä kaikki; juttele lääkärin kanssa, ja lääkärin neuvojen mukaan. [/quote] Yläraja on 5

[/quote]

Kuka niin sanoo?

Vierailija
2/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ihmekään jos lääkekulut kasvavat vuosi vuodelta vaikka monella tavoin (mm. geneerisillä) on tätä ongelmaa vastaan taisteltu. Hassun jutun tästa tekee, että on miljoona tapaa alentaa kolesterolia mm. ruokavaliota muuttamalla ja lisäämällä liikuntaa. Liikunnalla on hyvin paljon muitakin terveyshyötyjä ja mm. laihduttaa.

Lisäksi lääkkeillä on aina haittavaikutuksia. Näitä sitten hoidetaan toisilla lääkkeillä. Nykyään yhteiskunta eli joku ihan muu kuin sinä itse on vastuussa kaikkien terveydestä ja systeemi on vähän perse edellä puuhun menemistä. Lääketehtaat tietty on tyytyväisiä.

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11449466/Statins-increase-risk-of-diabetes-by-almost-50-per-cent-study-finds.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia sitten 7 eikä määrätty statiineja. En tiedä nykyistä lukemaa.

Vierailija
4/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:18"]

Kannattaa tietenkin syödä, koska tuo on aika korkea arvo, ei nyt mikään järkyttävä mutta ei hyväkään juttu. Ruokavaliolla tuskin saat hirveästi tuota laskettua, koska suomalaisilla on paskat geenit kolesterolin suhteen. Toki terveellinen ruokavalio on tärkeä juttu ja kannattaa kiinnittää siihen huomiota, mutta pelkästään ruokavalion muutoksen aiheuttama kolesteroliarvon lasku on todennäköisesti hyvin pieni.

[/quote]

Mikähän olisi se terveellinen ruokavalio, mitä voisi kokeilla?

[/quote]

No aloita vaikka syömällä rasvaista kalaa 2X viikossa jos et tähän asti ole sitä tehnyt.

Vierailija
5/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi, jos olet muuten terve etkä täytä sydän- ja verisuonitautien muita markkereita. Millaiset ne triglyt olivat? Minusta se on oleellisempi luku.

Vierailija
6/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:57"]

No ei se ihmekään jos lääkekulut kasvavat vuosi vuodelta vaikka monella tavoin (mm. geneerisillä) on tätä ongelmaa vastaan taisteltu. Hassun jutun tästa tekee, että on miljoona tapaa alentaa kolesterolia mm. ruokavaliota muuttamalla ja lisäämällä liikuntaa. Liikunnalla on hyvin paljon muitakin terveyshyötyjä ja mm. laihduttaa.

Lisäksi lääkkeillä on aina haittavaikutuksia. Näitä sitten hoidetaan toisilla lääkkeillä. Nykyään yhteiskunta eli joku ihan muu kuin sinä itse on vastuussa kaikkien terveydestä ja systeemi on vähän perse edellä puuhun menemistä. Lääketehtaat tietty on tyytyväisiä.

http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11449466/Statins-increase-risk-of-diabetes-by-almost-50-per-cent-study-finds.html

[/quote]

Monesti olen kuullut sanottavan, että syövät lääkkeitä saadakseen syödä jotain, mikä on sopimatonta omalle keholle. Mitä järkee!!

Vierailija
7/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta täytän tuota ruokapäiväkirjaa. 

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:31"]

Mulla todettiin juuri 5,3. On siis noussut tässä viime aikoina, olen 40. Painoa on tullut, enkä ole liikkunut, kova stressi. Lääkäri käski täyttää ruokapäiväkirjaa ja antoi ajan terveydenhoitajalle keskustelemaan. En saanut vielä lääkitystä, ilmeisesti paremmilla elintavoilla yritetään ensin.

[/quote]

Minkälaista ruokavaliota sulle on suositelleet?

[/quote]

Vierailija
8/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 7.9 eikä kyllä mitään määrätty.

Vierailija
9/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan niiden pitää kerätä pölyä kaapissa.
Ei vaiskaan. Onko oireita? Mitä juttelitte lääkärin kanssa? Onko lähisukulaisilla oireita? Eikö yläraja ole joku 6 tai 6.2? Miten ruokavalio ja paino, voitko niitä parantaa? Yhtä kaikki; juttele lääkärin kanssa, ja lääkärin neuvojen mukaan.

Vierailija
10/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen lisää; toivon mukaan siis yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa olette.

Vierailija
11/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tietenkin syödä, koska tuo on aika korkea arvo, ei nyt mikään järkyttävä mutta ei hyväkään juttu. Ruokavaliolla tuskin saat hirveästi tuota laskettua, koska suomalaisilla on paskat geenit kolesterolin suhteen. Toki terveellinen ruokavalio on tärkeä juttu ja kannattaa kiinnittää siihen huomiota, mutta pelkästään ruokavalion muutoksen aiheuttama kolesteroliarvon lasku on todennäköisesti hyvin pieni.

Vierailija
12/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolesteroli on arvo on nousdut yhden yksikön. Pitääkö mun nyt muuttaa ruokavalio kokonan? Aiemmin oli 3,2 nyt jo 4,2. Ikää mulla on 53 v.

Vierailija
13/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:18"]

[/quote]

Mikähän olisi se terveellinen ruokavalio, mitä voisi kokeilla?

14/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on LDL ja HDL?

Kiinnitä huomiota sen LDL:n alentamiseen, liikunta on hyvä lääke.

HDL:n pitäisi olla yli yhden, tärkeämpää on noiden suhde, hyvää HDL:ää saa olla, huonoa LDL:ää ei.

Vierailija
15/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lääkäri ainakin piti niitä sinulle hyödyllisinä.

Oletko muuten terve? Onko suvussa sydänsairauksia tai aivoinfarkteja, tupakoitko, onko verensokerit tai verenpaineet koholla? Onko munuaisten vajaatoimintaa? Kolesteroliarvoa pitää arvioida kokonaisuutena, tuo lukema 5,9 on aivan eri terveellä hoikalla urheilullisella ihmisellä kuin kuusikymppisellä sydänsairaalla.

Entä minkä verran oli huono (LDL) kolesteroli ja mitä HDL? Ilman noita tietoja kokonaiskolesteroli ei kerro kovin paljon.

Vierailija
16/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin juuri 5,3. On siis noussut tässä viime aikoina, olen 40. Painoa on tullut, enkä ole liikkunut, kova stressi. Lääkäri käski täyttää ruokapäiväkirjaa ja antoi ajan terveydenhoitajalle keskustelemaan. En saanut vielä lääkitystä, ilmeisesti paremmilla elintavoilla yritetään ensin.

Vierailija
17/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:31"]

[/quote]

Minkälaista ruokavaliota sulle on suositelleet?

Vierailija
18/18 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 18:16"]Ei vaan niiden pitää kerätä pölyä kaapissa.
Ei vaiskaan. Onko oireita? Mitä juttelitte lääkärin kanssa? Onko lähisukulaisilla oireita? Eikö yläraja ole joku 6 tai 6.2? Miten ruokavalio ja paino, voitko niitä parantaa? Yhtä kaikki; juttele lääkärin kanssa, ja lääkärin neuvojen mukaan.
[/quote]

Yläraja on 5