Olen salarikas. Kerronko tästä miehelle?
Olen jo monta vuotta laittanut rahaa säästöön ja minun säästötilille on kertynyt 20 000€. Mies ei näistä rahoista tiedä. Ollaan harkittu asunnon ostoa, mutta rahaa ei ole, eikä saada lainaa. Pitäiskö minun siis kertoa tästä säästöstä ja käyttää se lainan saamiseen? Ärsyttää vaan se että ne on minun rahoja..
Kommentit (36)
Miksi pitää irvailla siitä, että tuntee itsenä rikkaaksi tuolla summalla? Jos on kotoisin köyhästä perheestä, jossa ihan kaikki mitä tulee, myös menee, voi tuokin summa tuntua huimalta! Miksi on pakko heti alkaa rehvastelemaan omilla säästöillä? Mistä tulee halu "pudottaa maanpinnalle"?
N22
Ja siis olen nimenomaan itse aiemmin ollut sellainen köyhästä perheestä lähtöisin oleva "ohhoh, minulla on tonni rahaa tilillä, olenpa rikas" ihminen. Kuitenkin ensimmäiset suunnilleen vakituiset tulot saatuani ymmärsin että nuo aiemmin "isot" säästöni tulevat ja menevät todellisuudessa hetkessä heti kun lakkaan elämästä kuin köyhä ja että ihmisille ympärillä onkin ihan normaalia omistaa kesämökki / asunto / sijoituksia ja joutuvat siltikin makselemaan sitä asuntolainaa pitkäänkin, omaisuudesta huolimatta eivät he silti asu sen kummemmassa asunnossa kuin minä, pidä noista asioista ääntä vaikka päivän palkkani on heille yhden illallisen arvoinen jne. Eli realismia ja kykyä pitää pelivaraa lähinnä yritän viestittää.
11 & 22
Meillä ei ollut säästöjä, kun kolme vuotta sitten saimme asuntolainaa 160 000 e. Lainaa jäljellä nyt 130 000 e.
Ihan hyvin on siis laina lyhentynyt. Tämä on meidän hieman nurinkurinen tapa kerätä pääomaa tulevaisuutta varten.
Välillä tulee luuseri-fiilis, kun luen, kuinka kuulemma normaalituloiset saavat 20 000 kokoon parissa vuodessa. Meillä tarkka budjetti ja silti säästöön ei jää kuin pari sataa kuussa. Toisaalta, meillä on tuloihin nähden isohko lainalyhennys (50%). Jos haluaisimme, voisimme laskea kk-erää ja säästää enemmän.
Ap, jos eläisin suhteessa, missä rahasta ei voi puhua suoraan ja vaisto neuvoo pitämään omat säästöt piilossa mieheltä, en kyllä ostaisi yhteistä omistusasuntoa.
Ei mun mies kerro rahoistaan. .miksi kertoisin sille?
Olen töissä nyt(lääkäri) ja mies on lentäjä. Emme ole yhtään onnellisia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:33"]
Miksi pitää irvailla siitä, että tuntee itsenä rikkaaksi tuolla summalla? Jos on kotoisin köyhästä perheestä, jossa ihan kaikki mitä tulee, myös menee, voi tuokin summa tuntua huimalta! Miksi on pakko heti alkaa rehvastelemaan omilla säästöillä? Mistä tulee halu "pudottaa maanpinnalle"? N22
[/quote]
Sen takia, että ei 20k voida puhua vielä mistään rikkaudesta, sen pystyy säästämään kuka tahansa ja jos töissä käy niin vieläpä helposti. Onhan se ihan kiva summa olla varalla, mutta ei kyllä voi vielä rikkaaksi sanoa. Huono termin valinta, sen enempää asiasta keljuilematta.
Minullapa on 145 700 säästössä. Siinä teille kesäköyhät.
Ap tässä.
Meinasin laittaa aloitukseen sala"rikas" mutta ajattelin että enemmän ihmiset lukee alotustani noin :D en siis todellakaan kuvittele olevani rikas, mutta tässä tilanteessani kyllä olen koska miehelläni säästöjä nolla! Ellei hänkin ole salarikas ;)
Kiitos teillä asiallisesti vastanneet erilaisista näkökulmista! :)
Eipä oo kovin iso summa. Säästä vielä vähä lisää.
No mitäs mieltä olette kun ollaan tossa kohta ehkä muuttamassa yhteen yhden muikkelin kanssa, ja mulla on sadan tonnin taidekokoelma ja tilillä kolkyt tonnia fyrkkendaalia.
Niin että pitäiskö mun tehdä av(i)oehto vai ei, meinaan omaisuushan on yhteistä ilman sitä?
T. M40
P.S.: Katsokaa peiliin.
Kysymykseni ei ollut se säästänkö vielä lisää rahaa vaan että kerronko tästä 20000€ miehelleni ;)
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:47"]
Olen jo monta vuotta laittanut rahaa säästöön ja minun säästötilille on kertynyt 20 000€. Mies ei näistä rahoista tiedä. Ollaan harkittu asunnon ostoa, mutta rahaa ei ole, eikä saada lainaa. Pitäiskö minun siis kertoa tästä säästöstä ja käyttää se lainan saamiseen? Ärsyttää vaan se että ne on minun rahoja..
[/quote]
Sä mikään rikas ole. Lopeta jo tämä viikkoja kestänyt vouhotus jostain käpysestä 20k:sta..
Täällä oli joskus keskustelu jossa miehellä paljastui olevan salaa säästettyä rahaa. Auta armias se olis heti pitänyt ojentaa naiselle kultalautasella anteeksipyyntöjen saattelemana.
VIISAS NAINEN ! ÄLÄ KERRO , SUUTUISI VIELÄ JA KYSYISI ONKO ON SIIS LISÄÄ SALAISUUKSIA!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:47"]
[/quote]
Sä mikään rikas ole. Lopeta jo tämä viikkoja kestänyt vouhotus jostain käpysestä 20k:sta..
[/quote]
Monikos suomalainen elikään köyhyysrajalla / sen alapuolella? Jokainen niistä tuntis itsensä takuulla rikkaaksi, jos olis jossain jemmassa 20 000e, mutta tottakai "parempi osaiset" lyttää ja vähättelee. Minä onnittelen. Vaatii nimittäin aika paljon sinnikkyyttä säästää normaalista parin tonnin palkasta parikymmentä tuhatta. Näissä vaikuttaa aina niin moni muukin tekijä kuin pelkkä palkka. Perhekoko, harrastukset, mahdollisten lasten harrastukset, lainat, asuinkulut jnejne, miten rahaa jää säästöön.
Sitä paitsi todellista rikkautta ei mitata rahassa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:50"]20000 on kyllä tosi paljon rahaa asuntoa ostaessa, eli olet kyllä rikas, rikkaampi kuin ilman noita rahoja :) huom inhottavat leuhkat huutelijat! Musta sun kannattaa pistää rahasi asuntoon mutta siis omaksi osuudeksi :)
[/quote]
Olen tuo 11 viestin ihminen joka sanoi ettei ole asiat kummoisesti jos nuo rahat on ainoa mahdollisuus lainaan. Leuhka en ole koska tuo kokemus nousee nimenomaan köyhyydestä. Mielestäni Ei vain ole viisasta tehdä omaan elintasoon ja rahankäsittämiskykyyn nähden liian suuria ja hätäisiä sijoituksia. Esimerkiksi 150 000 euron velasta 20 000 on suhteellisen vähän ja jos ainoa mihin on elämässään kyennyt on se 20 000 ja kumppani ei mihinkään ja tuo tuntuu saavutukselta niin olisin kyllä huolissani kyvystä käsitellä tuota velkaa. Jos en omastani niin vähintään kumppanin. Jos ei olisi rahasta ja kyvystä hallita taloutta kiinni niin yhtälaillahan sitä voisi sen vuoden kumpikin säästää ja tuon saman summan olla lainaa varten käsissä. Jos ei onnistu niin miten sitä lainaakaan sitten maksaa?