Isovanhempien epätasapuolinen käytös lapsenlapsia kohtaan - miten selittää lapselle?
Hieman taustaa - isovanhemmilla kaksi lasta ja näillä perheet. Siitä saakka, kun lähempänä asuva perhe sai lapsia (muutama vuosi kauempana asuvan perheen jälkeen), niin KAIKKI menemiset on sovitettu sen mukaan, jos tämä lähellä oleva perhe sattuisi mahdollisesti tulemaan juuri silloin kylään (ja ovat siis usein ja joka ikisenä juhlapyhänä). Tämä on toki vuosien saatossa huomattu ja esimerkiksi pyynnöt kyläillä tässä toisessa perheessä on torpattu sanomalla, että jos tämä toinen perhe sattuu juuri silloin tulemaan.
Toinen perhe on hyväksynyt asian, toki pistänyt merkille. Nyt tämän toisen perheen lapset ovat siinä iässä, että kaipaisivat isovanhempia kylään ja vierailemaan esimerkiksi juhlapyhinä. Tapa on tietysti edelleen se, että ei voi, kun "jos X:n perhe on tulossa, pitää ensin heidän kanssa sopia". Ja X:n perhehän tulee, tietysti. (Miksi ei, kun ilmainen ylläpito ja palvelu odottaa?).
Ongelmia on nyt kaksi: isovanhemmille ei mahdu molempien perheet yhtä aikaa ja pienellä paikkakunnalla ei ole esim. hotellimajoitusta, joka pitkän matkan vuoksi vaadittaisiin. Ongelma nro 2: miten asia kerrotaan lapsille niin, että he ymmärtävät, mutta eivät pitäisi itseään ns. huonompina kuin toisen perheen lapsia? Yksi lapsista jo asiaa kysyi.
Kommentit (14)
Lähellä asuvat menee kotiinsa yöksi, kauempana asuvat nukkuu isovanhemmilla. Ja miksei muka molemmat perheet voi muinakin päivinä vierailla samaan aikaan?
Eipä siinä mitään puhumista ole. Sanot että maailmassa on paskoja ihmisiä ja niiden kanssa ei sitten olla tekemisissä.
Minulla on tuollaiset appivanhemmat.
Älkää itse aikuisina kiinnittäkö mitään huomiota siihen, että lapsianne ei kohdella tasapuolisesti. Olkaa lasten kanssa vaan iloisia aina kun tapaatte. Jos ette itse tee tilanteesta numeroa, lapset eivät osaa ihmetellä tilannetta.
Onko käsitys minkä takia tämä toinen perhe on suosiossa? Kaiketi siinä on taustalla jotain muutakin kuin välimatka?
Harmilista. Nostakaa kissa pöydälle. Menkää torjumisesta huolimatta sinne. Olette kaikki koolla ja puhukaa.Herran pieksut sentään, puhukaa asianne selväksi aikuisten kanssa koko sakki: Isovanhemat siinä sisarukset ja puolisot.!Lapset voi leikkiä sen aikaa pihalla,tai toinen huone. Ehkä isovanhemmat itse eivät huomaa omaa käytös? Kaikki oletukset luulot rikko jotain kaunista ja puhumattomuus ,kun ei uskalleta koskaan asianomaisille puhua asioista!
Toinen perhe tietysti ennen toista. Sitten vasta se toinen. Toisaalta se toinenkin voi tulla vasta toisen niin hyväksyttyä.
Vai oliko se sittenkin se toinen!
Miksi lapset kaipaavat isovanhempia viettämään juhlapyhiä jos niitä ei olla ikinä tavattu viettää yhdessä? En minä ainakaan kaivannut, vaikka rakkaita isovanhemmat olivat. Ehkä isovanhemmat ei tykkää matkustaa ja tuo on tekosyy että toinen perhe on tulossa. Kysykää selkeästi milloin teidän vierailu sopisi?
Pienillä paikkakunnilla on yleensä tarjolla vuokramökkejä. Niitä minä ja sisarukseni perheinemme olemme hyödyntäneet, kun olemme käyneet vanhempiemme luona alle 2000 asukkaan paikkakunnalla (missä on hotellimajoitustakin tarjolla).
Onko lapsilla vain yhdet isovanhemmat elossa? Jos on toisetkin tai muita sukulaisia, yrittäisin luoda hyviä suhteita heihin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää itse aikuisina kiinnittäkö mitään huomiota siihen, että lapsianne ei kohdella tasapuolisesti. Olkaa lasten kanssa vaan iloisia aina kun tapaatte. Jos ette itse tee tilanteesta numeroa, lapset eivät osaa ihmetellä tilannetta.
Juuri näin, lapsia pitää välillä vähän huijata, jotta heillä on mahdollisuus sellaiseen perheeseen minkä he tarvitsevat, monessa eroperheessä tehdään ihan samaa, ei voida sietää ex.n nykyistä, mutta lasten takia esitetään hänestä pitävänsä, se on hyvää vanhemmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onko käsitys minkä takia tämä toinen perhe on suosiossa? Kaiketi siinä on taustalla jotain muutakin kuin välimatka?
Tätä on hyvä miettiä esim vanhempien oma jaksaminen voi olla huonoa ja avun tarve suuri.
Onpa hieman vaikeaa uskoa, että lapset omasta aloitteestaan kovasti voivottelevat ja miettivät asiaa. Taitaa olla rouva, jota asia ärsyttää.
Ehdottaisin että lopetatte täysihoidon haikailun ja alatte viettää omaa jouluanne, luotte omat perinteenne ja laitatte itse pöydän koreaksi. Kutsukaa vaikka ystäväperhe kylään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli mielistely, lipeksiminen. Vanhin sisko puhui muista pskaa ja käytti hyväkseen vanhempia. Kaikki vapaat ja viikonloput vanhemmilla perheensä kanssa. Vaikka mies vaihtui niin sama jatkui.
Omat lapsemme ymmärsivät jo suht nuorena että ei tunkeuduttu. Puolison vanhemmille mentiin useammin.
Pitää puhua asiat selviksi toisen perheen vanhempien ja isovanhempien kanssa ja sopia mitä tehdään. Onko toisella puolisolla vanhempia, joiden kanssa voi olla tekemisissä?