Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö ketään muuta nykyinen kännykkäkulttuuri?

Vierailija
10.03.2015 |

Mikä siinä on, että luuri on ympäristöä tärkeämpi? Olin katsomassa Uutena vuotena ilotulitusta ja vieressäni hääräsi äiti, joka itse kuvasi videokameralla ja pisti pienen tyttönsä kuvaamaan kännykällä. Sitten vielä ärtyi, kun tyttö ei osannut.

Varmasti menivät some-jakoon nuokin. Katsokaa missä oltiin, katsokaa mitä tehtiin.

Ovatko ihmiset menettäneet kykynsä nauttia hetkessä, olla läsnä? Onko nykyinen läsnäoleminen olemassa vain sitä varten, että siitä voi raportoida nettiin.

Tässäkin videossa nainen näplää kännykkäänsä, vaikka edessä tanssii upeasti hieno pari. Prrkelettäkö mennä koko tilaisuuteen, jos ei viitsi edes katsoa esityksiä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:05"]

Ilmiö on vahvasti suomalainen. Tämän huomasin hiljattain Kanarialla. Kun 4-henkinen perhe odottaa annoksiaan lounasravintolassa, ja jokainen keskittyy 100 % puhelimeensa, ei kansalaisuutta tarvitse arvailla. Oudot ulkomaalaiset viereisessä pöydässä juttelevat keskenään!

[/quote]

Sulla on yksi otanta Kanarialta ja yleistät sen sitten koskemaan tilanne suomi vs. koko muu maailma :D:D Kipaisepa katsomassa tilanne vaikka jossain aasialaisessa suurkaupungissa ja ihmettele kuinka "juppiutuneita" siellä ollaan.

Vierailija
2/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se Esko Valtaoja sanoi, että pitäisi laittaa tuutit, töötit ja somet kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää ja ihmetyttää ihan eniten se, kun keikoilla käydessä edessä näkyy vain kymmenien kännyköiden meri ja ihmiset seuraavat esitystä 4 tuuman ruudun läpi 30 sekuntia kerrallaan ja sitten päivitetään Facebookia.

Muuten ei juuri haittaa, koska omat tuttavat eivät kännykkää ota seurassa istuessa esille ja itsekin kyllä mieluummin työmatkalla tutkailen kännykkää tai läppäriä kuulokkeiden rauhassa, kuin viereisen paikan Supermarjon perheen möpetystanssia.

Vierailija
4/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:17"]Tässäkin videossa nainen näplää kännykkäänsä, vaikka edessä tanssii upeasti hieno pari. Prrkelettäkö mennä koko tilaisuuteen, jos ei viitsi edes katsoa esityksiä?

[/quote]

Mikä biisi tuo on, hyvältä kuulostaa.

Vierailija
5/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

möpetystanssia.

Mita tuo sana tarkoittaa?  t.tyhma ulkosuomalainen

Vierailija
6/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ärsytä,mutta välillä huvittaa esim.bussissa istuessani puoli bussia puhuu tai räplää kännykkää tuijottaen tiukasti ruutua.

Vierailija
7/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rehellisesti miettinyt, että milloin tuo kouhotus noiden älypuhelimien ja kameroiden kanssa loppuu. Ihmiset ovat aivan vieraantuneita todellisuudesta ja perustarpeistaan.

Luotan siihen, että tämä on kuin karppaus, menee ohi aikanaan.

Vierailija
8/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:53"]Ei nyt ärsytä,mutta välillä huvittaa esim.bussissa istuessani puoli bussia puhuu tai räplää kännykkää tuijottaen tiukasti ruutua.
[/quote]
Juu parempi olisi tuijottaa ikkunasta ulos, vältellen katsekontaktia muiden kanssa. Hiljaa. Myös poistuessa bussista, ehkä vähän köhien tai tönien samalla.

Vierailija
9/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:34"]

Kännykkäkulttuuri on tätä hetkeä, ihan sama juttu kuin ensimmäisten televisioiden ja radioiden suhteen joita ihmiset ovat kuunnelleet ja toljottaneet päivät pitkät. Sekin varmasti menee ohi tulevaisuudessa kun keksitään jokin kätevämpi tapa viestintään, esim. Google glass-tyyppiset lasit tms. Ymmärrän kyllä sen, että monia ärsyttää se että kännykkää räplätään jatkuvasti, mutta ei sillä aina välttämättä vain selata Facebookia.

Kaikista eniten minua ärsyttävät nämä kännykkävihaajat joiden mielestä puhelimet pitäisi heittää helvettiin koska niillä ei voi tehdä mitään järkevää. Olin eilen aamulla menossa tenttiin ja istuin bussiin. Avasin puhelimestani kirjoittamiani muistiinpanoja sekä kuuntelin musiikkia, koska se auttaa minua keskittymään paremmin kuin bussin melun kuuntelu. Minua vastapäätä istui mies, joka paasasi koko bussimatkan ajan siitä kuinka kaikilla on kännykät kädessä ja kuinka olemme sen takia huonoja ja aivottomia ihmisiä. Minulle on myös kerran huudettu ollessani palaverissä tehdessäni puhelimeeni muistiinpanoja. Eivätkö ihmiset voi ystävällisesti tiedustella mitä puhelimella oikein tehdään sen sijaan että olettavat minun automaattisesti päivittävän instagramia? Suurimman osan ajasta jonka käytän puhelinta minä luen sillä lehteä tai luentomuistiinpanoja tai sovin tapaamisia ja järjestelen aikatauluja. Miten se on yhtään huonompi kuin se että lukisin paperista lehteä, printattuja luentoprujuja tai kirjoittelisin kalenteriini? Tulevaisuus tulee ja sen mukana muutos. Kaikki se ei ole pahaa.

(Meni nyt ehkä ohi aiheen kun tässä nimenomaan puhuttiin tästä seurueiden kännykkäkulttuurista, mutta liittyy joka tapauksessa kännyköiden käyttöön.)

[/quote]Mistäköhän tämäkin viesti on kerännyt miinuksia enemmän kuin plussia?

Minäkin, täti-ihminen näytän bussissa siltä, että sometan, vaikka suunnittelen mitä teen perheelleni ruoaksi (Pinterestin ruokaohjeet) tai luen mitä erilaisimpia tieteellisiä artikkeleita Feedlystäni. En pelaa, en käytä FB:tä, en kuuntele edes musiikkia, vaikka voi minut joskus nähdä luuritkin korvilla - kuuntelemassa äänikirjoja englanniksi tai ruotsiksi! Ennen raahasin aina pokkaria mukana bussimatkoilla, nykyään en enää vaivaudu vaan luen kirjani kotona.

Vierailija
10/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:34"]

Kännykkäkulttuuri on tätä hetkeä, ihan sama juttu kuin ensimmäisten televisioiden ja radioiden suhteen joita ihmiset ovat kuunnelleet ja toljottaneet päivät pitkät. Sekin varmasti menee ohi tulevaisuudessa kun keksitään jokin kätevämpi tapa viestintään, esim. Google glass-tyyppiset lasit tms. Ymmärrän kyllä sen, että monia ärsyttää se että kännykkää räplätään jatkuvasti, mutta ei sillä aina välttämättä vain selata Facebookia.

Kaikista eniten minua ärsyttävät nämä kännykkävihaajat joiden mielestä puhelimet pitäisi heittää helvettiin koska niillä ei voi tehdä mitään järkevää. Olin eilen aamulla menossa tenttiin ja istuin bussiin. Avasin puhelimestani kirjoittamiani muistiinpanoja sekä kuuntelin musiikkia, koska se auttaa minua keskittymään paremmin kuin bussin melun kuuntelu. Minua vastapäätä istui mies, joka paasasi koko bussimatkan ajan siitä kuinka kaikilla on kännykät kädessä ja kuinka olemme sen takia huonoja ja aivottomia ihmisiä. Minulle on myös kerran huudettu ollessani palaverissä tehdessäni puhelimeeni muistiinpanoja. Eivätkö ihmiset voi ystävällisesti tiedustella mitä puhelimella oikein tehdään sen sijaan että olettavat minun automaattisesti päivittävän instagramia? Suurimman osan ajasta jonka käytän puhelinta minä luen sillä lehteä tai luentomuistiinpanoja tai sovin tapaamisia ja järjestelen aikatauluja. Miten se on yhtään huonompi kuin se että lukisin paperista lehteä, printattuja luentoprujuja tai kirjoittelisin kalenteriini? Tulevaisuus tulee ja sen mukana muutos. Kaikki se ei ole pahaa.

(Meni nyt ehkä ohi aiheen kun tässä nimenomaan puhuttiin tästä seurueiden kännykkäkulttuurista, mutta liittyy joka tapauksessa kännyköiden käyttöön.)

[/quote]Mistäköhän tämäkin viesti on kerännyt miinuksia enemmän kuin plussia?

Minäkin, täti-ihminen näytän bussissa siltä, että sometan, vaikka suunnittelen mitä teen perheelleni ruoaksi (Pinterestin ruokaohjeet) tai luen mitä erilaisimpia tieteellisiä artikkeleita Feedlystäni. En pelaa, en käytä FB:tä, en kuuntele edes musiikkia, vaikka voi minut joskus nähdä luuritkin korvilla - kuuntelemassa äänikirjoja englanniksi tai ruotsiksi! Ennen raahasin aina pokkaria mukana bussimatkoilla, nykyään en enää vaivaudu vaan luen kirjani kotona.
[/quote]
Älypuhelimia vihaavat eivät itse tajua mitä kaikkea niillä voi tehdä. Mulla älykännykät/tabletit ovat vain vieneet tiettyjä juttuja pois koneen ääressä istumisesta. Voi senkin ajan kuluttaa muuten.

Vierailija
11/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, mutta kaikista eniten ärsyttää se fakta että olen itsekkin kännykän ja somen orja :( Ihan tietoisesti. En pysty keskittymään mihinkään ellei kännykkä ole kokoajan käden ulottuvilla ja jollen ole katsonut facebookkia puoleen tuntiin. Olen alkanut yrittää vierottaa itseäni kännykkäriippuvuudesta mutta hankalaa.. Tosi typerää ja naurettavaa että älypuhelin voi koukuttaa näin vaikka tiedän vielä itsekkin nenä kännykässä kiinni käveliöiden näyttävän typeriltä!!

Vierailija
12/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 16:37"]

Itseä ärsyttää ja ihmetyttää ihan eniten se, kun keikoilla käydessä edessä näkyy vain kymmenien kännyköiden meri ja ihmiset seuraavat esitystä 4 tuuman ruudun läpi 30 sekuntia kerrallaan ja sitten päivitetään Facebookia.

Muuten ei juuri haittaa, koska omat tuttavat eivät kännykkää ota seurassa istuessa esille ja itsekin kyllä mieluummin työmatkalla tutkailen kännykkää tai läppäriä kuulokkeiden rauhassa, kuin viereisen paikan Supermarjon perheen möpetystanssia.

[/quote]

joo toi konserteissa kuvaaminen suorastaan vituttaa! Istut ja yrität kuunnella artistia, niin edessä velloo valaistujen kännykkänäyttöjen meri.

Vierailija
13/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti samaa mieltä ja kuvottavaa katsoa tuota touhua kun ei osata olla enää lainkaan läsnä.

Vierailija
14/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ärsyttää kun seurassakin näprätään puhelinta koko ajan. Sosiaalinen media menettää merkityksensä sosiaalisuuden kannalta, jos sillä korvataan aitoja sosiaalisia tilanteita silloin, kun sulla on ihmisiä ympärillä.

Vierailija
15/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sama homma somen kanssa.

Vierailija
16/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jokapäiväisiä näkyjä on kuvaamasi tilanteen lisäksi mm.

- 2-5 ihmisen seurue, istuvat esim. junassa, kaikki hiljaa tuijottavat puhelimiaan (en ihmettelisi vaikka ne puhuisivat keskenään netissä silläkin hetkellä ..)

- henkilö kävelee kadulla, katse on niin liimaantunut puhelimeen että kävelee toista ihmistä päin tai autotielle auton eteen

Vierailija
17/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo. kaikesta on.pakko ottaa kuva. vaikka oravasta minkä näkee puussa kun vie roskia. ja heti pitää jakaa se somess. samoin ruoat pitää kuvata ja jakaa somessa. muuten harmittaa kun tekee nättiä ruokaa eikä saa yhtään tykkäystä. kuin olisi turhaan tehnyt.

Vierailija
19/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kieltämättä ärsyttää, jos some ja whatsapp on tärkeämpi kuin fyysisesti läsnä olevat puoliso/lapset/ystävät/sukulaiset. Ei ole kovin mielenkiintoinen sosiaalisen interaktion muoto katsella vierestä kun toinen näplää ruutua.

Hyviin tapoihin kuuluu kännykänkäytön minimointi noissa tilanteissa.

Vierailija
20/27 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän