Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät ole koskaan katsoneet tuntematon sotilas elokuvaa?

Vierailija
06.12.2021 |

En ole vielä kertaakaan katsonut tuntematonta sotilasta ja oon jo 36v

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää sota-enkä väkivaltakuvista, en tule katsomaankaan.

N66

Vierailija
2/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, vaikka tykkään lukea sotahistoriaa ja erityisesti Suomen historia kiinnostaa.

Ei kuitenkaan kiinnosta katsoa sotaelokuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen suomalaisen pitäisi katsoa kerran ainakin Edvin Laineen ohjaama Tuntematon. En itse pysty katsomaan kohtausta jossa Lehto (Åke Lindman ampuu itseään suuhun).

Vierailija
4/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Suomessa on 3 henkilöä jotka eivät ole nähneet Tuntematonta.

Vierailija
5/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole ja olen 43.

En pysty katsomaan sotaelokuvia. Olen kuitenkin kirjan lukenut ja todella paljon myös sotahistoriaa.

Vierailija
6/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muistaakseni koskaan katsonut alusta loppuun. Pätkiä sieltä täältä. M40

Vierailija
7/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua katsoa sotaelokuvia. Nelikymppinen nainen

Vierailija
8/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan katsele elokuvia, en ole moneen vuoteen katsonut elokuvaa...

Vierailija
9/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut, enkä aio koskaan katsoakaan.

N33

Vierailija
10/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen suomalaisen pitäisi katsoa kerran ainakin Edvin Laineen ohjaama Tuntematon. En itse pysty katsomaan kohtausta jossa Lehto (Åke Lindman ampuu itseään suuhun).

Todellakin, jokaisen aikuisen ja jo teinin  pitäisi katsoa tämä elokuva. Muistaa historia ja saavutetun itsenäsyyden tuomat asiat. Ei ne ole itsestäänselviä. Nykypelleily ja liika suvakkius on jo menneet överiksi. Ja entäs meidän pm:n arvokkuus-asteikko?

Vierailija
11/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä sitä ei voi monillekkaan julkisesti myöntää mutta ei, en ole koskaan katsonut tuntematonta alusta loppuun.

Yrittänyt kyllä olen joka itsenäisyyspäivä jo vuosia mutta aina vaan ajatus harhautuu johonkin muuhun "mielenkiintoisempaan"

Vierailija
12/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistymättömät moukat..

Vierailija
13/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N41 enkä ole katsonut Edvin Laineen versiota, Väinö Linnan kirjan olen lukiossa kyllä lukenut. Se oli järkyttävä mutta olen iloinen, että tuli luettua. Sain sitä kautta parempaa ymmärrystä omiin isoisiini, jotka taistelivat eturintamalla useita vuosia ja olivat sodan jälkeen enemmän tai vähemmän traumatisoituneita. 

Silloin kun Louhimiehen tuntematon tuli teatteriin, pakotin itseni (juurikin itsenäisyyspäivänä) käymään katsomassa sen elokuvan. Oli järkyttävä kokemus kaltaiselleni herkälle ihmiselle. Tuntui isolta näytöltä katsottuna kuin itse olisin ollut käsikranaatin kanssa makaamassa puskassa kun venäläisten tankki meinaa tulla päälle.

Kuriositeettina muistutan, että 80-luvulla Rauni Mollberg teki vielä oman versionsa Tuntemattomasta ja siitä kirjailija Väinö Linna piti Laineen versiota enemmän. Kuulemma Mollbergin versio oli raaempi, kuolema enemmän läsnä ja todentuntuisempi, ei samanlainen "veijaritarina" mitä ilmeisesti Laineen versio on. En tiedä miksi tuo Mollbergin versio ei ole saanut samanlaista ikonista asemaa Suomessa mitä Laineen versio, etenkin jos kirjailija itse piti Mollbergista enemmän.

Vierailija
14/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten porukka ei muka ole nähnyt AlkuperäistäTuntematonta edes yhtä kertaa?! Meillä se katsottiin jopa koulussa aikoinaan.

T: 80luvun lapsi

Vierailija
15/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32 kirjoitti:

Miehenä sitä ei voi monillekkaan julkisesti myöntää mutta ei, en ole koskaan katsonut tuntematonta alusta loppuun.

Yrittänyt kyllä olen joka itsenäisyyspäivä jo vuosia mutta aina vaan ajatus harhautuu johonkin muuhun "mielenkiintoisempaan"

Minäkin olen mies. Ap

Vierailija
16/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon on varmaan ainoa kotimainen mustavalkoelokuva, jota en ole kokonaan nähnyt. En vain pysty. Mun eteläeurooppalainen mies on kyllä sen useampaan otteeseen katsonut vaikkei suomea ymmärräkään.

N42

Vierailija
17/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2-vuotias lapsenlapsi ei ole koskaan.

Vierailija
18/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 50v ja en ole koskaan katsonut. Vanhinta versiota yritin aikoinaan monta kertaa katsoa, mutta jätin kesken, uudempia en ole edes aloittanut. Inhoan muutenkin kotimaisia elokuvia.

Vierailija
19/22 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kirjaa saati katsonut elokuvaa. Koulussa ei koskaan tarvinnut sitä lukea eikä vaan ole tullut katsottua. Mielenkiinto ei riitä.

Ei vähennä silti yhtään edesmenneiden isoisieni ja muiden veteraanien arvostamista heidän puolustaessa isänmaatamme.

N40

Vierailija
20/22 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt Laineen elokuvan monta kertaa, mutta Mollen ja Louhimiehen elokuvista vain lyhyitä pätkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme